fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • אודיופיל או לא להיות?

    את ההשראה לכתבה זו קיבלתי מסרטון של ליאור ויקל מקבוצת הפייסבוק דיגי-אנלוגי, (לצפייה בסרטון). בסרטון ליאור מציע את הגדרתו למושג ״אודיופיל״. בכתבה זו אתייחס לדברים של ליאור ואנסה להעביר לכם את השקפתי לגבי מושג האודיופיליות.

    אודיופיל או לא להיות

    דבר ראשון אני רוצה לומר שעבורי יש מילת מפתח אחת חשובה בסרטון של ליאור. מילה, שבזכותה יכולתי להתחבר אל הסרטון, וגרמה לי לרצות להתייחס אליו. המילה הזו היא ״לדעתי״. כל כך מעט פעמים המילה הזו עולה בשיח האודיופילי, בו נראה שכולם בטוחים שהם יודעים הכי טוב. המילה הפשוטה והקטנה הזו, משאירה מקום לדיון ומאפשרת ריבוי דעות, זה הבסיס לשיח מעניין, פורה ומקבל.

    אז מיהו ה-אודיופיל?

    בסרטון ליאור מציע את ההגדרה שלו למה זה אודיופיל, וגם על הדרך למה זה לא אודיופיל. נתחיל מההגדרה, לדבריו של ליאור, אודיופיל הוא מי שמנסה להגיע לסאונד כמה שיותר קרוב לאיך שכלי המוזיקה נשמעים במציאות. אני חושב שזו הגדרה מעניינת וואלידית לחלוטין, המנסה לקחת את תחביב האודיו לעולמות המדויקים, שקיימים בעולם הוידאו למשל. ההבדל הוא שבעולמות הוידאו ישנם סטנדרטים ומדדים מדויקים, שלא ממש קיימים בעולם האודיו (מההקלטה ועד לשחזור במערכת שלכם).

    אם אתם מעוניינים לשחזר במדיוק את כוונת היוצר מבחינת הנכונות של התמונה, יש לכם כלי מדידה שיוכלים לומר לכם בדיוק עד כמה המסך שלכם מדויק. לעומת זאת, באודיו הסיפור הרבה יותר מורכב, מכיוון שאין כל כך סטנדרטים ומדדים אובייקטיבים פשוטים. יש מדדי תגובות תדר למיניהם וכו, אבל אני חושב שרוב החובבים והסוקרים מחזיקים בדעה שמדידות, לפחות אלה המפורסמות לציבור, אינן מספקות את התמונה המלאה. הן יכולות להראות בעיות מסוימות במוצר, אבל קשה לקבוע איזה רמקול או מגבר תאהבו על פי המדידות שלהם. כך שיש כאן הרבה מקום לטעם אישי ופרשנות.

    אודיופיל או לא להיות

    ההמלצה של ליאור היא לצאת ולשמוע הופעות, על מנת להתרשם כיצד סאונד של כלים אמיתיים באמת נשמע. קודם כל, זו עצה מעולה, לכו תהנו ממוזיקה ותחוו את החוויה, בסופו של דבר בגלל המוזיקה אתם בתחביב הזה, לא? לגבי להתרשם מסאונד בהופעות, זה נכון לגבי הופעות אקוסטיות, אך כל הופעה שכוללת ציוד הגברה תלויה מאוד באיכות הציוד, החלל ואיש הסאונד. לא פעם אני מאוד מתאכזב מאיכות הסאונד בהופעות, כך שלא בהכרח הייתי רוצה שככה המערכת שלי תשמע.

    אודיופיל או לא להיות
    הופעה של דון מנזה שהייתי בה במינכן

    הצעה אלטרנטיבית למושג אודיופיל

    מהי המשמעות של המושג אודיופיל בשבילי?
    אני חושב שזהו מושג שהתגלגל במשך שנים. באיזשהו מקום זהו מושג שלטעמי הומצא על ידי אנשים שמחפשים להאדיר את עצמם. זה כמובן מאפשר ליצרנים והמשווקים לכוון את המוצרים שלהם לקהל הזה, ״אם תקנו את הרמקול שלנו, אז תהיו שייכים למועדון האודיופילים״. בנוסף לא פחות חשוב מהגדרת המושג זה לראות איזה התנהגות מתלווה אל המושג הזה. לצערי לא פעם, מדובר בהתנהגות דיי שלילית של שחצנות ואליטיזם. לא מנסה להוציא שם רע לאודיופילים, ברור שיש ביניהם גם אנשים נחמדים ומקבלים.

    במקום לספק לכם את ההגדרה שלי ל״אודיופיל״, אני מנסה כבר תקופה לדחוף מושג אלטרנטיבי, שלדעתי הוא הרבה יותר פשוט ומכיל. המושג הזה הוא ״חובב סאונד״. מהי ההגדרה של ״חובב סאונד״? פשוט מאוד כל אחד שנהנה מסאונד טוב, בגבולות התקציב שלו ושאכפת לו כיצד המערכת שלו נשמעת. אז האם אני אודיופיל? מבחינתי, תחליטו אתם, אבל אני בוודאות ״חובב סאונד״ וזה ״מועדון״ שהרבה יותר חשוב לי להשתייך אליו.

    אודיופיל או לא להיות

    אודיופיל או ״סתם״ עשיר?

    נושא נוסף שליאור מתייחס אליו בסרטון שלו הוא מיהו לא אודיופיל, או לפחות לא בהכרח אודיופיל. על פי ליאור, אם יש לכם מערכת יקרה, הוא נתן שם דוגמה של מגבר ב-50 אלף ורמקולים ב-100 אלף, אז לא בטוח שאתם אודיופילים, אבל בטוח שאתם עשירים (אלא אם כן, לקחתם הלוואות בשביל זה). הנושא הזה ממש מזכיר לי את סדרת הריאליטי של נטפליקס, ״המכונית המהירה ביותר״. אני לא כזה חובב רכב, אבל מאוד אהבתי את הסדרה. בכל פרק בסדרה מתקיים מרוץ בין 4 מתחרים. 3 מתחרים הם בעלי רכבים משופצרים, כל מיני רכבים ישנים (שלא לומר גרוטאות), רכבים שאותם המתחרים משקיעים בהם מהבוקר עד הערב. המתחרה הרביעי הוא בעלים של רכב ספורט חדיש ויוקרתי.

    אז מיהו יותר חובב רכבים או ״רכב-פיל״? מי שמתעסק בזה כל היום, בוחר בעצמו כל חלק על מנת להוציא עוד קמ״ש, או שיפור כלשהו אחר מהרכב שלו, או הבעלים של הרכב היוקרתי? אני מניח שהתשובה של הרוב תהיה אופציה א׳. לטעמי, מי שבוחר לרכוש רכב יוקרתי או לחלופין מערכת אודיו יקרה, גם אם יש לו אינסוף כסף, עדיין בחר להשקיע בתחום הספציפי, אז כנראה שלכל הפחות איכפת לו מאותו התחום. 

    כאנקדוטה אציין וסליחה על הספויילר, שברוב הפרקים (אך לא בכולם) רכב הספורט היוקרתי ניצח, אז תשליחו מזה מה שתרצו על תחום האודיו.

    אודיופיל או לא להיות

    האם איבדנו בדרך את המטרה?

    אני רוצה להציע להסתכל על הנושא הזה מכיוון שונה. אם נמשיך רגע עם האנלוגיה למכוניות, מה היא המטרה של להיות בעלים של רכב ספורט/מרוץ? האם זה להתעסק עם הרכב או ליהנות מהנהיגה? אם נחזור אל האודיו, האם זה כל הזמן להתעסק עם המערכת, עד מ״מ שמאלה או ימינה, עוד כבל חשמל איכותי וכו׳, או שזה לשבת וליהנות ממוזיקה ולהכיר מוזיקה חדשה ומרגשת?

    התנהגות מוכרת בקרב האודיופילים היא בחינת מערכת בדקדקנות, הם יקחו את ה-5-10 שירים שהם מכירים היטב ויסתובבו איתם בין החנויות/יבואנים. הם ישמעו את אותם הקטעים פעם אחר פעם, על מנת להבין איזה מערכת או רכיב נותנים את התוצאה הטובה ביותר מבחינתם. עכשיו, אני רוצה להבהיר, שאם המטרה היא למצוא את המערכת הטובה ביותר, זו אכן אחת הדרכים הנכונות לעשות זאת, מכיוון שצריכים נקודת ייחוס שמכירים היטב ואם כל מערכת תנגן משהו שונה, יהיה קשה מאוד להחליט מי הכי טובה. אני רק רוצה לציין, שבזמן הזה ניתן היה לשמוע עוד 100 אלבומים חדשים ולהכיר מוזיקה נהדרת.

    אודיופיל או לא להיות

    הנקודה שאני מנסה להגיע אליה היא שבין אם אתם אוהבים מערכות יקרות ומנסים להגיע לסאונד המושלם, או אם יש לכם מערכת כניסה צנועה, מה שחשוב באמת ל-ד-ע-ת-י זה לזכור שהמטרה של המערכת שלכם היא להשמיע מוזיקה. אז תתרווחו רגע ותשימו איזה מוזיקה שאתם אוהבים בזכות המוזיקה, ולא בהכרח משהו אודיופילי, או שתחפשו משהו חדש לשמוע ופשוט תהנו. בנוסף, בפעם הבאה שאתם משדרגים רכיב כי אתם רוצים יותר בס, או יותר דינאמיות, או במה עוטפת יותר, אני מציע שלמדדים שלכם לגבי האם הקנייה השתלמה, תוסיפו גם את ״האם אתם שומעים יותר מוזיקה? והאם אתם יותר נהנים לשמוע מוזיקה?״

    עד כאן דעתו של חובב סאונד ואוהב מוזיקה.

    *התמונות בכתבה צולמו על ידי בתערוכת מינכן 2022.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן