הפעם הגיע אלינו לסקירה המגבר המשולב המנורתי, PrimaLuna EVO 400. בכתבה זו ננסה לבחון האם גם בשנת 2024 יש מקום למגברים מבוססי מנורות.
לאחר שהתרשמנו מביצועי הממיר המנורתי PrimaLuna EVO 100 DAC, כעת נחבר אליו גם את המגבר המשולב הבכיר של החברה, ה-PrimaLuna EVO 400 ונתרשם מהשילוב של שני המכשירים.
אנחנו מודים ל- Audio Video, היבואן הרשמי של PrimaLuna בישראל, על כך שסיפקו לנו את המגבר לצורך סקירה.
שורה תחתונה
עם עיצוב יפיפה וטכנולוגיות מודרניות, ה-PrimaLuna EVO 400 מוכיח שמגברי מנורות הם רלוונטיים גם ב-2024
מה אהבנו
- עיצוב קלסי עם טאץ׳ מודרני ואיכות בניה מצוינת
- טכנולוגיות מודרניות, כמו תיקון Bias אוטומטי וחיווי על מנורות תקולות, מורידות את רף החשש של משתמשים פחות מנוסים עם מנורות
- הגברה עוצמתית שתניע גם רמקולים מודרנים פחות נצילים
- סאונד חלק וטבעי, עם במה גדולה ותלת ממדית
- בס פאנצ׳י, שיודע גם להיות הדוק ומדויק כשצריך
- מצטיין במוזיקת פולק וג׳אז, מפתיע באלקטרוני
נקודות לשיפור
- מעט פחות טוב במוזיקת רוק אלטרנטיבי
- החלפת סוללות בשלט היא מבצע קומנדו
סקירת וידאו
סקירת וידאו משותפת ל-PrimaLuna EVO 100 DAC והמגבר המשולב PrimaLuna EVO 400:
העומד למבחן: PrimaLuna EVO 400
על חברת PrimaLuna ההולנדית תוכלו לקרוא בסקירה המלאה שלנו ל-PrimaLuna EVO 100 DAC.
ה-PrimaLuna EVO 400 הוא המגבר המשולב הבכיר והחזק ביותר של החברה. זהו מגבר מנורתי מלא, כלומר עושה שימוש במנורות גם בחלק הקדם, באמצעות 6 מנורות 12AU7, וגם בחלק מגבר ההספק, באמצעות 8 מנורות EL34.
שימו לב ששמות הדגמים של PrimaLuna הם מעט מבלבלים מכיוון שיש להם שם זהה לדגמי המגברים המשולבים, הקדם מגברים ומגברי ההספק. בסקירה זו בכל פעם שאנחנו כותבים EVO 400, אנחנו מתכוונים למגבר המשולב.
ה-PrimaLuna EVO 400 מציע בנוסף תמיכה במנורות הספק מסוג KT88, KT120 ו-KT150. כך שאם אתם מחובבי החלפת המנורות, תוכלו לבחור את הסוג המועדף עליכם. עם מנורות ה-EL34 הספק המגבר הינו 70W לערוץ ועם מנורות KT ניתן עוד להגדיל את ההספק עד ל-88W לערוץ בשימוש במנורות KT150. מכיוון שלסוגי המנורות השונים ישנה רמת Bias שונה, המגבר כולל יכולת לעבוד בשני מצבי Bias הנקבעים באמצעות בורר פשוט בדופן הימנית.
המגבר מגיע עם שלל יכולות מתקדמות ופיתוחים טכנולוגיים חדשניים. ראשית למגבר ישנם שני מצבי פעולה, מצב Ultra Linear ומצב Triode. על פי החברה במצב Ultra Linear למגבר יש אחיזה רבה יותר על הרמקולים, מה שגורם לסאונד מדויק ודינמי יותר, בעוד במצב Triode מקבלים סאונד חם יותר עם הדגש קל של המיד. מצב Triode נחשב למצב שמחמיא יותר להקלטות ישנות. רק שימו לב שההספק יורד לאזור החצי במצב Triode. לא רק שה-PrimaLuna EVO 400 כולל את שני מצבי הפעולה הללו, הוא גם מאפשר לעבור ביניהם בקלות בלחיצת כפתור מהשלט וכך להתנסות בעצמכם בהבדל ולבחור את המצב שמתאים לכם ולמוזיקה המנוגנת.
יכולת חשובה נוספת היא מעגל ה-Adaptive Auto Bias הייחודי של החברה. מדובר על מעגל שהוא חיצוני למסלול אות הסאונד והוא מודד ומבצע תיקונים בזמן אמת ל-bias של כל מנורה. פעולה זו, לא רק מייתרת כיוון ידני, אלא גם דואגת להאריך את אורח חיי המנורות ומפחיתה עיוותים באופן ניכר. במקרה של תקלה במנורה המנגנון מעביר את המגבר למצב מוגן ונורת החיווי הייעודית מספקת חיווי איזו מנורה זקוקה להחלפה. בנוסף ישנו גם מעגל האחראי על ניתור טפרטורת השנאיים, אשר יכניס את המגבר למצב מוגן במקרה של התחממות יתר. שלושת הפעולות האלה מורידות באופן ניכר את החשש של משתמשים חדשים, אשר אוהבים את הסאונד המנורתי, אך חוששים מתחזוקה וכיוונונים.
ה-PrimaLuna EVO 400 כולל גם מגבר אוזניות איכותי העושה שימוש במנורות הראשיות של המגבר ואינו כולל מעגל נפרד עבור האוזניות, כך שאתם מקבלים את האיכות המלאה של ה-EVO 400 בין אם אתם משתמשים ברמקולים או אוזניות. המעבר בין רמקולים לאוזניות מתבצע באמצעות מתג. שימו לב שגם דרך האוזניות אתם יכולים להשתמש בהגברת Ultra Linear, או Triode לבחירתכם.
בבניית המגבר נעשה שימוש בחומרים איכותיים, כבלים של חברות Nichicon ו-DuRoch, דיודות סופר מהירות של Philips, תושבות קרמיות עבור המנורות, שנאים טרואידים מותאמים אישית, טרמינילים מסוג WBT מצופי זהב עבור רמקולים ומחברי RCA מצופים בזהב. כמו כל מוצרי PrimaLune גם ב-EVO 400 נעשה חיווט ידני Point to Point.
מבחינת כניסות תוכלו למצוא ב-PrimaLuna EVO 400 חמש כניסות RCA, כניסת HT עבור שילוב במערכת קולנוע ביתי, יציאה לסאבוופר וכניסת פונו MM, אשר משולבת בחלק התחתון בפאנל האחורי בתוך מבנה מבודד לחלוטין מהמגבר.
המידות של ה-PrimaLuna EVO 400 במ״מ הן: 205 גובה, 385 רוחב ו-405 עומק. משקל המגבר הינו 31 ק״ג.
עיצוב ואיכות בנייה
סרטון ה-unboxing של ה-PrimaLuna EVO 400 הממיר PrimaLuna EVO 100 DAC:
מוצרי PrimaLuna זמינים בגימור כסוף, או שחור. אנחנו קיבלנו את הגימור הכסוף.
ה-PrimaLuna EVO 400 כולל עיצוב קלסי של מגברי מנורות, הכולל פלטה עליה יש את הכניסות מאחור ובוררי השליטה מקדימה, כאשר מעליה מחוברות כל המנורות ומאחוריהן השנאים.
המנורות מוגנות על ידי כלוב מעוגל ויפיפה, שמצליח לעדן את הגודל של המגבר ומעניק לו תחושה מודרנית וקלילה יותר. הכלוב כולל גם דפנות זכוכית בצדיו וניתן להסרה בקלות, במידה וצריך להחליף מנורה, או אם אתם לא מעוניינים בו.
הדופן הקדמית של המגבר עשויה מאלומיניום וכוללת את בורר העוצמה בצד שמאל, בורר הכניסות בצד ימין ולידו את שקע האוזניות. במרכז הפאנל יש מספר נורות לד, הנורה המרכזית מאירה באדום בעת ההדלקה, עד אשר המגבר עובר את שלב החימום הראשוני, שנמשך כדקה ולאחר מכן היא מאירה בירוק. מעליה יש שתי נורות שמסמלות האם המגבר הינו במצב Ultra Linear, או Triode. אם המגבר נמצא במצב Ultra Linear הנורה הימנית מאירה באדום ואילו במצב Triode הנורה השמאלית מאירה בירוק. אני מבין את הרצון בעיצוב נקי ומינימליסטי, אך בלי לחפור במדריך מאוד לא ברור למה ישנה נורה שמאירה באדום בוהק במרכז המגבר, לטעמי היה ניתן לממש זאת אחרת, למשל להחליף את האור האדום בכחול, או לפחות להוסיף איזה אייקון או כמה אותיות ליד הנורה, שיסבירו את תפקידה.
בדופן האחורי תמצאו את שלל הכניסות, שמגיעות עם פקקים חוסמי אבק וכוללות כיתוב מסודר וברור. הטרמינלים של הרמקולים כולל חיבור בודד עבור המינוס ושניים עבור הפלוס (האדום), האחד עבור רמקולים עם עכבה נומנילית של 4 אוהם ואחד עבור רמקולים של 8 אוהם.
לטעמי מדובר במגבר יפיפה. בזמן שהוא דלוק הנורות מאירות כולן באור כתמתם חמים וסופר נעים, אור שפשוט גורם לי לרצות לכבות את שאר האורות בבית ולשמוע אלבום ג׳אז טוב.
איכות הבנייה היא מעולה, ללא ברגים בולטים, הכל מרגיש חלק ויציב ובעל רמת גימור גבוהה.
בנושא ההתחממות, מדובר כאן על מגבר מנורתי עם מספר רב של מנורות/שפורפורות, כך שזה לא מפתיע שיש כאן פליטת חום גם מהדפנות בצד, גם מהשנאיים וכמובן מהמנורות. החום הוא לא ברמה של כוויות. אך הוא בפירוש חם יותר ביחס לממיר ה-PrimaLuna EVO 100 DAC, שאינו כולל מנורות הספק.
פונקציונליות וחווית שימוש
חוויית השימוש במגבר אנלוגי היא לרוב פשוטה מאוד וכך גם עם ה-PrimaLuna EVO 400. מדליקים באמצעות המפסק בדופן שמאל, מחכים עד שהנורה המרכזית הופכת לירוקה (זמן החימום של המנורות), מוודאים שבחרנו את הכניסה הנכונה והווליום הרצוי ומתחילים לנגן.
ה-PrimaLuna EVO 400 מגיע עם שלט מתכתי ומרשים, שכולל כפתור ייעודי לכל כניסה ושליטה בעוצמה. בנוסף השלט מאפשר לשנות בין מצב ה-Ultra Linear וה-Triode, מה שלצערי לא ניתן לעשות ללא השלט. לבסוף השלט מאפשר גם לשלוט בנגן CD של החברה (למרות שכרגע אין להם דגם שנמכר).
הטענה היחידה שלי בנוגע לשלט היא נושא החלפת הסוללות, לשם כך יש צורך להוריד את גומיות הסיליקון בחלק העליון והתחתון, מאחוריהן ישנם ארבעה ברגים, שצריך לפתוח אותם עם מברג דק. לטעמי זה הרבה יותר מידי מאמץ רק בשביל להחליף סוללות.
מבחן ההאזנה
מבחן ההאזנה התבצע בשילוב הממיר PrimaLuna EVO 100 DAC, שחובר אל סטרימר Lumin U2 Mini באמצעות כבל USB. הרמקולים ששימשו אותי לסקירה הם YG Acoustics Carmel 2 ורמקולי Fyne Audio Vintage Classic VIII, שהגיעו אלינו לסקירה, והסקירה המלאה שלהם תפורסם בקרוב. כבלי הרמקולים ששימשו אותי הם QED XT25.
לפני תחילה הבחינה, המגבר עבר הרצה של כמה שעות במשך יומיים. במהלך תהליך ההרצה שמתי לב לשיפור בביצועים שהתבטא בסאונד פתוח וקליל יותר.
המבחן החל לאחר שהאזנתי במשך מספר ימים לממיר PrimaLuna EVO 100 DAC, שהיה מחובר אל מגבר Nagra Classic Int. מאוד אהבתי את החיבור של הממיר של PrimaLuna והמגבר של Nagra. הממיר הוסיף את האופי המנורתי, שכלל מיד בשרני ופרונטלי, סאונד תלת ממדי ואופי רך, מעוגל ונעים. כאשר חיברתי את הממיר של PrimaLuna אל המגבר EVO 400, חשתי מיד שהחיבור בין שני המכשירים האלה הוא תאום יותר טבעי. אני מתכוון לכך ששני המכשירים מכוונים לחתימת סאונד דומה ולכן התוצאה המתקבלת היא אחידה ו״מדברת באותה השפה״.
עם רמקולי YG Acoustics Carmel 2
הדבר שבלט מיד מההתחלה הוא העוצמה של ה-PrimaLuna EVO 400, הוא מניע בקלות את רמקולי Carmel 2, מה שמתבטא בהגעה לעוצמות ניגון גבוהות כשבורר העוצמה הוא מתחת לחצי. ביטוי נוסף לעוצמת המגבר הוא ניגון דינמי ומלא חיים גם בעוצמות ניגון נמוכות.
המוזיקה במבחן הזה הוזרמה משירות Tidal דרך Roon.
האלבום הראשון שבחרתי להאזין אליו היה The Frame של Charlie Cunningham. זהו אלבום פולק אקוסטי בעל איכות הקלטה מעולה. המושג הראשון שקפץ לי לראש בעת ההאזנה היה ״חלק כמו חמאה״, זאת מכיוון שהסאונד פשוט מרגיש מלא, שלם, אחיד, בעל מיד בשרני, בס עמוק עם גוון מעט חמים ותוצאה נעימה, מלטפת ומרגשת.
בשיר Friend of Mine הווקל מרגיש ממורכז ומלא בפרטים, ההפרדה בין הגיטרה והקלידים, מאפשרת להבחין בקלות ביניהם, אך היא אינה מרגישה מלאכותית ומוגזמת, כך שישנה תחושה מאוד טבעית בסאונד, שמרגיש אמיתי ועוצמתי. הבס רך, ממלא את הבמה ונעים במיוחד.
מכאן עברתי לקטע עם בס יפיפה שגיליתי לאחרונה, Miss Celie's Blues של Endea Owens. הבס בפתיחה הוא מהיר ועמוק, דרך ה-PrimaLuna EVO 400 הצלחתי לחוש בקלות בכל נגיעה במיתרים, כך שיש כאן רמת הדיקות טובה, ללא תחושה של בס מרוח, במקביל לרכות הנעימה. הווקל עמוק ומופרד נהדר מהבס. שוב לא יכולתי להימנע מהמילה טבעי.
מכאן עברתי למוזיקה אלקטרונית, זה לא הז׳אנר החביב עלי, לכן כשאני מוצא אלבום שאני אוהב אני ממשיך איתו תקופה. האלבום שמשמש אותי לאחרונה הוא Feld של Martin Kohlstedt. בחרתי ביצירה שנקראת DIN. הפתיחה כאן עדינה, לאחר מכן יש אפקט של בס מהיר, האפקט ברור עם Imaging משכנע. בחלק השני האנרגטיות עולה וה-PrimaLuna EVO 400 עומד בקצב ללא מאמץ, ללא פגיעה בהפרדה, או הפירוט. לא פעם סאונד מנורתי נחשב לפחות מתאים למוזיקה אלקטרונית, אך אני דווקא מאוד אוהב את התוצאה כאן, כי יש בה מספיק אנרגטיות ופירוט ולצד זה ישנה תחושה של עידון ורוך, שיחד מייצרים קסם שהיה לטעמי.
אולי הסגנון היחיד, בו פחות אהבתי את הביצועים של PrimaLuna EVO 400, היה רוק אלטרנטיבי. בחרתי בשיר Flood של Cowboy Junkies מתוך אלבומם האחרון Such Ferocious Beauty. זו יצירה עם סאונד ״מלוכלך״ מלא בדיסטורשן ואפקטים. העברת הווקל הייתה טובה ומשכנעת, אך עבורי הפרזנטציה המעט רכה של ה-EVO 400 גרמה להעברה מעט עדינה מידי ופחות בועטת וכבדה.
לעומת זאת, בבלוז-רוק עוצמתי ה-EVO 400 נשמע פנטסטי. חזרתי אל אלבום השנה שלנו בקטגוריית הבלוז מ-2022, האלבום Long River של Angelique Francis. בשיר Storms from My Eyes הגיטרה בשרנית, נקייה ועוצמתית, הבס עמוק והווקל מופרד כראוי וכולל רמת פירוט גבוהה. הפרזנטציה כוללת דינמיות ובמה רחבה ותלת ממדית.
במהלך המבחן וגם בזמן ההרצה האזנתי להמון קטעי ג׳אז, אסיים את החלק הזה ב-Silent World של Wolfgang Haffner. הפתיחה היא עוצמתית ועוטפת מכל עבר את המאזין, התופים נשמעים מלאי עוצמה והדיקות, אך בו זמנית כוללים רוך. יש כאן תוספת קלה של חמימות, לא מספיק בשביל להיחשב לא מדויק וצבוע, אבל מספיק בשביל להוסיף עוד יותר רגש ליצירה. להאזין לג׳אז דרך ה-PrimaLuna EVO 400 זו חווית חושים של ממש.
עם רמקולי Fyne Audio Vintage Classic VIII
עבור החלק השני של המבחן שימשו אותנו רמקולי Fyne Audio Vintage Classic VIII שהגיעו אלינו לסקירה, והסקירה שלהם תפורסם בקרוב. אחרי הרצה של עוד כמה ימים, הפעם בשביל הרמקולים, התיישבתי לסשן האזנה נוסף.
התחושה הראשונה הזכירה לי במשהו את המעבר בין השימוש בממיר ה-PrimaLuna EVO 100 DAC עם מגבר טרזיסטורי לבין שילוב שלו עם ה-PrimaLuna EVO 400. אנסה להסביר למה אני מתכוון. כששמעתי את הממיר עם מגבר ה-Nagra Classic Int, התחושה הייתה שהוא לוקח את הסאונד לכיוון המנורתי, לעומת זאת, כשחיברתי את הממיר ל-PrimaLuna EVO 400 קיבלתי את החוויה המנורתית השלמה, עם תאום מוחלט מבחינת הגוון בין שני המכשירים.
הרגשתי באופן דומה כשעברתי לשמוע את שני מכשירי PrimaLuna מרמקולי YG Acoustics לרמקולי Fyne Audio. מבחינת אופי הסאונד, ה-Fyne Audio הם רמקולים רכים יותר, מעט פחות הדוקים ומדויקים, אבל יותר אווירתיים ולכן הם השתלבו ממש בקלות עם האופי של PrimaLuna.
אז איזה שילוב טוב יותר? זה עניין של לאיזה מקום בסקאלה של בין ההדוק, הניטרלי לעומת הרך והנעים אתם רוצים להגיע עם הסאונד שלכם.
דבר נוסף שהורגש באופן מידי הוא הנצילות הגבוהה של ה-Fyne Audio Vintage Classic VIII, כעת כבר ברבע מהעוצמה הסאונד ממלא את כל חלל ההאזנה. בנוסף ישנה תחושה שונה ברמקולים נצילים, תחושה שהסאונד פורץ דרכם באופן טבעי וחסר מאמץ וה-PrimaLuna EVO 400 הצליח להוציא סאונד כזה מה-Fyne Audio Vintage Classic VIII גם בעוצמות ניגון נמוכות.
עם רמקולי Fyne Audio Vintage Classic VIII, נהנתי במיוחד להאזין לז׳אנרי הפולק והג׳אז, שהם נקודות חוזקה גם של הרמקולים האלה וגם של ה-PrimaLuna EVO 400. למשל באלבום הפולק הנהדר The United States Of The Broken Hearted של Jeb Loy Nichols, הסאונד עוטף, המיד נקי ומתבטא בהפרדת ווקל מצוינת, כך שקל מאוד לשמוע כל מילה, בעוד הבס רך ונעים. באלבום הג׳אז העדין Heart and Soul של Jack Lee & Nathan East, הסאונד חלק וטבעי, אוורירי וחסר מאמץ, הבס מעודן ומלטף עם הפרדה טובה בין הכלים.
בנוסף נהינתי מאוד גם ממוזיקה אלקטרונית, בה רמת הפירוט הייתה טובה מספיק והאופי הרך של המערכת והרמקולים עידנו מעט את הסאונד, לכדי תוצאה שמאוד התחברתי אליה.
