הפעם הגיע אלינו לסקירה ממיר הייאנד מנורתי תוצרת צרפת, ה-Kora DAC 140. זו הפעם הראשונה שיוצא לנו לסקור מוצר של מותג הבוטיק הזה.

אנחנו מודים ללוינסון אודיו על כך שסיפק לנו את הממיר הזה לצורך סקירה.
שורה תחתונה
ה-Kora DAC 140 הינו ממיר מנורתי איכותי, שיכול להוסיף חמימות ורגש למסלול הדיגיטלי במערכת שלכם
מה אהבנו
- קו עיצובי נקי ומקורי עם איכות בנייה גבוהה
- מסך חד ובעל פונט ברור
- מבחר כניסות מרשים, שיספק גם לבעלי מקורות רבים
- בס חמים, ווקל שמובא קדימה יותר אל המאזין ובמה תלת ממדית וגדולה
נקודות לשיפור
- מעבר כניסות פחות אינטואיטיבי
- אינו תומך ב-DSD
סקירת וידאו
על חברת Kora
השורשים של חברת Kora החלו בחברת .Kora E.C שהוקמה באזור Toulouse בצרפת בשנת 1990 בידי קבוצה קטנה של מהנדסי אלקטרוניקה. באזור של Toulouse נמצא מרכז תעשיית החלל והאלקטרוניקה הנודע של צרפת. בתחילת הדרך החברה עסקה בייצור ספקי כח ועיבוד אותות, אך בגלל האהבה למוזיקה של מהנדסי החברה היא במהרה שינתה כיוון לייצור של הגברה מנורתית.
בשנת 2017 החברה נרכשה בידי Bruno Vander Elst ועברה מיתוג מחדש תחת השם Kora High Fidelity. החברה ממשיכה לתכנן ולייצר את מוצריה בגאווה בצרפת. קו המוצרים של החברה כולל מגברי הספק הפועלים בתצורת Class A, מגברי הספק ומגברים משולבים בתצורת Class A\B, קדם מגבר, נגן CD, קדם מגבר פונו והממיר שנסקר כאן.
כל מכשירי החברה עושים שימוש במעגל שפותח על ידם ומוגן בפטנט, למעגל קוראים Square Tube. זו טכנולוגיה מורכבת שלא נכנס לפרטים לגביה כאן, אתם מוזמנים לקרוא על הטכנולוגיה הזו באתר הרשמי של Kora. נספר בקיצור, שמדובר על דרך חדשנית לשלב בין מנורות וטרנזיסטורים, לרוב שילובים כאלה נעשים בתצורה היברידית בה שלב קדם המגבר הוא מנורתי ואילו שלב הגברת ההספק הוא טרנזיסטורי. לעומת זאת, בטכנולוגיית ה-Square Tube, המנורות אחראיות על ההגברה ומייצרות את אופי הסאונד ואילו הטרנזיסטורים ״עוזרים״ להם ומספקים את היכולת להניע כל סוג של רמקול, מבלי לפגום באופי הסאונד המנורתי כך שעל פי החברה, זהו מגבר מנורות מלא שטרנזיסטורים מסייעים לו.
העומד למבחן: Kora DAC 140
הממיר Kora DAC 140 הינו הממיר היחיד בקו המוצרים הנוכחי של Kora. את פעולת ה-DAC 140 ניתן לחלק לארבעה שלבים. בשלב הראשון נעשה שימוש בצ׳יפ AK4118 של חברת AKM – בשלב זה מתקבל האות מאחת הכניסות של המכשיר ומומר לאות 32bit I2S. בשלב השני האות עובר תהליך של oversampling לאות של 768kHz, השלב הזה מתבצע בעזרת צ׳יפ AK4137. תהליך זה מבטיח שהפילטור שנעשה בשלב ההמרה נעשה בתדרים גבוהים בהרבה מתדרי טווח השמע ולכן אינו מכניס עיוותים של תהליך ההמרה לטווח זה. השלב השלישי הינו תהליך ההמרה, שמבוצע על אות 32bit 768kHz בעזרת מעגל משולב מבית ROHM. השלב הרביעי והאחרון הוא שלב מעגל המוצא.
כמו כל מוצרי החברה, גם ה-DAC 140 עושה שימוש בטכנולוגיית ה-Square Tube במעגל המוצא האנלוגי שלו, מה שעל פי החברה מבטיח מוזיקליות חלקה ומדויקת.
בצד הכניסות והיציאות ה-Kora DAC 140 מציע מגוון נרחב ונדיב במיוחד של כניסות עם 4 כניסות קואקסיאליות, 2 כניסות אופטיות, 2 כניסות AES/EBU וכניסת USB-B לחיבור מחשב. בצד היציאות יש יציאת אחת מאוזנת XLR ויציאת אחת לא מאוזנת RCA.

אות הכניסה הנתמך בכניסת ה-USB הינו עד 384kHz ובכל שאר הכניסות עד 192kHz 24bit, כלומר אין כאן תמיכה ב-DSD.
מידות המכשיר במ״מ הן: 100 גובה, 420 רוחב ו-340 עומק והמשקל הינו 6 ק״ג.
עיצוב ואיכות בנייה
לחברת Kora ישנה שפה עיצובית משלה שהיא דואגת לשמור בקנאות ודיוק בכל מכשיריהם וזה בעיני כבר ראוי להערכה. התיבות של החברה משלבות בין אלומיניום ופלדה והגימור שלהם נקרא אפור מינרלי – Mineral grey. הפאנל הקדמי מחולק לשניים, בתחתית ישנו פס אפור מטאלי והחלק העליון כולל גימור שחור מבריק בתוכו מוטמע גם המסך. אהבתי מאוד את ההטמעה של המסך זה מעניק מראה מודרני ונקי ולא מפריד את המסך משאר התיבה.

המסך כולל פונט חד בגוון כתום וקריא, והוא מציג את שם הכניסה, האייקון של סוג הכניסה ובעת ניגון גם את הנתונים של אות הכניסה.

מה שעוד תורם לנקיון והמינימליזם של העיצוב הוא השימוש בבורר רב-תכלתי עם כפתור עליו בתור אמצעי השליטה היחיד לכל הפונקציונליות של המכשיר.
כשהמכשיר הוא במצב standby ישנה נורה אדומה שדולקת במרכז הדופן הקדמית.

הדופן העליונה כוללת גימור אפור כהה ועליו גם מוטבע הלוגו של Kora. שמופיע גם בפינה השמאלית התחתונה על הדופן הקדמית. בסך הכל העיצוב מודרני, נקי ונעים.

איכות הבנייה היא מצויינת התיבה חלקה למגע, הבורר מאוד יציב, כל הכניסות והיציאות מוזהבות ובנוסף המכשיר מגיע עם רגליות יציבות ואיכותיות.
שימושיות
כפי שציינתי בחלק העיצוב, השליטה במכשיר מהפאנל הקדמי שלו מתבצעת כולה בעזרת הבורר הרב-תכליתי. ההדלקה מתבצעת על ידי לחיצה על הבורר ואילו הכיבוי מתבצע על ידי לחיצה ארוכה. לאחר ההדלקה, כמו בכל מוצר מבוסס מנורות ישנו תהליך של המתנה על שהמנורות מתחממות למצב הפעולה האופטימלי שלהם. המסך מספק חיווי לתהליך.

לאחר שהמכשיר נדלק ומוכן לפעולה, המסך מציג את הכניסה הפעילה. באופן פחות אינטואיטיבי, בשלב זה סיבוב של הבורר למעשה אינו עושה דבר. אני הייתי מצפה שהבורר ישמש למעבר בין הכניסות, אך בכדי להכניס אותו למצב זה יש ראשית ללחוץ עליו ואז ניתן להיכנס לתפריט, או לעבור כניסה.
התפריט כולל אפשרויות כלליות מאוד כמו בהירות המסך ועוצמת הסאונד שלחיצה על הבורר מפיקה.


במכשיר עם מספר רב של כניסות כמו ה-Kora DAC 140, היה נחמד לראות יכולת של קביעת שם לכניסה ועוד יותר מכך של כיבוי כניסות לא רלוונטיות, כך שלא יהיה צורך לגלול בין כניסות שהן כלל לא מחוברות לאף מכשיר. אני כן רוצה לציין לחיוב את השימוש המאוד ברור באייקונים לכל כניסה (קואקסיאלית/XLR וכו), בלעדיהם היה הרבה יותר קשה לנווט בין הכניסות.
המכשיר מגיע גם עם שלט, המיועד לשלוט במספר מכשירים של החברה לרבות נגן ה-CD שלהם. השלט כולל את החיפוי המינרלי האפור התואם למכשיר ומאפשר את המעבר בין הכניסות על ידי לחצן ה-DAC Input.

לסיכום חלק השימושיות, המסך הינו פונקציונלי וקריא, לעומת זאת הבורר הרב-תכליתי, מעט פחות אינטואיטיבי, אך לאחר שימוש של פעם פעמיים ניתן להתרגל.
מבחן ההאזנה
לצורך מבחן ההאזנה חיברתי את ה-Kora DAC 140, אל המגבר המשולב שלי, ה-Nagra Classic Int. הרמקולים היו ה-YG Acoustics Carmel 2 והמקורות היו הסטרימר Nagra Streamer ונגן CD מדגם Ayre CX-8. כרגיל פרטי המערכת המלאים בסיום הכתבה.
תחילה חיברתי את הממיר בעזרת מחבר ה-XLR אל המגבר, אך לאחר האזנה ראשונה זיהיתי מיד שיש חוסר תאימות במתחים בין המכשירים. כניסת ה-XLR של Nagra Classic Int כוללת שני מצבים: רגיל ו-Pro, במצב הרגיל הכניסה מצפה לקבל מתחים של לא יותר מ-2V. על פי הסאונד שקיבלתי, אני בטוח שה-Kora מוציא מתח גבוה יותר. מכיוון שהמעבר למצב ה-Pro מאוד לא נגיש לי במקום בו המגבר מוצב, פשוט עברתי לשימוש ב-RCA. במפרט של ה-Kora לא מצויין מתח המוצא, אוסיף רק שמתח של 2V הוא נמוך מהמקובל ולכן בסבירות גבוהה לא תהיה בעיה בחיבור אל מגברים אחרים באמצעות ה-XLR.
חלק 1: ניגון מסטרימר בחיבור קואקסיאלי
לאחר הרצה קלה ומעט האזנה לא מחייבת, התיישבתי להאזין אל ה-Kora DAC 140. האלבום הראשון שבחרתי היה אלבום הג׳אז Poems for Travellers של Emil Brandqvist Trio. תחילה האזנתי בווליום נמוך וכבר בווליום כזה ניתן להרגיש בבמה התלת ממדית שה-DAC 140 מייצר. פרופיל הסאונד נקי עם הפרדת כלים טובה. תכונה ששמתי לב אליה היא שהצלילים נשארים מעט יותר מהרגיל, מה שמכונה ה-decay, זו תופעה שמזוהה לא פעם עם ציוד מנורות וזה מוסיף תחושה של רוך וטבעיות. הפסנתר נשמע אוורירי ומצלצל באופן עשיר ונעים. הבס כולל מעט תוספת חמימות. סך הכל הפרזנטציה בג׳אז היא נפלאה. אם מעלים את הווליום לרמה גבוהה יותר, הבמה גדלה עוד, ועוד יותר קל להבחין ברמת הניקיון הגבוהה של הסאונד.
מג׳אז עברתי אל הבלוז ואל היצירה Heartshaped Blues של Maria Daines מתוך אלבומה Your Time Will Come. הגיטרה החשמלית מקבלת כאן תוספת חמימות נעימה, הווקל מופרד וממורכז, הבמה תלת ממדית וגדולה, הפרזנטנציה הינה טבעית ומעט מרוככת.
הקטע הבא שבחרתי הוא ביצוע לייב של פולק פופ, ליצירה קוראים The Way של Sarah Blasko מתוך גרסת הלייב של האלבום I Just Need To Conquer This Mountain. כאן מדובר בהקלטה מעט שטוחה, והיה מרשים לראות כיצד ה-Kora DAC 140 מצליח להוסיף לה קצת נפח, הווקל מועבר באופן נקי, מופרד, עם מיקרו דינמיקה טובה ומובא מעט קדימה יותר, הפסנתר הוא בעל גוון טבעי, רך ונעים.
המשכתי לבלדת רוק אנרגטית יותר, Hey Poseidon של Heather Nova, זו היצירה שפותחת את האלבום Breath and Air. הבס כאן פאנצ׳י ובעל חמימות מענגת, למרות אותה החמימות רמת הפירוט היא גבוהה. האיזון בין הבס, הגיטרה והווקל הוא מצויין. החלקים הגבוהים בקולה של Heather מועברים ברכות והם מעוגלים מעט, כך שהפרזנטציה כוללת שילוב טוב בין הדינמיות של מוזיקת רוק להעברת ווקל טבעית ובס חמים.
לקטע האחרון בחלק הזה בחרתי ביצירה המשלבת מוזיקה אלקטרונית, Hollow של ההרכב Kaleida מתוך האלבום In Arms. כאן היו לי ציפיות לגלות נקודת חולשה אצל ה-Kora DAC 140, זאת מכייוון שאופי חמים בא על חשבון של הדיקות וניטרליות שלרוב חשובים במוזיקה אלקטרונית. אז יש כאן מעט ריכוך, אבל לצד דינמיות טובה, רמת פירוט גבוהה, ווקל מופרד וממורכז, התוצאה היא מדויקת ונעימה, כך שיש כאן התמודדות טובה מאוד גם עם הז׳אנר האלקטרוני.
חלק 2: השוואה מול MSB Discrete DAC
בחלק הזה נתייחס להשוואה בין ה-Kora DAC 140 ל-MSB Discrete DAC בעל שני ספקי כח חיצוניים. לפני שנדבר על ההבדלים בסאונד, נציין בקצרה הבדלים בתכונות. ה-Kora DAC 140 כולל כמות נדיבה בהרבה של כניסות, וגם בצד היציאות יש בחירה בין XLR ל-RCA. לעומת זאת ב-MSB יש פחות כניסות ורק יציאת XLR. מצד שני, ה-MSB כולל תכנון מודולרי המאפשר שדרוג עתידי (למשל לאחרונה יצא מודול חדש של חיבור i2s). ישנו גם מודול עם כניסת רשת, שהופך את ה-MSB גם לסטרימר. תכונות נוספות שיש ב-MSB הן בורר עוצמה, כך שה-Discrete יכול לשמש גם כקדם מגבר ולסיום ה-MSB תומך גם בפורמט ה-DSD.
אז אחרי שהבנו את ההבדלים בתכונות, מה הם ההבדלים בסאונד? לשם בחינה זו חזרתי לשתי יצירות מהחלק הקודם. ראשית קטע הבלוז Heartshaped Blues של Maria Daines. לטעמי ביחס ל-MSB, ה-Kora DAC 140 הוא בעל פרופיל סאונד חמים יותר, הסאונד קדמי יותר, הגיטרה נוכחת יותר, היא חמימה ועוצמתית יותר. עוד הבדל שנובע מהאופי השונה של המכשירים הוא בהפרדה בין הווקל לגיטרה, שהיא מעט טובה יותר ב-MSB בזכות האופי הניטרלי יותר.
גם ביצירה האלקטרונית Hollow של ההרכב Kaleida, חשבתי בהבדלים דומים באופי הסאונד. רמת הפירוט הייתה בסך הכל מאוד דומה, אך קל יותר לחוש בשכבות השונות דרך ה-MSB, לעומת זאת, הפרזנטציה של ה-Kora הרגישה לי חלקה יותר, ובעלת במה קדמית יותר.
לסיכום החלק הזה, מדובר בשני ממירים מעולים והבחירה ביניהם תהיה תלויה בתכונות שאתם מחפשים, ובין אם אתם מעדיפים אופי ניטרלי, רגוע ומדויק כמו של ה-MSB, או אופי חמים ואולי מערב יותר, כמו של ה-Kora.
חלק 3: ניגון מ-CD בחיבור AES/EBU
בחלק השלישי של המבחן חיברתי את נגן ה-CD שלי, ה-Ayre CX-8 בחיבור ה-AES/EBU בעזרת הכבל Shunyata Research Alpha V2 אל ממיר ה-Kora DAC 140 והתרשמתי משני אלבומים על גבי CD. ראשית בחרתי באלבום 1970 של אבישי כהן. ב-Song Of Hope שפותח את האלבום, קיבלתי סאונד אוורירי, עם הפרדה טובה בין השכבות לצד העברה חלקה עם חמימות קלה בתדרים הנמוכים ובמה תלת ממדית. ביצירה Emptiness ישנו שחזור פרטים נהדר, בס הנקישה הינו פאנצ׳י, הווקל מלא ברגש והפסנתר מלא, בשרני וטבעי.

האלבום השני שהאזנתי לו היה Ensoulment של הרכב הרוק הלונדוני, The The. הווקל העמוק של Matt Johnson מועבר כאן עם רמת פירוט מצוינת, וההעברה המעט קדמית של הווקל רק מדגישה את הייחודיות שלו. ישנה שוב חמימות נעימה לבס ובאופן כללי האווירה האפלה במעט של האלבום הזה וספציפית היצירה Some Days I Drink My Coffee by the Grave of William Blake מועברת באופן משכנע ומרגש דרך ה-Kora DAC 140.

סיכום
הממיר Kora DAC 140, הינו המוצר הראשון שיוצא לנו לסקור מאת חברת הבוטיק הצרפתית. התרשמתי מהקו העיצובי שנשמר בקנאות בין כל מוצרי החברה ואהבתי במיוחד את המסך בעל הפונט הכתום שמוטמע בתוך הפאנל הקדמי באופן מודרני ונקי.
ה-Kora DAC 140 כולל מבחר נדיב במיוחד של כניסות, כך שתוכלו לחבר אליו בקלות את כל המקורות הדיגיטליים שלכם. מה לגבי חתימת הסאונד? ה-DAC 140 כולל בס חמים, ווקל שמובא קדימה יותר אל המאזין ובמה תלת ממדית וגדולה. זו חתימת סאונד נעימה ומערבת, כזו שעושה חשק לשמוע עוד ועוד מוזיקה.
מחיר: 9,500 € (אירו)
אחריות: 5 שנים
יבואן: לוינסון אודיו
המערכת ששימשה אותי לסקירה:
רמקולים: YG Acoustics Carmel 2
מגבר משולב: Nagra Classic Int
ממיר להשוואה: MSB Technology Discrete DAC עם שני ספקי כח חיצוניים
סטרימר: Nagra Streamer
נגן CD דיסקים: Ayre CX-8
כבלים:
כבל RCA לחיבור הממיר למגבר: QED
כבל XLR בין הממיר (MSB) למגבר: Nordost Blue Heaven
כבל AES/EBU לחיבור בין נגן ה-CD לממיר: Shunyata Research Alpha V2
כבל קואקסיאלי בין הסטרימר לממיר: Nordost Blue Heaven
כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven
חשמל:
כבלי חשמל עבור המגבר, הסטרימר וה-MSB ממיר: Nordost Blue Heaven
מפצל חשמל: QBASE QB8 Mark II (אליו חוברו המגבר, ה-MSB, נגן ה-CF והסטרימר)
כבל חשמל עבור המפצל: Nordost Red Dawn