fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • הללויה: לאונרד כהן, מסע, שיר – נטפליקס – סקירה

    לאחרונה עלה בנטפליקס הסרט התיעודי ״הללויה: לאונרד כהן, מסע, שיר״. לאונרד הוא אחד האומנים שהכי השפיעו עלי בשנים האחרונות ולכן הסרט היה צפיית חובה מבחינתי.

    הללויה: לאונרד כהן, מסע, שיר

    תקציר – הללויה: לאונרד כהן, מסע, שיר

    הסרט התיעודי מספר את סיפורו של לאונרד כהן, מתחילת הקריירה המאוחרת, בשנות ה-30 לחייו. הרקע שלו כמשורר והמעבר אל אומן במה המבצע את חומריו. תיאור ההצלחה המידתית של אלבומיו הראשונים ועד לאלבום Various Positions משנת 1984. האלבום הזה, שהשיר הללויה נמצא בו, דווקא לא זכה להצלחה ולמעשה כלל לא יצא לאור בארה״ב.

    כאן מתחיל החלק השני של הסרט שדן בשיר הללויה, כיצד השיר, שידוע היום כלהיט הגדול ביותר של כהן, התפרסם באמת רק שנים לאחר שהוא יצא. היה צריך שאומן צעיר ומוכשר ימות ושסרט מצויר מקורי ויוצא דופן יצליח, כדי להביא את השיר הזה לתהילה לה הוא היה כה ראוי מההתחלה.

    נושא מעניין נוסף שהסרט דן בו הוא הגרסאות השונות של השיר שלאונרד הוציא במהלך השנים, ממה נבע השינוי בליריקה, וכמה שנים מחייו כהן השקיע בלנסות לסיים את היצירה האייקונית והאגדית הזו.

    הללויה: לאונרד כהן, מסע, שיר

    עריכה וסגנון

    הסרט כולל קטעי שירים של כהן, ראיונות עם עיתונאי שליווה אותו, חברים, מכרים ועוד. בנוסף ישנם שילובים של קטעי ראיונות של כהן מתקופות שונות. הראיונות עם כהן מראים עד כמה הוא היה איש של מילים ומחשבות. הוא תמיד לוקח את הזמן בלענות ולהגיב, הוא מעניק תשומת לב רבה לכל מילה שיוצאת מפיו, באופן כנה ומרגש.

    הסיפור של לאונרד מסופר ברגישות, אין פה חיפוש אחר הקטעים הצהובים, במקום זאת יש כאן עדינות, כבוד ופואטיות מרגשת. אני חושב שזו הדרך המדויקת בה יש לספר את הסיפור שלו. מרגש לא פחות היה לשמוע את האנשים שהיו קרובים אליו, אותו עיתונאי שליווה אותו במהלך השנים, האיש שהפיק את Various Positions, זמרת שהייתה שותפה להופעה הראשונה שלו, צלמת, שהייתה חברתו וחברת ילדות שלו. כל המרואיינים הללו מדברים באופן כה מכבד על לאונרד, הם מלאים באהבה כלפיו ותחושה שמדובר באדם יוצא דופן.

    בחלק הסיום של הסרט מדברים מעט על שנות ה-90 וה-2000, בהן לאונרד פרש למנזר זן, איבד את כל כספו שנגנב בידי העוזרת שלו וחזר להופיע בענק, חלקית בגלל שהוא היה צריך כסף וחלקית בגלל שהגיע הזמן שלו לחזור.

    הללויה: לאונרד כהן, מסע, שיר

    מסע רוחני

    לאורך כל חייו, כהן היה במסע רוחני, מהיהדות ועד לכתות זן למיניהן. ללא ספק היה בו כאב ודיכאון, הוא ניסה לחפש אחר ייעוד, או סיבה כלשהי לחיים. כשבגיל מבוגר יותר הוא נשאל האם הוא מצא את מה שחיפש, הוא חשב (כרגיל) וענה שלא שהוא בהכרח מצא משהו, אלא פשוט החיפוש נרגע. זו תשובה בוגרת ועמוקה להפליא, שממש גרמה לי לחשוב.

    הסרט מראה את השורשים היהודיים של כהן, ישנם תיאורים של השכונה היהודית בה הוא גדל, זכרונות שלו מביקורים עם אביו ודודו בבית הכנסת ועוד. ישנו גם ראיון עם רב שליווה אותו. מצד שני יש את החיבור אל כתות הזן, נזיר זן שהתלווה אל מסע ההופעות שלו וגם צילומים מהמנזר בו הוא התגורר כמה שנים, כולל תיאורים של השגרה שם.

    הללויה: לאונרד כהן, מסע, שיר

    גם אגדות צריכות מזל

    כיום, לטעמי, ישנו קוצנזוס בנוגע לגדולה של כהן, אך הסרט הזה מראה שזה לא תמיד היה כך. אלבומיו הראשונים זכו להצלחה בסך הכל צנועה. האלבום Various Positions לא מצא חן בעיני אחד מראשי חברת התקליטים, Columbia Records והוא החליט שלא להפיץ אותו בארה״ב. זה מראה שגם אומנים גדולים כמו כהן, גם אחרי הצלחה מסוימת, היו תלויים בטעם של מנהלי חברות תקליטים, שקבעו גורלות על פי טעמם האישי.

    התחייה וההזדמנות השנייה

    ההופעות של כהן לאחר החזרה היו משהו יוצא דופן, בכל הופעה הוא פנה לקהל והבטיח שהוא והלהקה יתנו את כל מה שיש להם וכך אכן היה, אלה היו הופעות ארוכות והקהל הראה את אהבתו אל כהן בחזרה. מדובר באומן ברמות הגבוהות ביותר ויחד עם זאת, האופי שלו תמיד מלא בצניעות והוא מעולם לא לקח כמובן מאליו את אהבת הקהל.

    ישנם כמה קטעים גם מההופעה בישראל, שנערכה בשנת 2009. באותם שנים עוד לא הייתי מחובר למוזיקה של לאונרד. מה אני אגיד לכם, אם יש הופעה אחת שיכולתי לחזור בזמן וכן ללכת אליה, זו ללא שום ספק ההופעה הזו.

    הללויה: לאונרד כהן, מסע, שיר

    סיכום

    הסרט התיעודי ״הללויה: לאונרד כהן, מסע, שיר״, הינו סרט מרתק וחובה לכל חובב של לאונרד כהן. זהו סרט שמראה זוויות רבות באישיות והקריירה של כהן, כולל סיפורים מאחורי הקלעים, ראיונות עם מקורבים והנגשה נעימה, שקטה ומרגשת, שמכבדת את המורשת של המשורר, הזמר והאגדה המוזיקלית.
    הציון שלי: 9/10

    כתבות קשורות:
    שחזור פרויקט: שיר השבוע של לאונרד כהן

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן