fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • הצלה/To The Lake – עונה 1 – נטפליקס

    “הצלה”, היא סדרת מדע בדיוני אפוקליפטית רוסית מבית נטפליקס. אחד היתרונות הגדולים בנטפליקס זה הנגישות לתוכן בינלאומי, אז אחרי ההצלחות הספרדיות והטורקיות, האם הגיע גם תורם של הרוסים לייצר להיט נטפליקס?

    הצלה

    תקציר העלילה – הצלה

    “הצלה” מספר סיפור על התפרצות מחלה מסתורית במוסקבה. המחלה גורמת לשיעול, הפיכת העיניים ללבנות, מה שמוביל לעיוורון, ובסופו של דבר למוות.
    גיבורי הסדרה הן שלוש משפחות, שמנסות להימלט יחד אל עבר אגם מבודד. המשפחות הן, סרגיי ואנה יחד עם בנה של אנה, מישה, המאובחן בתסמונת אספרגר. אליהם מצטרף גם אביו של סרגיי, בוריס. המשפחה השנייה היא השכנים שלהם, לוניה ומרינה עם בתו של לוניה, פולינה. והמשפחה השלישית, היא למעשה משפחתו הקודמת של סרגיי, אשתו לשעבר, אירנה ובנם המשותף אנטון (מעולם לא שמעתי את שמי כל כך הרבה פעמים בסדרת טלוויזיה).
    אחר אקספוזיציה ממש קצרה בפרק הראשון, המחלה פורצת במהירות שיא, מוסקבה מכותרת ונסגרת, המרד האזרחי והפשע מתחילים להשתולל וכמות הנדבקים והמתים מזנקת במהירות האור.
    משפחתו של סרגיי ושל לוניה, גרים בפאתי מוסקבה ונמצאים מחוץ לסגר, בעוד אירנה ואנטון חיים במוסקבה. באמצע הלילה אביו של סרגיי מגיע אליהם, אחרי שהם לא התראו כמה עשורים, ומסביר להם את המצב בחוץ. בוריס מספר להם על בקתת/אוניה שיש לו על יד אגם מבודד ומציע שהם יברחו לשם. שתי המשפחות מחליטות לצאת למסע בעוד סרגיי מתגנב במטרה להבריח את אירה ובנם ממוסקבה.
    בשאר הפרקים, הם נאלצים לשרוד את המסע בחורף הרוסי. כשהמוסריות האנושית הבסיסית תצטרך לעמוד במבחן. הפחד והרצון לשרוד גוברים על הכול, בזמן שהמגפה שבחוץ מעניקה לגיטימציה לחבורות פושעים ולשלטון וכוחות הביטחון לעשות ככל העולה על רוחם.

    הצלה/To The Lake - עונה 1 - נטפליקס

    בתחילת הסדרה קצב האירועים הרגיש לי מעט קופצני, זה הרגיש כאילו בלילה אחד, שסרגיי ואנה הולכים לישון בביתם בפאתי מוסקבה, כולם נדבקו, הסגר הוטל, וכבר קמו כנופיות מאורגנות ואז סרגיי ואנה מתעוררים לעולם הזה, שכאילו בא להם בהפתעה מוחלטת. הייתה בהחלט תחושה של דיסוננס כלשהו בין השלווה שלהם לבין המהירות שבה האירועים התדרדרו. יכול להיות שהיה צריך לוותר על האקספוזיציה בכלל ולהתחיל מהרגע הזה, שהם מתעוררים בעקבות כך שאביו של סרגיי הגיע אליהם.
    מרגע זה מתחיל מסע ההישרדות של שלוש המשפחות הלא ממש מתפקדות האלה. סרגיי נקרע בין אשתו הנוכחית לקודמת. לוניה, העשיר וגס הרוח, מנסה להתרגל למצב החדש, בו לכסף אין משמעות. פולינה, בתו של לוניה, משתחררת (וכנראה שלא בפעם הראשונה) ממוסד גמילה מאלכוהול, רגע לפני שהמגפה מתפרצת. מרינה, אשתו של לוניה, בהריון בחודש שישי.

    הצלה/To The Lake - עונה 1 - נטפליקס
    לוניה מכוון את הרובה, לעבר כל אדם זר, סרגיי ואירנה מאחוריו

    ההרפתקאות שעוברות על המשפחות בדרך, הן לא משהו שלא ראינו בסרטים/סדרות אפוקליפטיים אחרים. אין זה נאמר במטרה להוריד מהאיכות של הסדרה, היא קצבית, מותחת, מצולמת נפלא ובאופן כללי, מאוד מהנה. הייחוד של “הצלה” נעוץ בהצצה לתרבות הרוסית, אליה אנחנו נחשפים תוך כדי הסדרה. יכול להיות שהסדרה נוטה לא מעט לכיוון סטריאוטיפים, לוניה הוא המתעשר הרוסי, גס הרוח והסקסיסטי, שרגיל לקבל כל מה שהוא רוצה. אירנה, היא האישה הרוסייה הקשוחה, הקרבית והצינית. בוריס, אביו של סרגי, הוא היוצא צבא, בנוסף יש עוד דמויות כגון רופא, מופנם, מלומד ואידיאליסט. והמשותף לפחות או יותר כולם? כמובן, הוודקה.
    יחד עם זאת לא מדובר בדמויות שטוחות, בשלב כלשהו לכל דמות יש פלאשבק על חיי העבר שלה. לרוב פלאשבק זה מאיר את הדמות באור שונה וגורם לצופה לחשוב, שאולי הוא שפט מהר מידי את הדמות, בין אם לחיוב או לשלילה.

    הצלה/To The Lake - עונה 1 - נטפליקס
    סרגיי ואירנהף קצת לפני שהכל מתחיל

    במבט מעט רחב יותר, יש בסדרה גם מאפיינים חברתיים ופוליטיים של רוסיה, למשל אוכלוסיית הכפרים הפשוטה לעומת העירוניים, או האכזריות והערך האפסי של חיי התושבים עבור המשטר. יש פרק שעוסק בהתקוממות של אחד הכפרים מול כוחות המשטר, שבאו פשוט לחסל אותם. זה היה משל קלסי על השלטון הרוסי האכזר ורוח בני העם הפשוטים.

    אחת הנקודות האהובות עלי בסדרה, היא קטעי ההומור שמשולבים בה, בעדינות וטבעיות. עם כל המתח, ההרג והזוועות, כמעט בכל פרק היה משהו שהצחיק אותי, לעיתים זה היה קטעים של “אוי, זה כל כך רוסי” ולפעמים זה היה סצנות מבריקות, כמו סצנה בה נשות החבורה יושבות יחד עם מישה (בנה של אנה) בשולחן האוכל עם הרובים, שהן החרימו לגברים ואומרות “אחד חולה, אחד שיכור, אחד ברח… מישה אתה עכשיו הגבר של החבורה”.

    הצלה/To The Lake - עונה 1 - נטפליקס

    הדמות הבעייתית ביותר בסדרה, היא ללא ספק סרגיי. סרגיי (או סירוז’ה) הוא כביכול הדמות הראשית של הסדרה, אבל הוא כל כך לא כריזמטי ו”פרווה” (לטעמי הבעיה היא בדמות ולא בשחקן). הוא כמעט שלא מקבל אף החלטה וכל הזמן מובל על ידי אחרים. אנה ואירה רבות עליו ומושכות אותו לכיוונים מנוגדים, לא יכולתי שלא לדמיין את שתיהן יושבות על כתפיו, כשאחת מהן היא מלאך ואחת מהן היא שטן. כל המשולש הרומנטי הסבוך הזה, היה דיי מרגיז ולא תרם לעניין שלי בסדרה.

    הצלה/To The Lake - עונה 1 - נטפליקס
    אנה וסרגיי

    אני לא צופה כלל בטלוויזיה רוסית, חוץ מאשר ביקורים אצל חמותי וחמי. בסדרות שהם צופים בהן, איכות המשחק הירודה היא מאפיין בולט במיוחד. לעומתן ובאופן כללי, איכות המשחק ב”הצלה” הייתה מאוד משכנעת לאורך רוב הסדרה. המשחק המרשים ביותר לטעמי שייך לשחקן שמגלם את מישה, שמשום מה שמו לא מופיע ב-imdb.

    הצלה/To The Lake - עונה 1 - נטפליקס
    מישה, בנה של אנה, תצוגת משחק נהדרת של השחקן שלא מופיע ב-imdb

    נקודה חזקה נוספת, שראויה לציון בסדרה, היא הצילום. כל הסדרה מתרחשת על רקע החורף הרוסי וצילומי השלג והיערות פשוט עוצרי נשימה.
    מבחינת רמת הבוטות בסדרה, היא לא תתחרה על תואר הסדרה האלימה ביותר, אך מידי פרק יש סצנה גראפית כלשהי. בנוסף, יש מעט עירום ומיניות, למי שדברים אלה מפריעים לו.

    הצלה/To The Lake - עונה 1 - נטפליקס

    לסיכום, “הצלה” היא סדרה אפוקליפטית ראויה ביותר, היא קצבית, מותחת, משוחקת היטב וערוכה בצורה טובה. החלק המיוחד בסדרה, זה הביטוי של האופי הרוסי, אומנם לעיתים הוא נופל מעט לסטריאוטיפים, ועדיין זה היה חלק מרתק לצפייה עבורי. מבחינת העברת המנטליות והמהות הרוסית, אומנם אין פה את העוצמה של “צ’רנוביל“, אבל מצד שני, זו סדרה רוסית אותנטית. הסדרה לא מתעסקת הרבה במחלה עצמה, ואינה מספקת הסברים לגורמים למחלה או להתמודדות הרוסית/העולמית איתה. עיקר הסדרה זה מסע ההישרדות של המשפחות וההתמודדות של גווני האוכלוסייה הרוסית השונים עם האפוקליפסה. אני מצאתי את “הצלה” מאוד מהנה לצפייה והיא גם מקבלת בונוס על כך שהצליחה לא פעם להצחיק אותי.
    הציון שלי: 8/10.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן