fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • MSB Discrete DAC – סקירה של הממיר החדש שלי

    אז לאחר כמה חודשים עם הממיר, MSB Discrete DAC, הגיע הזמן לשתף אתכם בחוות דעתי עליו. מכיוון שמדובר במוצר שרכשתי, הסקירה הפעם מעט שונה ומתמקדת בחוויית השדרוג שלי.

    MSB Discrete DAC

    השורה התחתונה

    ה-MSB DIscrete DAC משלב באופן מדויק בין ביצועי סאונד, איכות בנייה ויכולות שדרוג עתידיות

    MSB Discrete DAC - סקירה של הממיר החדש שלי

    מה אהבנו

    • איכות בנייה ברמה משל עצמה
    • עיצוב תעשייתי פרקטי ונקי
    • מעבר כניסות אוטומטי
    • מודולריות שמאפשרת שדרוג ותמיכה בפורמטים עתידיים
    • מסלול שדרוג ספקי כח לשיפור ביצועים
    • סאונד המאופיין בבמה ענקית ועוטפת, רמת פירוט גבוהה לצד טבעיות וחלקות
    MSB Discrete DAC - סקירה של הממיר החדש שלי

    נקודות לשיפור

    • שיטת עדכון תכנה פחות ידידותית
    • לא מגיע כסטנדרט עם כניסת USB אודיו

    על חברת MSB Technology

    חברת MSB Technology הינה חברה אמריקאית, שהמטה שלהם נמצא בקליפורניה. בראש החברה כיום עומדים האחים Jonathan & Daniel Gullman, שהם דור שני לבעלי החברה. החברה הוקמה בשנת 1989 ונחשבת לחוד החנית של תעשיית הממירים. הממירים של החברה ידועים כבעלי סאונד טבעי, חלק ואורגני. בנוסף הממירים של החברה בנויים באופן מודולרי, המאפשרים לשדרג את הממיר ולשמור עליו מעודכן. חברת MSB מפורסמת בקנאות שלה לאיכות בנייה, הכל מיוצר בארה״ב בתהליכים ידניים וקפדניים.

    אומנם החברה מוכרת בזכות הממירים שלהם, אך מזה שנים כבר יש להם בנוסף גם ליין של מגברי הספק איכותיים במיוחד.

    בתור חובב אודיו (אני פחות מחבב את הביטוי ״אודיופיל״), אני מכיר את החברה כבר מספר שנים ויצא לי לקרוא מספר סקירות על המוצרים שלהם. ההיכרות האמיתית הראשונה שלי עם החברה התרחשה בתערוכת מינכן 2022. בתערוכה זו ממירי החברה כיכבו בכמה מחדרי התצוגה, והרגשתי שאני מרגיש בקו משותף של סאונד בין כל החדרים הללו, זאת למרות ששאר חלקי המערכת היו שונים. מה שהרגשתי היה אותו הסאונד החלק, העוטף והטבעי, שתיארתי בפסקה הקודמת.

    למשל, בחדר של חברת Estelon האסטונית בתעורכת מינכן 2022 הוצגו אז הרמקולים היפיפיים של החברה לצד אלקטרוניקה שלמה מבית MSB, ואת החדר הזה בחרתי כחדר השלישי הטוב ביותר של התערוכה.

    MSB Discrete DAC - סקירה של הממיר החדש שלי
    MSB ו-Estelon בתערוכת מינכן 2022

    אל תערוכת מינכן 2023 הגעתי כבר לאחר שרכשתי את ה-MSB Discrete DAC ולאחר שנוצר קשר טוב עם היבואן גיא רג׳ואן הבעלים של Raguan Audio, היבואן הרשמי של MSB Technology בישראל. גיא אירגן לנו ראיון עם שני האחים Jonathan & Daniel Gullman המשמשים בתפקיד המנכ״ל וה-Product Designer של החברה. בראיון המצולם, שהיה מרתק עבורי ברמה האישית והמקצועית, האחים סיפרו לנו על הפילוסופיה של החברה.

    תהליך הרכישה, הסנדלר הולך יחף?

    אני מאמין שבאותה תערוכת מינכן 2022, התחיל להתעורר בי החשק לרכוש ממיר של חברת MSB. הממיר ששימש אותי במשך תקופה היה ה-Ayre QB-9 DSD, ממיר מפתיע ביותר ביכולות שלו. בזמנו יצא לי להשוות את ה-Ayre QB-9 DSD למספר ממירים חדשים בטווחי מחיר של בין 12 ל-25 אלף ש״ח, והעדפתי אותו בכל המקרים. לכן ידעתי שאם אני רוצה באמת לעלות ברמה, זה יהיה כרוך בתג מחיר כבד.

    בתערוכת מינכן כמו תערוכת מינכן, בכל החדרים שהיו בהם ממירים של MSB היה מדובר בממירים הבכירים של החברה, כאלה שנמצאים הרבה מעבר לתקציבים שלי. כך שהיה לי ברור שהממיר היחיד של החברה, שאני עוד איכשהו מסוגל להרשות לעצמי הוא ממיר הכניסה של החברה, ה-MSB Discrete DAC. אז אחרי התלבטויות של חודשים, הרמתי טלפון לגיא רג׳ואן ושוחחתי איתו אודות הממיר. היה לו בזמנו את הממיר בתצוגה וניסיתי לברר בנוגע לאופציה של לשמוע אותו אצלי, כי זה מה שאני תמיד ממליץ לכל מי שמתייעץ איתי. היה מדובר בפרוצדורה מעט מורכבת, באותה תקופה גם הייתי נורא עסוק וגם אם אני זוכר נכון היה לו את הממיר עם ספק יחיד, ואילו אני התעניינתי לרכוש את הממיר עם שני ספקים, מה שעל פי כל הסקירות שקראתי מהווה הבדל משמעותי בביצועים. אז מפה לשם, החלטתי שאני הולך על הרכישה, גם בלי לשמוע אצלי קודם, כך שאני מודה שנוצרה כאן סיטואציה של הסנדלר הולך יחף. אני רוצה לציין שגיא היה מוכן לכל החלטה שלי, והיה מוכן לתת לי לשמוע את המכשיר, כך שכל נושא המורכבות היה רק מהצד שלי.

    כמה מילים על השירות של גיא:  בעת ביצוע ההזמנה, גיא בדק בדיוק כיצד אני הולך למקם את המכשיר ודאג להעביר לחברה את אורך הכבלים הדרוש לי מהספקים לממיר. לאחר שקיבלתי את הממיר, גיא הגיע אלי לביקור לראות שהכל תקין, שהסתדרתי עם חיבור כבלי החשמל (שלא נרכשו אצלו) וכו. באמת שירות מא׳ ועד ת׳.

    העומד למבחן: MSB Discrete DAC

    ליין הממירים הנוכחי של החברה כולל ארבעה דגמים, דגם הכניסה הוא ה-Discrete, מעליו יש את דגם ה-Premier, דגם ה-Reference ולבסוף, דגם הדגל המפואר, ה-Select.

    באתר שלהם, חברת MSB הם מציגים טבלה המשווה באופן ברור בין ארבעת הדגמים:

    MSB Discrete DAC - סקירה של הממיר החדש שלי

    כמובן שטבלה כזו מספרת רק את ההבדלים הטכניים, ואי אפשר להבין ממנה כיצד זה מתבטא בהבדלים בביצועים. מה שכן ניתן ללמוד מהטבלה הוא השימוש במודולים שונים בממירים. בעוד ה-Discrete וה-Premier מגיעים עם מודול ה-Prime DAC (ב-Discrete יש שניים ואילו ב-Premier יש ארבעה), דגמי ה-Reference וה-Select מגיעים עם המודול הבכיר יותר, ה-Hybrid DAC. בנוסף שני הדגמים הבכירים מגיעים גם עם כניסה אנלוגית, כך שהם יכולים לשמש גם בתור קדם מגבר עבור מקורות אנלוגיים.

    מודולים של הרחבה

    אחת הפילוסופיות המרכזיות של חברת MSB, עליה הם גם דיברו בראיון שערכתי איתם, היא המודולריות של המכשירים שלהם. באמצעות המודולריות הזו, הם יכולים לשמור על המכשירים שלהם עדכניים, כך למשל הם הוסיפו יכולות כמו USB Audio עם פענוח MQA, או מודול הזרמה כולל תמיכה ב-Roon Ready גם לדגמים ישנים שלהם, שהושקו בעת שיכולות אלה כלל לא היו קיימות.

    בגרסת הבסיס שלו, דגם ה-Discrete מגיע עם 2 כניסות אופטיות, כניסה קואקסיאלית וכניסת XLR דיגיטלית. היציאה היא יציאת XLR אנלוגית.

    MSB Discrete DAC

    בנוסף ישנו מקום לשני מודולים של הרחבה. המודולים העיקריים שניתן לבחור ביניהם הם:
    1. מודול MSB USB, שמוסיף כניסת USB התומכת בקצב של עד 384kHz, ב-4xDSD ובפענוח MQA.
    2. מודול MSB Network Renderer V2, שמוסיף כניסת רשת המאפשרת הזרמה אל הממיר. הקבצים הנתמכים הם עד 32/768kHz, ישנה תמיכה ב-4xDSD, פענוח MQA ובנוסף המודול הופך את הממיר ל-Roon Endpoint.
    3. מודול MSB ProUSB, המודול הזה מאפשר כניסת USB שהחיבור אליה מתבצע בעזרת כבל סיבים מסוג ProISL. חיבור כזה מאפשר חסינות של האות מרעשים חשמליים. הקצבים הנתמכים הם עד 24/768kHz ועד 8xDSD.

    אני בהחלט מעריך ומכבד את שיטת המודולריות הזו, בכל זאת הייתי שמח לו הממיר היה מגיע עם כניסת USB כסטנדרט, או עם יכולת לבחור מודול אחד בחינם בעת הרכישה. בנוסף, הייתי שמח לו MSB היו משיקים מודול עם HDMI ARC.

    בכל מקרה, אני רכשתי את מודול ה-MSB USB, מכיוון שיש ברשותי סטרימר מדגם ה-Lumin U2 Mini, אין לי צורך במודול ההזרמה. דרך כניסת ה-USB אני יכול להזרים מה-Lumin שלי קבצים מסוג DSD, ושירים בפורמט ה-MQA משירות Tidal.

    MSB Discrete DAC
    מודול ה-MSB USB

    מסלול שדרוג ספקי כח

    כל הממירים של חברת MSB מגיעים עם ספקי כח חיצוניים. ההפרדה בין ספקי הכח למעגלים שאחראים על האודיו היא קריטית מבחינת החברה לתוצאה שקטה ונקייה. בעוד שלושת הדגמים הבכירים מגיעים מראש עם ספק חיצוני ברוחב מלא, בממיר הכניסה של החברה, MSB רצו לספק אופציה נגישה יותר לצרכנים. לכן עבור ה-MSB Discrete DAC ישנו מסלול שדרוג של ספקי הכח.

    ה-MSB Discrete DAC מגיע עם שתי כניסות עבור ספקי כח חיצוניים. בגרסת הבסיס, הממיר מגיע עם ספק כח חיצוני יחיד, ומחבר שמאפשר לחבר אותו אל שתי הכניסות. אופציית השדרוג הראשונה הינה תוספת של ספק כח זהה נוסף. במקרה כזה ספק כח אחד מספק חשמל עבור המעגלים הדיגטליים של ה-Discrete, בעוד הספק השני מספק חשמל למעגל המוצא האנלוגי. השדרוג הבכיר ביותר, מאפשר במקום שני ספקי הכח להשתמש ביחידת ספק הכח המשוכללת של ממיר ה-Prime, אך שדרוג זה מייקר באופן משמעותי ביותר את הממיר.

    אני בחרתי ללכת על אופציית הביניים ולהוסיף ספק כח חיצוני שני ל-Discrete DAC שלי. בנוסף, רכשתי עבור שני ספקי הכח כבלי חשמל מדגם Nordost Blue Heaven.

    MSB Discrete DAC - סקירה של הממיר החדש שלי
    ספקי הכח של ה-MSB Discrete DAC

    ה-Digital Director

    אופציית שדרוג מעניינת וייחודית נוספת שחברת MSB מציעה לכל הממירים שלהם, זו יחידת ה-Digital Director (אם אני לא טועה, ממיר הדגל נמכר עם היחידה הזו כסטנדרט). הרעיון של היחידה הוא הפרדה פיזית בין מעגלי הכניסה ומעגלי העיבוד. כל הכניסות מגיעות אל יחידת ה-Digital Director וממנו האות מועבר באמצעות כבל ה-ProISL שכבר הזכרנו קודם, כך שהאות מגיע אל יחידת הממיר מוגן מרעשים. כבל ה-ProISL אינו גורם להפסדי אות גם במרחקים ארוכים במיוחד, ולכן שיטה זו מאפשרת למקם את היחידות באופן פיזי רחוק אחת מהשנייה, אם סידור כזה נחוץ לכם.

    אני לא רכשתי את השדרוג הזה.

    ציפיות מהשדרוג

    עולם ההייאנד הוא עולם מעט מוזר, ברגע שמגיעים למערכת שמרוצים ממנה, שדרוג הופך להיות לעניין בעייתי. ככל שהמערכת מורכבת מרכיבים רבים יותר הסינרגיה בין כל הרכיבים הופכת להיות למפתח לתוצאת הסאונד. כך שרכיב חדש, שיכול להיות מעולה בפני עצמו, עדיין יכול לפגוע בסינרגיה של מערכת ספציפית ודווקא לגרום לירידה בתוצאה.

    בנוסף, אם נמצאים בנקודה שבה מרוצים מהסאונד, השאלה של ״מה כדאי לשדרוג?״ גם היא הופכת להיות קשה יותר. מעבר לנושא של ״מה רוצים להוסיף״, יש חשיבות אולי אף גדולה יותר לשאלה ״מה רוצים לשמר?״. עם ממיר ה-Ayre QB-9 DSD הרגשתי שנקודות החוזקה של המערכת הן במה תלת ממידית, גבוהים רכים וחלקים, שאינם צורמים אף פעם ואיזון כללי. כל פגיעה בתכונות האלה, הייתה מהווה מבחינתי ירידה ברמה גם אם בנקודות אחרות היה שיפור.

    איפה שקל יותר לענות על שאלות של מה רוצים להשיג, זה התחום הפונקציונלי. למשל העובדה שבממיר ה-MSB DIscrete יש לי יותר מכניסה בודדת, מאפשרת לי לחבר למערכת הסטריאו שלי גם את נגן הבלו-ריי שלי וכך ליהנות גם מ-CD, או הופעות, דרך מערכת הסטריאו שלי. זו פונקציונליות שלא יכולתי לקבל עם הממיר הקודם שלי, שכולל כניסה אחת בלבד.

    מעשה ב-Volts, שכך היה

    בפסקה זו אני אתייחס לנושא טכני ודיי יבש, כך שאם אתם פחות בעיניין, אתם מוזמנים לדלג לנושא הבא. כשרכשתי את ממיר ה-Ayre QB-9 DSD חיברתי אותו תחילה באמצעות כבל RCA אל המגבר המשולב שלי, ה-Nagra Classic Int. בהמשך התחשק לי לשדרג את הכבל ורכשתי כבל XLR מדגם Nordost Blue Heaven. חיברתי את הכבל והתחלתי להרגיש שמשהו לא כשורה, לקח לי זמן להבין למה אני שומע ירידה חדה באיכות סאונד, משהו פשוט לא תקין. בסופו של דבר התברר לי שמדובר בחוסר תאימות של עוצמת המתחים. במגבר ה-Nagra Classic Int ישנם שני מצבים של כניסת ה-XLR, מצב ה-Normal ומצב ה-Pro. במצב ה-Normal המתח המקסימלי שהכניסה מצפה לקבל הוא 2V. ה-Ayre QB-9 DSD ביציאת ה-RCA שלו הוציא מתח של 2V במקסימום, כך שהכל היה כשורה. לעומת זאת, ביציאת ה-XLR המתח שה-Ayre מוציא הוא 4V, כך שהתופעה שנתקלתי בה היא למעשה תופעת Clipping, אחת התופעות החמורות ביותר מבחינת ההשפעה על הסאונד. הפתרון היה להעביר את כניסת ה-XLR ב-Nagra Classic Int למצב Pro, במצב כזה הוא מוכן לקבל אות של עד 10V (מתח גבוה במיוחד, שמתאים לציוד אולפן מקצועי לטעמי). זה כמובן פתר את התופעה, אך יחד עם זאת הביא למצב בו אני בעצם מקבל רק 40% מהעוצמה של המגבר.

    כשקיבלתי את ממיר ה-MSB Discrete DAC השארתי תחילה את ההגדרה בכניסת ה-XLR ב-Nagra על Pro. בממיר ה-Discrete יש שתי הגדרות של עוצמת מוצא, High ו-Low. על פי המדריך הממלצה היא להשתמש ב-High כאשר הממיר משמש בתור קדם מגבר ומחובר ישירות אל מגבר הספק, ואילו ב-Low כאשר הוא מחובר אל קדם מגבר או מגבר משולב. המקסימום מתח שהממיר מוציא הוא 3.57Vrms, בשום מקום באתר או במדריך לא מצאתי התייחסות לכמה Volts הוא מוציא בהגדרת ה-Low. לכן בתקופה הראשונה עבדתי איתו כשהוא על High וה-Nagra על Pro. מכיוון שכמו שציינתי, במצב כזה אני בעצם מנצל פחות מחצי מעוצמת המגבר, החלטתי לנסות להעביר את המגבר ל-Normal ואת הממיר ל-Low. אז קצת קשה לי לדעת אם ה-Discrete מוציא במצב כזה 2V, או פחות מכך, אך בכל מקרה אין שום Clipping וכך אני מנצל אחוז גבוה בהרבה מעוצמת המגבר. בפועל זה אומר שאני צריך להגביר הרבה פחות על מנת להגיע לעוצמה הרצויה.

    מבחינת איכות הסאונד בשני המצבים, אם כי לא ממש יכולתי לעשות Test A\B, אני לא חושב שהרגשתי בהבדל כלשהו.

    עיצוב ואיכות בנייה

    כשהמכשיר הגיע לארץ לאחר המתנה של כמה שבועות מרגע ההזמנה, קפצתי אל גיא לאסוף את המכשיר ונסעתי בהתרגשות רבה הביתה. חיכיתי כמה ימים, עד שהיה לי זמן וצילמתי סרטון חשיפה, בו עשיתי את האנבוקסינג לממיר. כמובן שאת הסרטון פרסמתי לאחר כמה שבועות, כשווידאתי שהכל תקין.

    בהתבוננות במכשירי החברה בתמונות ברחבי הרשת, בסרטונים ואפילו מהסתכלות בהם מרחוק בתערוכות, כביכול אין שום דבר מיוחד שתופס את העיין בהם. תיבות דיי חלקות, אומנם ברור שהן עשויות מאלומיניום איכותי, אך ביחס ללא מעט מוצרי אולטרה הייאנד, שכוללים המון ״בלינג בלינג״, המוצרים של MSB משדרים ניקיון ועיצוב תעשייתי פרקטי ונטול יומרנות.

    MSB Discrete DAC

    אני חייב לציין שברגע שמסתכלים במוצרי החברה מקרוב, נוגעים בהם ובוחנים אותם בתשומת לב, התמונה משתנה לחלוטין. פתאום נהיה ברור עד כמה איכות הבנייה היא פשוט ברמה משל עצמה. עבודת החיתוך של התיבות, הכפתורים, הבורר, כל המחברים, הספייקים המובנים, שמאפשרים גם להציב באופן מושלם את החלקים השונים של המכשיר אחד על השני, כל אלה עשויים ברמה של לא פחות משלמות.

    MSB Discrete DAC
    הספייקים של ה-MSB Discrete DAC

    האלמנט היחיד שהוא נטו עיצובי, הוא ההטבעה של דגם הממיר שנעשה בפינה השמאלית של תיבת הממיר, דבר שנעשה ביד אומן ממש.

    MSB Discrete DAC

    כשפתחתי את ספקי הכח גיליתי את אותה כמות ההשקעה כולל ההטבעה של הדגם. כך שספקי הכח של MSB, שאצל לא מעט חברות ממש לא זוכים לאותה תשומת הלב כמו המכשיר הראשי, זוכים כאן לטיפול מסור ומרשים במיוחד.

    MSB Discrete Power Supply

    המסך במרכז הפאנל הקדמי, הוא דוגמה נוספת לפונקציונליות גבוהה, הוא ברור וקל להבנה גם מרחוק. המסך מציג את איכות התוכן המנוגן, או את עוצמת הניגון, אם אתם לא במצב של fixed volume.

    MSB Discrete DAC

    בנושא העיצוב ואיכות הבנייה, אני פשוט חייב לציין לחיוב את השלט, כאן כבר נהיה ברור שחברת MSB לא מוכנה להוציא שום דבר פחות ממושלם, אם השם שלהם מוטבע עליו. זהו בקלות השלט המרשים ביותר שנתקלתי בו עד כה. השלט עשוי מאלומיניום באיכות הזהה לזו של תיבת הממיר, כל הכפתורים מתכתיים, הסוללה נטענת והשליטה בווליום מתבצעת על ידי גלגל נוח לשימוש.
    בכדי שלא יווצר הרושם של הערצה עיוורת מבחינתי, אציין שכן יש נקודה שפחות אהבתי בשלט וזה השימוש העודף באייקונים, כך שלא תמיד ברור לגמרי מה עושה כל כפתור.

    MSB Discrete DAC remote

    שימושיות

    את החלק הקודם סיימתי בחוות דעת נלהבת כלפי השלט של ה-MSB DIscrete, אך האמת היא שמכיוון שהשימוש שלי ב-Discrete הינו כממיר בלבד, הגדרתי את המוצא של הממיר למצב של Fixed Volume, כך שאין לי כמעט שום שימוש בשלט, או בבורר העוצמה. סיבה נוספת מדוע אין לי כמעט צורך בשלט הוא מעבר הכניסות האוטומטי של ה-Discerete. יש לי שני מכשירים שמחוברים אליו, ה-Lumin U2 Mini, שמחובר אל כניסת ה-USB ונגן הבלוריי, ה-Oppo 103, שמחובר אל הכניסה הקואקסיאלית שלו. ברגע שמגדירים את מעבר הכניסות לאוטומטי, הממיר מגלה בעצמו באיזו כניסה יש אות ועובר אליה.

    אז מהי בכל זאת הסיבה היחידה שאני משתמש בשלט? ובכן, כאשר נינגתי תכני וידאו, כמו הופעות, הייתה השהייה בין הוידאו והסאונד ועל מנת לסדר זאת, יש לעבור למצב הוידאו בממיר ולשם כך יש צורך להשתמש בשלט.

    אם כך לסיכום נושא השימושיות, המכשיר עובד באופן חלק, אוטומטי וחכם, ברמה ששמורה רק למוצרים של Apple. זה תענוג מוחלט להשתמש ב-MSB Discrete, החוויה ברורה ויציבה לחלוטין.

    שדרוגי תוכנה

    נקודת ביקורת אחת שיש לי בנוגע לחווית השימוש ב-MSB Discrete היא בנושא שדרוגי התוכנה. חברת MSB בחרה בשיטה שלא מוכרת לי מאף מכשיר אחר. על מנת לשדרג את תוכנת הממיר צריך לנגן קובץ מיוחד שמורידים באתר שלהם מתחילתו ועד סופו דרך נגן bit perfect. בניגוד לחווית השימוש הסופר ידידותית, את חוויית השדרוג מצאתי כהרבה פחות ברורה. בנוסף, מי שהמקור שלו הוא למשל נגן CD ולא סטרימר, העניין הזה הופך להיות עוד יותר מסובך. הדרך המקובלת כיום היא דרך חיבור התקנים לכניסת USB כלשהי, כך שהבחירה הזו של MSB מעט תמוהה בעיניי.

    לי יצא לשדרג את התוכנה כבר פעמיים. עשיתי זאת על ידי העברה של הקובץ אל הכונן הקשיח שמחובר למחשב, המשמש אותי כ-Roon Core ודרך הממשק של Roon ניגנתי את הקובץ, שבתורו נשלח אל סטרימר ה-Lumin שלי ומשם אל הממיר. בשני המקרים התהליך עבר חלק, ללא תקלות, או בעיות.

    מבחן ההאזנה

    המערכת שלי, אליה ה-MSB Discrete DAC חובר, מורכבת ממגבר משולב, Nagra Classic Int, הרמקולים הם YG Acoustics Carmel 2 והמקור העיקרי הוא סטרימר טרנספורט, Lumin U2 Mini, כל הכבילה היא מסדרת Nordost Blue Heaven. ה-MSB Discrete הועבר למצב Fixed Volume וה-output level הועבר ל-low (כפי שתיארתי בחלק ה-״מעשה ב-Volts, שכך היה״ למעלה).

    בפעם הראשונה שישבתי להאזין ל-MSB Discrete בערב לאחר שחיברתי אותו, אני מודה שהייתה לי מידה של חשש. מחשבות בסגנון של ״האם מיהרתי?״, או ״האם הייתי צריך להתעקש למצוא את הזמן להאזין אל הממיר לפני?״ בהחלט חלפו בראשי. לאחר ניגון של שני קטעים, כל ספק ולו הקטן ביותר חלף ולא חזר מאז לרגע.

    הקטע הראשון היה יצירת הג׳אז Silent World של המתופף הגרמני, Wolfgang Haffner, מתוך האלבום בעל אותו השם שיצא השנה. זהו קטע ג׳אז מעודן ואווירתי עם תיפוף הדוק ומלודיה מרגשת. בקטע הפתיחה ישנה במה שעוטפת אותי מכל עבר, אין שום ספק שהבמה שה-MSB Discrete מייצר היא גדולה יותר, עוטפת יותר ותלת ממדית יותר, ביחס לבמה המצוינת בתורה של ה-Ayre QB-9 DSD. יש יותר אוויר בין הצלילים, כך שהם מופרדים טוב יותר, בנוסף הם מוגדרים יותר, אפשר לשמוע בקלות יותר פרטים, בתופים ובמוזיקת האווירה.

    הקטע השני שבחנתי הוא השיר הפותח את האלבום Room 822 של Emily Barker & Lukas Drinkwater. זהו אלבום שמורכב כולו מגרסות כיסוי אקוסטיות ליצירות של אומנים אוסטרליים. קטע הפתיחה נקרא Push the Sky Away, בלדת פולק רוק אנרגטית ומעודנת בו זמנית. בחלק שבו Lukas מלווה את השירה של Emily, הקולות שלהם מופרדים יותר, הם לא מתערבבים, או ״עולים״ אחד על השני. ההעברה היא נקייה ושוב בעלת במה עוטפת יותר.

    שני הקטעים האלה הם מהיצירות האהובות עלי בשנים האחרונות, שירים שמרגשים אותי ומעבר לכל הפירוק למושגים ״אודיופילים״, דרך ה-MSB Discrete התרגשתי עוד יותר מהיצירות האלה, למרות ששמעתי אותן כל כך הרבה פעמים.

    במשך התקופה מאז שה-MSB Discrete נמצא אצלי, יצא לי לסקור מספר זוגות רמקולים, וכמובן שלתוצאת הסאונד שתיארתי באותן סקירות, גם ל-Discrete היה חלק. הרמקולים שסקרתי הם: Bowers & Wilkins 703 S3, Monitor Audio Platinum 200 3G ולאחרונה גם רמקולי האולטרה הייאנד המרשימים, Kaiser Acoustics Chiara.

    לצורך מבחן ההאזנה הזה, ישבתי לסשן האזנה קצר נוסף, בו האזנתי לכמה קטעים נוספים. התחלתי עם אלבום ה-DSD האיכותי ביותר שברשותי, זהו אלבום הופעה חיה של Yoku Mabuchi Trio (כך נקרא גם האלבום), האיכות היא DSD256. קטע הפתיחה כאן הוא What Is This Thing Called Love.

    MSB Discrete DAC

    הסאונד מרגיש עשיר ונקי, הפסנתר חלק, מהיר והדוק, רמת הפירוט הינה גבוהה ביותר, אך זה לא פוגע בתחושת הטבעיות והנינוחות של העברת המוזיקה, ההפך. ה-Imaging מאפשר להרגיש את מיקום הכלים בבמה, ישנו עומק לבמה ותחושת תלת ממדיות. סולו התופים לקראת סיום הקטע הוא מהיר ומוגדר היטב. העברה מדויקת ומלאה ברגש.

    מכאן המשכתי לכמה CDs, שבזכות ה-MSB Discrete DAC, חזרה לי התשוקה לפורמט הזה. את ה-CDs שלי אני מנגן בעזרת נגן הבלוריי האוניברסלי, Oppo 103, שמחובר אל ה-MSB Discrete באמצעות כבל קואקסיאלי מדגם Boaacoustics Blackberry.

    ה-CD הראשון הוא The Scope של Manu Katché, מתופף הג׳אז הצרפתי. זה אלבום מיינסטרימי, קליל ומבריק, עליו סיפרתי לכם לא פעם וממש לאחרונה רכשתי אותו על גבי CD.

    MSB Discrete DAC - סקירה של הממיר החדש שלי

    בקטע הפתיחה האנרגטי, Keep Connexion, הבס ממלא את כל החדר, אבל שומר של שליטה והדיקות, כך שהוא מלא בפרטים. הקטע עשיר בשכבות שונות שה-MSB מפרק לגורמים עם הפרדה יוצאת מן הכלל. יש דינמיות ואנרגטיות מדבקת וחסרת מאמץ. הבמה עוטפת ומאוד מלאה, אין תחושה של רמקול ימין ושמאל, אלא במה תלת ממידית ועוטפת.

    גם ה-CD הבא שבחרתי רכשתי ממש לאחרונה, ביחד עם The Scope למעשה, הפעם מדובר באלבום שכנראה האזנתי אליו הכי הרבה פעמים השנה והופיע כמעט בכל סקירת ציוד שעשיתי. אני מדבר עם אלבום האינדי פופ Child Of Sin של הזמרת ההולנדית המעט אקסנטרית, Kovacs.

    MSB Discrete DAC - סקירה של הממיר החדש שלי

    הקטע שבחרתי בו הוא High Tide, הדבר הראשון שתופס זה כמובן הווקל הייחודי של Kovacs, שמועבר כאן בפירוט אדיר ומלא ברגש. אני מיד מבין למה אני ממשיך לחזור אל האלבום הזה, הווקל ממורכז ונמצא בקדמת הבמה לפני המוזיקה, כך שלבמה יש כמה שכבות של עומק. הבס פאנצ׳י, נקי ועוצמתי.

    ל-CD השלישי והאחרון בחרתי במשהו שונה, האלבום Immersion של הכנרית הקנדית Angèle Dubeau. דיסק נוסף שרכשתי לא מזמן וגם הפעם מדובר באחר האלבומים שהזכרתי לא פעם בשנים האחרונות, בתור אחד האלבומים האהובים עלי. זהו אלבום של יצירות של מוזיקה קלסית שמונגשות באופן מרגש וקליל יותר במטרה להנגיש את המוזיקה הזו לקהל רחב יותר, שלא בהכרח מתחבר אל הז׳אנר הזה. בחרתי כמובן בקטע Human, שאני לרוב בוחר בו (למרות שמדובר באלבום שכל היצירות בו נפלאות).

    בקטע הזה ניתן להתרשם בשחזור התדרים הגבוהים של ה-MSB Discrete, הכינור מלא ברגש, הצליל חלק, מרגש ביותר ועצום בגודלו. הקטע הזה חודר ישר לנשמה כשהוא מועבר בכזאת עוצמה, דיוק ויחד עם זאת רכות ונעימות. אין פה קמצוץ של סאונד צורם, אלא אווריריות שבאה גם לצד במה גדולה ועוטפת.

    את המבחן אני מסיים בשתי יצירות שניגנתי מ-Tidal דרך Roon. תחילה על מנת להשלים את החלק של המוזיקה האלקטרונית, אני חוזר אל ההוצאה המיוחדת של עשור ל-Random Access Memories של Daft Punk. המהדורה המיוחדת הזו כוללת כמה תוספות שהן פנינים ממש. הקטע שבחרתי הוא GLBTM – Studio Outtakes. אז שוב הבמה היא עצומה, ההפרדה בין הבס ושאר הכלים היא פנטסטית ומאפשרת לפרק לגורמים את היצירה המורכבת הזו, שמשלבת בין אלקטרוני לכינורות וקלידים. דרך ה-MSB מקבלים איזון ופירוט לצד אנרגטיות ואופי חלק ומלודי של ההעברה.

    אז כמו בלא מעט מהסקירות שלי, אני בוחר לסיים בקטע של נגן הבס והמלחין הדגול הישראלי, אבישי כהן. אך הפעם דווקא לא בחרתי ב-Remembering המופתי, אלא ביצירה Move On מתוך האלבום 1970. אז גם ביצירה הזו יש שכבה אלקטרונית, שמופרדת כאן באופן נפלא. למעשה הקטע הזה שנשמע כמו בלדה מלודית, מתברר כמו יצירה מורכבת עם שכבות מרובות ואפקטים קטנים שפזורים לכל אורכה, ודרך ה-MSB DIscrete DAC, אני יכול ליהנות מהעושר האדיר של ההפקה ביצירה הזו מבלי לאבד דבר מהמלודיות והנעימות שלה. כך שזה היה נראה לי כמו סיום ראוי ביותר למבחן הזה.

    סיכום

    MSB Discrete DAC
Lumin U2 Mini
Nagra VPS
Nagra Classic Int

    מהניסיון שלי במערכת סטריאו מודרנית, כשהמקור הראשי הוא לרוב הזרמה, רכיב הממיר הוא אחד הרכיבים הקריטיים ביותר. לכן כשהחלטתי על שדרוג הממיר ובחרתי בממיר כה יקר, הציפיות שלי היו גבוהות. בנוסף, כשמגיעים לציוד ברמה גבוהה ולחתימת סאונד שאוהבים, כל שדרוג מלווה בחשש מסוים. ה-MSB Discrete DAC הפריך כל חשש שהיה לי לאחר כ-10 דקות של שימוש. ה-Discrete לא רק עמד בציפיות שלי, אלא התעלה עליהן. מצד אחד התוצאה הינה ״אודיופילית״ יותר, עם במה גדולה יותר ושיפור בהפרדה והפירוט, אך מהצד השני התוצאה עוד יותר מרגשת, חלקה וטבעית ללא רמז לאנליטיות.

    כשאיכות הסאונד הזו מגיעה לצד איכות בנייה ברמה משל עצמה, חוויית שימוש מצוינת עם מעבר הכניסות האוטומטי ויכולות future proof בזכות הבנייה המודולרית, מדובר כאן בממיר ברמות הגבוהות ביותר שיש.

    ומה לגבי ה-Ayre QB-9 DSD שלי? אז הוא עבר אל מערכת האוזניות שלי, שם הוא מחובר ב-USB אל מחשב ה-MacBook Air שלי, משם ב-RCA אל מגבר האוזניות Stax SRM-D50, אשר מניעים אוזניות Stax SR-009S. ה-Ayre עשה מהפכה לא קטנה במערכת זו, באחוזים אולי לא פחות מאשר השדרוג של ל-MSB Discrete במערכת הראשית. כך שלמעשה בסופו של דבר זכיתי כאן בשדרוג כפול.

    Ayre QB-9 DSD
Stax SRM-D50
Stax SR-009S

    מחירים:
    ה-MSB Discrete DAC עם ספק יחיד: 12,500$ + מע״מ
    ספק כח נוסף: 1,500$ + מע״מ
    מודול ה-MSB USB (הרגיל): 1,000$ + מע״מ
    אחריות: שנה

    המערכת ששימשה אותי לסקירה:
    מגבר משולב: Nagra Classic Int
    רמקולים: YG Acoustics Carmel 2
    סטרימר: Lumin U2 Mini
    נגן CD ובלוריי: Oppo 103
    כבלים
    כבל USB בין ה-Lumin U2 Mini לממיר: Nordost Blue Heaven
    כבל XLR בין הממיר למגבר: Nordost Blue Heaven
    כבל קואקסיאלי בין ה-Oppo והממיר: Boaacoustics Blackberry
    כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven
    חשמל:
    כבלי חשמל עבור המגבר, הממיר והסטרימר: Nordost Blue Heaven
    מפצל חשמל: QBASE QB8 Mark II
    כבל חשמל עבור המפצל: Nordost Red Dawn

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    4 תגובות

    1. כפי שציינתי בפתיח מדובר בסקירה מעט שונה, כיוון שתיארתי מוצר שרכשתי ואת אופי השימוש שהתאים לי. בכל מקרה אין ברשותי מגבר הספק, כך שזה היה מעט מאתגר לבחון את ה-MSB בתוך קדם מגבר.

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן