fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    סקירה זו נעשתה עבור אתר Dtown ופורסמה במלואה כאן.

    בבוקר יום שישי הגיע אלי כל הדרך מהרצליה, יהודה אליאס, מ”אפריל טקליין” יבואנית מקרני JVC בישראל. במסכה וכפפות הוא העביר לי את מקרן הדגל של JVC, ה-NX9 האימתני לסקירה. אז האם ההייפ שיש סביב המקרן הזה מוצדק? בואו נגלה.

    JVC DLA-NX9

    על חברת JVC

    JVC זה ראשי התיבות של Victor Company of Japan. החברה הוקמה בשנת 1927 ביוקוהאמה, יפן והיא ידועה בתור יצרנית הטלוויזיות הראשונה ביפן וגם כממציאת הוידיאו טייפ המקליט (VHS). בשנת 2008 חברת JVC התמזגה עם קונצרן Kenwood ויחדיו הם יצרו את JVCKenwood.
    כיום חברת JVC, מייצרת מצלמות וידאו, אוזניות, אודיו לרכב ועוד. התחום העיקרי בו JVC זוכה להכרה בשנים האחרונות הוא תחום מקרני הקולנוע הביתי. המקרנים של JVC זוכים בפרסים רבים ושלל ביקורות משבחות.

    ליין המקרנים החדש של JVC

    ליין המקרנים הנוכחי של JVC הוכרז בשנת 2018 בתערוכת IFA, וזהו למעשה הדור הראשון של מקרני JVC שתומך ברזולוציה טבעית של 4K. עד הדור הנוכחי המקרנים של JVC היו בעלי רזולוציה טבעית של 1080p והשתמשו בטכנולוגיית E-Shift (הזזה של הפריים ותצוגה מהירה של הפריים מוזז אופקית ואנכית, על מנת לייצר אשליה של תמונה ברזולוציה גבוהה יותר). בליין הנוכחי של JVC יש שלושה דגמים.
    N5: עדשה בקוטר 65 מילימטר, עוצמת הארה של 1800 lm, יחס ניגודיות טבעי של 40,000:1.
    N7: עדשה בקוטר 65 מילימטר, עוצמת הארה של 1900 lm, יחס ניגודיות טבעי של 80,000:1.
    NX9: עדשה בקוטר 100 מילימטר, עוצמת הארה של 2200 lm, יחס ניגודיו טבעי של 100,000:1, טכנולוגית E-Shift ל-8K ותו תקן של THX.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    ההבדל בעדשות בין הדגמים השונים.

    העומד למבחן: JVC DLA-NX9

    הדבר הבולט הראשון כשמוצאים את המקרן מהקופסה הוא הגדול העצום של התיבה שלו. לא אגזים אם אומר שה-NX9 גדול פי שניים ממקרן הסוני שמשמש אותי ביומיום. המידות של המקרן במילימטרים הן: 500 ר’ על 234 ג’ על 518 ע’. אלו מידות של מגבר היי-אנד, רק שבניגוד למגבר, את המקרן תצטרכו לתלות ולא סתם להניח במזנון. מי שמעוניין להתקין את המקרן בסלון הביתי שלו, יצטרך לעשות לא מעט עבודה הכנה לפני (בין השאר בשכנוע בני הבית האחרים הרגישים לעיצוב). המקרנים של JVC הרבה יותר מתאימים לחדרי קולנוע ייעודיים, או מרתפים, שם הם גם יתנו את התוצאה הטובה ביותר.

    עיצוב ואיכות בנייה

    תיבת המקרן היא גוף פלסטי מחוספס ואיכותי, העדשה יושבת בתושבת מאלומיניום.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    בחלק הקדמי יש את פתחי האוורור הענקיים. מכסה העדשה נוח מאוד להרכבה והסרה, אבל במקרן בסדר גודל כזה של מחיר, הייתי מצפה למכסה עדשה אוטומטי.
    העדשה עצמה היא יצירת אומנות:

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    החלק עליון של המקרן יש פס פלסטיק חלק עליו יש את הלוגואים השונים:

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    בחלק האחורי של המקרן יש את מגוון החיבורים.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    ה-NX9 מגיע עם שני מחברי HDMI בפורמט 2.0b עם תמיכה ברוחב פס של 18Gbps. כניסת ה-USB, המשמשת לעדכון גרסה. כניסת רשת עבור שליטה ויציאת טריגר, שניתן לחבר למסך נגלל.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    כפתורי השליטה גם הם נמצאים בחלק האחורי של המקרן, אני לא בטוח שזה המיקום הנוח ביותר עבור כפתורים אלה, זה תלוי מאוד בסוג ההתקנה. המקרן שלי למשל, מותקן בתוך נישת גבס, שאינה מאפשרת גישה לחלקו האחורי של המקרן כלל.
    שמחתי לראות שכל כיוון המקרן הוא חשמלי ויכול להיעשות באמצעות השלט, כך שמיקום הכפתורים הוא זניח לרוב.
    המקרן מגיע עם 4 רגליות פלסטיות מאסיביות שמתברגות פנימה, ומאפשרת הנחה נוחה מאוד של המקרן על משטח כלשהו.
    השלט נוח לאחיזה, מציג פריסה מצוינת של הכפתורים והוא כולל תאורה שנדלקת באמצעות הכפתור התחתון ומאפשרת שימוש גם בחדר חשוך לחלוטין.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    איכות הבנייה והעיצוב משדרים מוצר מקצועי, הוא לא בא לזכות בתארי יופי, הוא בא להיות פרקטי ולתת עבודה.

    כיוון ראשוני ושימושיות

    לאחר ההדלקה לוקח למקרן מספר שניות להתחמם עד שהוא מתחיל להקרין. את הכיוון הראשוני עושים בעזרת כפתור ה-Lens Control בשלט, כל לחיצה על הכפתור מעבירה בין כיוון ה-Focus, ה-Zoom וה-Shift. כאשר הכיוון מתבצע בעזרת מקשי החיצים. מצאתי את השיטה הזו נוחה מאוד, מכוונים את הזום, מזיזים את ה-shift, מוודאים שהפוקוס תקין וכך שוב ושוב עד לתוצאה הרצויה מבלי לעבור בין כל שלב דרך התפריטים.
    ניתן לבחור שהמקרן יקרין תבנית שעוזרת בכיוון.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    אז נכון, את תהליך הכיוון לרוב עושים פעם אחד, או לפחות לעיתים רחוקות, ועדיין, היכולות לעשות זאת בעזרת השלט היא דבר שלא הייתי מקל ראש בחשיבותו. כיוון המקרן הזה היה קל ונוח במיוחד.
    ה-Lans Shift של המקרן הוא: ±100% אנכי ו- ±43% אופקי, לכן אפשרויות ההתקנה הן מאוד גמישות.
    לאחר סיום הכיוון, כל שאר הפרמטרים נקבעים דרך מערכת התפריטים של JVC. עבור חלק מהפרמטרים, יש כפתור קיצור בשלט (למשל מצב תמונה, צבע, החלקת תמונה ועוד), אשר מביא ישירות למקום הרלוונטי בתפריט. מערכת התפריטים של JVC מרגישה מאוד מיושנת, מבחינת האפשרויות והסידור שלהם, יש שם כל מה שצריך (כולל כיול צבע, וכל פרמטר תמונה אפשרי), אבל מבחינת מראה, מדובר בחלון קטן בעל וויזואליות מאוד פשטנית.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    תפריט ה-JVC הוא המלבן הקטן על גבי תפריט נגן הבלוריי שלי (לשם השוואה).

    תוך כדי הצפייה, אם עוברים בין מצבי התמונה השונים, המקרן מפסיק את ההקרנה למשך שנייה או שתיים ונשמע רעש מכני. דבר שהקשה מעט על השיפוט בין מצבי התמונה השונים. תופעה זו חוזרת על עצמה גם בהדלקה וכיבוי של מנגנון ה-E-Shift או החלקת התמונה.
    המאווררים בחלקו הקדמי של המקרן נושפים יחסית חזק, במיוחד כשמצב הנורה הוא על High. במהלך המבחן ישבתי ממש קרוב למקרן וגם אז, כשהסרט נוגן אפילו בעוצמה בינונית, לא מצאתי את הרעש מפריע. כך שאני מאמין שבהתקנה בה יש מרחק סביר בין הצופים למקרן, הרעש לא יפריע.

    HDR במקרנים

    גולת הכותרת של המקרנים המודרניים היא התמיכה ב-HDR. יחד עם זאת, חוויית ה-HDR במקרנים שונה מאוד מהחוויה במסך הטלוויזיה. השוני נובע בעיקר בגלל הפער הניכר ביכולות ההארה. כאן חשוב להבין ש-HDR הוא הרבה מעבר ליכולת להראות אובייקטים מאוד בהירים (שמש) בתמונה. HDR הוא היכולת לראות גוונים ופרטים הרבה יותר מדויקים גם בחלק הבהיר וגם בחלק הכהה של התמונה. בדרך כלל טכנולוגיות תצוגה חדשות מגיעות למקרנים מספר שנים אחרי שהם קיימים במסכי הטלוויזיה. פורמטי ה-HDR הדינאמיים (HDR 10+ ו-Dolby Vision) קיימים כבר מספר שנים בטלוויזיות, אך במקרנים הם עדיין לא נתמכים, במקומם רק הפורמטים הסטטיים נתמכים (HDR 10 ו-HLG). המשמעות של זה (לפחות בתיאוריה) היא חווית HDR יותר אנמית במקרנים, בה רוב הפרטים בסצנות הבהירות פשוט נבלעים\נשרפים (Clipped).
    הפתרון לתופעה הוא טכנולוגיה, שגם היא קיימת בטלוויזיות כבר שנים ונקראת Dynamic Tone Mapping. בטכנולוגיה זו, הטלוויזיה מעבדת כל פריים ומתאימה את רמת הבהירות של הפרטים בו ליכולות של המסך, ובכך משמרת את מירב הפרטים האפשריים. במילים אחרות המסך משתמש בכוח העיבוד שלו על מנת להפוך את ה-HDR הסטטי לדמוי דינאמי.
    באוקטובר שנה שעברה (2019), JVC שיחררו עדכון קושחה (Firmware) למקרנים שלהם, אשר הוסיף להם את היכולת הזו (גרסה 3.10). כל יצרנית בוחרת בשם אחר לשיטה שלהם לעשות את ה-tone mapping, ב-JVC בחרו לקרוא לזה Frame Adapt HDR. JVC ממשו את האופציה הזו כמצב תמונה נפרד ולא בתור אפשרות על מצב תמונה קיים. המקרן שקיבלתי לסקירה עודכן לגרסה העדכנית.
    אם כך, מקרן ה-NX9 מצויד בכל הכלים על מנת לספק חוויית HDR אמיתית, גם במקרן. אז האם הוא עומד במשימה?

    מבחן הצפייה

    מכיוון שלא יכולתי להתקין את המקרן בנישה שלי מפאת גודלו, הנחתי אותו על השולחן בסלון. נאלצתי להזיז את הספה, על מנת שאוכל להרחיק את המקרן הכי רחוק שיכולתי בכדי לקבל תמונה של 106’ מבלי להשתמש בזום ברמה מקסימלית (שלא תגידו שאני לא מתאמץ בשבילכם).

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    עם מקרן כזה, מי צריך ספות?

    שלפתי כמה סרטים מהאוסף, וקדימה לעבודה.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    התחלתי, איך לא, מסרטי 4K Bluray, על מנת לבחון את היכולת המקסימלית של המקרן.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    ב-Mad Max: Fury Road, הNX9 הציג רמת פירוט פסיכית. הצבעים עשירים, עמוקים, חמים ומאוד קולנועיים. רמת הבהירות היא נהדרת (במיוחד כשהחדר מוחשך לחלוטין). בנוסף על אלו, האחידות של התמונה מושלמת, החדות והפוקוס גורמים לתמונה תלת מימדית בעלת תחושת עומק גדולה.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    הפריים הבא שימש אותי לבדיקת מצב ה-Frame Adapt HDR לעומת ה-HDR 10 הרגיל.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    השמיים מאחורי הלוחמות מאוד בהירים וכוללים עננים רבים. במצב ה-Frame Adapt, התמונה מפורטת יותר ופחות פרטים “נשרפים”. השוואתי בין שני המצבים במספר סצנות נוספות הכוללות אלמנטים מאוד בהירים והמסקנה שלי היא שאכן מדובר במנגנון חשוב, שמשפר את חווית ה-HDR. יחד עם זאת, חשוב לי לציין שגם במצב ה-HDR 10 הרגיל, האפקט מורגש והתמונה נראית מדהים. במילים אחרות מצב ה-Frame Adapt משדרג את חווית ה-HDR ב-NX9 מטובה מאוד, למצוינת.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    הפירוט והחדות בפניו של ג’ו, ההפרדה בשערו והגוון החם של התמונה מעניקים תחושה של תמונה קולנועית וטבעית.
    מכאן עברתי למספר סצנות מ-Planet Earth 2, סדרת הדוקו-טבע המופתית של ה-BBC:

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    ה-NX9, ממשיך להרשים עם צבעים ועומק נפלאים, פירוט וקונטרסטיות נהדרים. בסצנות חשוכות כמו הפתיחה של פרק ה”ערים”, ניתן לראות את היכולת הגבוהה של המקרן להציג פרטים בסצנה חשוכה (Shadow details).
    המשכתי לסצנת הפתיחה ב-The Greatest Showman. סצנה זו, היא קודם כל חוויה מוזיקלית, אבל בנוסף היא מציגה סצנה מאתגרת עם הרבה משחקי אור וצל ובהמשך גם צבעוניות של קרקס.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    הפירוט של המקרן באזורים החשוכים מאוד מרשים, הצבע האדום בז’אקט של ג’קמן רווי ועוצמתי.
    הסרט Oblivion, בכיכובו של טום קרוז, הוא לא מסרטי המד”ב האהובים עלי בהכרח, אבל יש לו וויזואליות ייחודית ומרשימה. המון שימוש בצבע לבן להגדרת העולם (חליפות, חלליות, רובוטים, מבנים), בנוסף הרבה מאוד מהפריימים מצולמים בפוקוס מלא, מה שנותן תמונה חדה ומפורטת במיוחד. ב-NX9, הסרט הזה הוא חוויה וויזואלית מפעימה. אם זה הפירוט בגווני הלבן, או החדות והתלת מימדיות בשוטים המכוננים של עולם הסרט, שהם עוצרי נשימה ממש. הצבע החם והטבעי של עור השחקנים (Skin tone) גם הרשים אותי מאוד.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    זה מסכם את חלק בחינת ה-4K Bluray, אבל רגע, מה נעשה עם כל סרטי ה-FHD שלנו? מה, נזרוק?
    אז ממש לא, סרטי בלוריי ה-FHD, נראים נפלא ב-NX9, התמונה חדה, הקונטרסט מרשים והצבעים הקולנועיים עושים רק טוב לסרטים אלה. רק עצה שלי, קחו איזה 10 דקות הפסקה בין צפייה בסרט 4K לסרט FHD, כי אין מה לעשות, בהשוואה לסרטי ה-4K HDR, חווית ה-FHD פחות מרשימה.
    את הצפייה בתכני ה-SDR, עשיתי במצב התמונה, Cinema וכשעוצמת ההארה של המנורה מכוונת ל-Low (עוצמה מספיקה לגמרי לתכנים אלה בחדר חשוך).
    בחנתי Bluray של “האביר האפל” ושל “300: עלייתה של אימפריה”:

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    בתמונה האפלה של “האביר האפל”, ה-NX9 מפגין חדות ורמת פירוט גבוהה.
    הקרב בפתיחת “300: עלייתה של אימפריה”, הוא מהסצנות האהובות עלי (למרות שהסרט עצמו פחות טוב). הקרב מתרחש על חוף ים בלילה בזמן סופת ברקים, כך שמקבלים סצנה חשוכה עם פרצי אור בהיר מאוד, שנעלם מהר כמו שהוא בא. בנוסף, האקשן מהיר ומשלב סצנות בהילוך איטי. ה-NX9 מקבל אצלי ציון מושלם על התמודדות עם הסצנה הזו. החלקים החשוכים נשארים חשוכים ומרשימים גם כשהברקים מכים, כך שמתקבלת תמונה קונטרסטית ומרשימה במיוחד.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    בשביל להשלים את מבחן תכני ה-HD צפיתי גם מעט בסרט האנימציה, “ספיידרמן: מימד העכביש” דרך אפליקציית סלקום TV ב-Apple TV 4K. זהו סרט עם צבעים מאוד רוויים ופסיכודליים. הסרט נראה נהדר גם ב-HD רגיל. ממש קומיקס מתעורר לחיים.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    לא כל אזור צפייה ניתן להחשיך כל הזמן, לכן בחנתי את ביצועי המקרן גם בסביבה לא חשוכה לחלוטין. צפיתי בסרט “שומרי הגלקסיה” בפורמט 4K Bluray במהלך היום. סגרתי את כל התריסים, אבל עדיין נכנס אור מחדר המדרגות שנמצא מאחורי הסלון. התמונה נשארת בהירה ובעלת צבעים חיים, אבל כמצופה, יש פגיעה בקונטרסטיות. זהו מקרן מקצועי, על מנת שתיהנו מהפוטנציאל המלא שלו, תצטרכו לספק לו את הסביבה המתאימה לכך.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9
    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    התכונות שתמצאו רק ב-NX9

    אחת התכונות המבדלות את ה-NX9 לעומת ה-N7 וה-N5 הזולים יותר, היא ה-8K E-Shift. על ידי הזזת פיקסלים וריצוד מהיר של הפאנל, התמונה עוברת Upscale לרזולוציית 8K. ניתן לשלוט באפקט, ולקבוע רמות שונות של שלושה פרמטרים שונים: Enhance, Smoothing ו-NR. כלומר מדובר בעיבוד תמונה שכולל החלקה, ניקוי רעשים ו-Edge Enhancement. השוואתי מספר סצנות בסרטי 4K עם ה-E-Shift ובלי, ומאוד התקשיתי להבחין בהבדל כלשהו. ערכים גבוהים בפרמטרים לעיל, עלולים לגרום לארטיפקטים בתמונה (בעיקרון, שלושת הפרמטרים האלה נחשבים ל”אסורים” בקרב חובבי הוידאו “הטהור”, שמעדיפים לצפות בסרטים ללא שום עיבוד, “כפי שהבמאי יצר אותם”). אני מבין את הפוטנציאל השיווקי של התכונה הזו, אבל כשהמקרן מציג תמונה כל כך קולנועית ומדהימה ברזולוציית 4K טבעית, אני לא רואה שום סיבה להוסיף על זה איזה שהוא עיבוד.
    התכונה השנייה שמבדלת את ה-NX9, היא מצב התמונה בתקן THX. זהו תקן יוקרתי של מצב תמונה קולנועי מדויק, רק שבפועל מצב ה-Cinema, לא פחות טוב ממנו. במדידות שפורסמו באתרים בחול, מצב ה-Cinema נמצא מדויק יותר (כמובן שזה יכול להשתנות מיחידה ליחידה).
    אם כך, למה להשקיע סכום כה גבוה ולא להסתפק ב-N7? ובכן, קודם כל העדשה. העדשה של ה-NX9, היא מהגדולות והמרשימות שתמצאו במקרן לשוק הביתי, זה משפיע על החדות והאחידות של התמונה. בנוסף ה-NX9 מציע שדרוג בקונטרסט וביכולת ההארה לעומת ה-N7. אז אולי אלו יתרונות פחות סקסיים ממילים כגון 8K ו-THX, אבל הם מה שגורמים ל-JVC NX9, להקרין את התמונה הקולנועית המרשימה ביותר שיצא לי לצפות בה.
    כמובן שרק אתם יכולים לקבוע אם השדרוגים האלה שווים מבחינתכם את הפער הגדול במחיר.
    נקודה אחרונה למחשבה היא אורך החיים של הנורה ב-NX9. האורך המוצהר הוא 4500 שעות, כשעוצמת ההארה של המקרן מכוונת ל-Low. על מנת לקבל את אפקט ה-HDR המרשים ביותר, הנורה חייבת להיות במצב High, כך שהמספר הזה יכול להיות נמוך בהרבה בפועל.

    סקירה למקרן דגל: JVC DLA-NX9

    לסיכום, ה-JVC NX9 הוא מקרן דגל יוקרתי, גדול ומאסיבי, שמיועד לחדרי קולנוע ייעודיים, בהם הוא יוכל להפגין את מלוא הפוטנציאל שלו. כיוון ה-NX9, מתבצע לחלוטין בעזרת השלט והוא נוח במיוחד. הדבר היחיד שהיה חסר לי מבחינת השימושיות במקרן, זה מכסה עדשה אוטומטי. התמונה שה-NX9 מפיק, היא לא פחות מ-מפילת לסתות, הפירוט, החדות, הצבעוניות והקונטרסטיות, כולם ברמה של חלום רטוב וידיאופילי. גם בתכני FHD, ה-NX9 מספק תמונה מעולה , אבל כמובן שגולת הכותרת היא ה-4K HDR, במיוחד לאחר הוספת מצב ה-Frame Adapt HDR. פרזנטציית ה-HDR של ה-NX9 היא כנראה הטובה ביותר, שניתן לצפות ממקרן קולנוע ביתי.
    אי אפשר להתעלם מהעובדה שה-JVC NX9 הוא מקרן יקר (מאוד!). הוא אינו מתחרה בקטגוריה של “תמורה טובה לכסף”, אלא יותר בכיוון של “התמונה הטובה ביותר, שכסף יכול לקנות”. אז אם יש לכם חדר צפייה ייעודי, וכיסים עמוקים, ה-NX9, יספק לכם את חווית הצפייה האולטימטיבית.

    המערכת ששימשה לסקירה:
    מסך נגלל חשמלי: Sinoscreen 106’
    רסיבר קולנוע ביתי: Anthem MRX 1120
    נגן 4K בלוריי: Panasonic UB820
    סטרימר: Apple TV 4K

    מחירים:
    DLA-NX9 עולה: 68,500 ₪
    DLA-N7 עולה: 39,800 ₪
    DLA-N5 עולה: 29,900 ₪
    אחריות: שנתיים מבית אפריל טקליין.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן