fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • התאמה מושלמת – נטפליקס

    “התאמה מושלמת” (באנגלית, The One) הינה סדרת נטפליקס חדשה המשלבת דרמה, פשע ומדע בדיוני. בבסיס הסדרה עומד רעיון מבריק שמשנה לגמרי את חוקי האהבה ומערכות היחסים. האם הסדרה עושה מספיק בשביל להפוך את הרעיון לסיפור טוב?

    התאמה מושלמת

    תקציר העלילה – התאמה מושלמת

    זוג מדענים עולים על רעיון שמשתמש בניתוח DNA על מנת לאתר בני זוג שהם הזיווג המושלם, כאלה שיתאהבו ללא תנאי וישלימו אחד את השני. הרעיון הגיע לחוקרים מחקר נמלים בכלל. כך מוקמת החברה “התאמה מושלמת”, שהופכת להיות לחברת ענק וסוחפת אחריה מיליוני אנשים לחפש את הזיווג המושלם שלהם.
    מהר מאוד מתברר שמאחורי החיוכים ומסעות הפרסום של המנכ”לית רבקה ווב, מסתתר סיפור הקמה בעייתי ומסכת שקרים ותככים.

    התאמה מושלמת

    חלק המדע בדיוני

    מדע בדיוני או פנטזיה מוצלחים גורמים לנו לחשוב מה אנחנו היינו עושים באותה הסיטואציה. כשהרעיון בבסיס הוא טוב, הוא מדמה מצבים היפותטיים שמעוררים שאלות עמוקות, כשהביצוע הוא טוב, אז לרוב הוא יכלול דמויות ראליות, שאנחנו יכולים להזדהות איתם ומראה לנו התנהגויות אפשרויות של אותן הדמויות באותם המצבים ההיפותטיים. לנו נשארות השאלות, כיצד אנחנו היינו נוהגים, מה זה אומר עלינו, מה אנחנו מרגישים כלפי ההחלטות של הדמויות וכו’.

    “התאמה מושלמת” היא דוגמה מושלמת לרעיון מדע בדיוני מבריק. חברת “התאמה מושלמת” מציעה את האפשרות להיבדק ולמצוא את אותו האדם שנתאהב בו וישלים אותנו. לכאורה יש פה את הפתרון המושלם לעולם הדייטים וההיכרויות. אבל מה קורה אם אנחנו כבר נמצאים במערכת יחסים, מה אם אנחנו נשואים, ואולי אפילו עם ילדים כבר. האם נתפתה לבדוק בכל זאת? הרי מה הסיכוי שבאמת מצאנו את האדם המושלם עבורנו? אולי אנחנו דווקא בטוחים לגמרי בכך שאנחנו מרוצים מבני הזוג שלנו, אבל חסרי ביטחון בכך שהם בטוחים בנו? האם אנחנו מוכנים לזרוק לפח מערכת יחסים ארוכה של שנים, שנבנתה על חברות ואהבה תמורת ההתאהבות המושלמת שמערכת כלשהי מבטיחה לנו?

    התאמה מושלמת
    מייגן, המכונה “מייגן יוגה”, אחת הדמויות הטרגיות בסדרה

    כפי שאתם רואים, הרעיון הזה מעלה המון שאלות וחלקן מקבלות ביטוי בסדרה. עלייתה של החברה מובילה לעלייה דרמטית בגירושין, ולכך שפוליטיקאים מתחילים להיות מודאגים מהשפעתה על התפוררות מוסד הנישואין. בלא מעט סיפורי זיווג מושלמים יש את הצד של הנפגעים.

    עוד נקודה שתורמת ליסוד המדע הבדיוני זה הסיכוי הסביר. הרעיון כאן אינו מופרך לחלוטין ובהחלט יכול להיות שניתן להגיע לאיזה מאפיין גנטי, שיחזה התאמה בין שני אנשים. עבורי זהו סימן של מדע בדיוני באיכות גבוהה, כזה שמראה שיש מחשבה מאחוריו ולא סתם, “נגיד שיש חייזרים או משהו לא טבעי” וזה מה שיניע את העלילה.

    התאמה מושלמת – נטפליקס
    רבקה וג’יימס ממציאים את “התאמה מושלמת”

    חברת “התאמה מושלמת” ודמותה של רבקה ווב

    חברת טכנולוגיה, או ביו-טכנולוגיה גדולה הנשלטת בידי מנכ”ל כריזמטי, שנראה שהוא מוכן לעשות הכל בשביל להצליח, זה לא משהו שלא ראינו בשלל סרטים וסדרות. אחד החידושים כאן זה שמדובר במנכ”ל שהיא אישה. לראות דמות נשית בתפקיד הזה, זהו מחזה נדיר יותר, גם בגלל שזו המציאות ויש הרבה פחות מנכ”ליות, אבל גם בגלל הייצוג הנשי הקלסי בקולנוע ועל גבי הטלוויזיה, כבעלות מוסר ואנושיות. ואכן ככל שהעונה מתקדמת ואנחנו מגלים יותר ויותר על רבקה, היא מתאימה הרבה יותר לפרופיל של דמות המנכ”ל, שמוכן לדרוך על גופות בדרך לפסגה.

    התאמה מושלמת – נטפליקס
    מארק והאנה זוג שהתחתן לפני המצאת “התאמה מושלמת”

    כשמראים לנו את דמותה של רבקה לפני שנתיים, היא ניראת כמו בחורה צינית וחכמה, שמשדרת שהיא אדם טוב שאינו רוצה לפגוע בזולת. זה קשה לעכל איך בתוך תקופה כה קצרה היא הופכת להיות דורסנית, כוחנית, נקמנית וחסרת מעצורים. כמעט מידי פרק, אמרתי לאשתי ש”אני לא מצליח להבין את הדמות הזו”. בפרקי הסיום מתברר שלמעשה רבקה לא באמת מבינה את עצמה גם. התחושה היא שדמותה היא דמות שפועלת מתוך אינסטינקט לשרוד ולהצליח, בכל סיטואציה שנקראת בדרכה, היא תראה כיצד ניתן למקסם את המצב. רבקה לא מתעסקת בניתוח של טוב ורע, היא לא יושבת וחושבת ועושה ניתוח לאחור של מעשים, היא מרוכזת כולה בצעד הבא ובאיך לפעול ולהגיע להישגים. היא אפילו לא מקדישה רגע למחשבה של האם היא בכלל רוצה או צריכה את כל ההישגים האלה והאם זה עושה אותה מאושרת. באחת השיחות שלה עם השותף המקים, ג’יימס, היא אומרת לו שאולי היא בכלל לא יודעת איך להיות מאושרת.

    אני חושב שמצטייר כאן פרופיל מאוד מעניין של דמות מנכ”ל. רבקה היא “כרישה” אמיתית, היא בוחרת מטרה ומגיעה לשם. זו כנראה תמצית הקפיטליזם האמריקאי. כשהאשמות רבות ושונות מוטחות ברבקה ובחברה שלה, התשובה הלקונית שלה היא תמיד “אבל עזרנו למיליוני בני אדם למצוא אהבה”. זה מדגיש את המנטרה והזיקוק של המטרה של מנכ”ל, היא לא רואה בעיניים את האנשים שנפגעים, המבט שלה נעול על המטרה האחת והיחידה וכל עוד משיגים אותה, אז זה נחשב להצלחה מבחינתה. נראה שהמנטרה הזו כל כך שזורה במוחה, שהיא בכנות מאמינה שזה כל מה שחשוב.

    התאמה מושלמת – נטפליקס

    נושא מעניין נוסף הוא מדיניות הפרטיות, זהו נושא שהפך להיות מרכזי מאוד בבתי המחוקקים והמשפט ברחבי העולם. חברות ענק כמו גוגל ופייסבוק אוספות עלינו כמויות אדירות של מידע, שניתן לנצל בדרכים שלא בטוח שהיינו רוצים. בעקבות כך, הרבה חוקים מגבילים נוצרו בתקופה האחרונה. “התאמה מושלמת” מראה בדיוק את הבעתיות בכך. ניצול המידע שקיים במערכת על ידי רבקה, זה אחת השיטות שלה לפגוע באויביה.

    הפן הטכני

    בפן הטכני אני רוצה להתייחס לשתי נקודות, עריכה ואיכות המשחק. מבחינת העריכה, העלילה מתקדמת בשני מישורים, ההווה וסיפור ההקמה של החברה, שהתחיל לפני שנתיים. בפתיחת הסדרה מתגלה גופה, שמובילה לחקירה. סצנות מהעבר מגלות לנו שהגופה הזו קשורה בסיפור ההקמה של החברה. ככל שהעונה מתקדמת אנחנו מקבלים הצצות יותר ויותר גדולות אל העבר ומקבלים את הסיפור המלא. סגנון העריכה הזה מוסיף הרבה עניין לצפייה ומבוצע כאן ברמה גבוהה ודיוק מרשים.

    התאמה מושלמת – נטפליקס
    קייט השוטרת החוקרת

    רמת המשחק היא מעולה. הקאסט הוא בריטי ברובו. האנה וייר – Hanna Ware, מגלמת את רבקה ועושה תפקיד אדיר. רוב הצוות המשלים עושה עבודה נהדרת גם כן, ראויה לציון זואי טאפר – Zoe Tapper, המגלמת את השוטרת החוקרת, קייט.

    מה פחות אהבתי

    עבורי הנקודה החלשה של הסדרה היא בחלוקת הפוקוס שלה. הסדרה עוסקת בשני דברים עיקריים, התמודדות האוכלוסייה עם האפשרות של לדעת מיהו הזיווג המושלם עבורם ובחקירת הנסיבות, שהובילו להימצאות הגופה בפתיחת הסדרה.

    בעוד רעיון הזיווג הוא רעיון מרתק, שניתן היה לקחת אותו למיליון כיוונים שונים, מקרה החקירה שמוביל לקרב מוחות בין שוטרת חוקרת עיקשת למנכ”לית אכזרית של חברת ענק חזקה, שאומנם עשוי בצורה מעולה, אבל אינו מחדש ביחס להרבה תכנים דומים, שעסקו בנושא. כך שבעוד המצבים השונים שאפשרות הזיווג מעמידה בהם את האנשים הייתה מרתקת עבורי, מקרה החקירה של המנכ”לית היה פחות מעניין. לכן הייתי מעדיף לו החלק הראשון היה מקבל יותר זמן מסך.
    אני חושב שסדרה שבה בכל פרק יש סיפור אחר על איך זיווג ה-DNA שינה חיי משפחה, יכלה להיות מרתקת.

    התאמה מושלמת – נטפליקס
    קייט ושותפה לחקירה

    הדמיון ל”הבושם”

    לפני סיום, אתייחס בקצרה לקו דמיון שמצאתי בין “התאמה מושלמת” ל”הבושם” הגרמנית. עד היום “הבושם” היא אחת הסדרות הטובות ביותר שראיתי בנטפליקס. המשותף לשתי הסדרות הללו זה בהפרכה של תחושת הנעלות שלנו בתור יצורים תבוניים. ב”הבושם”, ריחות גורמים לבני אדם, לאבד כל שליטה וצלם אנוש ולרדת לרמה של חיה הפועלת על פי אינסטינקטים בלבד. הרעיון הזה מבעית בעיני, שאם כל החשיבות העצמית שלנו בתור יצורים אינטלקטואלים, ניחוחות מסוימים יכולים להחזיר אותנו למצב של חיה פרימיטיבית, מבלי שיש לנו יכולת להתנגד.

    לעומת זאת, ב”התאמה מושלמת”, אומנם המשיכה שלנו לאדם אחר מוסברת כמשיכה שמקורה ב-DNA שלנו, אבל הסדרה מראה שכן יש לנו אפשרות בתור יצורים תבוניים, לשקול ולבחור אחרת, אם כי זה יהיה מאוד לא קל. כך שהמסר ב”התאמה מושלמת” הוא מסר שמשאיר לנו מקום לפעול לפי האינטלקט ולהתגבר על היצר החייתי שלנו, וזה משהו מעודד שקל לי יותר לקבל.

    סיכום

    התאמה מושלמת – נטפליקס

    “התאמה מושלמת” היא אחת מסדרות המדע בדיוני המרתקות שראיתי בתקופה האחרונה. הפן הטכני כולל עריכה נהדרת, ומשחק משובח. נקודת החוזקה של הסדרה היא רעיון המדע בדיוני העומד במרכזה, העובדה שניתן למצוא את אהבת האמת שלנו באמצעות מדע ובכך לחסוך את כל תהליך ההיכרות והדייטים. זהו רעיון שמעורר המון מחשבות שרק את חלקן הסדרה מציגה בפנינו.
    במקביל לכך הסדרה מתארת חקירת משטרה המתנהלת מול מנכ”לית החברה. עבורי למרות שתהליך החקירה מעניין ועשוי היטב, הוא הרבה פחות מקורי ומעניין מחלק המדע הבדיוני והייתי מעדיף חלוקת זמן מסך, שהייתה נותנת דגש רב יותר לדיון על כיצד ההמצאה הזו משפיעה על האנושות.
    שורה תחתונה, סדרת מדע בדיוני מרתקת ומומלצת ביותר.
    הציון שלי: 9/10

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    2 תגובות

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן