KEF LS50 Meta - רמקול ה-הייאנד הכי זול בשוק

KEF LS50 Meta – רמקול ה-הייאנד הכי זול בשוק

הפעם הגיעו אלינו לסקירה הרמקולים המדפיים KEF LS50 Meta, שהם למעשה הדור השני לרמקולים, ששברו את השוק והאינטרנט. ל-KEF LS50 המקוריים תמיד תהיה פינה חמה בליבי ולכן היה עבורי מסקרן לבדוק למה מסוגלים ה-KEF LS50 Meta.

אנחנו מודים לחברינו מסטריאו שופ, חנות הסטריאו והקלונוע הביתי המקצועית מחיפה, על כך ששלחו לנו את הרמקולים הללו לצורך סקירה.

KEF LS50 Meta

שורה תחתונה

ה-KEF LS50 Meta בנוי, מעוצב ונשמע כמו רמקול היי-אנד וכל זה במחיר הגיוני

מה אהבנו
  • איכות בנייה מעולה ועיצוב ייחודי
  • סאונד פתוח, שקוף ומדוייק להפליא
  • רמת פירוט והפרדה ברמה של היי-אנד
  • בס ודינאמיות מעולים ביחס לגודל
  • מצטיינים במוזיקה אלקטרונית
נקודות לשיפור
  • לא סלחן כלפי הקלטות בינוניות או ציוד פחות איכותי

סקירת וידאו

שגעון ה-KEF LS50 המקוריים

בשנת 2012 חברת הרמקולים הבריטית KEF ציינה 50 שנות פעילות והם החליטו לחגוג את המאורע על ידי השקת רמקול מדפי צנוע כביכול, ה-KEF LS50. לרוב מוצרים חגיגיים כאלה מוציאים במהדורה מוגבלת, ואני לא יודע אם הייתה כוונה כזו ל-KEF במקור, אבל מהר מאוד הרמקולים עברו ליצור המוני והפכו לפופולריים במיוחד. אני חושב שבמהלך השנים, ה-KEF LS50 הפכו להיות לרמקול המדובר ביותר ברשת, קראתי/שמעתי עליו בכל אתר ברשת, כל ערוץ יוטיוב וכל פודקאסט בנושא אודיו.


השאלה המתבקשת היא כמובן, למה?

ובכן, זה התחיל כבר מהמיתוג, כיום האתר של KEF מקוטלג אחרת, אבל בזמנו הוא הכיל קטגוריה עבור HiFI ו-High End. את ה-KEF LS50 שתומחר במחיר של 1,500$ החברה בחרה למצב בקטגוריית ה-High End יחד עם רמקולים מפוארים כמו ה-Blade. כאשר רמקולים יקרים בהרבה מה-LS50, כמו למשל סדרת ה-R, היו בקטגוריית ה-HiFi (אנחנו מזמינים אתכם לצפות בפרשנות שלי להגדרות של HiFi ו-High End). כלומר, KEF סימנו לכולם מההתחלה שלא מדובר כאן ברמקול רגיל, הם ניסו לייצר רמקול היי-אנד אמיתי במחיר של 1,500$.

רוב מוחלט של הסקירות שבחו את הרמקולים והם כיכבו במדורי ההמלצות ברחבי הרשת. ביצועי המיד שלהם הוגדרו כשקופים, נקיים ודיי מובילים בקטגוריה. כמובן שהיו גם מספר נקודות ביקורות, למשל הדרישה של הרמקולים להגברה איכותית, הנצילות הלא גבוהה שלהם, בנוסף חובבי הבס טענו שהם לא יורדים נמוך מספיק.

תחילה הרמקול יצא בגימור אחד בלבד, שחור עם דרייבר כתום, אך בעקבות ההצלחה הגיעו גימורים נוספים ובהמשך גם יצאה הגרסה האקטיבית ה-KEF LS50 Wireless, שזכתה אף היא לתשבוחות אין קץ. לבסוף, יצאה גם גרסה קטנה יותר של הרמקולים האקטיבים, ה-KEF LSX.

יחד עם ה-KEF LS50 Meta, הושק גם דור חדש לגרסה האקטיבית, ה-KEF LS50 Wireless II.

הסיפור שלי עם ה-KEF LS50

בשנת 2014 הייתי בתחילת דרכי בעולם האודיו, הייתי כבר ״חולה״ קשה בחיידק וקראתי כל ביקורות וידיעה בנושא. אז האהבה הגדולה שלי הייתה הקולנוע הביתי, והייתה לי מערכת 5.1 ברמת כניסה (במקרה גם של חברת KEF). אז החל הרצון שלי להגיע לאיכות גבוהה יותר במוזיקה, זה התחיל בבחירה של רסיבר ק״ב, שזכה למחמאות על ביצועי הסטריאו שלו ואז החל החיפוש אחר רמקולים מתאימים. התלהבתי מאוד לשמוע את ה-LS50 ויצאתי ליום של הדגמות, בסופו של דבר לא יכולתי לעמוד מול הקסם שלהם ורכשתי לעצמי זוג (וסנטר מסדרת ה-R).

KEF LS50 Meta - רמקול ה-הייאנד הכי זול בשוק
ה-KEF LS50 המקוריים בסלון שלי בשנת 2014

ה-KEF LS50 לימדו אותי מה זה סאונד איכותי, מה זה צלילות, איזון, הפרדה ופירוט. הרמקולים ליוו אותי במשך 4 שנים, והם עד היום הרמקולים, שהיו אצלי הכי הרבה זמן. הפוטנציאל של הרמקולים האלה הוא אדיר, ואכן בשביל למצות אותו עד הסוף יש צורך במגבר איכותי, זה ממש לא אומר שהם נשמעים רע עם מגברים פשוטים. אצלי הם היו מחוברים לרסיבר ק״ב בזמנו ויצא לי לשמוע אותם עם מגברי ביניים של Rotel ו-Arcam ואהבתי מאוד את התוצאה, כך שזה עניין של Match, כמו תמיד.

השיפורים ב-KEF LS50 Meta

ה-KEF LS50 Meta כוללים שני שיפורים עיקריים בהשוואה ל-LS50 המקוריים. הראשון נמצא בשם של הדגם, ה-Meta. הכוונה היא לחומר סופג חדש שפותח בידי KEF ונקרא Metamaterial. החומר מורכב בחלקו האחורי של הטוויטר ותפקידו הוא לספוג את האות, שנוצר מתנועת הטוויטר וחוזר לתוך התיבה פנימה. האות הזה הוא כמובן בגדר ״רעש״ וככל שהוא יספג יותר, התוצאה תהייה שחזור סאונד נקי יותר.


הנה סרטון המסביר על החומר, לטענת KEF החומר סופג 99% מהתדרים החוזרים, בניגוד לכ-60% שנספגים באמצעים ״קונבנציונאלים״.

השדרוג השני הוא דור חדש של הדרייבר של חברת KEF שנקרא Uni-Q. זהו דרייבר מיוחד של החברה, בתצורה של וופר, שבתוכו מורכב הטוויטר, מה שהופך את הרמקול לרמקול Point Source. כלומר, רמקול שבו כל הסאונד מגיע מאותה נקודה ולא ממספר דרייברים הפזורים על פני תיבת הרמקול.

KEF LS50 Meta - רמקול ה-הייאנד הכי זול בשוק
תאור מבנה הדרייבר, ה-KEF Uni-Q

לפי KEF, הדרייבר החדש כולל פחות ״צביעה״ של הסאונד, פחות עיוותים וסאונד שקוף ומציאותי יותר.

אחד המדדים, בהם מתבטא השיפור הוא ה-Total Harmonic Distortion (או ה-THD), שהוא כעת 0.07% בהשוואה ל-0.1% ב-LS50 המקוריים.

העומד למבחן: KEF LS50 Meta

ה-KEF LS50 Meta הם רמקולים מדפיים בגודל בינוני ובתצורת 2Way, כאשר הטוויטר מותקן בתוך הוופר בטכנולוגיית ה-Uni-Q של החברה. 

כפי שתיארנו לעיל, הדרייבר של ה-LS50 Meta הוא הדור ה-12 של טכנולוגיית ה-Uni-Q. הטוויטר הוא בגודל אינץ׳ אחד מכיפת אלומיניום, יחידת המיד-בס היא בגודל 5.25 אינץ׳ וגם היא עשוייה מאלמוניום.

KEF LS50 Meta

הרמקולים כוללים בס רפלקס פורט בפאנל האחורי של התיבה.

מידות הרמקול במ״מ הן: 302 ג׳, 200 ר׳ ו-280.5 ע׳. המשקל הוא 7.8 ק״ג.

נתונים נוספים של הרמקול:

Frequency Range (-6dB): 47Hz – 45kHz
Frequency Response (±3dB): 79Hz – 28kHz
Sensitivity (2.83V/1m): 85dB
(Nominal Impedance: 8 Ω (min. 3.5 Ω
Crossover Frequency: 2.1 kHz

עיצוב ואיכות בנייה

סרטון ה-Unboxing:

אין הרבה מוצרים שהעיצוב שלהם מספיק בולט כך שניתן לזהות אותם מיידית, ה-KEF LS50 Meta (והדגם המקורי) הם ללא ספק כאלה. התיבה המעוקלת עם שני הדרייברים אחד בתוך השני במרכזה, יחד עם הצבע והצורה המיוחדים של הדרייברים, לא משאירים שום מקום לספק.

עיקול התיבה נעשה משיקולים אקוסטיים, על מנת שהגל שיוצא מהדרייבר לא יתקל בקצוות ״קשיחים״ ויתפזר בצורה נקייה יותר בחלל.

התיבה של ה-LS50 Meta עשויה מחומר ה-Dough Moulding Compound (או DMC). החיזוקים בתוך התיבה הם בצורת צלב ויחד עם Constrained Layer Damping (או CLD) הם מנטרלים וויברציות ולטענת החברה, תורמים לרמה נמוכה ביותר של ״צביעה״ של הסאונד מכל המתחרים באותה רמת המחיר.

KEF LS50 Meta - רמקול ה-הייאנד הכי זול בשוק

לסיום, פורט הבס ריפלקס כולל מסגרת גמישה המונעת רזוננס בתדרי המיד.

KEF LS50 Meta - רמקול ה-הייאנד הכי זול בשוק

תיבת הרמקול מרגישה דחוסה בצורה קיצונית. ה-LS50 Meta מרגיש כבד ומוצק, כך שלטעמי איכות הבנייה כאן היא ברמה הגבוהה ביותר.

על הדופן העליונה מצוייר הלוגו של KEF.

KEF LS50 Meta

בפאנל האחורי תמצאו זוג טרנמינלים בודד. הטרמינלים קשיחים ובנויים באיכות גבוהה.

KEF LS50 Meta

כמו ה-LS50 המקורי, גם ה-Meta אינו מגיע עם גריל.

ה-KEF LS50 Meta מגיעים בשלל גימורים, כאשר הגימור שאנחנו קיבלנו הוא ה-Royal Blue. הצבע הכחול עמוק ויפיפה, זו עבודת צביעה ברמה גבוהה. יחד עם זאת, בין כל הגימורים, אני חושב שדווקא בגימור הזה השילוב בין הכחול והדרייבר הכתום מעט פחות עובד לי. עדיין מדובר ברמקול מהיפים שיש.

KEF LS50 Meta - רמקול ה-הייאנד הכי זול בשוק
הגימורים השונים של ה-KEF LS50 Meta

מבחן ההאזנה

את מבחן ההאזנה ביצעתי הפעם באמצעות שני מגברים משולבים All In One. הראשון הוא ה-Audiolab 6000A Play, שהיה אצלינו לסקירה, זהו מגבר ברמת תמחור דומה ל-LS50 Meta. המגבר השני, הוא המגבר האישי שלי, ה-Naim Uniti Nova, שהוא ברמת תמחור גבוהה יותר. כבלי הרמקולים הם Nordost Blue Heaven, והקטעים במבחן ההאזנה הוזרמו מ-Tidal.

KEF LS50 Meta

אתחיל בתאור הרושם הכללי שלי. תחום הבס, מהווה את אחת מנקודות הביקורת על ה-LS50 Meta. בחלל שלי עם שני המגברים (ובמיוחד עם ה-Naim) הבס שקיבלתי מהם היה ראוי ביותר, עם יכולת הפרדה מעולה ופירוט טוב. אם בס עמוק וחזק זו ההעדפה העיקרית שלכם, אז רמקולים מדפיים עם יחידות בס גדולות יותר, אכן מסוגלים לרדת נמוך יותר ולדחוף כמויות אוויר גדולות יותר, יחד עם זאת, הבס של ה-LS50 Meta מאוזן ומספק ביותר. בנוסף, בס כן ניתן לשפר בעזרת סאבוופר, לעומת זאת, את המיד של הרמקול לא תוכלו לשפר.

אז איך המיד של ה-KEF LS50 Meta נשמע?

אין לי שום ספק בנוגע למילת התיאור המרכזית כאן, והמילה הזו היא ״שקיפות״. היכולת של ה-Meta לפתוח חלון לתוך ההקלטה ולהעביר אותה בצורה מדויקת, היא חסרת פרופורציות למחיר של הרמקולים הללו. הפרדת השכבות מאפשרת לכם לצלול לתהליך היצירה של השיר ולהרגיש כל שלב בהפקה שלו. עבורי, רמת הדיוק כאן היא ברמה של רמקול מוניטורי אולפני מקצועי.

התכונות הללו של ה-LS50 Meta, הם לטעמי הסיבה לתשבוחות הרבות והאהדה שהרמקולים הללו זוכים להם. והן גם הסיבה לכך שהמילים היי-אנד נאמרות לא פעם בהקשר של ה-LS50 Meta.

מה הם החסרונות של ה-KEF LS50 Meta?

סקרתי את ה-KEF LS50 Meta מיד אחרי שסיימתי לסקור את ה-Sonus Faber Lumina I. ההבדלים בין שני הרמקולים האלה ממש תהומיים. על הסקאלה בין הסאונד המדויק, המפורט שמנסה להעביר את היצירה בדיוק איכשהי, לבין הסאונד הרך והנעים, הרמקולים האלה נמצאים בשני הקצוות.  ה-Lumina I, הוא רמקול רך ונעים, שלא משנה איזה סגנון תזרקו עליו תקבלו סאונד מלטף ומרגיע. לעומתם ה-KEF LS50 Meta לא עושה דבר לייפות או לרכך, הוא מעביר את היצירה כמו שהיא, זהו רמקול מדויק ביותר. הקלטות פחות טובות, ישמעו בדיוק ככה, לעומתם יצירות המוקלטות כראוי, יעברו במלוא הדרם. אם אתם רוצים להתרגש מהמוזיקה, תצטרכו לנגן יצירות שהן באמת מרגשות, כי ה-Meta, לא יוסיף ולו קורטוב של רגש, מעבר למה שנמצא בהקלטה.

חלק ראשן: Audiolab 6000A Play

KEF LS50 Meta

הפעם בחרתי להתחיל דווקא מיצירה דיי קיטשית, In The Air Tonight של פיל קולינס האדיר, בגסרת ה-remastered 2015. היצירה הזו מדגימה בדיוק את כוונתי בהפרדת שכבות בס כל כך טובה, שאפשר ממש להרגיש את תהליך ההפקה והשכבות השונות שיחד מייצרות את היצירה השלמה. ה-Audiolab מאופיין ברזון קל באזור המיד, אך היצירה הזו כוללת מיד עשיר ומלא חיים. התוצאה הכללית היא מאוזנת להפליא. קטע עליית התופים המיתולגי של היצירה, עוצמתי, דינאמי ומלא בפרטים.

עברתי לביצוע של זמרת הג׳אז הקוריאנית הנפלאה, Youn Son Nah לשירו של ג׳ורג׳ האריסון, Isn’t It a Pitty. ניגון הבס כאן כל כך מפורט שאפשר להרגיש בדיוק ברגע שהאצבעות של נגן הבס נוגעות במיתר ומתי הן עוזבות אותו. שכבת הבס מתפזרת יפה בחלל, והאפקטים הפזורים לאורך השיר מופרדים וקלים מאוד להבחנה. קולה של Youn נקי ומלא ניואנסים.

כפי שציינתי, אם אתם רוצים שה-LS50 Meta ירגש אותכם ולא רק יעביר את הסאונד בצורה מדויקת, אתם צריכים לפנות למוזיקה מרגשת באמת, כיוון שה-Meta לא יוסיף לכם דבר שלא נמצא בהקלטה.

בחרתי בשיר The Lord של סופי זלמני, אחת הזמרות המרגשות ביותר עבורי. קולה המרגש של סופי מעובר בדיוק מופתי. סופי שרה קרוב מאוד למיקרופון ורמת הפירוט של ה-Meta מעבירה את הרוק בפיה וכל נשימה של סופי. הגיטרה צלולה וחדה במידה הנכונה, הכינורות מופרדים נפלא וממוקמים בצורה מדויקת ברקע של הגיטרה. 

חלק שני: Naim Uniti Nova

KEF LS50 Meta
Naia Uniti Nova

לטעמי השילוב בין ה-Audiolab 6000A Play ל-KEF LS50 Meta הוא לא פחות ממעולה, אבל ה-Naim Uniti Nova מצליח בבירור להוציא יותר מה-KEF LS50 Meta (רק מזכיר לכם שה-Naim עולה בין פי 4 לפי 5 מה-Audiolab). בנוסף מדובר כאן במגברי All In One, כך שהפער הוא בשרשרת כולה, מהסטרימר לממיר ואז למגבר.
הפוטנציאל של ה-LS50 Meta, גורם לי להאמין שאפשר להוציא מהם אפילו יותר, וזו הסיבה שלא פעם משדכים אותם למגברי היי-אנד יקרים.

פתחתי ביצירה האודיופילית Liberty של Anette Askvik. האזנתי לקטע בשני המגברים, לתחושתי הפרזנטציה של ה-Naim הייתה רכה ונעימה יותר. הווקל של אנט מרחף מעל למוזיקה, ומפורד בצורה טובה יותר ב-Naim. הדינאמיות משופרת ב-Naim, הבס מפורט יותר והסקסופון בקטע הסולו בסיום, עשיר ומלא יותר.

אני חושב שאחד הסגנונות, שהכי נהנה מהפרזנטציה המדויקת והשקופה של ה-LS50 Meta, זו המוזיקה האלקטרונית. בחרתי הפעם בקטע Make Us Stronger של Ghost Rider. הדינאמיות בקטע הזה מופלאה כבר מההתחלה, עם רמת פירוט לא פחות מקיצונית בבס. כשהביט הטראנסי מתחיל ה-Meta נשמע דינאמי, מהיר ןפאנצ׳י. הדיוק של הרמקול בהעברה של תחילה וסיום של כל צליל וצליל היא מופתית.

כשניגנתי את הקטע הזה ב-Audiolab, קיבלתי בס מעט פחות מוגדר, הביט הטראנסי מעט פחות נקי. עדיין הפרזנטציה הייתה דינאמית, אנרגטית ועוצמתית. היכולת של ה-Audiolab 6000A Play לדחוף את ה-LS50 Meta היא מאוד מפתיעה.

סיכום

KEF LS50 Meta


ה-KEF LS50 Meta הם רמקולים מדפיים בעלי עיצוב מושקע ואיכות בנייה פנומנאלית. עם כמה שהעיצוב ואיכות הבנייה מרשימים, איכות הסאונד של ה-Meta, זו ללא ספק המעלה הגדולה ביותר שלהם. כשמסתכלים על תג המחיר של הרמקולים, איכות הסאונד מרגישה מרשימה עוד יותר.

אז איך הם נשמעים? שקופים ומדוייקים, התחושה שנוצרת היא שה-KEF LS50 Meta מעבירים את הסאונד בדיוק איך שהוא מגיע אליהם, ללא תוספות וקישוטים, אבל עם רמת פירוט קיצונית שמאפשרת לשמוע כל צליל בדיוק כפי שהוא הוקלט. הצד השלילי בזה, הוא שאם תאזינו להקלטה פחות טובה או תשדכו ל-Meta נגן או מגבר פחות איכותיים, הוא יחזיר לכם באותו המטבע ולא יעשה דבר בשביל ״לרכך״ את המכה.

מחיר: 6,690 ₪
אחריות: 3 שנים מבית Lux Sound & Vision

המערכת ששימשה אותי לסקירה:
מגבר משולב: Naim Uniti Nova
מגבר משולב נוסף להשוואה: Audiolab 6000A Play
כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven

כתיבת תגובה