fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • סאונדבר – כל מה שרציתם לדעת ועוד

    הסאונדבר הפך בשנים האחרונות לאחד הרמקולים הנפוצים ביותר בסלון הישראלי. שוק הסאונדברים הוא מגוון וכולל מבחר רחב במיוחד. בכתבה זו נספק לכם את כל המידע הנחוץ על מנת לבחור את הסאונדבר המושלם לצרכים שלכם.

    סאונדבר

    מהו סאונדבר (Soundbar)?

    לפני שנתחיל לצלול לתכונות ואפשרויות נסביר קודם מהו בכלל סאונדבר. ובכן, סאונדבר הוא אוסף של רמקולים המגיעים בקופסה אחת ומעוצבים בצורה שתאפשר לכם להציב אותו מתחת למסך הטלוויזיה שלכם.
    הגרסאות הראשונות של סאונדבר היו פשוט שילוב של רמקולים קדמיים וסטריאו בגוף אחד, הם נקראו LCR Soundbar. הסאונדבר האקטיבי הראשון הוצג בשנת 1998 בידי חברת Altec Lansing, הדגם היה ADA106, והוא כלל שלושה וופרים ושני טוויטרים, הוא הגיע עם סאבוופר חיצוני ותמך בפורמט Dolby Pro Logic.

    סאונדבר – כל מה שרציתם לדעת ועוד
    Altec Lansing ADA 106

    כיום, רוב מוחלט של הסאונדברים בשוק הם סאונדברים אקטיביים, כלומר כוללים את ההגברה בפנים.

    הפופולריות של סאונדברים

    הביקוש והפופולריות של סאונדברים עלתה מאוד בשנים האחרונות בגלל מספר סיבות. הסיבה הראשונה היא הפער הגדול בין הביצועים של מסכי הטלוויזיה המודרניים מבחינת איכות התמונה והתחושה הקולנועית שהם מעניקים, לעומת ביצועי הסאונד שלהם, שהם לרוב חלשים. הרצון לייצר מסכים דקים וכנראה גם בלחסוך בעלויות, מתוך הנחה שאנשים שרוכשים מסכים יקרים ישתמשו במערכות רמקולים נפרדות ממילא, זה כנראה מה שהוביל את היצרנים פחות להשקיע בתחום האודיו במסכים.

    סאונדבר – כל מה שרציתם לדעת ועוד
    Klipsch Cinema 600

    סיבה נוספת לפופולריות של סאונדברים היא שהרבה אנשים לא מעוניינים להתקין מערכת קולנוע שלמה בסלון שלהם, הדבר כולל מספר רב של רמקולים, הרבה מאוד כבלים, עלויות לא מבוטלות ומהווה פתרון מורכב ומסורבל באופן יחסי. כמובן שחובבי הטכנולוגיה יעדיפו מערכת קולנוע שלמה, אבל לרוב האנשים, פתרון של סאונדבר יהיה מספיק טוב, פחות מסורבל ונגיש יותר מבחינת המחיר.

    אלו סאונדברים קיימים בשוק?

    הסאונדברים מגיעים בשלל עיצובים וגדלים והם מגיעים ברמות מחיר שונות. המחיר של הסאונדבר נובע מאיכות ההגברה והדרייברים שלו (המהווים השפעה ישירה על איכות הסאונד המתקבלת), מהתכונות המתקדמות המשולבות בו וכמובן מהמיתוג והעיצוב.

    סאונדבר – כל מה שרציתם לדעת ועוד
    ה-Polk Audio Magnifi Mini, אחד הסאונדברים הכי קומפקטיים בשוק

    מאפייני הסאונדבר

    המאפיינים החשובים של סאונדברים, שכדאי לכם לשים לב אליהם, הם מספר הערוצים, האם הסאונדבר כולל סאבוופר ויכולות מתקדמות כגון HDMI ומיתוג וידאו.

    כמות הערוצים

    כמות הערוצים של הסאונדבר, זו למעשה כמות הרמקולים המובנים בתוכו. למשל סאונדבר בתצורה של 2.0 מורכב מזוג רמקולים (כלומר סטריאו). משמעות הדבר היא שהזרמה של סרטים עם פסקול של 5.1 ערוצים יעבור “הנמכה” לסטריאו. למשל הסאונדבר Monitor Audio ASB-10 הוא סאונדבר 2.0 נהדר.

    סאונדבר – כל מה שרציתם לדעת ועוד

    סאונדברים עם 5 ערוצים ויותר, יכללו ערוץ סנטר ייעודי, ולכן לרוב יציגו הפרדה טובה יותר של דיאלוגים, שאר הערוצים בסאונדברים אלה מנסים לדמות ערוצים אחוריים כמו במערכת 5.1 סטנדרטית בה ישנם רמקולים אחוריים. בדרך כלל, סאונדברים אלה יכילו רמקולים בצדדים שלהם וינסו לשדר את האות של הרמקולים האחוריים בזווית רחבה ובכך לנסות לדמות את התחושה כאילו הסאונד מגיע אלינו מאחור.

    סאונדבר – כל מה שרציתם לדעת ועוד
    ה-Sonos Arc

    מהניסיון שלי, אף סאונדבר כזה לא מצליח באמת לדמות את החוויה והסאונד שמתקבל תמיד ירגיש קדמי ביחס למאזין ולא יעטוף אותו באמת.
    שימו לב, שישנם סאונדברים שניתן להוסיף אליהם גם רמקולים אחוריים אמיתיים, שלרוב יחוברו לחשמל ויהיו מקושרים אל הסאונדבר בצורה אלחוטית. בצורה כזו ניתן לקבל תחושה קולנועית עוטפת, אבל לשם כך יש להתקין את הרמקולים האחוריים ולהעביר חשמל אליהם, מה שסותר במעט את הפשטות והקלות של התקנת המערכת, דבר שכנראה מראש היווה את אחת הסיבות לבחירה בסאונדבר.

    אחת הגישות המקוריות לפתרון בעיה זו תוכלו למצוא בסאונדבר Bar 9.1 של חברת JBL. הסאונדבר הזה כולל זוג רמקולים אחוריים נטענים. הרמקולים האחוריים מתחברים בצדי יחידת הסאונדבר המרכזית ונטענים, ואז כשרוצים לראות סרט, פשוט מנתקים אותם ומציבים אותם, למשל בגב הספה עליה יושבים, כך ניתן לקבל רמקולים אחוריים מבלי צורך להתקין אותם על הקיר ולהעביר כבלים.

    סאונדבר – כל מה שרציתם לדעת ועוד
    ה-JBL Bar 9.1

    בשנים האחרונות, סאונדברים רבים תומכים גם בפורמטי ה-Dolby Atmos, בדמות רמקולים הממוקמים בחלקו העליון של הסאונד בר ויורים את הסאונד כלפי מעלה. הסאונד אמור לחזור אלינו מהתקרה, ולתת לנו תחושה של סאונד המגיע מעלינו. תוצאות האפקט הזה מאוד תלויות בחלל שלכם, בחומר ממנו עשויה התקרה שלכם, נקודת ההאזנה שלכם ועוד. לדוגמה, בסקירה שלי ל-LG SN9Y, כן הצלחתי להרגיש את האפקט בחלל שלי.

    סאונדבר – כל מה שרציתם לדעת ועוד
    רמקול ה-Dolbu Atmos בסאונדבר LG SN9Y

    הסאבוופר

    הסאבוופר הוא אחד הרמקולים החשובים ביותר במערכת הקולנוע. ללא סאבוופר שישחזר את כל האפקטים והפיצוצים של סרטי האקשן או המדע בדיוני, לא תוכלו לקבל תוצאה קולנועית. אם כל מה שאתם רוצים זה לשפר במעט את הסאונד מהטלוויזיה שלכם, אז סאונדבר ללא סאבוופר יכול להספיק לכם, אבל אם יש לכם איזה שהן שאיפות להרגיש סאונד, שמזכיר במשהו סאונד קולנועי, אני ממליץ לכם לא לוותר על סאבוופר.

    חלק מהסאונדברים מגיעים בחבילה עם סאבוופר, ורובם גם כולל חיבור אלחוטי אל יחידת הסאונדבר. חיבור אלחוטי, מעבר לחיסכון בהעברת כבל, מאפשר גמישות רבה במיקום הסאבוופר בחלל ההאזנה. תוכלו למשל למקם את הסאבוופר בקיר האחורי מול הטלוויזיה.

    סאונדבר – כל מה שרציתם לדעת ועוד
    סאונדבר Samsung Q70T עם סאב אלחוטי

    סאונדברים אחדים מגיעים ללא סאבוופר, אך כוללים יציאת סאבוופר, שתאפשר לכם לחבר אל הסאונדבר סאבוופר חיצוני בחיבור חוטי. דוגמה לסאונדבר כזה זה ה-Sennheiser Ambeo האימתני, שאינו כולל סאבוופר, אך יש לו יציאת סאב.

    Sennheiser Ambeo soundbar
    ה-Sennheiser Ambeo, המלך של הסאונדברים

    HDMI ומיתוג וידאו

    סאונדברים מודרניים רבים כוללים יציאת HDMI תומכת ARC, שזו הדרך המומלצת ביותר לחבר את הסאונדבר אל הטלוויזיה שלכם.
    חשוב להבין שכל מחברי ה-HDMI בטלוויזיות הם כניסות, ואילו מה שאנחנו מעוניינים לעשות כאן זה להוציא אות של קול מהטלוויזיה אל הסאונדבר. זו בדיוק המשמעות של ARC, שזה ראשי תיבות של Audio Return Channel. כלומר למרות שחיבור ה-HDMI הוא כניסה, בעזרת התכונה של ARC הוא יכול לשלוח אות קול בחזרה למקור שמחובר אליו, כלומר הסאונדבר.
    כיום יש כבר תקן מתקדם יותר, שנקרא eARC, או Enhanced Audio Return Channel. תקן זה כולל רוחב פס רחב יותר המאפשר העברה של אות דיגיטלי גם בפורמטים מתקדמים כמו Dolby Atmos, ללא שום הפסדים, כלומר loseless. כמובן שעל מנת שתוכלו לנצל את התקן הזה, גם הטלוויזיה וגם הסאונדבר שלכם צריכים לתמוך בו.

    סאונדבר – כל מה שרציתם לדעת ועוד

    בחלק מהסאונדברים תמצאו גם כניסת HDMI אחת או יותר, לחיבור מכשירים חיצונים (סטרימר, ממיר כבלים, קונסולת משחק ועוד). סאונדברים אלה יכולים לשמש אותכם גם כמיתוג וידאו. אם המסך שלכם תלוי על הקיר והסאונדבר מונח על השידה מתחתיו, יכול להיות נוח יותר לחבר נגנים למיניהם אליו מאשר אל הטלוויזיה. במידה ואתם רוצים להשתמש בסאונדבר כממתג וידאו, מומלץ לוודא שהוא תומך בהעברת הפורמטים החשובים לכם, למשל אם תרצו לצפות בסרט החדש בנטפליקס שתומך ב-Dolby Vision, תצטרכו לוודא שאכן הסאונדבר שלכם יודע להעביר פורמט זה.

    בסאונדברים שאינם כוללים יציאת HDMI תומכת ARC, לרוב החיבור למסך הטלוויזיה יתבצע באמצעות כבל אופטי (או Bluetooth, אם את מעדיפים חיבור אל-חוטי).

    יכולות מתקדמות נוספות

    יכולות מתקדמות שקיימות בחלק מהסאונדברים המודרניים הן: אפליקציית שליטה, יכולת תיקון אקוסטי לחדר, תמיכה בהזרמת מוזיקה דרך הרשת (למשל דרך כרומקאסט או AirPlay) ועוד. רוב מוחלט של הסאונדברים בשוק מציעים גם תמיכה ב-Bluetooth, שיכול לשמש גם לחיבור הטלוויזיה וגם להזרמת מוזיקה ממכשירים ניידים.
    תכונות מתקדמות מהסוג שפירטתי כאן, מוסיפות לא מעט נוחות וחוויית שימוש מודרנית, אבל לא תמיד אתם זקוקים לתכונות המתקדמות הללו. לדוגמה, אם בתקציב שלכם עומדת בפניכם בחירה בין סאונדבר מתקדם לסאונדבר נטול חלק מהפונקציות הללו, יכול להיות שהסיבה לכך היא שבסאונדבר הפשוט יותר הושקע תקציב גדול יותר באיכות היחידות או ההגברה, ולכן דווקא הוא ישמע טוב יותר.

    סאונדבר או אולי בכלל רמקולי סטריאו מוגברים

    סאונדבר יכול לשמש לא רק לשיפור הסאונד של המסך שלכם, אלא גם כמרכז בידור שלם עם יכולות ניגון מוזיקה. הסאונדברים נמצאים בכל מקום ולכן הרבה אנשים בוחרים בהם, אבל אני חושב שלפני שרצים לקנות סאונדבר, כדאי להסתכל רגע בתמהיל השימוש האישי שלכם. אם אתם אוהבים לשמוע מוזיקה והתוצאה במוזיקה חשובה לכם יותר, תוכלו לקבל תוצאה טובה יותר אם תבחרו בזוג רמקולים מוגברים. למשל ה-Triangle Elara LN01A, שסקרנו לא מזמן, מהווים פתרון נהדר במוזיקה וגם בסרטים.

    סאונדבר – כל מה שרציתם לדעת ועוד
    הרמקולים האקטיביים Triangle Elara LN01A

    שימו לב, שאם אתם רוצים לקבל תוצאה טובה בקולנוע, בין אם בחרתם בכיוון סאונדבר או רמקולי סטריאו מוגברים, חשוב מאוד לשלב סאבוופר, לכן תוודאו שיש לכם את האופציה לעשות זאת (כלומר שבסאונדבר או הרמקולים המוגברים שבחרתם, יש יציאה לסאבוופר).

    סיכום

    לסיכום, מבחר הסאונדברים בשוק, מגוון במיוחד. ישנם שלל עיצובים, שלל תכונות ורמות מחיר שונות. המטרה שלנו בכתבה זו הייתה להכיר לכם את התכונות השונות והשיקולים השונים שיש לקחת בחשבון בבחירת הסאונדבר הבא שלכם.

    סאונדבר – כל מה שרציתם לדעת ועוד

    כבר בחרתם את הסאונדבר המושלם עבורכם? מעולה, תוכלו להיעזר במדריך שלנו לחיבור הסאונדבר לטלוויזיה, על מנת לחבר אותו בצורה האופטימלית.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן