fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • בית הנייר עונה 5 חלק 1 – נטפליקס

    בית הנייר היא ללא ספק אחת מסדרות הדגל של נטפליקס. סדרת הפשע הספרדית הפכה לתופעה בזכות הוויזואליות, העריכה המוקפדת, הקצב הגבוה והטאץ׳ הספרדי הייחודי שלה. הסרבלים האדומים עם מסכות ה״סלבדרור דאלי״ הפכו לסימן ההיכר של הסדרה וישרדו גם הרבה אחריה. כעת מגיע החלק הראשון של העונה החמישית, או הכרך החמישי. החלק כולל חמישה פרקים בלבד והטריילר שלו מבטיח לנו מלחמה.

    הסקירות המלאות שלנו לכל העונות:
    בית הנייר חלקים 1-2
    בית הנייר חלק 3
    בית הנייר חלק 4

    אז מה חשבנו על מלחמת ההשרדות של חבורת השודדים הכי מפורסמת על המסך?

    בית הנייר עונה 5 חלק 1 - נטפליקס

    תקציר האירועים הקודמים ב״בית הנייר״

    חבורת הגיבורים שלנו נמצאת בתוך הבנק המרכזי הספרדי ומבצעים את תוכניתם לשדוד את מטילי הזהב שבה. כשכל עניין השוד הזה החל בכלל במטרה להציל את ריו שנלכד בידי משטרת ספרד ועונה בידי המפקחת הקשוחה והסדיסטית, אליסיה סיירה. מה שכמובן הוביל ליצירת אחד ה״ממים״ המצחיקים והאהובים עלי.

    בית הנייר עונה 5 חלק 1 - נטפליקס

    העונה הקודמת הסתיימה בכמה אירועים דרמטיים, ליסבון (לשעבר המפקחת ראקל מורליו) שנלכדה בידי המשטרה, נמלטת באמצעות תוכנית מבריקה נוספת של ״הפרופסור״, ומונחתת היישר לתוך הבנק הספרדי המרכזי, לסייע לחבורה. קולונל טמאיו, מפטר את אליסיה, ומנסה להפוך אותה לשעירה לעזעזל על מנת לכפות על הכישלון שלו. אליסיה יורדת למחתרת ומתחילה במרדף אחר מיקום הימצאו של הפרופסור בכדי לזכות את שמה. בסצנת הסיום של העונה אליסיה מתגנבת מאחורי הפרופסור במקום המחבוא שלו עם אקדם שלוף. 

    בית הנייר עונה 5 חלק 1 - נטפליקס

    תקציר העלילה – בית הנייר עונה 5 חלק 1

    קולונל טמאיו מרגיש מושפל וזורק את כל העקרונות מהחלון. הוא מחליט להסלים את המאבק ומזמן יחידת צבא קשוחה ואכזרית, כזו שרואה בבני ערובה ״נזק הקפי״ ולא חיים שצריך להציל.

    עוד לפני שהצבא מתחיל בנסיון החדירה לבנק, על חבורות השודדים להתמודד עם מרד אלים של בני הערובה. מי שמוביל את המרד הוא, איך לא, מר ארטורו רומן.

    אליסיה הצליחה ללכוד את הפרופסור ומתחילה לחשוב על תוכנית לנקות את שמה. באותו הזמן קולונל טמאיו מקיים מסיבת עיתונאים ומכריז שהיא שתפה פעולה עם הפרופסור ושיש להם ראיות מרשיעות לכך. כעת אליסיה תקועה בין המדינה שבגדה בה, ההריון שלה שמאיים להפוך ללידה בכל רגע והאסיר שלה, הפרופסור.

    עם יחידת הצבא, שתתחיל את מבצע החדירה בכל רגע, המרד מבפנים וללא הפרופסור, חבורת השודדים החביבה עלינו עומדים בפני האתגר הגדול ביותר שלהם עד כה. כשתחושת הסוף באוויר, פלרמו מלכד את החבורה ובאמצעות נאום עם משל כדורגל חלש במיוחד, הוא מכריז על מצב מלחמה.

    בית הנייר עונה 5 חלק 1 - נטפליקס

    האקשן המלחמתי

    המילה ״מלחמה״ היא ההבטחה הגדולה ביותר בטריילר של בית הנייר עונה 5 חלק 1. אכן החבורה יוצאת למלחמה, שלא הייתה מביישת סרט הוליוודי עם תקציב ענק. היו לא מעט פרקים עם אקשן מהוקצע ומרשים בעונות הקודמות של בית הנייר, אך עדיין יש כאן עליית מדרגה. הסיקוונסים הארוכים של הקרבות השונים, קודם מול המרד של ארטורו ובני הערובה ואז מול החיילים, הם ברמה גבוהה במיוחד. לא כל כך מזמן איכות אקשן כזו הייתה שמורה רק לקולנוע. רמת ההפקה של סצנות הקרבות האלה מרשימה ביותר. האנדנלין זורם כמו מים ותחושת הקרב היא עוצרת נשימה.

    כך שאם חיכתם לקצת אקשן, תקבלו מנה גדושה ואיכותית שלו בחלק זה.

    בית הנייר עונה 5 חלק 1 - נטפליקס

    העריכה והפלאשבקים

    מלבד האקשן, העריכה הקצבית, השימוש במוזיקה, במיוחד בגרסאות כיסוי מיוחדות של שירים מוכרים, הצילום המוקפד, הקריינות והשילוב של תשוקה ספרדית על גבול הטלנובלה, הם סימני ההיכר של ״בית הנייר״ ויש להם חלק גדול בהפיכתה ללהיט. גם בחלק החמישי כל המרכיבים האלה של התמהיל שנקרא ״בית הנייר״ עובדים ובגדול.

    הפלאשבקים תמיד היו חלק מהסדרה, זה התחיל בעונה הראשונה בתור דרך להראות לנו את תהליך התכנון ולהסביר איך כל דבר שקורה, נצפה בידי הפרופסור. בעונות הבאות, קיבלנו פלאשבקים שהוסיפו לנו פרטים על העבר של הדמויות בעיקר ברלין והפרופסור. גם בעונה החמישית, אנחנו מקבלים פלאשבקים של העבר של ברלין, הפעם גם מכירים לנו את בנו.

    בית הנייר עונה 5 חלק 1 - נטפליקס
    ברלין עם בנו

    לכל אורך העונה אנחנו גם מקבלים םלאשבקים לסיפורה של טוקיו, החל מהאהבה הגדולה שלה עם רנה (מיגל אנחל סילבסטר, שגילם את מויסס ב״שמיים אדומים״), שנהרג בשוד משותף שלהם והיא נאלצה להשאיר אותו שם. בפרק החמישי נחשפים גם עוד פרטים על תהליך הגיוס שלה בידי הפרופסור.

    הפלאשבקים משמשים כאתנחתא מהלחץ והקרבות שמשתוללים בתוך הבנק, בנוסף הם נותנים עוד רקע וזווית ראייה נוספת על הדמויות. כמו בעונות הקודמות, אני פחות נהנה מהפלאשבקים על דמותו של ברלין. זה קצת מרגיש כמו דרך להחזיר אותו בכוח לסדרה, כבר עדיף היה לעשות סדרת בת-ספינאוף על דמותו. לעומת זאת הפלאשבקים על טוקיו היו מעניינים יותר.

    רומנטיזציה של הפשע

    לא אפתיע אף אחד כשאומר ש״בית הנייר״ עושה רומנטיזציה של השוד והפשע. רגעי השמחה הרבים של הדמויות והחברות שנרקמת ביניהם בצל הסכנה. הצבעוניות של הדמויות והקסם האישי שלהן מקשים מאוד על לראות אותם בתור הנבלים של הסדרה. החברה האלה מחזיקים בבני ערובה, מסכנים את חייהם וכמובן גם גונבים רכוש, אך יחד עם זאת, הם הגיבורים של הסדרה ובכל פעם שאחד מהם נפגע, קשה שלא להרגיש עצב וכאב על כך.

    בית הנייר עונה 5 חלק 1 - נטפליקס
    הכול הנשי של הסדרה, שלוש רומנטיקניות חסרות תקנה, ליסבון, טוקיו ושטוקלהום

    אז כן הרומנטיזציה הזו היתה קיימת בסדרה מהפרק הראשון שלה, עדיין בעונה הזו, הדבר בולט עוד יותר. בפרק הראשון ליסבון וטוקיו מנהלות שיחה בזמן שליסבון טובלת באמבטיה. ליסבון מספרת לטוקיו שהפרופסור הבריח אותה מידי המשטרה, הטיס אותה במסוק והחדיר אותה לתוך הבנק מבלי שהמשטרה כלל תדע על כך. היא אומרת שזה כל כך יותר מרגש ורומנטי מ״קניות ביום שישי״. להזכירכם, ליסבון הייתה מפקחת במשטרה, יש לה בת ואמא חולה, אבל מה זה חשוב כשאפשר לסכן את החיים ולהתרגש.


    התגובה של טוקיו היא ״האהבה צומחת בענק בשודים״ ואז היא מספרת לליסבון על רנה. היא לא ידעה אהבה כזו, וכששניהם מבצעים פשע וכל שניה יכולה להיות האחרונה שלהם, ״האדרנלין גורם לך למצות את החיים לגמרי״. 

    בפלאשבקים של טוקיו עם רנה, הם מדברים על כמה הם עובדים קשה ולא מצליחים להרגיש חופשיים ולעשות מה שהם רוצים, שזה לנפוש ברחבי העולם כל הזמן. ההקבלה הזו בין ביצוע שוד לתחושת החופש היא מוטיב חוזר בעונה. טוקיו אומרת לרנה: ״למה אנחנו צריכים להתפשר? אם אנחנו לא גונבים החיים נגנבים מאיתנו״.

    בית הנייר עונה 5 חלק 1 - נטפליקס

    הרומנטזיציה הזו קיימת גם בפלאשבקים שבהם אנו רואים את ברלין ובנו. ברלין משכנע את בנו, שאותו הוא לא ראה כל חייו להפוך מסטודנט חנון לשודד, כי זה החופש האמיתי וטעם החיים.

    המסר האנרכיסטי

    רומנטיזיצה זה חביב, אבל היא מובילה לנושא רציני יותר, שגם הוא היה קיים בסדרה מההתחלה וזה המסר האנרכיסטי.

    בעונות הקודמות ראינו את הפרופסור משתמש בדעת הקהל וגורם להם להיות בעד השודדים. זה כלל פיזור כסף ממסוקים לאנשים ומסרים על מסכי ענק בעיר.

    קולונל טמאיו מייצג את השלטון, הוא חמום מוח וברגע שפוגעים לו בכבוד, הוא מוכן גם להכניס יחידת צבא של מופרעים לתוך הבנק, למרות האזרחים בני הערובה. על מנת לייצר לגיטמציה למעשיו, הוא מוכן לשקר ולסלף עובדות, בכדי לגרום לשודדים להראות כמו רוצחים.

    בית הנייר עונה 5 חלק 1 - נטפליקס
    גנדייה, עוד דוגמה להצגה שלילית של שומרי החוק בתור אכזריים ורצחניים

    לא פחות גרוע מכך היא הבגידה שלו באליסיה, שהייתה הכי נאמנה שאפשר למדינה, אבל בן רגע הכל התחלף והיא הפכה לשעירה לעזעזל כולל המצאת ראיות נגדה. יש כאן מסר שבעלי השלטון, לא רק שלא רואים את האזרח הקטן ומוכנים לשלם בחיים של אזרחים בשביל לספק תוחשת נקם אישית, אלא גם הקלות שבה הם בוגדים באנשים הכי מסורים ונאמנים שלהם. 

    אליסיה נמצאת בשטח אפור, המערכת, שאותה שרתה, פלטה אותה החוצה ובגדה בה, ואולי דווקא האויב שלה, זה שהיא בזה לו, הוא זה שמעריך אותה ורואה אותה כאדם ולא בתור כלי משחק.

    בית הנייר עונה 5 חלק 1 - נטפליקס

    לא חסר סרטים שמראים את השחיתות הממשלתית, הכוחניות ודריסת האשלייה של זכויות האזרח. עדיין יש משהו בעייתי בכך שזהו המסר של סדרה שהיא מהנה וססגונית ועושה רומנטזיציה של השודדים. מצד שני, זה שהסדרה הכביכול קלילה הזו גורמת לחשוב על הנושאים הללו, זו מעלה מרשימה מבחנתי.

    הדמות המפתיעה

    לפני סיום, אני רוצה להעניק את פרס ״הדמות המפתיעה״ של בית הנייר עונה 5 חלק 1 לאנחל (פרננדו סוטו). אנחל היה הסגן/עוזר של המפקחת ראקל בעונה הראשונה, הוא היה מאוהב בה והיה דמות דיי חלשה. בהמשך הוא נוצל מספר פעמים על ידי הפרופסור וחבורתו, הוא הרגיש תמים ו״לא ברמה של הפרוספור וראקל״. אומנם הוא דמות משנית גם בעונה הזו, אך הוא זוכה לקידום ופתאום הוא מהווה את קול השפיות וההיגיון, כשהוא עומד שכרון הכח ההרסני של טמאיו. כך שאני מאוד אהבתי את דמותו של אנחל בעונה הזו.

    סיכום

    בית הנייר עונה 5 חלק 1 - נטפליקס

    בחמשת הפרקים של בית הנייר עונה 5 חלק 1, השודדים האהובים עלינו יוצאים למלחמה. הפרקים מלאים באקשן מהוקצע, שלא היה מבייש אף סרט הוליוודי עתיר תקציב. מה שעוד אפשר להגדיר כמלחמה או לפחות מאבק פנימי קשה, מתחולל בראש של אליסיה סיירה, האשה שהצליחה ללכוד את הפרוספור, רק כדי לגלות שהמדינה, שאותה שירתה בנאמנות, בגדה בה.


    העריכה הקצבית, הדמויות שנכנסות ללב, הסגנון הוויזואלי והאדרנלין, שהפכו את הסדרה הזו לתופעה של ממש, כולם נמצאים במיטבם גם בעונה החמישית.

    המסר של הסדרה עושה רומנטיזציה לחיי הפשע ומציג נקודת מבט המעודדת אנרכיזם. הסדרה מציגה את פורעי החוק כגיבורים ואת השלטונות כמנצלים את כוחם לרעה ובוגדים באנשים שלהם. כך שלמרות האופי הקליל כביכול של הסדרה, יש בה לא מעט נקודות מעניינות למחשבה.

    הציון שלי: 8/10

    שקופית הסיום של החלק הראשון הבטיחה שהחלק השני של העונה החמישית יגיע ב-3 לדצמבר, אני כבר לא יכול לחכות.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן