fbpx

סקירה לסאבוופר: REL T/9i

סקירה זו נכתבה עבור אתר Dtown.
הפעם מגיע אלי לסקירה סאבוופר של יצרנית הסאבים הבריטית המוערכת REL, האם המוניטין המיוחד של החברה משתקף במוצר הנבדק?

על חברת REL

חברת REL Acoustics, הוקמה בבריטניה בשנת 1990 בידי ריצ'ארד לורד. לפי אתר החברה, REL נוצרה מאהבה ותשוקה לייצר חווית סאונד מושלמת. מקים החברה לא היה מרוצה מביצועי הסאבוופרים באותה התקופה והחליט להקים חברה שתחפש דרך אחרת לשלב סאבים במערכת דו-ערוצית או רב-ערוצית.
כבר בשנת 1990, חברת REL שילבה בסאבים שלה חיבור High Level. מדובר בחיבור שמקשר בין יציאת הרמקולים הקדמיים במגבר סטריאו או רסיבר קולנוע לסאבוופר. חיבור כזה מבטיח שאופי הסאונד שמגיע לסאב זהה לסאונד שמועבר לרמקולים, ולכן האינטגרציה בין הרמקולים הקדמיים לסאב היא טבעית ומסונכרנת יותר. החיבור הזה הוא הבסיס לפילוסופיה של REL עד היום, והוא מה שהעניק לחברה את המוניטין שלה, כיצרנית סאבים מוזיקליים, מהירים ומדויקים במיוחד.

על סדרות הסאבים של REL

חברת REL מציעה 4 סדרות שונות של סאבים. סדרת הכניסה (החדשה) של REL היא סדרת ה-HT. סדרה שמיועדת לקולנוע ביתי, והסדרה היחידה שלא מכילה את חיבור ה-High Level המפורסם שלהם.
סדרת ה-T/i היא הסדרה הבאה בליין של REL, זוהי סדרת הכניסה עבור הסאבים שכוללים את חיבור ה-High Level. עוד מאפיין ייחודי של הסדרה הוא שימוש בהגברה מסוג Class AB, סוג הגברה שמאוד נדיר לראות בסאבים, שלרוב משתמשים בהגברה דיגיטלית – Class D.
הסדרה כוללת שלושה דגמים ה-T/5i (אלמנט 8’ שיורה כלפי מטה, 125w), ה-T/7i (אלמנט 8’ קדמי, ואלמנט פאסיבי שיורה כלפי מטה, 200w) ודגם הדגל של הסדרה שנסקר כאן ה-T/9i. 
מעל סדרה זו, יש את סדרת ה-S (שמציעה הגברה Class D NextGen3) ועיצוב מעט יוקרתי יותר. סדרת העל של REL היא סדרת ה-Reference.

העומד למבחן: ה-T/9i

עולם הסאבוופרים דיי השתגע בשנים האחרונות, כשהרבה יצרנים פופולריים מציעים סאבים עצומים בגודלם. להניח סאב Ported מפלצתי בסלון הפך להיות דבר שבשגרה (כולל אצלי), לדאבונם של הנשים בקהל. לעומתם ה-T/9i הוא סאבוופר קומפקטי מאוד, במיוחד לסאב שהוא הדגם הבכיר בסדרה. לא אגזים, אם אעריך שגודלו הוא כרבע מה-SVS PB2000, שמשמש אותי ביומיום. 
נתונים טכניים של T/9i:
מידות וגימורים:
מעבר קל על הנתונים, מגלה נתונים דיי צנועים על הנייר: יחידה של 10’, הגברה של 300w בלבד (מסוג Class A/B). אולי הנתון הצנוע ביותר של הT/9i זה שהוא יורד בסך הכל ל-28Hz (ב -db6-). אז כיצד הנתונים הצנועים הללו מתורגמים לביצועים? המשיכו לקרוא.

עיצוב ואיכות בנייה

הסאב שקיבלתי לסקירה הגיע בגימור ה-Gloss Black. זהו גימור יפיפה ויוקרתי. ברמקולים גדולים, הגימור הזה פחות מדבר אלי מכיוון שהוא מזמין אליו המון השתקפות. בגלל המידות הצנועות של הסאב ובגלל שלרוב הוא ממוקם בפינת החדר, יש פחות אפשרות להשתקפות שתפריע, ולכן מאוד אהבתי את גימור התיבה של ה-T/9i. אם כך, מצאתי את ההשתקפות פחות בעייתית, אבל מה שכן, הגימור המבריק מזמין טביעות אצבעות ואבק. הדרייבר הראשי שעשוי מ-FibreAlloy Inverted Aluminium, הוא בצבע לבן עם לוגו גדול של REL במרכז. בנוסף הלוגו מופיע על מלבן מתכתי במרכז הדופן העליונה, וגם על רגלי הסאב (משני הצדדים!). 
כנראה שהיה חשוב ל-REL שתדעו את מותג הסאב מכל זווית שתסתכלו בו. 
לחובבי החידות, כמה פעמים המיתוג של REL מופיע על הסאב?
החלק האחורי של הסאב, מכיל את מגוון החיבורים והבוררים, והוא בעל רקע כחול נעים. 
חלקו האחורי של ה-T/9i.
הגריל הוא שקוף למחצה במרכז, כך שניתן לראות את היחידה הקדמית הלבנה דרכו. החיבורים של הגריל הם גדולים ונוחים, מרגישים שהם בנויים כמו שצריך.
רגליות החיבור של הגריל בנויות כהלכה.
הבחירה העיצובית היחידה שיש לי ביקורת עליה, היא נורת החיווי שנמצאת בחלק האחורי של הסאב. התאורה שלה חזקה מידי, ובחדר חשוך כשרוצים לראות סרט, זה הופך להיות מקור אור מפריע ולא רצוי. כמובן שניתן לפתור זאת בקלות על ידי נייר דבק שחור.
הלד הכחול החזק בצידו האחורי של הT/9i.
איכות הבנייה של הסאב היא ללא דופי, הגימור המרשים, ההשקעה במיתוג, שילובי הצבעים, הרגליות המתכתיות והגריל, כולם ברמה מאוד גבוהה. איכות הבנייה היא מרשימה עוד יותר לאור המחיר של הסאב. מאוד קשה לי להאמין שתמצאו איכות בנייה טובה יותר או השקעה עיצובית רבה יותר בטווח המחירים הזה. אם כי עיצוב הוא כמובן עניין של טעם.
היחידה הפאסיבית בתחתית הסאב.

חיבורים, מיקום וכיוון הסאב

חיבור וכיוון הסאבים של REL מעט מורכב יותר מאשר לחבר כבל ל-LFE לכוון עוצמה לפי דרישות מערכת הכיול של הרסיבר וזהו. אני חייב לציין לטובה את האתר של REL, הוא מלא בסרטונים והסברים על כל האפשרויות השונות של הסאב. קל לראות עד כמה ברצינות החברה הזו לוקחת את עניין החיבור, הכיוון והסאונד של המוצרים שלה.
מה שכן לעיתים צריך לשלב מידע מכמה מקומות באתר על מנת לקבל את התמונה המלאה. העמוד ששימש אותי הכי הרבה הוא העמוד הזה, שמסביר בצורה מפורטת את תהליך החיבור, המיקום והכיוון של הסאב.
הסאבים של REL הם קודם כל סאבים למוזיקה, לכן השלב הראשון הוא לשלב את הסאב בדו-ערוצי. זאת נעשה בעזרת כבל ה-Neutrik Speakon הייחודי של החברה, שמגיע באריזה עם הסאב (באורך של 10 מטר). 
כבל ה-Neutrik Speakon, אחד מסודות הקסם של REL.
יש לחבר את הכבל ישירות ליציאות הרמקולים הקדמיים במגבר, זה מה שמבטיח שהסאב מוזן באותו האות בדיוק כמו הרמקולים. הכבל מגיע עם 3 חיבורים, יש לחבר את האדום והשחור ליציאת רמקול אחת ואת הצהוב לאדום (ה+) של יציאת הרמקול השני. ההמלצה של REL, היא למקם את הסאב תחילה בפינת החדר, בשלב הראשון יש לוודא שהפאזה נכונה, ואז לכוון את העוצמה של חיבור ה-High Level וה-Crossover. את ה-Crossover יש לכוון כך שהסאב יכנס לפעולה קצת מעל התדר המינימלי שהרמקולים מסוגלים לרדת אליו, כך מקבלים את כיסוי התדרים האופטימלי (ראו הוראות בעמוד שצרפתי). לאחר מכן אפשר לשחק עם המיקום של הסאב, REL ממליצים להזיז אותו אלכסונית מהפינה עד שמוצאים את המיקום האידאלי, אצלי הוא היה קרוב מאוד לפינה.
המיקום שנתן את התוצאה הטובה ביותר אצלי.
כיוון הסאב היא משימה לא פשוטה, שדורשת כל הזמן לקום, לשנות טיפה ואז לחזור ל-sweet spot ולשמוע. מסיבה זו יצרני סאבים התחילו בשנים האחרונות לספק אפליקציות המאפשרות לשלוט בסאב מרחוק. REL לא מציעים אפליקציה כזו, אז נעזרתי בחבר, ולסיום עשיתי קצת כיוונים אחרונים בעצמי.
יש איזה אתגר פסיכולוגי בכיוון הסאב, רוצים להרגיש את ההשפעה שלו כל הזמן, ואז הנטייה היא לכוון אותו חזק מידי. כמובן שמהר מאוד מרגישים שהוא משתלט ומתחילים לנוע על הסקלה בין מורגש מידי ללא מורגש מספיק. יש מעט תסכול בתהליך, אבל כשמבינים שהסאב צריך להיות מורגש רק כשצריך אותו, ניתן להגיע לנקודה הנכונה בה הסאב משתלב עם הקדמיים ומשלים אותם לכדי תוצאה מאוזנת.
לאחר שמסיימים את כיול הדו-ערוצי, ניתן לחבר את חיבור ה-LFE עבור הרב-ערוצי. REL ממליצים לנתק את כבל ה-Speakon שלהם בזמן הרצת הכיול של רסיבר הקולנוע, על מנת שהרסיבר יקבל את התמונה של המערכת כפי שהיא. לאחר הכיול הם ממליצים להחזיר את החיבור ולהעביר את הרמקולים הקדמיים ל-Full Range בהגדרות של הרסיבר. בצורה כזו הסאב משמש בתפקיד כפול ברב-ערוצי, גם מנגן את ערוץ ה-LFE וגם משלים את ערוץ הרמקולים הקדמיים (כמובן שיש בורר עוצמה נפרד לשני החיבורים הללו. את בורר העוצמה של חיבור ה-High Level כבר קבענו קודם, ולכן אין צורך לגעת בו שוב).
אלו הכיוונים שנתנו את התוצאה האופטימלית אצלי, תראו כמה Head room נשאר מבחינת העוצמה, במיוחד בחיבור ה-LFE.

נו, אז איך הסאונד?

טוב, אז אחרי שחיברנו, כיוונו, מיקמנו והרצנו כיול, אפשר סוף סוף להתרווח ולשמוע! אתחיל ואומר בכך שהייתי סקפטי לגבי שילוב של סאב במערכת דו-ערוצית. מעולם לא השתמשתי בסאב במוזיקה, למרות שפה ושם יצא לי לשמוע מערכות שמשלבות סאב, שנשמעו מעולה (לרוב עם רמקולים מדפיים). אני לא אוהב עודף בס במוזיקה, ולכן הייתי חשדן לגבי שילוב של סאב עם רמקולים ריצפתיים שמספקים מספיק בס לטעם שלי. כפי שהבנתם מהחלק מעל, בתהליך הכיול היו מעט רגעים מתסכלים של "הבס חזק מידי", לאחר שנקודת האיזון נמצאה, הופתעתי מאוד מהיכולת של הסאב באמת להשלים את החלק התחתון מבלי לפגוע באיזון של הסאונד.

מבחן האזנה

בחנתי את ה-T/9i (נכון שהשם ממש קליט?) בכל סוגי התכנים, התחלתי ממוזיקה, שכללה סטרימינג ותקליטים, המשכתי להופעות בבלוריי וקינחתי בסרטי 4K בלוריי.

דו-ערוצי

את המבחן הדו-ערוצי אני מתחיל משני שירי הבס הקבועים שלי. Hunter של ביורק, שכולל המון שכבות של בס וכולן מנגנות בקצב מהיר. ה-T/9i שומר על הקצב בקלות, הוא משלים את התחום התחתון ומוסיף עוד אנרגיה לשיר מבלי להעפיל על קולה של ביורק.
השיר השני שמשמש אותי לבדיקות עומק הבס הוא River של Ibeyi. מפגן השליטה של הסאב כאן מרשים מאוד, הבס עמוק ומתפזר נהדר בחדר וכשהמקצב נגמר, הבס מהסאב מגיב מיד ונעלם אף הוא.
שחזרתי את התוצאות בשני שירים של מייקל ג'קסון מהאלבום Bad. בשיר Liberian Girl, הבס עמוק ואיטי, ב-T9 הוא נשמע רך ומוזיקלי, האיזון הטונאלי עם שאר המוזיקה נהדר. השיר Smooth Criminal כולל מקצב בס פופי ומהיר, גם כאן הפירוט, הדיוק והמהירות של הסאב השלימו ושידרגו את החוויה.
איך אפשר לבדוק בס, בלי גיטרה בס. קטע שאני אוהב במיוחד הוא Hot Spell של דניאל ניקול (זמרת ומנגנת על גיטרת בס), הקלטת הבס באלבום כולו ובשיר הזה במיוחד היא נפלאה. גם כאן הסאב הפגין פירוט, מהירות, דיוק ואיזון טונאלי. 
ביצועי הסאב משתפרים בצורה ניכרת כשמזינים אותו במקור איכותי, אם כמה שאהבתי את הביצועים שלו בסטרימינג, כששמתי תקליט הביצועים קפצו מדרגה נוספת.
בחרתי בתקליט All That Reckoning של להקת Cowboy Junkies משנת 2018. התקליט מאופיין בסאונד בס כבד ומאוד קונטרסטי לקול מלא המתיקות של הזמרת. את ביצועי הסאב בתקליט הזה אסכם במינוח המקצועי: "וואו". הבס הוא עמוק, אפל משהו, חם, קצת רך ומוזיקלי מאוד. הפיזור ברחבי החדר היה עדין ונעים, ומעל לכל מאוזן. האזנה לתקליט הזה עם הסאב, הייתה בלי ספק חוויה שלמה יותר ומתירה רושם עז יותר.
כפי שאתם רואים, ביצועי הסאב בדו-ערוצי, הרשימו אותי מאוד. למעשה התרשמתי עד כדי כך, שאני יכול להגיד ש"הומרתי" וכעת אני כן מאמין שיש מקום לשלב סאב במוזיקה.  החיבור הייחודי של REL יחד עם המהירות והדיוק של ה-T/9i גורמים לסאב לעקוב בצורה מרשימה אחרי הרמקולים, ופשוט להוסיף את התחום התחתון מבלי לפגוע באיזון והטונאליות של הרמקולים הקדמיים.

רב-ערוצי

המשכתי את הבחינה ברב ערוצי, לאחר חיבור ה-LFE לרסיבר שלי והרצת הכיול ללא כבל ה-Speakon, כפי שמומלץ על ידי REL, החזרתי את הכבל והגדרתי את הרמקולים הקדמיים כ-Full (במקרה של רסיבר של Anthem, פשוט הגדרתי שהרסיבר לא יחתוך את התדרים בקדמיים: Crossover – Off).
התחלתי בבחינת הסאב בהופעות, תחילה David Gilmour – Remember Than Night שהוקלט ב-Royal Albert Hall המיתולוגי. בחרתי ב-Time, תוספת הבס מהסאב הייתה עדינה ומדויקת. הבס מתפזר בחדר בצורה נעימה, בלי לייצר הדהודים, או להפריע למוזיקה ששאר הרמקולים מנגנים. האיזון הטונאלי עם שאר המערכת היה מרשים ומאוזן.
המשכתי לקטע הפתיחה של Phantom Of The Opera, הופעת ציון ה-25 שנה לאופרה, גם הופעה זו הייתה ב-Royal Albert Hall. הפתיחה מפוצצת אנרגיה עם העוגב הענקי. ה-T/9i מעצים את החוויה, הוא מוסיף המון אנרגיה, שמדגישה את תחושת הדרמתית של הקטע מבלי לפגוע באיזון או הפירוט.
מכאן נעבור לסרטים ותחילה סיקוונס הפתיחה של "סאן אנדרס" (Bluray – Dolby Atmos), הסיקוונס כולל, מפולת סלעים שפוגעת במכונית, מסוק חילוץ שטס להצלה ובהמשך גם רעידת אדמה ענקית שהורסת סכר שלם. ה-T/9i עושה עבודה נהדרת בלמלא את החלל בבאס חזק, מאוזן ומאוד מדויק. הסאב מצטיין במיוחד בהעברת הפרטים הקטנים בבס, אם זה האבנים הקטנות שלפני המפולת פוגעת ברכב או הניואנסים בפרופלור של המסוק. הוא לא מרעיד את החדר או נותן את המכה הזו בבטן שסאבים גדולים יודעים לתת, אבל הוא מכפר על כך בפירוט ומהירות יוצאי דופן.
נמשיך ל"ערי טרף" (4K Bluray – Dolby Atmos), בחנתי הפעם בעזרת קטע 16 בדיסק, הקטע בו קרן נשק יום הדין של לונדון מפוצצת את חומת העיר הנייחת, בהמשך הקטע יש קרב יריות בין ספינות אוויר ללונדון הממונעת. פיצוץ קרן הלייזר מתפזר בצורה מרשימה ברחבי כל חלל האזנה, השליטה והדיוק של הסאב מאפשר לו "להניח" את הבס בכל מקום שהוא רוצה. כשהקרן פוגעת בחומה יש רגע של דממה ואז פיצוץ, מהירות התגובה והעצירה של הסאב הם פשוט פנומנאליים. גם בקטע היריות של ספינות החלל הבס חד, מהיר ומאוד מפורט. גם כאן, יש איזון נפלא עם שאר הרמקולים, אבל ישנו מחסור קל בעומק הבס.
קטע נוסף שבחנתי את הסאב בעזרתו הוא קטע הקרב ההמוני (בקטע שנקרא Wakanda Forever) ב"הנוקמים: מלחמת האינסוף" (4K Bluray – Dolby Atmos), בסצנה בה באקי ורוקט מוקפים באויבים ומתחילים לירות בכולם בתנועה סיבובית, היריות נשמעות שהן באות מכל הכיוונים, תגובת הבס היא מהירה ומדויקת מאוד. מעט בהמשך יש סצנה בה חלליות ענק חודרות מבעד לגדר של וואקנדה, זהו אחד מקטעי הבס העמוקים והחזקים בסרט, ה-T/9i יורד נמוך ומצליח להעביר את תחושת העוצמה של החלליות הענקיות.
לרוב אני מתחיל מקטע הפתיחה של Mad Max: Road Fury (4K Bluray – Dolby Atmos), זהו קטע הרפרנס האולטימטיבי מבחינתי, הפעם החלטתי להשאיר אותו לסוף. הקטע נפתח בתחושה של רעד קל שמתפזר בצורה מדויקת בחלל החדר, ואז נפסק בפתאומיות. מקס מבין שהרודפים שלו קרובים, מתיישב מאחורי ההגה ומדליק את המנוע המטורף של המכונית שלו, מעולם לא שמעתי את רעש המנוע בקטע הזה כל כך מפורט. בהמשך משיגים אותו ומפוצצים את הרכב שלו שמתהפך, הסאב שולט לחלוטין בסצנה, רעש הפיצוץ וגלגולה של המכונית לאחריו מדיוקים להפליא. אין שום שובל של אפקט שנשאר, כל אפקט מופיע בזמן ונגמר מיד בסיום. בצד השלילי, בקולו של טום הארדי חסר טיפה מהתחום התחתון, וכך גם באפקטים.
כפי שתיארתי בתחילת המבחן הרב-ערוצי, בכל הקטעים שבחנתי ברב-ערוצי, פעלתי לפי ההמלצות של REL, לחבר את הסאב גם בחיבור ה-High Level וגם בחיבור ה-LFE, ולהעביר את האות המלא לרמקולים הקדמיים מבלי להפעיל Crossover. בקטע של Mad Max, בחנתי גם את האפשרות של לשים Crossover של 80Hz לקדמיים – כלל האצבע בקולנוע ביתי (כלומר לנטרל את האות שהולך לחיבור ה-High Level של הסאב). ההבדל לא היה שמיים וארץ, אבל בלי הקרוסאובר הייתה שכבת בס נוספת שהורגשה לאורך כל הקטע והוסיפה עוד קצת פרטים אשר חסרים כשהקרוסאובר הוא על 80Hz. לכן המסקנה שלי היא שחיבור הסאב באופן ש-REL ממליצים, אכן נותן תוצאה טובה יותר ומוציא את מירב הפרטים והבס מהפסקול.

אביזרים

יחד עם ה-T/9i קיבלתי שני אביזרים נוספים לסקירה:

כבל Speakon מדגם Bassline Blue

האביזר הראשון הוא כבל Speakon איכותי יותר מזה המגיע עם ה-T/9i, הפער באיכות הבנייה ניכר מיד, הכבל עבה יותר, שוקל ויותר ופשוט מרגיש איכותי יותר. בנוסף הכבל מגיע עם מחברים מסוג Spade, מעין מזלג כזה, ולכן אין צורך להתעסק בחשיפת חוטים.
בשביל לבחון את הכבל קודם שמעתי את Hot Spell של דניאל ניקול, עם הכבל הרגיל, זהו שיר שאני מכיר ממש טוב ומאמין שיכול לשים לב להבדלים. לאחר שחיברתי את כבל ה-Blue, דיי הופתעתי שהרגשתי הבדל דיי בקלות. ההבדל אומנם עדין, אבל הרגשתי שהבס נקי יותר ומדויק יותר. בהאזנה יותר מרוכזת, אני מאמין ששמעתי בנוסף טיפה שיפור גם בפירוט. לאוזני, הכבל כן שיפר את הביצועים ולכן אני ממליץ עליו למי שרוצה לקבל את המקסימום מה-T/9i.

ערכת REL Arrow, לחיבור אלחוטי של הסאב

האביזר השני שבחנתי הוא הערכה לחיבור אלחוטי של סאב מסדרה T, הנקראת Arrow.
בתוך האריזה יש את הבסיס שבו יש את כל החיבורים (ה-LFE וחיבור ה-High Level). לתוך הבסיס יש להרכיב את המשדר ולסאב יש לחבר את המקלט.
  
תכולת האריזה של ערכת ה-Arrow.
הערכה מגיעה ללא חיבור לחשמל, יש כבל USB ועוד כבל נוסף, אך ללא תקע. חיברתי את כבל ה-USB לתקע של מטען הטלפון שלי. בעוד הבסיס דורש חיבור לחשמל, את המקלט רק מחברים לסאב והוא כבר מקבל את המתח ממנו, זה מאוד נוח.
הבסיס עם המשדר מלפנים.
הבסיס עם המשדר מאחור.
הסאב עם המקלט האלחוטי.

את המקלט יש לחזק עם שני ברגים שמגיעים עם הערכה.
השימוש הוא קל מאוד, דואגים שהבורר של ה-Pair דלוק במשדר ובמקלט וכך גם בורר ה-OnOff, והם כבר מתחברים בעצמם.
שימו לב: אין לחבר לסאב את המקלט האלחוטי וחיבור חוטי במקביל, זה יכול לגרום נזק לסאב.
חיבור אלחוטי של סאב מאפשר לשים אותו בקלות במקומות מרוחקים בחדר. תחילה בדקתי את הסאב באותו המקום, הסאונד היה מעולה והחיבור בין המשדר למקלט מיידי. לא הרגשתי שום דיליי, אבל אני חושב שרמת החדות במוזיקה ירדה במעט.
לסיום העברתי את הסאב לחלק האחורי של החדר, רק על מנת לבדוק את תפקוד המערכת האלחוטית בעוד מקום. לא הרצתי את הכיול ברסיבר שוב, כך שהתוצאה לא משקפת. מבחינת הערכה האלחוטית, היא פעלה ללא שום בעיה. למי שמעוניין להעמיד את הסאב במקום שבעייתי להעביר את הכבלים לשם, הערכה בהחלט מהווה פתרון מעולה, אבל כמעט כמו בכל דבר בקולנוע ביתי, חיבור חוטי עדיין נותן את התוצאה היציבה והטובה ביותר.
הסאב בחלק האחורי של החדר. לסיום, חידה למתקדמים: עם הכבל המשופר והערכה האלחוטית, כמה פעמים המילה REL מופיעה במערכת שלי?

סיכום

ה-REL T/9i, הוא סאב מיוחד במינו, הוא קומפקטי, מעוצב, רב-תכליתי ובעל איכות בנייה ללא דופי. זהו סאב שמכוון קודם כל לביצועים גבוהים במוזיקה. ואכן, ביצועי הסאב במוזיקה הפתיעו אותי עד כדי כך, שממש שינו את דעתי בנוגע לשילוב סאב במוזיקה. חיבור ה-High Level הייחודי של REL, הוא ממש לא גימיק, והוא באמת גורם לאינטגרציה מרשימה בין רמקולי הסטריאו לסאב, שמוזן בדיוק מאותו האות כמו הרמקולים. במהלך הבחינה, הסאב הפגין מהירות, דיוק ואיזון מוזיקלי מרשימים ביותר. הדרייבר ב-T/9i הוא גם קל וגם קשיח במידה הנכונה, מה שהופך אותו למהיר ומדויק מאוד. יחד עם חיבור ה-High Level הייחודי של REL, אין לו שום בעיה לעקוב אחרי הסאונד שמגיע לרמקולים.
כשעברתי לבחינת הסאב ברב-ערוצי, התחלתי מהופעות, ה-T/9i המשיך להפגין את האיזון והשילוב הנהדר שלו במוזיקה. בחינה בסרטים הראתה שהסאב לא פראייר בכלל גם בקטגוריה זו, הוא אולי לא יורד נמוך מספיק בשביל לתת את תחושת האגרוף בבטן כפי שחלק מהמתחרים עושים, אבל במקום זאת הוא מציע רמת פירוט, שליטה ודיוק, שקשה מאוד לקבל ברמות המחיר הללו (ומעבר לכך). היכולת להשתמש בסאב ברב ערוצי בתפקיד כפול, גם בתור ערוץ ה-LFE וגם בתור חיזוק הרמקולים הקדמיים, הוכיח את עצמו בכך שהוא מוציא את המירב מהפסקול (שימו לב שניתן להשתמש בחיבור ה-High Level בסאב, בשביל לחזק את הקדמיים, הסנטר או הרמקולים האחוריים – תוכלו למצוא פרטים נוספים על כל אפשרויות החיבור הללו באתר של REL).
למרות נתוניו הצנועים, לא הייתה ל-T/9i כל בעיה למלא את החלל אצלי גם כשבורר העוצמה מכוון לאזור השליש עוצמה. על כן לא תהיי לו שום בעיה למלא סלון ישראלי ממוצע ומעלה.
למי ה-REL T/9i מתאים? לאנשים שמחפשים סאב מוזיקלי לשילוב בדו-ערוצי, או אנשים שמעדיפים מהירות, דיוק ופירוט על פני עוצמה בלתי מרוסנת במערכת הרב-ערוצי שלהם. עבור אנשים אלה, אני ממליץ בחום לבחון את ה-REL T/9i.
מחיר מומלץ לצרכן של ה-REL T/9i: כ-₪ 5,600 .
אחראיות: 36 חודשים על ידי סטריאוטיפ.
מחיר כבל Bassline Blue: באורך 3 מטרים – ₪ 1,600, 6 מטרים ₪ 2,100, 10 מטרים – ₪ 2,700.
מחיר Arrow – ערכה אלחוטית: ₪ 1,200.
המערכת ששימשה לבדיקת הסאב:
דו-ערוצי:
מגבר סטריאו משולב: Musical Fidelity M6si
רמקולים קדמיים: Focal Aria 936
בתור נגן CD ו-DAC: נגן בלוריי Oppo BDP-103
בתור סטרימר אודיו: Xiaomi MiBox 3
פטיפון: Nottingham Analogue Interspace Jr עם ראש Shelter 201
רב-ערוצי:
רסיבר קולנוע ביתי: Anthem MRX-1120
נגן 4K בלוריי: Panasonic UB-820
רמקול סנטר: Focal Aria CC 900
רמקולי סראונד: Focal Dome Flax
רמקולי אטמוס תקרתיים: GoldenEar Invisia 650

כתיבת תגובה