fbpx

סקירה למקרן קול: Sennheiser Ambeo

מאמר זה נכתב עבור אתר Dtown.
קטגוריית הסאונד ברים הפכה להיות פופולרית מאוד בשנים האחרונות. אנשים מחפשים לשפר את הסאונד של הטלוויזיה שלהם מבלי להרכיב מערכת קולנוע רב ערוצי שלמה, הכוללת המון רכיבים וסרבול. הסאונד בר העומד למבחן הוא אחד הסאונד-ברים הגדולים, המשוכללים והיקרים בשוק, כיצד הוא עומד במבחן שלי?

 על סנהייזר

סנהייזר היא חברת אודיו גרמנית שהוקמה בשנת 1945 על ידי פריץ סנהייזר. השנה חברת סנהייזר יציינו 75 שנות פעילות! החברה ידועה בעיקר כיצרנית אוזניות, בשנת 1968 סנהייזר השיקו את אוזניות ה-Open Back הראשונות בעולם. אוזניות אלו יצרו מהפכה בשוק כיוון שהסאונד שלהם היא טבעי יותר והרבה לקוחות העדיפו אותו על פני אוזניות ה-Closed Back. כיום לחברה יש ליין אוזניות שמכיל אוזניות מכל סוג שקיים בשוק, בנוסף החברה מייצרת מיקרופונים מקצועיים, בין השאר להוליווד.
ד"ר פריץ סנייהזר מת בשנת 2010.

על ה-Ambeo

כפי שציינתי לסנהייזר יש ליין אוזניות ענקי ומגוון, במקרני קול העסק מעט שונה, למעשה האמבאו הוא מקרן הקול הראשון והיחיד של היצרנית.
השם Ambeo, הוא למעשה השם של תוכנת ה-Room Correction של מקרן הקול. האמבאו מגיע עם מיקרופון לביצוע הכיול.
במונחים של סאונד בר, מדובר במוצר על גבול המפלצתי, הוא מכיל 13 דרייברים שונים המדמים מערכת 5.1.4 מלאה. לטעמי המחשבה של סנהייזר בהשקת מוצר זה הייתה שהם חייבים לבלוט, שוק מקרני הקול רווי עם המון חברות שונות, לכן לדעתי סנהייזר בחרו לייצר מקרן קול שיהיה שונה כדי לייצר באז סביבו. לא אתפלא אם בעתיד הקרוב הם ישיקו מקרני קול במידות יותר סטנדרטיות, אחרי שהם קיבלו את תשומת הלב של השוק.

נתונים טכניים

מבחינת תמיכה בפורמטי וידיאו, משום מה זה לא מצוין באתר הרשמי, אבל האמבאו תומך ב-HDR 10 וב-Dolby Vision, עד כמה שהצלחתי להבין אין תמיכה ב-+HDR 10. 
האמבאו תומך גם ב-Spotify Connect ו-Chromecast.

עיצוב ואיכות בנייה

כמובן שהדבר הראשון שעולה בראש כשמדברים על עיצוב האמבאו זה הגודל. רובינו בארץ תולים את הטלוויזיות שלנו על הקיר עם מזנון מתחת, לטעמי בהרבה בתים האמבאו פשוט יסתיר חלק מהטלוויזיה ולכן מאוד מומלץ למדוד טוב את המקום המיועד. 
איכות הבנייה היא מעולה, זהו מוצר פרמיום שבנוי בהתאם. מבחינה עיצובית, האמבאו מגיע עם חלק עליון מוברש, בו נמצאים כפתורי השליטה, בצד הקדמי של המכשיר יש את הלוגו של סנהזייר בצד שמאל, הלוגו של Ambeo (שדולק כאשר האפקט מופעל) בצד ימין ובמרכז יש מסך קטן עם שורת טקסט יחידה. מצאתי את המסך מאוד אינפורמטיבי: הוא מראה על איזו כניסה כרגע הסאונד-בר מכוון, וכשמתחיל אות קול כלשהו, המסך מציג לרגע את הפורמט. נגיעות העיצוב האלה מוסיפות ללוק המרשים, אך עדיין מאוד סולידי של האמבאו.
השלט שמגיע עם האמבאו הוא פשוט אבל בנוי היטב. במהלך תמוהה מעט לטעמי, סנהייזר בחרו להשתמש בסוללה עגולה ולא ה-AAA הרגילים.
 יש לסובב בעזרת מטבע את הפתח של הסוללה על מנת לשלוף את הפלסטיק.
חיבור והפעלה ראשונית
האמבאו, מגיע ארוז בצורה מוקפדת מאוד עם ציורים משסבירים את אופי החיבור. בנוסף קבלתי גם מדריך שלם בעברית.
האריזה כוללת, את מקרן הקול, מיקרופון הכיול, שלט, כבל חשמל וכבל HDMI.
החיבורים של האמבאו נמצאים עמוק מאוד בחלקו האחורי ולא ניתן להגיע אליהם, מבלי להעמיד את האמבאו על חלקו הקדמי. על מנת לא לפגוע במקרן הקול במהלך פעולה זו, מצורפים באריזה שני רגליות מחומר רך, יש להציב אותן מתחת לסאונד בר, ואז כשהופכים אותו הוא נשאר לעמוד עליהם.
הפיכת הסאונד בר עם הפנים למטה על מנת לגשת לחיבורים.
אומנם לרוב מחברים את הסאונד בר פעם אחת וזהו, ועדיין אני לא מבין למה אי אפשר היה תכנן את החיבורים בצורה שלא דורשת את כל התהליך הזה בשביל לחבר או לנתק כל כבל.
המחברים השונים בחלקו התחתון של האמבאו.
השלב הבא הוא חיבור מקרן הקול ל-WiFi, זאת נעשה על ידי הורדת אפליקציית Google Home למכשיר האנדרואיד שלי והרצת סריקה. האפליקציה מוצאת את מקרן הקול, ומעבירה לו את הסיסמא של ה-WiFi ישירות ממכשיר הטלפון מבלי שיש צורך להקיש אותה. דיי מדהים אותי כמה התקדמנו בתהליך התקנות המוצרים החכמים למיניהם.
לאחר שהאמבאו התחבר לאינטרנט הוא מיד החל בהורדת עדכון הקושחה האחרון. המסך בקדמת האמבאו מעדכן כל הזמן על אחוזי ההתקדמות.
בזמן העדכון הורדתי את אפליקציית השליטה של סנהייזר למכשיר הנייד שלי: Sennheiser Smart Control. האפליקציה קלה וידידותית למשתמש ומאפשרת לשלוט בכל אספקט של האמבאו.
דף הבית של אפליקציית השליטה של סנהייזר.
השלב האחרון הוא הכיול, מעמידים את המיקרופון ב-Sweet Spot, מחברים אותו לכניסה בקדמת האמבאו, לוחצים במשך 4 שניות על לחצן ה-Ambeo ומשם המסך כבר מודיע מה צריך לעשות. תהליך הכיול לוקח מדידה מנקודה אחת בלבד ואורך מספר דקות.

אפשרויות פונקציונליות

האמבאו תומך ב-eARC וכמובן ב-HDMI CEC, הפעלה של האופציה הזו בטלוויזיה ובכל הפעלה של המסך גם מקרן הקול יופעל ויעבור לכניסה המתאימה. ה-Ambeo "מרגיש" כשמכשיר שמחובר אליו נדלק ומעביר באופן עצמאי את עצמו לכניסה הנכונה. במקרה שלי חברתי את נגן ה-4K Bluray שלי לאמבאו ובכל פעם שאני מדליק אותו, האמבאו עבר לכניסה שאליה הנגן חובר.
האמבאו תומך בחיבור סאב חיצוני, כיול האמבאו יכייל גם את הסאב, אם הוא מחובר. 
האמבאו מגיע עם מספר מצבי סאונד כגון Movie, Music, Natural ועוד, המעבר ביניהם מתבצע בעזרת כפתור ייעודי בשלט או דרך האפליקציה. כל מצב ניתן להתאמה נוספת דרך האפליקציה:
האפליקציה מציעה גם שליטה בפרמטרים שונים של הסאב כאשר הוא מחובר:

מבחן האזנה

לפני שאתאר את הקטעים ששימשו אותי לבחינת האמבאו, אני רוצה לדבר על רושם כללי. במשך שנים יש לי מערכת קולנוע בייתי, כך שאני מעט מפונק בדרישות שלי מהסאונד שאני רוצה לקבל בקולנוע. מקרן קול, יקר וגדול ככל שיהיה, לא יצליח לשחזר את אותה החוויה שמקבלים ממערכת מלאה. לא מעט מקרני קול מגיעים יחד עם סאבוופר חיצוני (לרוב אלחוטי), סנהייזר בחרו לתת פתרון בקופסא אחת ללא סאב. לטענתם האמבאו יורד עד 30Hz ולכן ייתן תוצאה טובה גם ללא סאב. מניסיוני, כל מערכת קולנוע יכולה להרוויח המון משילוב של סאב. ברגע שהמגבר הראשי פטור מהמעמסה הכבדה של להגביר את הבסים (במיוחד בסרטים עתירי אפקטים), הוא מתפנה לעשות את עבודת ההגברה של שאר התדרים בצורה טובה יותר. 
בחנתי את ביצועי האמבאו בקטעים מנטפליקס, סרטי בלוריי, הופעות ומוזיקה. בדקתי עם חיבור סאב (SVS PB2000) ובלי, עם מערכת האמבאו ובלי, ובמצבי השמע השונים. אקדים את המאוחר ואומר שמי שרוצה למצות את הפוטנציאל של האמבאו צריך לטעמי לשלב סאב.
מערכת הכיול אמבאו, עשתה עבודה טובה בחלל שלי. שני הפרמטרים שמערכת הכיול שיפרה באופן ניכר, הם ההפרדה ותחושת הסראונד המדומה. נקודת חוזקה נוספת של מערכת הכיול היא אינטגרציית הבס בין האמבאו והסאב, שהייתה מעולה ומאוד טבעית. בשביל להגיע לאיזון טוב, לאוזן שלי, הייתי צריך להיכנס לאפליקציה וממש מעט להנמיך את הסאב. מבחינת מצבי השמע, המצב שהיה נשמע לי כנכון והמאוזן ביותר היה מצב ה-Natural.

כעת נעבור לקטעי הבחינה

נתחיל בסיקוונס הפתיחה של (Mad Max: Fury Road, (4K Bluray – Dolby Atmos קטע רפרנס מדהים, אם זה הקול הכבד והעמוק של טום הארדי, מרדף המכוניות או ניסיון הבריחה של מקס במנהרות, פשוט שלמות של סאונד קולנועי.
בלי הסאב, התוצאה הייתה דינאמית ואנרגטית אבל מעט אובר אגרסיבית לטעמי. האמבאו התקשה בלייצר גם בס עמוק ומהיר וגם להפריד את הווקל של מקס. ברגע שמוסיפים את הסאב, הכול מתאזן, כשמקרן הקול צריך לדאוג לווקל ולאפקטים היותר עדינים הוא עושה עבודה נהדרת, ולא הרגשתי שחסר פירוט כלל.
אפקט האמבאו עושה עבודה טובה בלייצר סראונד מדומה, זה לא שמרגישים אפקטים מאחור, אבל בועת הסאונד כן מרגישה דיי רחבה.
מכאן עברתי לסרט (Mortal Engines, (4K Bluray – Dolby AtmosDolby Vision. גם בסרט זה קטע הפתיחה הוא ברמת רפרנס. קולו של שרייק שמקריין בתחילת הסרט הוא עמוק במיוחד. בסצנת הפתיחה לונדון הממונעת רודפת אחרי עיירת מסחר קטנטנה. הקטע כולל גם שילוב של אפקטים (גלגלי ענק, יריות ועוד) וגם מנגינת רקע מלאת בס ואנרגיה.
בפן של הוידאו הסרט שימש אותי לוודא שאכן האמבאו מעביר Dolby Vision כמו שצריך, לא נצפתה שום בעיה.
בניגון עם סאב, כל הבסים היו נקיים ומפורטים, קולות האנשים היו בעלי Clarity מעולה. בלי הסאב, הבס היה ברמה טובה אבל הייתה פגיעה ב-Clarity, בנוסף קולו של שרייק בתחילת הסרט היה פחות עמוק ומרשים.
הסרט "האלמנט החמישי" (4K Bluray – Dolby Atmos) כולל את אחד מפסי הקול המפורטים ביותר שיש. דווקא הבס פחות עמוק לרוב, אבל מצד שני מאוד מפורט. כאן בחנתי שני קטעים: הקטע שלילו בורחת מהשוטרים ונוחתת במונית של קורבין, וקטע הדיווה הכחולה המפורסם.
בסצנה של לילו וקורבין במונית, ללא הסאב רעשי המנוע של המכוניות המעופפות מאוד מפורטים, הבהירות של הדיבור הייתה טובה והמוזיקה האוריינטלית שמלווה את הקטע הייתה מאוזנת עם שאר הצלילים. בסצנת הדיווה הבהירות והיכולת של האמבאו להפיק תדרים גבוהים הייתה טובה מאוד, כשגם קטעי המכות והיריות שמתרחשים במקביל להופעת הדיווה היו מפורטים מאוזנים. בסרט הזה האמבאו נתן תוצאה טובה גם בלי הסאב, ועדיין הוספת הסאב מוסיפה עוד רבדים ופירוט במכות, היריות ומנועי המכוניות.
סצנת הפתיחה בסרט האסונות, "סאן אנדרס", כוללת רעידות אדמה ומפולות אדירות וגם טיסה של מסוק.
הבסים בקטע הפתיחה הם חזקים במיוחד, וללא סאב הרגשתי שהאמבאו מתאמץ מידי ומאבד מהיכולות לשמור על פירוט בקולות. עם שילוב הסאב הסאונד מאוד מאוזן, קולות האנשים מפורטים ומלאים בניואנסים. בקטע שהמסוק מתעופף מלמעלה, הרגשתי תחושה קלה שאכן הקולות מגיעים מעל לראש שלי. האמבאו כולל שני דרייברים שיורים את הסאונד כלפי מעלה והם אמורים לחזור אלינו מהתקרה. האפקט הזה מאוד תלוי בחלל וקשה מאוד לצפות עד כמה הוא יהיה מורגש. מי שרוצה אטמוס אמיתי, אין מנוס לטעמי מלהתקין רמקולים בתקרה.
לסיום המבחן, בחנתי את ביצועי האמבאו בהופעות ומוזיקה. תחילה הופעה של לאונרד כהן מדבלין.
השיר Who By Fire, כולל אינטרו ארוך של גיטרה ספרדית (של חאבייר מאס). התוצאה הייתה מוזיקלית ונעימה מאוד, חייב לציין שדיי הופתעתי. כלי הנגינה היו מפורטים ומופרדים, הנקודה היחידה שבה האמבאו התקשה היה דווקא הפרדת קולות השירה, שירתו של לאונרד התערבבה עם זמרות הליווי והייתה חסרה לי הפרדה ביניהם. גם בהופעה הסאונד עם הסאב מעולה, אינטגרציית הבס של כיול האמבאו הייתה מרשימה לכל אורך הדרך.
גם במוזיקה (הזרמה מ-Spotify) שילוב הסאב היה נהדר, בהחלט נקודה לזכות מערכת הכיול. במוזיקה בחנתי את שיר הבס הקבוע שלי, Hunter של ביורק. הפרדת הבס הייתה מעולה, כל השכבות נשמעו בבירור. גם בשיר הזה ברגע שהיו שתי קולות (ליווי מוקלט של ביורק לעצמה), ההפרדה הייתה מעט לוקה בחסר.
לסיום, You And Your Friend של הדייר סטרייטס, האמבאו הפגין איזון ומוזיקליות מרשימה. קולו של מארק היה מלא רבדים וניואנסים ובעל העומק הנכון. הפרדת הכלים הייתה טובה והתוצאה הכללית מאוד נעימה.
לסיכום, מקרני הקול השתלטו על השוק, ופונים לכל מי שרוצה קולנוע איכותי, בלי להתקין רמקולים בכל רחבי חלל ההאזנה ולהעביר כבלים בכל הבית. מקרן הקול סנהייזר אמבאו, שנבחן כאן הוא מקרן קול פרמיום, שנמצא בקצה העליון של שרשרת המזון של מקרני הקול. הוא עצום ביחס לגודל רוב מקרני הקול, איכות הבנייה היא גבוהה, ומבחינה טכנולוגית, יש בו כל מה שאפשר לבקש ממקרן קול מודרני. מדובר במקרן לא זול בכלל ולטעמי בשביל באמת לקבל תוצאה הראויה לתג המחיר שלו, חובה לחבר לו סאב. מערכת הכיול של האמבאו הצטיינה בשיפור ההפרדה, תחושת הסראונד המדומה ואינטגרציית הבס של המקרן עם הסאב שחברתי לו.
מחיר מומלץ לצרכן: 12,900.

המערכת ששימשה אותי לסקירת האמבאו:

טלוויזיה: LG OLED 65E8
סאב: SVS PB2000
נגן בלוריי: Panasonic UB-820 

כתיבת תגובה