קשה לי לתאר את התרגשותי כשרמקול של יצרנית הקצה YG Acoustics, נכנס לביתי לצורך סקירה.
זה לא סוד למי שעוקב אחר הפרסומים שלי, שמאז ששמעתי את הרמקולים של YG Acoustics בתערוכת דיגיטאון 2019, נשבתי לחלוטין בקסמם. בהאזנה נוספת, פרטית ואינטימית בהרבה, בעת הביקור שלנו במתחם ההדגמות החדש של אבי יפה, קיבלתי רק חיזוק נוסף להתרשמות הראשונית שהייתה לי מהם בתערוכה.
לכל אורך התקופה שמרתי על קשר עם אורי יפה, ויחד חיפשנו הזדמנות להביא את אחד הרמקולים של החברה אלי להתרשמות ארוכה.
כאן המקום לגילוי נאות: בתור סוקר ציוד, שעושה זאת מאהבה רבה לתחום, זה יכול להיות לא פשוט להיפרד מציוד שבאמת מתרשמים ממנו במהלך הסקירה. כמובן שאי אפשר לקנות הכול, ובמיוחד אם מדובר בסקירה של מוצר קצה יקר. אך במקרה הזה, ידעתי שיהיה לי קשה במיוחד ולכן סיכמתי על אפשרות רכישה מראש.
הסקירה זמינה גם בוידאו:
על YG Acoustics
שורשיה של חברת YG Acoustics נטועים בארצנו הצנועה, מקים החברה הוא יואב גבע (ה-YG הם ראשי תיבות שמו). החברה הוקמה בישראל בשנת 2002, אך שנתיים מאוחר יותר יואב הרגיש שעל מנת להגשים את השאיפות שלו, הוא צריך להעביר את החברה לארה"ב. מפעל החברה הוקם ב-Arvada, Colorado, והוא נמצא שם עד היום.
בשנת 2017, יואב החליט למכור את החברה בעסקה מרובת מיליונים. מאז המכירה, יואב שימש כמהנדס ומתכנן הרמקולים הראשי של YG. ממש לאחרונה, יואב ו-YG החליטו להיפרד, וכפי שקורה בלא מעט סיפורים של מכירת חברה, היזם הראשי עוזב בסופו של דבר לאחר המכירה.
החברה נמצאת כעת בפרשת דרכים, ולאחרונה הודיעה על הסכם שיתוף פעולה רב שנתי עם חברת Cambridge Acoustic Sciences, או CAS בקיצור. זוהי חברה שמתמחה באקוסטיקה וייעוץ לחברות קצה בתחום האודיו.
המהות של YG Acoustics, היא בגישה טכנולוגית ומודרנית לייצור רמקולים. שיטות ייצור חסרות פשרות, שימוש בכלי מדידה משוכללים ובאופן כללי רדיפה אחר שלמות. תוכלו לקרוא עוד על הסיפור של YG ועל הטכנולוגיות הייחודיות שלהם בכתבת הפרופיל שהכנתי על החברה.
העומד למבחן: Carmel 2
הכרמל 2 הוא האיטרציה השנייה והמעודכנת של רמקול הכניסה של YG. המטרה של YG בסדרה זו היא לייצר רמקול 2Way קומפקטי, ויחד עם זאת, כזה שינצל את כל טכנולוגיות הקצה של רמקולי Hailey ו-Sonja היוקרתיים.
אל תתנו למושג "רמקול כניסה של YG" לבלבל אתכם, מדובר ברמקול בעלות של מכונית משפחתית קטנה, או לפחות רמקול סדרת דגל של יצרנית יותר "מיינסטרים".
החוויה מרמקול בסדר גודל כזה מתחילה כבר מהאריזה. הרמקול מגיע בארגז עץ מושקע.
הספייקים ותחתיות הגומי מגיעים ארוזים במזוודה מעוצבת ויוקרתית.
שוס נוסף שתמצאו במזוודה, הוא USB מעוצב בצורת הרמקול, שמכיל את כל המסמכים הרלוונטיים (מדריך המשתמש ואלונים שיווקיום של כל ליין הרמקולים).
עיצוב ואיכות בנייה
התיבה הייחודית של רמקולי YG עשויה מאלומיניום בדרגה תעופתית. התיבה מיוצרת בעזרת מכונות חיתוך CNC במפעל שלהם. הכרמל (כמו כל שאר הליין) הוא בתכנון Sealed, כלומר תיבה סגורה, ללא פורטים כלל. המראה הוא אלגנטי ואסטטי, רוב התמונות שראיתי ברשת לא מצליחות להעביר את האסטטיקה המרשימה והמודרנית של רמקול הכרמל.
המידות הצנועות באופן יחסי של הכרמל (ג 103 ר 23 ע 31), יחד עם התיבה המעוקלת בעדינות, מאפשרות לו להשתלב נפלא בסלון ישראלי ולא להשתלט עליו.
למרות מידותיו, משקלו של הכרמל הוא 34 ק"ג ליחידה, הרמקול מרגיש יציב ונוקשה במיוחד. הכרמל מצטיין במבחן הנקישה על התיבה, שבא לבדוק את רמת ההד שהיא מייצרת, התיבה פשוט "מתה" אקוסטית.
תחתיות הגומי שמגיעות עם הרמקול, מאפשרות להחליקו בקלות על הרצפה, מבלי צורך להרים ומבלי לדאוג משריטות מהספייקים.
בצדו האחורי, הרמקול כולל שני זוגות טרמינלים איכותיים, לחיבור Bi-Wire או Bi-Amp, והם מגיעים עם מגשר ביניהם.
אם יש משהו שחסר בעיצוב של הכרמל (וגם כל שאר רמקולי YG), זהו הגריל. לא מעט יצרניות קצה בוחרות לא לכלול גרילים עם הרמקולים שלהם. עבור חובבי סאונד, שהם גם בעלי ילדים או שהמערכת שלהם ממוקמת בסלון בו הם מארחים, זהו מתכון ללא מעט דפיקות לב.
טכנולוגיה רבותי, טכנולוגיה
YG היא אחת החברות הכי מתקדמות וטכנולוגיות בעולם האודיו. הרמקולים של החברה מיוצרים מ-א ועד ת' במפעל שלהם בארצות הברית, ואילו התכנון והמדידות הקפדניות מתבצעות באמצעות תוכנות מתקדמות (שגם הן, לפחות בחלקן, פיתוח עצמי של החברה).
הכרמל מגיע בתצורה של 2Way. המיד-וופר מיוצר בעזרת טכנולוגיית ה-BilletCore של החברה. לעומת השיטה הסטנדרטית של להפעיל לחצים (Pressing) על חומר כלשהו, עד שהוא מקבל את צורת הדרייבר (Cone shape), YG לוקחים חתיכת אלומיניום עבה, ובעזרת מכונת חיתוך CNC (בתהליך מאוד ארוך) מייצרים את הדרייבר. כך מתקבל רכיב שלא הופעל עליו לחץ, הוא קל משקל וקשיח, מה שמוביל לשיפור בדינמיקה וירידה בעיוות (distortion).
גם יחידת הטוויטר בכרמל מיוצרת בעזרת מכונת החיתוך CNC. טכנולוגיית ייצור הטוויטר נקראת ForgeCore, והתוצאה היא טוויטר בעל צורה גיאומטרית מתוחכמת. הטוייטר ניחן בטבעיות ותחושה של קלילות וניקיון.
החלק שמשלים את היצירה ומחבר בין היחידות, ולדברי יואב גבע, הוא מה שמפריד בין הרמקולים הטובים למעולים, הוא כמובן מעגל הקרוסאובר. את הטכנולוגיה של YG בייצור הקרוסאובר, הם מכנים DualCoherent. בטכנולוגיה זו YG משתמשים בתוכנה בלעדית שלהם, שפותחה על ידם, ומאפשרת להשיג תוצאה אופטימלית של הקרוסאובר מבחינת תגובת התדר והפזה (או הזמן).
מבין שמונה הטכנולוגיות הייחודיות של החברה, שש טכנולוגיות ממומשות ברמקול הכרמל (כאשר אחת הטכנולוגיות שלא קיימת כאן, קשורה לייצור וופר ולכן לא רלוונטית עבור הכרמל). כך שלמרות שזהו הרמקול הקטן ביותר בליין של YG, מדובר במוצר שכולל את כל טכנולוגיות הקצה המרשימות של החברה.
מפרט טכני של הכרמל 2:
Deviation:
±2 dB frequency response
±5° relative phase throughout entire overlap
Exceptional pair-matching
Usable output extends from 32 Hz to 40 kHz
Drivers:
BilletCore ultra-high-rigidity mid-woofer
ForgeCore ultra-low-distortion tweeter
Filters:
Carmel 2 is fully-passive
Proprietary DualCoherent crossover at 1.75 kHz
Designed using software developed in-house
ToroAir inductors eliminate cross-talk
Sensitivity:
87 dB / 2.83 V / 1 m 2π anechoic
Impedance:
4Ω nominal, 3.5Ω minimum
Dimensions:
103x23x31 cm HxWxD
Weight:
34 kg per channel unpackaged
מבחן ההאזנה
מבחן ההאזנה כלל סשנים של שעות בהן ניגנתי סגנונות שונים משירותי ההזרמה, ותקליטים שונים מהאוסף שלי. מלבד המערכת הקבועה שלי (עם מגבר Musical Fidelity M6si וסטרימר Bluesound Node 2i), השתמשתי גם מגבר משולב Naim Unity Nova, שסופק לי לצורך סקירה על ידי אורי יפה. נהניתי משילוב הכרמל עם שני המגברים כשלכל אחד מהם חוזקות וחולשות משלו, המיוזיקל פידלטי כולל הגברה חזקה והוציא דינאמיות גבוהה יותר מהכרמל. ה-ניים לעומתו, עם הגברה צנועה ומאוד מפתיעה של 80W ב-8 אוהם, הציע שקט מרשים יותר בין הכלים. בנוסף הניים גם כולל DAC איכותי יותר מה-DAC של ה-Node 2i, זה התבטא במיד מלא יותר וסאונד רך ונעים (לא חשבתם שאוותר על משחק המילים, נכון?) יותר.
לרוב קטעי ההתרשמות שלי, המובאים כאן, האזנתי עם ה-Naim, בהזרמה אליו מ-Tidal.
*הפער בין עלות הרמקולים וההגברות ששימשו אותי לסקירה הוא משמעותי ביותר, ראו התייחסות לנושא בחלק ה"נקודות אחרונות למחשבה" לאחר מבחן ההאזנה.
למרות האזנות קודמות, וציפיות גבוהות, כבר מהרגע הראשון הכרמל הפתיע אותי. אין בכלל שאלה לגבי מה הדבר הראשון והבולט ביותר בסאונד של הכרמל, התשובה היא ניקיון וצלילות. אם מנסים למצוא מכנה משותף בכל הטכנולוגיות של YG, זה הפחתה של עיוותים, ורעשים, ואכן זה הדבר הבולט ביותר בסאונד שלהם מבחנתי. הסאונד כל כך צלול, שברגעים הראשונים הרגשתי שזה כאילו "חותך" לי את האוזן, אני לא רגיל לשמוע רמות ניקיון כאלה.
העומק בקולו של מארק נופלר בניגוד לרכות והעדינות בקולה של רות' מודי, בבלדה שלהם Wherever I Go, מועברים ברמת ניקיון קיצונית ומרגשת. גם בתדרים הגבוהים, רמת הניקיון היא יוצאת דופן, מעולם לא שמעתי את הפעמונים בתחילת Las Passants של הזמרת הצרפתייה Zaz כל כך מפורטים וצלולים.
גם בקטעי פסנתר הניקיון והצלילות באים לידי ביטוי. בקטע הפסנתר הקבוע שלי, The Tree של רוי מסנה, הפסנתר מציג דינאמיות ודיוק בהעברת הפסנתר מהתדרים הגבוהים ועד הבס. בשירה המופלא של דיאנה קראל, How Deep Is The Ocean, הפסנתר וקולה ברורים, חדים וצלולים. שומעים כל ניואנס בקולה, ובהקלטה המופתית. אלה בדיוק הגורמים לכך שיש לדיאנה מקום מיוחד בלב אודיופילים רבים.
בסקאלה בין הסאונד הישן, הרך והרומנטי לעומת המודרני, שדוגל בהוצאת כל פרט ופרט מההקלטה ומיקום מדויק של הצלילים בבימת הצליל הווירטואלית. ה-YG כמובן מכוון יותר לעבר הסאונד המודרני, אבל בדרכו על הסקאלה הזו, הוא עוצר הרבה לפני שהוא הופך להיות אנליטי, חד מידי או חריף.רמת הפירוט הגבוהה ברמקול הכרמל מושגת ע"י הניקיון בסאונד והקטנת העיוותים וההפרעות, ולא על ידי הדגשה "מלאכותית" של פרטים, עד אשר שומעים את הרוק של החצוצרן.
המושג החמקמק של "בלי מאמץ" – Effortless, מאוד מתחבר לאופן הניגון של הכרמל. לא משנה איזה יצירה זורקים על הרמקול הזה, הוא משחזר את הצלילים בנינוחות וניקיון ראויים לשבח. אופי הסאונד הזה מאפשר גם ליהנות מהקלטות פחות טובות, וגם שירים מ-Spotify מהנים ונשמעים נפלא. זאת מבלי להוריד מהיכולת של הרמקול להעביר את האיכות המקסימלית בהקלטות הטובות יותר. ההשפעה של הרמקול על הסאונד היא כל כך מינימלית, שהוא פשוט נעלם, וכל מה שנשאר זו המוזיקה.
בביצוע המדליק של 2Cellos, לנעימת הפתיחה של "משחקי הכס", הכרמל מייצר במה ענקית, שהעבירה אותי לאולם הקונצרטים והחדר כולו התמלא בסאונד הצ'לו.
עוד מאפיין בולט של אופי הסאונד של הכרמל זה השילוב הנפלא בין היחידות, על כך כמובן אחראי מעגל הקרוסאובר המשוכלל של YG. הדימוי שבא לי לראש, בכל פעם שאני מנסה לתאר את ההרגשה של כיסוי התדרים של הכרמל הוא "חלק כמו סכין שחותך חמאה רכה". לא מרגישים שום פער בין הדרייברים, זה פשוט מנגן את כל תחום התדרים בהרמוניה יוצאת דופן.
למרות שמוזיקה קלאסית היא לא כוס התה שלי (אני בכלל מעדיף 'הפוך'), בסקירה של רמקול בסדר גודל כזה, אי אפשר בלי לפחות קטע אחד. אז הקטע החביב עלי הוא Modest Mussorgsky's Night on Bald Mountain, שמבוצע על ידי Chicago Symphony Orchestra בניצוחו של Fritz Reiner. זו יצירה שכוללת פשוט הכל, מהיר, איטי, שקט, תוקפני. דרך הכרמל הכינורות וכלי הנשיפה צלולים ומפורטים, תחושת הסכנה בפתיחת הקטע מגבירה את קצב דפיקות הלב, זה ממש מסע, סרט מתח שלם ב-10 דקות. הבמה גדולה גם לרוחב ולגם לגובה, העברה מאוד מרשימה של קונצרט מרובה כלים.
שאלת הבס בכרמל, הייתה חשש מסוים עבורי, בגלל העובדה שאין יחידת וופר ייעודית לבס, והממדים הקטנים באופן יחסי של התיבה. החשש שלי היה לא מוצדק כלל. הבס בכרמל הוא מאוזן, מפורט, מהיר ומדויק. הבס והסאונד באופן כללי ממלאים את החלל באופן מרשים. בחלל שלי, זו תוצאת הבס הטובה ביותר שיצא לי לשמוע, כולל הפעמים, שהשתמשתי בתוכנות תיקון חדר למיניהן. גם כשהבס חזק, הוא לא מייצר המהום כמעט, הסיבה לכך היא הניקיון, המהירות והפירוט שלו, הוא אף פעם לא מתלהם ו-"בומי" (סליחה על השימוש במושג הפשטני).
בקטעי בס אלקטרוני כמו “Hunter” של ביורק, המהירות והפרדת השכבות נהדרת. ב-“River” של Ibeyi, עומק הבס מרשים ושומר על פירוט מבלי להפוך להמהום, הוא מופיע ונמוג במהירות ודיוק. על מנת לבדוק בס טבעי יותר, שמעתי את הקטע “Jean Pierre” של בסיסט העל Marcus Miller. הבס מדויק ובעל רכות, פירוט ועוצמה. דחיפת האוויר של הרמקול מילאה את חלל הסלון ללא בעיה.
אם הזכרתי מילוי חלל ע"י בס, אז קטע מוזיקת העולם, “I Surrender” של Prinilla Kannapinn, כולל בס קבוע לאורך רוב הקטע, שמדמה רוח וים, הסאונד עטף אותי מכל כיוון ויצר במת בס מרשימה.
על מנת לבדוק את ה-Attack של הרמקול, השתמשתי בקטע האלקטרוני (שרחוק שנות אור מהטעם המוזיקלי שלי) "Make Us Stronger" של Ghost Rider. זהו קטע טראנס עם בס קיצוני ושינוי עוצמה דינאמיים. הכרמל לא הפגין סמני התרגשות מיוחדים והעביר את הקטע בקלילות, עם בס תוקפני ומהיר, שלא מעפיל על שאר צלילי הקטע. גם בשיר הנושא מתוך הפסקול של The Greatest Showman, יש שינויים גדולים בדינאמיות המועברים בצורה מדויקת ונקייה על ידי הכרמל.
כל רמקול (או ציוד סטריאו אחר) שיצא לי לבחון, משך אותי תמיד לנקודות החזקות שלו. למשל, רמקולים שמביאים את הווקל לקדמת הבמה, גרמו לי להאזין יותר ליצירות ווקל. הכרמל כל כך ניטרלי, שהוא פשוט גרם לי לשמוע כל מוזיקה שהיא, זה רמקול שגורם לשקוע לתוך המוזיקה ולהתמוגג ממנה, מבלי לרצות לדלג בין שיר לשיר.
איפה שהכרמל כן גרם לי לשנות את הרגל ההאזנה שלי, זה בעוצמה שבה אני מאזין. כשאני בוחן רמקול, אני משתדל להגיע לאזור ה-80db, שם לרוב הרמקול מכסה את כל טווח התדרים שהוא יכול. לעומת זאת, כשאני מאזין בשביל עצמי, אני שומע לרוב בעוצמות נמוכות בהרבה. הכרמל ממש ביקש ממני להגביר וכן להתקרב ל-80db בהאזנה רגילה ולעיתים אפילו מעט יותר. הוא פורח בעוצמות בינוניות-גבוהות, שם הוא מפגין שיפור בדינאמיות וסאונד מלא יותר. בעוצמות נמוכות הרבה מהתכונות המרשימות של הכרמל נשמרות, אך הסאונד נוטה לרזון מסוים. כך שקשה להתאפק ולא להגביר מעט, לפחות לרמה בינונית, על מנת לחשוף את מלוא היכולת ששלו (ברגע שטועמים את מלוא הפוטנציאל של הכרמל, קשה להסתפק בפחות).
מלבד הקטעים שהזכרתי עד כה, הקשבתי לעשרות קטעים נוספים, מספר אלבומים שלמים ותקליטים. הכרמל לא הפסיק להרשים בהעברה הנקייה והטבעית שלו, שמעבירה את המוזיקה ללא הבדל ז'אנר, מין הזמר או רמת המורכבות המוזיקלית.
נקודות אחרונות למחשבה
החלק החשוב בשרשרת
נושא זה הוא ויכוח אודיופילי ארוך שנים. מצד אחד של המתרס, האנשים שגורסים שהמקור הוא החשוב ביותר. לטענתם, אם המקור אינו איכותי, כל שאר השרשרת רק מגבירה ומנגנת את האות ה"מעוות", שהמקור הוציא. בצד השני של המתרס נמצאים אלה הגורסים כי הרמקול הוא האלמנט המשפיע ביותר על איכות הסאונד במערכת. ה"ניסוי" שערכתי כאן ממקם אותי בין תומכי הגרסה השנייה. השיפור במערכת שלי שהכרמל גרם, היה כל כך גדול, שאיני מאמין ששום שינוי של רכיב אחר היה יכול להתקרב לכך.
לא האמנתי, שמערכת עם נגן בשווי אלפיים ש"ח (Bluesound Node 2i) ומגבר בשווי כ-14 (Musical Fidelity M6si), יכולה להישמע כך.
האם ציוד איכותי יותר היה מוציא יותר מהרמקול הזה? ללא שום צל של ספק. יחד עם זאת, אם השאלה היא החלפה של איזה רכיב בודד תעשה את השינוי הגדול ביותר (כמובן שזה תלוי במערכת הקיימת שלכם), אני בוחר ברמקולים.
(תמורה ל)מחיר
אי אפשר להתחמק מהעובדה שמדובר ברמקול יקר. במחיר הזה ניתן להרכיב מערכת שלמה, שתשמע נהדר. הרמקול מכוון למי שלא מסתפק בטוב מאוד, וכמובן מסוגל לעמוד בעלות הנדרשת. כשבאים לשפוט עלות של מוצר כזה חשוב לזכור, את איכות החומרים הגבוהה, שיטות הייצור הקפדניות, עבודות המחקר ופיתוח ארוכת השנים והעובדה שהכול מיוצר במפעל של YG בארה"ב. נוסף על כך, התוצאה הקולית היא באמת יוצאת דופן. אני לא אתפתה ואומר שיש כאן תמורה גבוהה למחיר, אמרה כזו, תהייה מתנשאת ולא הגיונית. אבל מה שהכסף שלכם מעניק לכם במקרה הזה, זה מוצר באמת חסר פשרות.
סיכום
ה-YG Carmel 2, שדרך אגב נקרא על שם בנו של יואב, הוא רמקול Ultra High-End במלוא מובן המילה. אל תתנו לממדים הקטנים שלו לבלבל אותכם, הוא מנגן כמו רמקול גדול בהרבה. חשוב מכך, זה איך הוא מנגן, הסאונד הוא נקי, צלול, מאוזן מהיר ומפורט. העיצוב הקומפקטי והמוקפד ואיכות הבנייה הפנומנלית רק מוסיפים לחוויה הכוללת של הרמקול החלומי הזה, שאין מצב שהייתי נותן לו לצאת מהסלון שלי.
מחיר לצרכן: 98,000 ₪ (המחיר עודכן, בעקבות הירידה בשער הדולר)
אחריות: 5 שנים מבית "אבי יפה"
המערכת ששימשה אותי לבדיקה:
מגבר משולב: Musical Fidelity M6si ו-Naim Unity Nova
סטרימר אודיו: Bluesound Node 2i
פטיפון: Nottingham Analogue Interspace Jr, ראש: Shelter 201
כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven
2 Responses
אנטון יקר,
ראשית סקירה פשוט נהדרת , מקצועית והכי חשוב באה מאהבת התחום, אבל זה לא חדש וכבר פירגנתי לך בעבר על סקירות ציוד ומוסיקה , אבל הפעם רציתי לפרגן לך על זה שהעזת להגשים חלום , ועשית כניראה את ההקרבות שלך על מה לעשות זאת, הרבה הערכה יש לי למי שמוכן ללכת עם החלום שלו רחוק ולהשקיע בהתאם וכמובן ההנאה והסיפוק הן בהתאם , זה מעורר השראה ומאחל לעצמי להגשים כך את חלומות הייאנד שלי גם כן, אשריך
המון תודה מיקי, זה אכן הגשמת חלום ואני מרגיש ממש בר מזל על ההזדמנות שנפלה בחלקי להגשים אותו.
מאחל גם לך להגשים את חלומותיך 🙂