התייחסות יותר נרחבת לביצועים עם רמקולי Fyne Audio Vintage Classic VIII נשמור לסקירה המלאה שלהם, שתפורסם בקרוב.
Ultralinear VS Triode
בחלק האחרון של המבחן, לאחר שהתגברתי על האתגר הלא פשוט של לפתוח את השלט ולהכניס בו סוללות, השוואתי בין שני מצבי הסאונד של המגבר, מצב ה-Ultralinear, שזהו מצב ברירת המחדל ובו התבצע המבחן כולו ומצב ה-Triode.
לפי התאור במדריך למשתמש במצב Triode עוצמת ההגברה יורדת לחצי, אז ציפיתי להרגיש ירידה משמעותית בעוצמת הניגון בעת המעבר וזה ממש לא קרה. אני לא יודע אם יש איזשהו מנגנון פיצוי עבור הווליום, אך בהחלפה בין שני המצבים, בעת ניגון ברמת ביניים, כרבע מהעוצמה המירבית, לא חשתי בהבדל בעוצמת הניגון.
בשני התכנים הראשונים שניסיתי לבחון, השיר Monsters On The Hill של Jeb Loy Nichols ו-Autumn in New York של Diana Krall, הייתי צריך להתאמץ בשביל לחוש בהבדל קל במצב ה-Triode, שהתבטא במעט פחות דינמיות ויותר רכות בקולה של Diana, או בס מעט פחות הדוק בשיר של Jeb.
לכן גייסתי לעזרה את Dominique Fils-Aimé ושיר הנושא של אלבומה הנהדר, Our Roots Run Deep. בקטע הזה הרבה יותר קל לשים לב להבדל שמתבטא במיקרו דינמיקה עדיפה במצב Ultralinear לעומת פרזנטציה יותר רכה ופחות פאנצ׳ית במצב ה-Triode.
כך שהתיאור של ההבדל במצבי הסאונד האלה במדריך של PrimaLuna הוא דיי מדויק, אך מידת ההבדל בין המצבים תלויה מאוד במוזיקה שאתם שומעים. אני העדפתי את מצב ה-Ultralinear בקטעים שאני בחנתי, אך יתכן שבהאזנה שקטה בערב ואולי להקלטות ישנות יותר, האזנה במצב Triode יכולה להיות נעימה ורגועה יותר.
תמורה למחיר
עם כמה שתחום הסטריאו כולל המון חברות ומותגים, מדובר על שוק קטן בהרבה משוק הסמארטפונים או הטלוויזיות, כך שזהו בכל זאת שוק דיי נישתי. בתוך שוק הסטריאו המקום של הגברה מנורתית הוא אולי לא זניח, אך הוא גם רחוק מלהיות רוב, או משמעותי. כשמחברים את גודל השוק לעבודה העדינה הכרוכה בלהרכיב את מגברי המנורות, התוצאה המתקבלת היא מחיר דיי גבוה של המוצרים, על מנת להחזיר את ההשקעה של החברות.
מחירו של ה-PrimaLuna EVO 400 הינו 26,995 ש"ח וכפי שציינו מדובר במגבר הדגל של החברה. לטעמי כשמשכללים את כל הפרמטרים של עיצוב, תכונות וביצועים, אני חושב שמדובר במגבר שמתחרה באופן ראוי ביותר בסגמנט המחיר הזה, בין אם מול מגברים טרנזיסטורים אנלוגיים וגם לעומת מגברי מנורות אחרים.
על מנורות בשנת 2024
איך זה שגם בשנת 2024 אנחנו עדיין מתעסקים במוצרים המבוססים על מנורות? עם ההתפתחות במגברי Class D, רמקולים אקטיביים ושאר מוצרי אודיו מודרניים, למה שמישהו בכלל ירצה את הטכנולוגיה המיושנת הזו, שדורשת הרבה מקום, תחזוקה וגם מייצרת לא מעט חום?
אתחיל את התשובה שלי בהסתכלות על המערכות שהכי הרשימו אותי בשנים האחרונות. המערכת אותה בחרתי כמערכת הטובה ביותר של תערוכת מינכן 2023 כללה הגברה מנורתית יוקרתית מבית VAC, כך גם המערכת שבחרתי בה למערכת הסטריאו של השנה 2023 מבין המערכות ששמעתי בארץ, שכללה הגברה של Engstrom וקדם מנורתי של Absolare. אפילו המערכת של חברת Nagra, שבחרתי בה למערכת הטובה ביותר של תערוכת מינכן 2022, שאומנם כללה מגברי הספק טרנזיסטורים, אך קדם המגבר בה הוא מנורתי. קשה להתעלם מהדפוס בבחירות שלי.
חשוב מאוד לא ליפול להכללות, לא כל מגברי המנורות הם זהים, לא כולם נשמעים מדהים, ולא כולם עדיפים על הגברה טרנזיסטורית. יחד עם זאת, למגברי מנורות איכותיים ישנן תכונות מסוימות של סאונד חלק, טבעי ועוטף, שקשה להתעלם מהן. יכול להיות שבפרמטרים אודיופילים יבשים, כמו דיוק, או הדיקות, יש יתרון למגברים הטרנזיסטורים הטובים (שוב בלי הכללות), אך בעת האזנה מעט ארוכה יותר, לא פעם אני מוצא את המגברים המנורתיים כפשוט מהנים יותר, פחות מעייפים את האוזן ואף יותר מרגשים.
כפי שכבר ציינתי בכתבה הזו, יש הרבה מקום להתנסות ושילוב על מנת למצוא את האיזון הנכון עבורכם. אפשר לשלב מנורות בממיר, או במקור כלשהו (כמו נגן CD), אפשר להסתפק במנורות בחלק הקדם מגבר ואפשר גם ללכת all the way עם מנורות גם בחלק מגבר ההספק.
כמובן שחייבים להיות הוגנים ולציין את נושא התחזוקה של המנורות ואורך החיים שלהן. למשל במקרה של ה-PrimaLuna EVO 400, על פי המדריך למשתמש אורך החיים של המנורות בחלק קדם המגבר, ה-12AX7 וה-12AU7 נא בין 5,000 ל-10,000 שעות, אך לעומת זאת מנורות ההספק הגדולות הן בעלות אורך חיים משוער של בין 2,000 ל-3,000 שעות. האם זה הרבה, או מעט? והאם נושא התחזוקה מעפיל על איכות הסאונד? אלה הן כמובן שאלות סוביקטיביות שרק אתם תוכלו לענות עליהן. אני אישית ממש לא פוסל שילוב של עוד רכיבים מנורתיים במערכת שלי בעתיד.
סיכום
מגבר הדגל המשולב המנורתי PrimaLuna EVO 400 הרשים אותנו בכמה וכמה רמות. ראשית העיצוב עם הכלוב המעוגל, שמספק הגנה על המנורות מצד אחד ומצד שני מאפשר לראות את האור הכתמתם והקסום שלהן. חווית השימוש הפשוטה לצד טכנולוגיות מתקדמות, כמו תיקון Bias אוטומטי וחיווי על מנורות תקולות, מזמינות גם משתמשים פחות מנוסים במגברי מנורות להתנסות ללא פחד. הרמה השלישית היא כמובן איכות הסאונד, עם הגברה עוצמתית וסאונד המאופיין בבמה תלת ממדית, ווקל מופרד וברור ובס פאנצ׳י, ה-PrimaLuna EVO 400 מוכיח שמגברי המנורות ממשיכים להיות רלוונטיים גם בשנת 2024.
מחיר: 26,995 ש”ח
אחריות: שנה
המערכת ששימשה אותי לסקירה:
רמקולים: YG Acoustics Carmel 2 ו-Fyne Audio Vintage Classic VIII
סטרימר: Lumin U2 Mini
ממיר: PrimaLuna EVO 100 DAC
שרת מוזיקה: מחשב עם SSD חיצוני המריץ Roon Core
כבלים:
כבל USB בין ה-Lumin U2 Mini לממיר: Nordost Blue Heaven
כבל RCA בין הממיר PrimaLuna למגבר: כבל של QED
כבלי רמקולים: QED XT25
חשמל:
כבלי חשמל עבור הסטרימר: Nordost Blue Heaven
מפצל חשמל: QBASE QB8 Mark II
כבל חשמל עבור המפצל: Nordost Red Dawn