fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • דברים מוזרים – עונה 4 – כרך 1 – נטפליקס

    סדרת המד״ב, ״דברים מוזרים״ מבית נטפליקס, היא סדרה מרעננת ונוסטלגית בו זמנית. כעת היא חוזרת לעונת סיום המחולקת לשני כרכים. בכתבה זו אחווה את דעתי על הכרך הראשון.
    סקירות קודמות:
    דברים מוזרים עונה 3
    דברים מוזרים עונה 2

    דברים מוזרים - עונה 4

    תקציר העלילה – דברים מוזרים – עונה 4 – כרך 1 – נטפליקס

    לאחר אירועי עונה שלוש, חבורת הגיבורים שלנו מתפצלת, כאשר משפחת באיירס (ג׳ויס, וויל ו-ג׳ונתן) יחד עם אילבן, עוברים לקליפורניה לחיות תחת שם בדוי, על מנת להחביא את אילבן מהרשויות. בעוד שאר הגיבורים, מייק, דסטין, ננסי, סטיב, לוקאס, מקס ורובין נשארו בהוקינס. הפיצול הזה כמובן פיצל בין שני הזוגות, מייק ואילבן וננסי וג׳ונתן, שכעת נאלצים להתמודד עם מערכת יחסים מרחוק, ללא אינטרנט ושיחות וידאו.

    חופשת האביב מתקרבת, בה מייק יגיע לקליפורניה לבקר את אילבן. אילבן מתקשה להשתלב בתיכון החדש ונופלת קורבן לביריונות, במקביל להתמודדות עם אובדן הכוחות השלה. ג׳ונתן מרגיש אבוד אף הוא ומוצא נחמה בעישון סמים עם חבר סטלן ודיי מצחיק.

    דברים מוזרים - עונה 4
    מייק הגיע לביקור בקליפורניה

    בינתיים בהוקינס, לוקאס הפך לחבר בקבוצת הכדורסל של התיכון, מה שהרחיק בינו לבין חבריו החנונים, מייק ודסטין. מקס מתקשה מאוד לעכל את אירועי העונה הקודמת, בה היא איבדה את אחיה החורג. היא מרוחקת ומתבודדת.

    שתי דמויות חדשות מצטרפות בעונה זו. אדי מונסון, חנון אנרכיסט ומוביל קבוצת ה״מבוכים ודרקונים״, שגם מייק ודסטין משחקים בה. והדמות השנייה היא ג׳ייסון קארבר, כוכב קבוצת הכדורסל והמנהיג הפופולרי.

    חברתו של ג׳ייסון היא, איך לא, המעודדת, כריסי. כריסי סובלת מכאבי ראש, סיוטים וחזיונות אימה. בצעד נואש היא פונה לאדי ומבקשת לרכוש ממנו סמים. הם מגיעים לקארוון של אדי, שם היא חווה חזיון נוסף, פתאום היא מורמת באוויר ונרצחת באכזריות, מבלי שאף אחד נוגע בה. אדי המבוהל בורח מהמקום, וכך האפלה שוב חוזרת אל הוקינס. הפעם דמות הנבל היא שוב ייצור מתוך העולם של ״מבוכים ודרקונים״, הפעם זהו ה-וקנה – Vecna. היכולות של וקנה הן להטיל קללות על קורבנותיו, אשר גורמות לקורבנות לראות חזיונות מעברן, ובסוף הוא רוצח את הקורבנות על ידי הרמה שלהם באוויר ושבירה של עצמותיהם.

    דברים מוזרים - עונה 4
    וקנה, הנבל של עונה 4

    לאחר שהגופה של כריסי נמצאת, כמובן שאדי הופך להיות החשוד העיקרי. לאחר שהעניין נודע לג׳ייסון, הוא מוביל חבורה של פרחחים מקובלים בניסיון לאתר את אדי. דסטין, מקס, סטיב ורובין מנסים למצוא את אדי ולגלות את האמת לפני ג׳ייסון והמשטרה.

    בחזרה בקליפורניה, ג׳ויס מקבלת בדואר בובה מוזרה, שרומזת לה על כך שאולי הופר חיי ונמצא בשבי ברוסיה. ג׳ויס יוצרת קשר עם מורי ויחד הם יוצאים לבדוק את העיניין.

    השורה התחתונה

    העונה הזו מאופיינת בפרקים ארוכים במיוחד, עד לרמה שנוצרת תחושה שמישהו פיטר את העורך. העלילה נעה דיי באיטיות, לפחות בכל סיום פרק קורה אירוע מרכזי כלשהו, שמהווה קליפ-האנגר. בעונה הזו אנחנו למדים הרבה יותר על העבר של אילבן המיסתורית וגם על מה שעלה בגורלו של הופר.

    למרות שהפרקים לעיתים הרגישו מעט מתישים, הסדרה ממשיכה לתת למעריצים את המנה של הפנטזיה, ההומור והנוסטלגיה שהפכו אותה ללהיט. לא יכולתי שלא להרגיש מעט איבוד גובה בעונה זו ועדיין אני מחכה כבר לחלק האחרון.

    גרסת הבמאי, או מי פיטר את העורך?

    הפרקים בכרך הראשון של העונה הרביעית של ״דברים מוזרים״ ארוכים משמעותית ביחס לעונות הקודמות. רוב הפרקים הם באזור ה-75 דקות, כשהפרק השביעי הוא 98 דקות. התחושה שנוצרה אצלי בעקבות כך דיי הזכירה לי את גרסת הבמאי של ״שר הטבעות״. במקרה של ״שר הטבעות״ היה מדובר בהארכה של כשעה, מ-3 שעות ל-4 שעות (בכל אחד משלושת הסרטים). עבר מעריצים מושבעים, כמוני, זו הייתה ברכה, וכנראה שהייתי נהנה לראות גם גרסה של 5 שעות. יחד עם זאת, אני לא חושב שהיה מדובר בתוספות משמעותיות, והסרט בהחלט היה יכול להתקיים גם בלעדיהן. כך גם בעונה 4 של ״דברים מוזרים״, הפרקים ארוכים וללא ספק היה ניתן להעביר את אותו המסר באורך קצר יותר, עם עריכה מוקפדת יותר.

    דברים מוזרים - עונה 4

    אני חושב שכאן יש מקום לדיון מעניין. נוצר קהל מעריצים דיי הדוק סביב ״דברים מוזרים״, כיוון שהסדרה נגעה בהרבה נקודות תרבות נוסטלגיות והביאה משהו מרענן. לכן קהל הצופים שלה כנראה ברובו יהנה לקבל את הפרקים הארוכים יותר, שנותנים עוד זמן מסך לדמויות ולאווירה המיוחדת. השאלה היא האם סדרה שמגיעה לעונה רביעית, יכולה להניח שמי ששרד עד כה, הם מעריצים של הסדרה ולכן אפשר לתת להם מנות גדולות יותר? או שמדובר כאן בסוג של חנופה לצופה, ולא הופעלו כאן שיקולי עריכה, שהיו מעלים את הערך של העונה הזו? כמו הרבה שאלות של שחור או לבן, התשובה היא כנראה איפשהו בתחום האפור.

    מה בין ״דברים מוזרים״ ל״משחקי הכס״?

    בחלק הקודם השוויתי בין ״דברים מוזרים״ ופן מסיום של ״שר הטבעות״, בחלק הזה אעשה את אותו התרגיל עם ״משחקי הכס״. אז במה מצאתי את הדמיון אל ״משחקי הכס״? מלבד העונה הראשונה בשאר העונות של ״משחקי הכס״, הסיפור נע בין קבוצות מרוחקות (פיזית) של דמויות, כאשר בכל פרק כל סיפור התקדם מעט. בהרבה מהפרקים נוצרה תחושה של הזדחלות איטית של כל סיפור, כאשר החיבור והאירועים המשמעותיים התרחשו בפרקי הסיום בלבד. אז אומנם בעונה 4 של ״דברים מוזרים״ בכל פרק יש אירוע חשוב וסיום שהוא קליפ-הנגר, עדיין בהחלט הרגשתי את אותן התחושות של התקדמות איטית ולא מאוד משמעותית אצל קבוצות שונות של דמויות בכל פרק.

    כשמחלקים את הדמויות לקבוצות וכל קבוצה עוברת עלילה אחרת, נוצרים פערים וממש לא כל הסיפורים מעניינים באותה מידה. הסיפור המרכזי הוא ההתרחשות בהוקינס. החקירה של דסטין, ננסי, מקס, סטיב, רובין ולוקאס בניסיון להבין את דרכי הפעולה של וקנה וכיצד לעצור אותו, זה המהות של ״דברים מוזרים״, כך שאם אהבתם את הסיפור בעונות עד כה, כנראה שתאהבו גם את קו העלילה הזה.

    דברים מוזרים - עונה 4
    ״חדר המלחמה״ שהוקם בחנות להשכרת קלטות וידאו, במטרה לאתר את אדי מונסון

    לעומתם את קו העלילה של הקבוצה בקליפורניה, שבשלב מסוים מתפצלת, כאשר אילבן נלקחת בידי סאם, בניסיון להשיב את כוחותיה, הרבה פחות אהבתי. יש כמה קטעים משעשעים של החבורה של מייק, וויל, ג׳ונתן וחברו הסטלן, אבל החלקים בהם אילבן נלקחת למעבדה סודית כלשהי ושם חווה מחדש את סיפור ילדותה, אומנם מוסיפים קווים נוספים לסיפורה ומפתחים את הדמות, אבל לא היו מספיק מעניינים לטעמי.

    דברים מוזרים - עונה 4

    קו העלילה השלישי הוא הניסיון של ג׳ויס ומורי להבין מה עלה בגורלו של הופר, זהו הקו הקליל המהנה והמצחיק ביותר.

    דברים מוזרים - עונה 4
    ג׳ויס ובעיקר מורי, אחראים על ההומור

    הפן הטכני – שחזור תקופתי ואווירה וויזואלית

    הפן הטכני, שכולל שחזור תקופתי, אווירה וויזואלית, שימוש במוזיקה ולא מעט רמיזות נוסטלגיות לסרטים, משחקים ואירועים של שנות ה-80, זה ללא ספק אחד מנקודות החוזקה של הסדרה. המוטיבים של המלחמה הקרה, האופנה, ההתייחסות אל משחקי ״מבוכים ודרקונים״, שנוצרים הדוקים האמינו שהם כלי השטן, כל אלה מקבלים התיחסות מעניינת בסדרה.

    דברים מוזרים - עונה 4 - כרך 1 - נטפליקס

    בפן הוויזואלי, אהבתי את צילומי עיירת הוקינס ולהבדיל את קליפורניה הצבעונית. יחד עם זאת, יש לי ביקורת על ההשקעה בסצנות של העולם ההפוך, הן נראו חשוכות, לא מספיק מפורטות וה-CGI ברובו לא היה משכנע. מצד שני, בפרק השביעי הייתה עליית מדרגה רצינית בוויזואליות. ללא ספויילרים, יש סיקוונס של קרב המתרחש בבית כלא סובייטי קפוא בין קבוצה של אסירים למפלצת מהעולם ההפוך. הסיקוונס הזה, אומנם היה קצר, אבל לטעמי הוא אחד המרשימים שראיתי בטלוויזיה בשנים האחרונות.

    הדמויות המצטיינות

    יש שתי הדמויות שהכי נהינתי מהן בעונה הזו. הדמות הראשונה היא דמותה של מקס, שמגולמת בידי Sadie Sink. מקס לקחה קשה מאוד את מותו של בילי בעונה 3, מאז היא מנותקת ומסוגרת. התקיפה הראשונה של וקנה, בה הוא רצח את כריסי, התרחשה בשכונת הקראוונים, בה מקס חיה עם אימה. מקס מתחילה להבין ששוב משהו לא טבעי מתרחש בהוקינס, היא מלכדת את החבורה, בו בזמן שהיא מתחילה בעצמה לחוות חזיונות אימה מבית מטבחו של וקנה. אני חושב ש-Sadie עושה כאן תפקיד מרגש ועוצמתי, היא שולטת במצלמה ומשדרת המון כוח ואמינות.

    דברים מוזרים - עונה 4
    מקס, מגולמת בידי Sadie Sink

    הדמות השנייה כבשה אותי, בהומור, ניורוטיות וציניות, ולא, אני לא מדבר על דסטין, אלא על רובין, שמגולמת בידי Maya Hawke, בתם של אית׳ן הוק ואומה תורמן. רובין הפכה להיות ידידתו הקרובה של סטיב, היא התוודתה בפניו בעונה הקודמת שהיא גאה, מה שהוריד את כל המתח ביחסים שלהם. רובין לא מפסיקה לדבר ומעצבנת כל מי שהיא פוגשת לראשונה, כמו למשל את ננסי. יחד עם זאת, היא מבריקה, מצחיקה ובעלת לב טוב, ובסופו של דבר כל הסובבים אותה מחבבים אותה, ואי אפשר להאשים אותם, היא פשוט דמות נהדרת.

    דברים מוזרים - עונה 4
    רובין (Maya Hawke) מימין עם ננסי

    התיכון כגיהנום

    עם כל האימה של העולם ההפוך, החלקים שבאמת מעוררים תחושה של זעם וכאב מתרחשים בין כותלי בתי ספר תיכוניים. בעונה זו יש לנו שניים כאלה, התיכון של הוקינס והתיכון בקליפורניה, אליו הולכים אליבן ו-וויל. אילבן נתקלת בבריונות אכזרית מצידה של אנג׳לה, המקובלת של השכבה. אנג׳לה לא מסתפקת בהקנטות אכזריות ולא פעם גם פונה למעשי ביריונות פיזית.

    בהוקינס המאבק בתיכון הוא בעיקר בין ג׳ייסון, כוכב הכדורסל המקובל ואדי החנון האנרכיסט. כמובן שלאחר שאדי נחשד ברצח כריסי, חברתו של ג׳ייסון, המאבק הזה עולה רמה.

    דברים מוזרים - עונה 4
    אדי מונסון

    יש גם פן נוסף, שקט הרבה יותר של ״הגיהנום החברתי״ של חיי התיכון וזה השינוי שלוקאס עבר. לוקאס הצטרף אל קבוצת הכדורסל ולכן יוצא לו לבלות עם ג׳ייסון וחבריו מעט רפי השכל. לוקאס נקרע בין חבריו החנונים, מייק ודסטין, אותם הוא לא רוצה לאבד, מצד שני חברי קבוצת הכדורסל המקובלים מושכים אותו לבלות איתם יותר.

    דברים מוזרים - עונה 4
    לוקאס במרכז במדי כדורסל, בעוד דסטין ומייק עם חולצת מועדון המבוכים ודרקונים

    קלילות מול אימה

    השילוב בין הקלילות והאימה זה אחד הרעיונות המרכזיים של הסדרה, ואולי בשילוב הזה בדיוק טמון סוד הקסם שלה. אני חושב שהסדרה לוקחת הרבה רעיונות ואווירה מז׳אנר האימה, אבל ברוב מוחלט של הזמן לא מדובר בסדרה מפחידה, אפילו דיי מצועצעת. אני חושב שבעונה זו, יש ניסיון להיות מעט יותר רציניים. יש בעונה זו כל מיני רעיונות עמוקים יותר של סיוטים, תחושות אשמה, וגם ביקור בבית משוגעים (עם הופעת קמאו מיוחדת). למרות זאת, יש לא מעט הומור וקלילות למשל בקו העלילה של ג׳ויס ומורי, בדמות של רובין וגם אריקה האחות הקטנה של לוקאס, בעלת הפה הגדול.

    דברים מוזרים - עונה 4
    לוקאס, דסטין ואריקה

    סיכום

    דברים מוזרים - עונה 4

    הכרך הראשון של העונה הרביעית והאחרונה של ״דברים מוזרים״, מספר לנו סיפור רחב יריעה, שמוביל את גיבורינו למאבק מול אויב אכזר וקשוח מאיי פעם, וקנה. בסיום העונה השלישית גיבורינו התפצלו בין הוקינס לקליפורניה, אם כי כבר עכשיו דיי ברור שבשביל הקרב האחרון הם כולם יצטרכו לחזור אל הוקינס ואל העולם ההפוך.

    העונה הזו מאופיינת בפרקים ארוכים במיוחד, עד לרמה שנוצרת תחושה שמישהו פיטר את העורך. העלילה נעה דיי באיטיות, לפחות בכל סיום פרק קורה אירוע מרכזי כלשהו, שמהווה קליפ-האנגר. בעונה הזו אנחנו למדים הרבה יותר על העבר של אילבן המיסתורית וגם את מה שעלה בגורלו של הופר.

    דברים מוזרים - עונה 4

    למרות שהפרקים לעיתים הרגישו מעט מתישים, הסדרה ממשיכה לתת למעריצים את המנה של הפנטזיה, ההומור והנוסטלגיה שהפכו אותה ללהיט. לא יכולתי שלא להרגיש מעט איבוד גובה בעונה זו ועדיין אני מחכה כבר לחלק האחרון.
    הציון שלי: 8/10

    הכרך השני יעלה בראשון ליולי, כך שלא נותר עוד הרבה זמן לחכות לסיום של אחת הסדרות המרעננות והמהנות ביותר על המסך.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן