fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • אוזרק – עונה 4 – חלק 2 – נטפליקס

    אומרים שלכל דבר טוב יש סוף, כעת הגיע תורה של סדרת הפשע המצליחה מבית נטפליקס, אוזרק, להגיע אל סיומה. אז האם מדובר בסיום ראוי?

    אוזרק - עונה 4 - חלק 2 - נטפליקס

    תזכורת לסקירות שלנו לעונות הקודמות:
    אוזרק – עונה 1
    אוזרק – עונה 2
    אוזרק – עונה 3
    אוזרק – עונה 4 – חלק 1

    תקציר העלילה – אוזרק – עונה 4 – חלק 2

    החלק הראשון של עונה 4 נגמר בזעם של רות׳ לנגמור כשהיא מבינה שווייאט נרצח בידי חאבי (יחד עם דארלין). עומר נאברו נמצא בכלא והשליטה על הקרטל עוברת לידיים של חאבי, הלא יציב. בכל הסבך הזה נמצאים כמובן מרטי ו-וונדי בירד.

    מרטי ו-וונדי צריכים להתמודד לא רק עם הצרות שלהם מבחוץ, אלא גם מבפנים. בנם ג׳ונה עזב את הבית ומתגורר במלון של רות׳, לה הוא עוזר בניהול הכספים (כלומר מלבין אותם בשבילה). גם שארלוט, הבת הנאמנה, מתחילה להתנדנד. אביה של וונדי, שהגיע לעיר עם קבוצת הכנסייה שלו בניסיון לאתר את בנו, בן, מתחיל לקלוט שמרטי ו-וונדי עוסקים בדברים לא כשרים והוא מנסה לשכנע את ג׳ונה ושארלוט לעזוב את הבית ולחיות איתו. מי שעוזר לאביה של וונדי הוא הבלש הפרטי, מל.

    החלק האחרון של ״אוזרק״ מביא את מרטי, וונדי ורות׳ אל הקצה, המשחק נהיה מסוכן ביותר, כשחייהם של כל המעורבים נמצאים בסכנה מתמדת.

    אוזרק
    הזעם של רות׳ בסיום החלק הראשון של עונה 4

    אז מה היה לנו עד כה

    ״אוזרק״ עברה לא מעט תהפוכות במהלך ארבעת העונות שלה. בעונה הראשונה הסדרה כללה לא מעט הומור שחור, חלק מהדמויות היו קלילות יותר, כמו דמותו של ״באדי״ הזקן, שהשכיר את הבית שלו למשפחת אוזרק. בעונה השנייה שלה, ״אוזרק״ הלכה קצת לכיוון של דרמה פוליטית, וזו הייתה העונה שהכי פחות נהינתי ממנה. בעונה השלישית דמותו של בן, אחיה של וונדי, הוסיף זווית חדשה לסדרה ונתן ביטוי למחלות נפשיות והקושי של החולה וכל סביבתו להתמודד איתן.

    תוך כדי כל העונות הללו, המעמד ורמת הסיבוך של משפחת בירד הלכו והתבגרו. הם הסתבכו עם הקרטל המקסיקני, משפחות פשע מיקומיות, ארגוני פשע במסווה של וועדי עובדים, ה-FBI ועוד. כל אחד מבני המשפחה לקח את התהליך הזה אחרת.

    אוזרק

    מרטי התחיל בטוח מאוד בעצמו וביכולות הלבנת ההון שלו, הוא הרגיש שהכל בשליטה ושהכל מחושב. ככל שהעונות חלפו, הוא התחיל להבין שאין שום דבר בטוח בהתמודדות עם קרטל סמים מקסיקני (לא מסקנה שקל להגיע אליה, נכון?). מרטי החל לחפש דרכי מילוט ולנסות להציל את משפחתו.

    וונדי עשתה כנראה את הדרך ההפוכה, מאישה דיי פאסיבית ולא מעורבת, היא החלה לקחת יותר ויותר שליטה. עברה הפוליטי הדליק בה ניצוץ, והיא התחילה לראות את הפוליטיקה בעבודתם. וונדי מצטיינת במהלכי תמרון קרים ואכזריים, והיא ״דרכה על גופות״ בדרכה למעלה.

    שארלוט, הפכה מילדה תמימה למזכירה והעוזרת האישית של המבצע. היא נסתה להכיל את מה שמשפחתה עושה מתוך אידיאל, שזה יגמר מתישהו והם יחזרו להיות משפחה רגילה.

    ג׳ונה הלך בעקבות אביו והפך להיות מלבין כספים מוכשר בעצמו. הקש ששבר אותו היה המקרה עם בן, הוא לא היה מסוגל לסלוח לוונדי ועזב את הבית. הוא חיפש נקמה ולכן הלך לעזור לרות׳.

    מידת הלחץ בחלק האחרון

    החלק השני של עונת הסיום של ״אוזרק״, הוא חלק קשה ומלחיץ. לקחתי כמה ימים בין פרק לפרק, גם בין היתר בגלל עומס עיסוקים אחרים, אבל גם בגלל המעמסה הנפשית שכל פרק גורם לצופה. למרות ההתחלה הדיי קלילה של הסדרה, היא הלכה ונהייתה אפלה יותר עם כל עונה והסיום של הסיפור הוא השיא.

    אוזרק

    הפרקים מרגישים ארוכים ולעיתים גם מעט מייגעים, חלק מהפרקים כוללים סגנון שונה. כמו למשל פרק 8 (הראשון בחלק השני), שמתמקד כולו במסע של רות׳ לשיקגו ובלבטים הנפשיים הקשים שלה, בנוגע להאם להוציא לפועל את תוכניתה לנקום בחאבי.

    בפן הוויזואלי, החלק הזה לא מאכזב עם צילומים מופלאים, מלאי רגש ומשמעות, וכמובן השימוש בגוון האפל של התאורה, שהפך כבר לסימן היכר של הסדרה.

    רות׳ מאבדת את זה

    רות׳ לנגמור (ג׳וליה גרנר), השורדת הכמעט אחרונה למשפחת לנגמור, הייתה דמות מרתקת לכל אורך העונות. היא התחילה במשפחת פשע קטנה ודיי חסרת חשיבות. מרטי ראה בה פוטנציאל ולאט לאט היא הפכה למנהלת חסרת מורא של הקזינו של משפחת בירד. רות׳ ידעה הרבה כאב בעונות האלה, כשלאט לאט כל בני משפחתה, הסתבכו ומצאו את מותם. התקווה היחידה שלה הייתה וויאט, בן דודה וחבר האמת היחיד שנותר לה. וויאט עצמו עבר לא מעט ומצא נחמה דווקא בדרלין המבוגרת והמטורפת.

    אוזרק

    כשבסיום החלק הראשון של עונה 4, וויאט ודרלין נרצחים בידי חאבי, מכיוון שהם התערבו בעסקי ההירואין של הקרטל, רות׳ נשארת לגמרי לבדה. בפרק 8, כפי שציינתי, רות׳ עוברת מסע מטלטל, בחיפוש אחר נקמה. בסיום אותו פרק היא מרגישה סוג של השלמה, היא מחפשת לצאת לדרך חדשה, אך עדיין להשאר באוזרק. כשהתברר לה שהיא זכאית לירושה של דרלין, היא הופכת להיות עשירה. רות׳ מחליטה לבנות אחוזה על שטח הקרוואנים המשפחתי וגם היא מחליטה להשתלט על הקזינו. רות׳ מרגישה שהיא ניהלה את הקזינו יותר טוב מכולם, ושמשפחת בירד לקחו ממנה את הבייבי שלה. רות׳ גם מחזירה דמות מהעבר, על מנת לעזור לה במשימתה.

    אוזרק - עונה 4 - חלק 2 - נטפליקס
    רות׳ בלוויה של וויאט

    הזדמנות נוספת שנקרת בדרכה של רות׳, זו ההזדמנות למחוק את העבר הפלילי שלה. נראה שהכל מתחיל להסתדר לרות׳, אבל האם הקרטל המקסיקני יעלים עיין מההתערבות שלה במעשייהם?

    רגעים מאוד יפים בחלק הזה הם כאשר רות׳ נזכרת בוויאט, מראים קטעים מעברם ובנוסף רוחו של וויאט מלווה אותה גם היום, היא מדברת איתו ומתייעצת לגבי כיצד להתקדם.

    מרטי מאבד את זה

    עולמם של מרטי ו-וונדי הולך וקורס עם כל פרק בחלק הזה. בפתיחת פרק 9, בני הזוג מנהלים שיחה במלון בשיקגו, באחד הסיקוונסים העוצמתיים של הסדרה. מרטי מתחיל להרגיש שהמעמסה והסיכון גדולים מידי והוא רוצה לשקול דרכים לצאת. וונדי דורסת את המחשבה ״התבוסתנית״ הזו של מרטי. היא משקרת לעצמה שעדיין ניתן לעשות זאת. העוצמה והביטחון של וונדי מרשימים והיא פשוט לא מוכנה לקחת בחשבון הפסד, וזה הופך להיות מסוכן. מרטי הוא הדוגמה לקור הרוח והאיפוק האמריקאי הטיפוסי. למרטי יש ״פוקר פייס״ שקרי כל הזמן, בין אם הוא מדבר עם הקרטל או עם הילדים שלו. בחלק הסיום מרטי מתחיל להישבר, זה מתבטא בדמעה שזולגת מעיניו בסצנה הזו במלון.

    אוזרק

    מרטי מרגיש שהוא לא בשליטה כבר, וונדי קובעת הכל ומסכנת אותו ואת הילדים, הוא מרגיש חסר אונים מולה. כך שתוך כדי סיפור הפשע, יש כאן גם סיפור זוגי ומשפחתי מרתק. בדרך חזרה משיקגו, בני הזוג נתקלים בפקק רציני. שניהם מתוסכלים ועצבניים, כשאחד הנהגים מקלל אותם, מרטי מאבד את זה, בפעם הראשונה לדעתי בכל הסדרה. הוא יוצא ומתחיל לצעוק על הנהג שהוא יכול להרוג אותו בשיחת טלפון אחת. העימות מגיע למאבק אלים ומכוער ומסתיים במעצר של מרטי ו-וונדי, כאשר שארלוט וג׳ונה צריכים להגיע לשחרר אותם בערבות.

    אוזרק
    מרטי ו-וונדי במושב האחורי של המיניבוס של שארלוט, לאחר שהם שוחחרו בערבות

    וונדי מאבדת את זה

    דמותה של וונדי הלכה והפכה להיות הדמות הכי מרתקת בסדרה. כמו האיפוק וה״פוקר פייס״ של מרטי, גם לוונדי יש מאפיינים אמריקאיים בולטים: תחמנות פוליטית, נימוס מזוייף, שקר תוך כדי חיוך, ושלל תכונות חיוביות ומלבבות כאלה. וונדי הופכת להיות דורסנית כלפי כל מי שהיא יכולה לנצל, אם זו מנכל״ית חברת התרופות, הפוליטקאים שהיא מנסה לגייס לקרן התרומות שלה, כמובן מרטי ואולי גרוע מכך, הילדים שלה.

    אוזרק

    היא מוכנה ללכת ולהלשין על ג׳ונה לשריף, בטענה שאם הוא יעצר, הוא יראה את הטעות שלו ויחזור הביתה. כשאביה של וונדי מגיע לעיר, המצב הנפשי שלה מתדרדר עוד יותר, ישנה שנאה חצי גלויה ביניהם.

    וונדי מפרקת את המשפחה שלה בהתנהגות שלה ואפילו שארלוט, שהייתה נאמנה, לא יכולה לסבול יותר את הדורסנות של וונדי. המקרה ששבר אותה הוא השליחה של מרטי למקסיקו לפקח על הקרטל ולמצוא את החפרפרת, מה שכמובן מעמיד את חייו בסיכון.

    דמותו של אביה של וונדי, היא דמות קשה ולא נעימה. הוא היה אב קשוח ואלים, שלא כיבד את וונדי. בנוסף הוא היה אלכוהוליסט. כעת הוא חבר בכנסייה ומנסה להראות כמו אדם מאמין וטוב כלפי חוץ, כאשר דיי ברור שמדובר בהעמדת פנים. הוא מחפש דרך לפגוע בוונדי וכשהוא רואה הזדמנות להעביר את הילדים לחזקתו, הוא הולך על זה בכל הכוח.

    אוזרק
    ניית׳ן, אביה של וונדי

    עם כל העוצמה של וונדי, אביה הוא הדמות שמוציאה אותה מכליה, היא מוכנה לעשות הכל בשביל להשאיר את הילדים, או לפחות בשביל שהם לא ילכו אליו. באחת הסצנות הקשות פסיכולוגית בסדרה, וונדי יורדת על בירכיה מול אביה בחניון של בית המשפט ומתחננת שלא יקח את הילדים. וונדי מצולמת מלמטה כשאביה חצי-מטורף מכוח מעליה. סצנת צילום עוצמתית וקשה. השנאה של וונדי כלפי אביה מטריפה אותה עד כדי כך, שבאמצע כל המירוץ המשוגע של בני הזוג לתזז בין הפוליטיקאים, הקרטל וה-FBI, וונדי מאשפזת את עצמה במוסד לחלוי נפש. אותו מוסד בו היא אשפזה את בן. אשאיר לכם לשפוט האם זהו שברון כנה, והיא באמת רצתה למנוע מעצמה בדרך זו לרצוח את אביה, או שזהו מהלך תחמנות נוסף.

    הדבר האחרון שיש לי לומר על וונדי זה שהשחקנית לורה ליני, היא פשוט אדירה.

    אוזרק
    שארלוט וג׳ונה מאבדים אמון באימם בעונה הזו

    סיכום אוזרק – סדרת פשע מופתית

    לאחר העונה השלישית של הסדרה, כתבתי שלטעמי זו סדרת מופת, העומדת באותה שורה עם ״שובר שורות״, ״הסופרנוס״ ו״הסמויה״. גם לאחר הסיום של הסדרה, אני חושב שהיא ראויה להכלל ברשימה המכובדת הזו, ובאופן כללי, זו אחת הסדרות הטובות בנטפליקס (אם לא ״ה-״).

    הפן הטכני בסדרה הזו מרתק, הצילום הוא יוצא דופן כשכל טייק מלא במשמעות. ללא ספק, הסצנות הוויזואליות האהובות עלי הן הארוחות המשפחתיות של משפחת בירד, שתמיד נערכו בחושך.

    אוזרק

    מבחינת הסיפור, הסדרה מהווה מראה למגוון חלקים של התרבות האמריקאית, הפערים בין התרבות העירונית והתרבות של עיירות קטנות כמו האוזרק. משפחות פשע כושלות, כמו הלנגמור, לגמרי נופלות תחת ההגדרה של “white trash״, כאשר משפחת סנל, הם הכפריים הוותיקים, ששמים פס על החוק ומתנהלים על פי אמות מוסר משלהן. כשמשפחת בירד העירונית מגיעה לאזור, פערי התרבות האלה נמצאים בדרך להתנגשות.

    הפוליטיקה האמריקאית, עם הדורסנות, השטחים האפורים, והדרך בה משפחות פשע למיניהן מניעות את הפוליטיקאים הכביכול נקיים, מהווה חלק מרכזי בסיפור. בשלב מסויים משפחת בירד מושכת בכל כך הרבה חוטים פוליטיים, שיש המשווים ביניהם למשפחת קנדי. גם הפוליטיקה של ארגון ה-FBI, מקבלת התייחסות רבה, דרכי הפעולה של הארגון מוצגות כאן כמפוקפקות ביותר.

    מהו הגורם שמחבר את הכל יחד? את הפוליטיקה, את הקרטל ואת ה-FBI? מה כל המשפחות רוצות, גם העירוניות וגם הכפריות? על מה בנוי החלום אמריקאי? כמובן, כסף! לא סתם כל מהות הסדרה בנויה על הלבנת הכספים של מרטי, זהו הבסיס שמניע את כל העלילה, התככים והמאבקים.

    אוזרק

    בשורה התחתונה, אם אתם מחפשים דרמת פשע איכותית ברמה הגבוהה ביותר, ״אוזרק״ היא בגדר צפיית חובה מבחנתי.
    הציון שלי: 9.5/10

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן