fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • רצח כתוב היטב

    “רצח כתוב היטב”, סרטו עטור הכוכבים של ריאן ג’ונסון (“מלחמת הכוכבים: אחרוני הג’דיי”) הוא סרט השבוע בסלקום TV. פספסתי את הסרט, כשהוא היה בקולנוע ולכן זו הייתה הזדמנות נהדרת עבורי להשלים פערים.

    knives out
רצח כתוב היטב

    תקציר העלילה

    הארלן תרומברי (כריסטופר פלאמבר), סופר מותחני פשע ידוע נמצא מת בבוקר לאחר מסיבת יום הולדתו ה-85. כל בני משפחתו האקסצנטרית, שנכחו במסיבה, יחד עם מרתה (אנה דה ארמס), האחות המטפלת הלטינית שלו, נמצאים תחת חקירה של הבלש הנודע, בנואה בלאנק (דניאל קרייג).
    הארלן היה איש עשיר מאוד שגר בטירה עצומה. להארלן היו שלושה ילדים. הבכורה היא לינדה (ג’ימי לי קרטיס), בעלת חברת נדל”ן, היא נשואה לריצ’ארד (דון ג’ונסון), ובנם הוא יו, המכונה רנסום (כריס אוונס). יו הוא הכבשה השחורה של המשפחה (לא שהאחרים כבשים צחים כשלג).
    בנו האמצעי של הארלן מת, וכעת אישתו ג’וני (טוני קולט), גורו של לייפסטייל, עדיין חלק מהמשפחה יחד עם בתה, מג (קטרין לנגפורד, “המכשפת”).
    לבסוף בנו הצעיר של הארלן הוא וולט (מייקל שאנון), שמנהל את חברת ההוצאה לאור של אביו, אישתו היא דונה ובנם ג’ייקוב, שלא מניח לרגע את הטלפון וידוע בדעותיו הימניות הקיצוניות.
    בנואה מראיין את כל בני המשפחה, אחד אחד ומרכיב את הפאזל של אירועי אמש. כשהוא מבין שמרתה, היא אדם טוב לב ומכירה את כל המשפחה, יחד עם תכונה מאוד ייחודית שלה, בכל פעם שהיא משקרת או אפילו חושבת על שקר, היא מקיאה, הוא מגייס אותה בתור העוזרת הראשית בחקירתו.

    knives out
רצח כתוב היטב

    כל משפחת תרומברי הנרחבת היא משפחה עשירה, מפונקת ודיי נתעבת, המתחבאת תחת מעטה של חלום ההצלחה האמריקאי. כשמתחילים קצת לגרד את השטח, ברור שאף אחד מהם לא היה מצליח בלי התמיכה הכלכלית של אביהם. ניתן לראות את זה בתור אמירה על העשירים האמריקאים של הדור הנוכחי.
    הסרט הוא בסגנון שדיי נעלם מהקולנוע והוא סגנון ה-Who did it? סגנון בו התרחש אירוע כלשהו, לרוב פשע, ואז חייבים להבין מי בעצם אשם, או מה בעצם קרה. הסרט לא לוקח את עצמו ברצינות לרגע, הוא תיאטרלי, מוגזם ולא פעם מאוד מצחיק ואני מצאתי אותו מהנה ביותר.

    knives out
רצח כתוב היטב

    רמת המשחק בסרט היא שילוב של תיאטרליות, אופרת סבון וקומדיה מתוחכמת. הדמויות פרודיות, מוגזמות ומופרכות, אבל עשויות בעדינות משעשעת ולא מעיקה. הדמות הפרודית ביותר, היא ללא ספק, הבלש הנודע בנואה בלאנק. דניאל קרייג עם מבטא טקסני כבד, ויכולת הסקת מסקנות של שרלוק, כובש את המסך.

    אני חייב להודות שלרוב ז’אנר הסרטים הזה לא מדבר אלי. הוא בנוי רובו על ליצור מתח ולספק הסבר מופרך כלשהו ב-5 דקות האחרונות, שברוב המקרים לא מייצר את הקתרזיס המצופה, ומשאיר את הצופה בתחושת אכזבה. לרוב אלה סרטים שאין שום סיבה לחזור אליהם.
    ב”רצח כתוב היטב” הצליחו להתעלות מעל השיטה הזו. קודם כל דרך החקירה והתהליך עד לגילוי האמת, הוא מהנה במיוחד, משולב בהומור ומשחק נהדר. בנוסף במקום להשאיר את הצופים בחוסר ידיעה מוחלט עד לסיום, אנחנו נחשפים להרבה מידע, שחסר לבנואה ולכן לא חשתי את תחושת חוסר הוודאות וניסיון הניחוש, אלא נהניתי לראות בנואה גורם לדמויות האחרות להתפתל ומנסה לגלות את האמת.

    knives out
רצח כתוב היטב

    ישנה התייחסות מפורשת לטראמפ ומדיניות ההגירה שלו בסרט, נראה שיוצרי הסרטים בהוליווד כל כך מתנגדים לטראמפ, שהם לא מסוגלים לא להתייחס אליו בסרטיהם. כך למשל היה גם בסרטו של ספייק לי, “הזהב של נורמן”. יחס משפחת תרומברי אל האחות המטפלת של הארלן, מרתה, הוא משל נהדר למדיניות ההגירה והיחס של האמריקאים למהגרים באופן כללי. מצד אחד, הם מודים לה על טיפולה ומקבלים אותה, מצד שני הם ממש לא רואים בה שווה אליהם. לאחר טקס הלוויה, מתעורר ויכוח על המדיניות של טראמפ וריצ’רד מבקש ממרתה להביע את דעתה, תוך כידי שהוא משיט לה את הצלחת שלו שתיקח אותה לאחר שהוא סיים לאכול.
    בכל פעם שאחד מבני המשפחה מתייחס למדינת המקור של מרתה, הם מציינים מדינה אחרת מדרום אמריקה, בקטע שמאוד הצחיק אותי. הייתי מעדיף שהיוצר היה משאיר את הביקורת שלו מרומזת מבלי לומר את שמו של טראמפ במפורש, ובכך היה נותן יותר קרדיט לאינטלקטואל של הקהל לקלוט את הביקורת שלו.

    knives out
רצח כתוב היטב

    מבחינה קולנועית, יש המון צילומים וקריצה לז’אנרים אחרים. הטירה המבודדת של הארלן שמלאה בכל מיני פסלים מוזרים מייצרת מתח בצורה מידית, ומזכירה סיפורים בלשיים קלסיים. בעוד הצבעוניות של הדמויות לקוחה ישירות מז’אנר אופרת הסבון.
    העריכה של הסרט היא קלסית לז’אנר הזה, בזמן שבנואה מתקרב לאמת, הסרט חוזר לרגע המתאים ומראה לנו מה באמת קרה שם.

    knives out
רצח כתוב היטב

    לסיכום, “רצח כתוב היטב” הוא אחד הסרטים הכי מהנים של השנים האחרונות, בעיקר כי הוא באמת מצחיק. הוא כולל קאסט שחקנים מרשים, שפשוט באו להנות ולעשות את מה שהם אוהבים, לשחק בסרט שמאפשר להם להשתולל עם דמויות שלהם. בניגוד לסרטים אחרים מהז’אנר, גילוי הטוויסט או האמת ב”רצח כתוב היטב”, לא הרגיש כדבר העיקרי, כך שהדרך וההנאה עד לסיום, לגמרי מצדיקים צפייה חוזרת. שורה תחתונה, “רצח כתוב היטב” הוא סרט כתוב (ומבוצע) היטב, ואני נהניתי מכל דקה בו.
    הציון שלי: 9/10.

    טריילר:

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן