fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • המסע אל מערכת אולטרה הייאנד רצוף מציאות

    לאחרונה המסע אל מערכת אולטרה הייאנד הוביל אותי למה שאני מגדיר מציאה אמיתית. את מה שמצאתי אחשוף באחת הכתבות הבאות, אבל התהליך הזה נתן לי השראה לכתוב את סיפור המסע האישי שלי אל עבר מערכת אולטרה הייאנד, הדרכים השונות להגיע לשם, ואת סוגי המציאות, שכדאי לשים לב אליהן בדרך.

    התחלה צנועה, הכרת השטח

    חיידק האודיו שלי, שהיה מעורב גם בחיידק של קולנוע ביתי בשלבים רבים בהתחלה, החל אצלי באזור גיל 24 (לפני כ-14 שנה). תמיד אהבתי מוזיקה וסרטים, באותה תקופה הייתי מאזין במערכת סטריאו ישנה, שמחוברת למחשב, רחוק מאוד מאיכות. אז היכרתי כמה אתרים ופורמים בארץ והתחלתי להתעניין בנושא. מהר מאוד עברתי לקרוא סקירות ומדרכים גם מחו״ל. כמו רבים באותה תקופה, התעניינתי במערכת קולנוע ביתי, ה-5.1 הקלאסי, נמשכתי מאוד גם אל תחום הטלוויזיות ותחום נוסף שהיה חם אז, מחשבי ה-HTPC.

    ביום הולדתי ה-25, נכנסתי עם חזה נפוח של מישהו שמבין משהו מהחיים שלו, כי קראתי כמה דפי פורומים ואיזה מדריך וחצי, אל חדר הסטריאו באחד מהסניפים של רשת ״מחסני חשמל״. יצאתי משם עם חמישיית רמקולים מסוג Wharfedale Valdus (רצפתיים, סנטר ומדפיים לסראונד) ורסיבר כניסה של Harman Kardon. אליהם חובר מחשב HTPC. זו הייתה המערכת הראשונה שלי.

    Wharfedale Valdus
    רק אלוהים יודע, מה הסנטר עשה שם ומה עבר לי בראש

    בשנים הבאות למדתי המון, לא הפסקתי לקרוא סקירות, להכיר חברות ומותגים ועוד. מכיוון שכמעט ולא היו לי שותפים למסע, לא יצא לי להתנסות יותר מידי ורוב הידע היה תיאורטי. ידע כזה מקנה מושגים והכרה של מותגים, אך כיום ברור לי שבלי להתנסות, יש לכך מעט משמעות מעבר להנאה ובידור.

    השדרוג הראשון שהגיע, היה אולי ״המציאה״ הראשונה בדרך. לא היה מדובר במוצר יד שנייה, אלא מבצע היכרות, כיוון שבאותה תקופה המותג KEF עבר ליבואן חדש והם יצאו במבצע של מחירי חו״ל לרמקולים מסדרת הכניסה, ה-IQ. רכשתי זוג קדמיים רצפתיים KEF IQ50, רמקול סנטר IQ60 ונוסף גם את הסאב הראשון שלי, KEF Q400BK. גם הרסיבר שודרג לרסיבר עם HDMI של חברת Denon מדגם 1912. המערכת הזו הייתה קפיצה אדירה קדימה, כל כך הרבה יותר פירוט, סאונד הרבה יותר מעודן ומדויק. בהמשך גם הרמקולים האחוריים שודרגו אל רמקולי KEF סטליטיים מסדרת ה-3005 שלהם. השדרוג הזה היה בשנת 2012.

    המסע אל מערכת אולטרה הייאנד רצוף מציאות
    השדרוג הראשון שלי

    טעימה של איכות

    תהליך הלמידה וההעמקה הלך והמשיך, האיכות בקולנוע כבר הייתה משמעותית טובה יותר ואז הגיעו הסממנים הראשונה לחיידק המסוכן יותר, חיידק האודיו הדו-ערוצי. התחלתי להרגיש שאני רוצה לקבל איכות גבוהה יותר במוזיקה. אחרי כשנתיים עם רמקולי KEF IQ50 הגיע אל העולם רמקול קטן, שעשה כל כך הרבה רעש ברחבי הרשת, שפשוט אי אפשר היה להתעלם ממנו. אני מדבר על ה-KEF LS50. זהו רמקול שבפני עצמו לגמרי מוגדר כ״מציאה״. במחיר לא גבוה באופן יחסי, מדובר ברמקול מדויק, מפורט ומאוזן באופן קיצוני. אני חושב של-KEF LS50 מגיע הרבה קרדיט, בכך שהוא גרם לשוק כולו לעלות רמה בתמורה שהיצרנים נותנים ברמקולים מדפיים ברמת המחיר הזו.

    בשנת 2014 שדרגתי אל רמקולי ה-KEF LS50 והתחלתי להבין מעט יותר מה זה סאונד סטריאו איכותי. רסיבר הק״ב שודרג אף הוא, עברתי לחברה האחות Marantz ורכשתי את רסיבר הדגל שלהם אז, ה-7007, מכיוון שהוא נחשב לרסיבר ק״ב עם איכות גבוהה באודיו דו-ערוצי.

    KEF LS50
    הרמקול המדפי הראשון והיחיד שלי עד כה (בתור רמקול ראשי)

    מסע השדרוגים המשיך לעיתו בשנים הבאות. שדרגתי לרסיבר Marantz 7010 ורכשתי סטנדים. בהמשך הגיעה גם הרכישה הראשונה שלי מיד שניייה, זה היה הסאב העצום, SVS PB-2000. רמקולי ה-KEF, החזיקו אצלי 4 שנים בתור הרמקולים הראשיים. בשנת 2018 התחלתי לכתוב גם באתר Dtown ונחשפתי למערכות יקרות במיוחד. חשוב מכך, התחלתי להבין את החשיבות של מגבר סטריאו ייעודי. הניסיון האמיתי הראשון הגיע כשקיבלתי לסקירה את המגבר המשולב Arcam SA20. השילוב שלו עם ה-LS50 היה מדהים וקפיצת מדרגה משמעותית ביחס לרסיבר קולנוע ביתי.

    בשלב הזה יצא לי כבר להתחיל לבקר בחנויות מתמחות, לגעת ולשמוע באמת מערכות מרמת הביניים ועד להייאנד, וגם לשמוע כמה מערכות בסביבה ביתית. בשנת 2018 הגיע השדרוג למערכת ביניים ברמה מעולה, שכללה מגבר משולב Musical Fidelity M6si, רמקולים Focal Aria 936, עם סנטר תואם CC-900 ואז הגיע גם הפטיפון הראשון שלי.

    Focal Aria 936

    תערוכה, סימון מטרות, קפיצה גדולה

    בשנת 2019 נערכה תערוכת דיגיטאון האחרונה. זו התערוכה הגדולה בארץ לציוד אודיו והיא נערכת על ידי האתר Dtown, שהייתי כתב בו באותה התקופה. אין ספק שלתערוכה הזו יש חלק גדול בהפיכתי לחובב אודיו קצה. באותה תקופה, אומנם לא הייתה לי מערכת הייאנד, אבל כבר הכרתי את מותגים ויצא לי לשמוע מערכות קצה מרמה של 100 אלף והרבה צפונה. תערוכה כזו מאפשרת להתרשם מדגמים שלרוב לא מוצגים בארץ, אבל יותר מזה, לחוות הרבה סוגים של מערכות קצה של יבואנים שונים, שאין שום אפשרות אחרת לשמוע כמות כזו ביום אחד.

    באותו היום הבנתי שזו הרמה שאני רוצה להגיע אליה, שמעכשיו אם משדרגים, אז רק לשדרוג שבאמת מקפיץ אותי לאותה הרמה. כמעט בכל שדרוג שמבצעים, מפסידים כסף. יחד עם זאת, השדרוגים האלה זו הדרך היחידה ללמוד מה אוהבים ואיך זה באמת מרגיש בסביבה הביתית. אני חושב שקשה מאוד לעשות קיצורי דרך, גם אם תסתבבו בכל החנויות ואצל כל היבואנים, ותשמעו אצל חברים, בלי לחיות באמת עם מערכות מכמה רמות, זה לא יהיה פשוט ללמוד מה באמת אוהבים. מצד שני, שדרוגים אינסופיים הם עסק יקר, ולא פחות חשוב מכך, יכולים להיות עסק מתסכל ביותר.

    אני חושב שמערכת כמו שאני הגעתי אליה אז, עם רמקולים מצויניים כמו ה-Focal Aria, היא נקודה מעולה לעצור ולעשות חושבים, האם באמת רוצים לעלות רמה ולאן להמשיך? הסיבה לכך היא שבגלל חוק התפוקה השולית הפוחתת, בשביל לעלות ברמה באופן מורגש ממערכת כזו, צריך להשקיע סכום לא מבוטל כלל.

    אני סימנתי לי את הכיוון באותה התערוכה, הסאונד שהכי ריגש אותי היה בחדר של ״אבי יפה״ עם רמקולי YG Acoustics והגברה של Nagra. שוחחתי מספר פעמים עם אורי יפה ואז הגיעה הזדמנות לקבל לסקירה את רמקולי YG Acoustics Carmel 2, שלא היה שום סיכוי שיצאו מהבית שלי אחרי אותה סקירה.

    YG Acoustics Carmel 2

    כשמתחילים לקפוץ לליגה הזו, מאוד קשה לעשות שדרוגים כוללים, פשוט כי מדובר בסכומים גבוהים במיוחד. כאן עומדים בפני בחירה, האם להתקדם בכל פעם במדרגה אחת ולשמור על מערכת מאוזנת, או לשדרג בצורה משמעותית בכל פעם רכיב אחד, ולהיות תקופה עם מערכת ״לא מאוזנת״. אני בחרתי בגישה השנייה. לאחר תקופה עם מגבר All In One מעולה, Naim Uniti Nova, הגיע אלי לסקירה המגבר המשולב, Nagra Classic Int. מצאתי את המגבר כפרטנר מושלם עבור רמקולי ה-YG Acoustics שלי, אך המחיר היה מאוד גבוה. לאחר סיום הסקירה כבר ארזתי את המגבר, אבל אז אישתי בחרה לעשות לי הפתעה מטורפת ורכשה את המגבר בשבילי. כך שהוא שוב נפתח ותפס את מקום הכבוד שלו במערכת שלי.

    Nagra Classic Int

    על המציאות בשוק היד שנייה

    מכיוון שעברתי ממגבר All In One למגבר אנלוגי בלבד, היה צריך להשלים את חלק הממיר. לצורך סקירת ה-Nagra Classic Int קיבלתי את הממיר Ayre QB-9 DSD, אותו אני מכיר מעולה, כיוון שזהו הממיר שהשותף שלי משתמש בו. השותף שלי החליף לא מעט ממירים בשנים האחרונות עד שהגיע לממיר הזה.

    מדובר בממיר דיי ישן כבר ולכן כיום ניתן למצוא אותו ביד שנייה בלבד ובמחירים משתלמים במיוחד. הממיר כולל כניסה בודדת, רק USB, כך שאם אתם צריכים יותר כניסות, או כניסה אחרת, הממיר הזה פחות יתאים לכם. אני פניתי למספר יבואנים וקבלתי להתרשמות שני מכשירי סטרימר משולבי ממיר, ברמות מחיר של 12-20 אלף ש״ח.

    לאחר ההשוואה, הגעתי למסקנה שה-Ayre QB-9 DSD, גם אם הוא לא המכשיר הכי מודרני בעולם, הוא לחלוטין מציאה והוא פשוט נשמע טוב יותר מהאפשרויות החדשות שהשוואתי אותן מולו (לפחות במערכת שלי). לכן גם ה-Ayre QB-9 DSD הוא עוד ״מציאה״ של המסע אל מערכת אולטרה-הייאנד האישי שלי.

    Ayre QB-9 DSD

    שוק היד שנייה הינו שוק עם הזדמנויות רבות, כולל לציוד אולטרה-הייאנד. אך עם ההזדמנויות ישנן גם סכנות רבות. לא פשוט לבדוק את התקינות והמצב התפקודי של הציוד. השוק כולל סוחרים, שלא תמיד יתנו לכם אחריות ותשובות מספקות לגבי ההיסטוריה והמצב של המוצר. כשמדובר באלפים בודדים, זה יכול להיות סיכון מחושב, אך בסכומים הגבוהים זה כבר הופך להיות לעסק בעייתי מבחינתי.

    בעוד אני מאוד מרוצה מהממיר שרכשתי, יש לי גם סיפורים בהם נכוותי וקיבלתי מוצר, שלא הייתי מרוצה ממנו כלל. המסלול שאני סומך אליו הוא רכישה מסוחרים, שקיבלו ציוד מטרייד-אין וכן יודעים לתת תשובות לגבי הציוד.

    המצב האידיאלי, מבחנתי, הוא כשמדובר בלקוח, ששידרג לדגם גבוה או חדש יותר ועושה טרייד על ציוד, שהוא בעצמו קנה מאותו היבואן/חנות. בדיוק במקרה כזה נתקלתי לאחרונה והחלטתי, שזו הזדמנות שאני לא יכול לוותר עליה. הפרטים המלאים יחשפו בקרוב.

    תשתפו אותנו במסע שלכם, אלו מציאות אתם מצאתם לאורך הדרך?

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן