fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • השירים ששרדו את שנות ה-90: חלק רביעי, פופ איכותי ורוק קליל

    אז עד כה דיברנו על גראנג’, המנוני רוק ואלטרנטיבי, הפעם נדבר על הסגנון שרשת MTV של שנות ה-90 דחפה לגדולה, הפופ והרוק הקליל. כל הרעיון מאחורי הערוץ המרכזי של MTV הוא פופולריות, הם רצו כוכבים ורייטינג, והם הבינו שכוכבי פופ צעירים מושכים יותר מכוכבי הרוק הפרועים והמזדקנים. אז לא, לא תמצאו בחלק היום שירים של ספייס גירלס, הפעם, אני אבחר את שירי הפופ והרוק הקליל האיכותיים, שרכבו על צונאמי הפופ של שנות ה-90, אבל בסטייל, עם גיטרה ומשקפי שמש.
    אז מה מצפה לכם? פופ עם קורטוב של רוק, רוק קליל ואפילו טיפה אלקטרוני. אז קדימה בואו נתחיל.

    אי אפשר להתחיל חלק של פופ, בלי מלך הפופ, מייקל ג’קסון. אז בעקבות פרסומים בשנים האחרונות, מייקל הפך לדמות מאוד שנויה במחלוקת (אם כי השמועות תמיד היו שם). בתקופה אחרי הפרסומים, גם לי לא היה פשוט לשמוע את המוזיקה שלו, אבל האמת היא שתמיד מאוד אהבתי אותה. הגאונות של מייקל הייתה בשילוב של פופ עם רוק, הוא עשה זאת כבר בלהיטים כמו Beat It, מתוך האלבום Thriller (מ-82), בו אדי ואן-הלן ניגן על גיטרה.
    בשנת 91 מייקל הוציא את Dangerous, אחד האלבומים האהובים עלי של מייקל, האלבום כלל לא מעט להיטים. מעל כולם מבחנתי היה Give In to Me, שכולל גיטרת רוק משגעת ומקצב מטריף:

    להקת En Vogue, הייתה להקת בנות שעשו פופ ו-R&B, מדליק ודיי סקסי, אם יורשה לי לומר. הן חגגו לא פעם בצמרת המצעדים בשנות ה-90. לטעמי הלהיטים הגדולים ביותר שלהן, היו כשהן שילבו רוק במוזיקה שלהן, למשל Free Your Mind מתוך Funky Divas (מ-92). השיר שלהן שאני בחרתי, הוא בלדת R&B איטית יותר, אבל נוכחת הגיטרה החשמלית שם מורגשת כל הזמן וזה נותן לשיר אקסטרה גרוב ופאנק. מתוך EV3 משנת 97, Don’t Let Go:

    להקת Duran Duran הבריטית, נחשבת לאחת הלהקות שניצלו למקסימום את כל פריחת הוידאו קליפים של שנות ה-80 וה-90. הסגנון המוזיקלי היה ניו-אייג’ פופ עם קצת פאנק. באלבומם, הנושא את שם הלהקה, משנת 93, דוראן דוראן הוציאו מספר להיטי ענק, כשאולי הגדול שבהם הוא Ordinary World עם הקליפ הבלתי נשכח. אני בטוח שכולם זוכרים את השמלה הלבנה שם עם הכנפיים המוזרות האלה. השיר שאני בחרתי גם מגיע מהאלבום הזה והוא שיר פופ עם סאונד טיפה אפל, שהלהקה ידועה בו, Come Undone:

    Savage Garden היו צמד פופ אוסטרלי, שהגיעו משום מקום בשנת 97, עשו מוזיקה שכוללת גיטרה חשמלית על רקע אלקטרוני. בעזרת קליפים מושקעים, הלהקה עשתה חייל הפכה לאחת הלהקות המוכרות באותה תקופה. אחרי ההצלחה של אלבומם הראשון מ-97 (שנקרא Savage Garden), הם הוציאו אלבום אחד בלבד ב-99, בשם Affirmation, כך שאומנם מבחנתי השיר שלהם שבחרתי שרד את שנות ה-90, הלהקה קצת פחות.
    השיר שבחרתי הוא To The Moon & Back, קטע הפתיחה באלבומם הראשון:

    רובי וויליאמס הצטרף ללהקת הבנים, Take That בשנת 90, כשהוא היה בין 16 בלבד. בשנת 95 כשהלהקה התפרקה ושלחה מיליוני בנות 13 למרר בבכי על רוע הגזירה, לא רבים ניבו שרובי יצליח בקריירת הסולו שלו. כמה שנים מאוחר יותר ורובי הפך לאחד מכוכבי הפופ הגדולים בעולם. אישית, מעולם לא אהבתי את הסגנון שלו, הרבה משיריו טיפשיים מאוד והמוזיקה רחוקה מאוד מטעמי. אבל שיר אחד, אחד הראשונים שהוא הוציא, אי אפשר לקחת ממנו. Angels, מתוך האלבום Life Thru a Lens מ-97, הוא אחד השירים הגדולים של שנות ה-90, ולכן הוא חייב להיות ברשימה שלי גם:

    דונה לואיס היא אומנית וולשית שמגיעה ממשפחה מוזיקלית. היא החלה לנגן בפסנתר כבר מגיל 6. בשנת 96, דונה הוציאה את אלבום הבכורה שלה, Now In A Minute. האלבום כלל להיט דאנס פופ מתקתק, שפשוט אי אפשר להוציא מהראש אחרי ששומעים אותו. אחרי כל השנים האלה, זה איכשהו עדיין תקוע בראשי. לשיר קוראים I Love You Always Forever:

    זמרת בריטית נוספת עם להיט פופ שמלווה אותי עד היום, היא טסמין ארצ’ר. גם במקרה שלה הלהיט מגיע מתוך אלבום הבכורה שלה, Great Expectations מ-92. השיר הוא כמובן Sleeping Satellite הנפלא:

    עוד קליפ אייקוני משנות ה-90 שייך ללהקה האמריקאית, Deep Blue Something. הם הגדירו את עצמם בתור להקה אלטרנטיבית עם השפעות גותיות. לעומת זאת, השיר שחשף אותם לעולם הוא רוק-פופ קליל במיוחד, מתוך האלבום Home (מ-95), הנה Breakfast At Tiffany’s:

    אם כבר מדברים על רוק קליל, הלהקה הבריטית (סקוטית ליתר דיוק), Texas, הייתה מהלהקות המובילות בז’אנר. אלבום הבכורה שלהם יצא ב-89, וכלל את הלהיט, I Don’t Want a Lover. במשך העשור היו להם עוד מספר להיטים, למשל In Our Lifetime מ-99. השיר שלהם שהכי נשאר איתי, מגיע מהאלבום White On Blonde מ-97, לשיר קוראים Black Eyed Boy:

    אחד האומנים המצליחים של שנות ה-90 היה לני קרביץ. קרביץ הוציא ארבעה אלבומים במהלך שנות ה-90, שכללו המון להיטים בלתי נשכחים, דוגמת Are You Gonna Go My Way מ-93, באותו האלבום היה גם את Believe הנפלא. לני הוא אומן שלא תמיד קל להגדיר את הסגנון שלו, רוקנרול זה כנראה הכי מתקרב. בשנת 98 לני הוציא את “5”, אלבום שההשפעה של שנות ה-90 בהחלט מורגשת בו, ואין פלא שהוא כלל הרבה להיטים וגיוון סאונד מרשים. מצד אחד שיר הרוק הבועט, Fly Away ומצד שני, שיר הפופ הקצבי I Belong To You.
    השיר שאני בחרתי לרשימה שלי, בסופו של דבר הוא If You Can’t Say No, השיר הוא דוגמה לסאונד רוקנרול מודרני ותמיד אהבתי את הסאונד המהודק שלו. בקליפ מככבת מילה ג’ובביץ’:

    עוד להיט משנת 98, שגם הוא מלווה בקליפ אייקוני, הגיע מהאומן השוודי עם השם ההזוי (שמתברר שזהו שמו האמיתי) Eagle-Eye Cherry. רוק פופ אלטרנטיבי קליל וקליט, לאיגל-איי היו מספר להיטים, אבל אף אחד מהם לא הצליח יותר מהשיר הפותח את אלבום הבכורה שלו, Desireless, השיר הוא כמובן Save Tonight:

    שנת 95, האישה והרגליים מוציאה את שיר הג’יימס בונד האהוב עלי בכל הזמנים. בכל סרט ג’יימס בונד היה שיר נושא, חלקם היו מעולים, בעוד השאר דיי סתמיים. מעולם לא אהבתי את סרטי בונד, הם נראים לי דיי טיפשיים, כך שלדעתי מעולם לא ראיתי את Goldeneye בכיכובו של פירס ברונסון מהתחלה עד הסוף. את שיר הנושא של טינה טרנר לעומת זאת שמעתי בלי סוף:

    את החלק הזה אחתום בשני שירי פופ שמשלבים אלמנטים אלקטרונים, זה היה בהחלט זרם שפרח בשנות ה-90. השיר הראשון שייך לצמד הצרפתי Air, שחבר לזמרת בת’ הירש ויצרו את אחד מקטעי הפופ האלקטרוני הקליטים והמלודיים של שנות ה-90, All I Need מתוך אלבומם Moon Safari (שיצא ב-98):

    גם השיר האחרון מגיע משנת 98, גם הוא משלב אלקטרוניקה, אבל בניגוד למלודיות של Air, הסאונד כאן היפנוטי, אפל עם השפעות היפ-הופ. להקת Massive Attack הם מהלהקות המשפיעות של סצנת האלקטרוניקה הבריטית, עם סאונד מקורי ופורץ דרך. היו להם לא מעט להיטים מרתקים במהלך שנות ה-90, אבל השיר שהכי נשאר איתי הוא ללא ספק Teardrop מתוך Mezzanine:

    רשימת השירים שנבחרו בחלק זה ב-Spotify:

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן