fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • השירים ששרדו את שנות ה-90: חלק שישי, קיטשי ומרגש

    מוזיקת שנות ה-80 הייתה ידועה בהמון קיטש וצבעוניות מוגזמת. לי הייתה תחושה שבשנות ה-90 היה ניסיון לייצר מוזיקה מרגשת מעט בוגרת יותר, אולי גם יותר מלנכולית. בחלק השישי והאחרון של פרויקט השירים ששרדו את שנות ה-90 אני בוחר את השירים המרגשים והמעט קיטשים של שנות ה-90 שנשארו איתי עד היום.

    בחלק השלישי של הפרויקט בחרתי את השירים האלטרנטיביים של שנות ה-90, אז פתחתי בשיר Drive של REM וגיליתי לכם, שזו הלהקה היחידה שבחרתי בשני שירים שלה, מתוך ה-50 סה”כ. אם כך, גם את חלק השירים המרגשים אני פותח בשיר של REM. כמו Drive גם השיר הזה מגיע מתוך האלבום Automatic For The People (שנת 92) וזוהי הבלדה Everybody Hurts. השילוב של המילים שפשוט אומרות, שלכולנו כואב, וכולנו פוגעים, זה החיים וצריך להסתדר עם מה שיש ולהחזיק מעמד, יחד עם הלחן האיטי והעלייה הדרמטית בחלק השני של השיר עם הכינורות, תמיד מאוד ריגשו אותי.

    הרבה לפני שהתאהבתי בבלוז, כבר בשנות ה-90 היה שיר בלוז עם קורטוב של R&B, ששיגע אותי. כביכול המנגינה, השירה ובטח המילים, כולם נורא פשוטים. אני חושב שזה בדיוק סוד הקסם של למה השיר הזה כל כך מושלם ואף פעם לא נמאס לי לשמוע אותו. השיר שאני מדבר עליו שייך לאריק קלפטון, וזמר ה-R&B שנקרא Babyface, שמלווה אותו וגם הפיק את השיר. השיר הופיע בפסקול הסרט “פנומן” עם ג’ון טרבולטה בשנת 96 וגם באלבום אוסף של קלפטון שיצא ב-99. כפי שתראו בהמשך, יש קשר הדוק בין סרטים ושירים בקטגוריה זו.

    גם השיר הבא הוא מפסקול של סרט, וזהו אחד השירים שהכי מסמלים את שנות ה-90 עבורי. הפעם הסרט הוא “פילדלפיה” משנת 93 עם טום הנקס ודנזל וושינגטון (שאני מודה שטרם יצא לי לראות). השיר הוא כמובן Streets Of Philadelphia של “הבוס”, ברוס ספרינגסטין. מקצב התופים בשיר הוא אחד הדברים היפים שיש.

    אין שום דרך בעולם לדבר על הקיטצ’ של שנות ה-90, מבלי להזכיר את הלהיט ההיסטרי של יוסוף נדור ונאנה צ’רי (אחותו של איגל-איי צ’רי שהופיע בחלק של פופ איכותי ורוק קליל), השיר נקרא “7 שניות”, ללא ספק אחד ההמנונים המוכרים של שנות ה-90, השיר יצא בשנת 94.

    השיר הבא הוא השיר השלישי ברשימה שמגיע מתוך פסקול של סרט. הפעם הקומדיה “אין מה להפסיד” (97) בכיכובם של טים רובינס ומרטין לורנס, אחת הקומדיות האהובות עלי בכל הזמנים. עלילה פשוטה, מצחיקה ועם מלא קטעים אייקונים. השיר שייך לזמרת Des’ree, שהיו לה הרבה להיטים במהלך שנות ה-90. השיר שבחרתי לדעתי באופן יחסי פחות מוכר, אבל זה השיר שלה שאני הכי אוהב, לשיר קוראים Crazy Maze והוא הופיע לראשונה באלבומה I Ain’t Movin’ שיצא ב-94.

    בעוד הרבה אומנים ניסו להציג סאונד בוגר יותר בשנות ה-90, הייתה להקה אחת שהמשיכה לייצר להיטים קיטשים בצרורות ללא קמצוץ של בושה. אני מדבר כמובן על להקת Roxette (יש יותר קיטש מזה?). היו להם בערך אינסוף להיטים בשנות ה-90. אני בחרתי דווקא בשיר שלהם מהאלבום Joyride משנת 91, השיר הוא Spending My Time.

    טוב חברים, הגענו לסוף הדרך, השיר הבא הוא השיר האחרון בפרויקט.
    כשיר האחרון אני בוחר בשיר מז’אנר ה-R&B המרגש. למעשה מדובר בתת ז’אנר של ה-R&B, שכלל סאונד איטי וחושני, שירים מהז’אנר הזה שודרו לרוב בשעות המאוחרות בערב בערוץ MTV. הליריקה מאוד אישית, שדיברה על אהבה נכזבת ומיניות. היו הרבה שירים טובים ומרגשים בז’אנר הזה, אבל אחד מהם באמת נכנס לי ללב ומרגש אותי עד היום. השיר שייך לזמר בראיין מקנייט, וזהו שיר הפתיחה והנושא של אלבומו מ-97, הנקרא Anytime.

    רשימת השירים שנבחרו בחלק זה ב-Spotify:

    כל חלקי הפרויקט

    הרשימה המלאה של שירי הפרויקט

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן