fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • 3 מוצרי אודיו משלימים כדי לפנק את מערכת הסטריאו שלכם

    מוצרי אודיו משלימים יכולים לשפר ולהוסיף את הטאץ׳ הסופי למערכת הסטריאו שלכם. בכתבה זו אתאר 3 סוגים של מוצרי אודיו משלימים, בהם בחרתי על מנת ״לפנק״ את מערכת הסטריאו שלי. מוצרי אודיו משלימים זהו נושא שלא פעם מעורר מחלוקת בקרב האודיופילים, חובבי הסאונד, המהנדסים ועוד קבוצות רבות. בכתבה זו אתאר את העמדה שלי בנושא. אז קדימה בואו נתחיל.

    כתבת הוידאו

    הסרטון הבא הוא הגרסה המצולמת של הכתבה:

    כבלי רמקולים ו-Inter-Connect

    לא מעט לקוחות, שקונים את מערכת הסטריאו הראשונה שלהם או ״הרצינית״ הראשונה שלהם, ישקיעו זמן רב בלשמוע את זוג הרמקולים, המגבר והנגן עד שימצאו את השילוב, שעושה להם את זה. בדר״כ בסוף ההאזנה הלקוחות יבחרו במערכת, שתהיה בגבול התקציב שהם הציבו ולא פעם גם תהיה חריגה. כשסופסוף נמצאה המערכת הרצויה, הדבר האחרון שאותם לקוחות ירצו לעשות זה להוציא עכשיו עוד סכום לא מבוטל על כבלים.
    לכן לא מעט לקוחות מתחילים עם כבלים מאוד בסיסיים, שהחנות שבה הם רכשו את המערכת מציעה להם כחלק מהעסקה.

    אודיופילים יותר מנוסים פועלים על פי כלל האצבע, שבבניית תקציב למערכת יש להקצות כ-10% מהתקציב לכבלים. הכבלים יכולים להיות גורם חשוב ומשפיע במערכת והפער בין כבלים ״פשוטים״ לכבלים היותר ״מושקעים״ לרוב ניתן לשמיעה דיי בקלות.

    שימו לב שמבין שלושת הסוגים, זהו הסוג היחיד שאותו אתם חייבים, כיוון שרוב מוחלט של מוצרי האודיו אינו מגיע עם כבלי Inter Connect (מלבד מספר מוצרי כניסה) ובטח שללא כבלי רמקולים.

    מה אני בחרתי?

    אז לפני כשנה וחצי סופסוף עשיתי את המהלך ורכשתי לי זוג כבלים אודיופילים, כאשר עד אז שימשו אותי כבלים דיי פשוטים. המערכת שלי הייתה נמצאת בשדרוג תמידי ולא הרגשתי שאני יכול להפנות חלק מהתקציב לכבלים עד נקודה זו. מצד שני כשכבר החלטתי להשקיע בכבלים לא רציתי לרכוש דגם ״פשוט״ מידי, על מנת שהכבלים יוכלו לשרת גם את הרמקולים הבאים שלי. אם כך, הכבל שבחרתי הוא Nordost Blue Heaven, שמבחנתי נמצא בדיוק בנקודת הזהב מבחינת עלות-תועלת.

    מוצרי אודיו משלימים
כבל רמקול Nordost Blue Heaven
    כבל רמקול Nordost Blue Heaven

    מדובר בכבל השייך לסדרת ביניים של Nordost, כאשר מעליו יש לא מעט סדרות כולל כבלים בעלויות שמגיעות גם עד מאה אלף שקל למטר. אני לא רואה סיבה אמיתית להוציא סכום כסף גבוה יותר מאשר ה-Nordost Blue Heaven, אני מרגיש שזהו כבל, שאוכל לחיות איתו עם כל מערכת פחות או יותר.

    תחילה חיברתי את הכבלים אל רמקולים מדפיים מדגם Focal Aria 906, ולמרות שברמקולים כאלה פחות הגיוני להשתמש בכבל יקר כזה, ההבדל בסאונד היה נשמע מיידית ובקלות. התכונות של כבל ה-Blue Heaven הן גבוהים אווריריים, רמת פירוט גבוהה ותחושה של סאונד ״מהיר״ יותר. גם כשעברתי לרמקולים הנוכחיים שלי, ה-YG Acoustics Carmel 2, רמקולים יקרים בהרבה, עדיין אני מרגיש שהכבלים הללו מהווים תמורה מצויינת ואין בי שום רצון להשקיע סכומים גבוהים יותר.

    לאחרונה אחרי שהשלמתי את השדרוג של המערכת שלי, על ידי רכישת המגבר Nagra Classic Int, הממיר Ayre QB-9 DSD ומחשב שמשמש אותי כמקור אודיו, החלטתי שזה הזמן לשדרג גם את כבלי ה-inter-connect ולכן רכשתי כבלי XLR, שמחברים את הממיר למגבר וגם כבל USB, שמחבר את המחשב לממיר, שניהם מסדרת ה-Nordost Blue Heaven.

    כבל USB, הוא כבל מעורר מחלוקת, ורבים לא חושבים שיש לו השפעה. אני חושב שכבל ה-USB, שיכול להעביר גם data וגם חשמל, יש בו אפשרות להפרעות ועיוותים ולכן לטעמי האיכות והבידוד שלו כן חשובים.

    סטנד ייעודי

    סטנד ייעודי או ריהוט ייעודי הוא נושא חשוב. ריהוט יכול לכלול סטנדים לרמקולים מדפיים, ומעמדים לציוד ההגברה והנגנים.

    כמו בנושא כבלי הרמקולים גם כאן פערי המחירים הם קיצוניים. התפקיד המרכזי של הסטנד הוא שיכוך ובידוד של ויברציות ורזוננס. פעילות של מכשיר אחד (בעיקר כאלה עם חלים נעים, כמו פטיפון למשל) יכולה להשפיע על מכשיר אחר, אם הם חולקים את אותו המשטח. באופן כללי גלי הקול בחדר יכולים לייצר וויברציות, אם המזנון או הסטנד שלכם אינו מיועד לספוג או לשכך אותם.

    המצב בישראל הוא שרובינו גרים בחללים לא גדולים ולרוב האודיופילים אין אפשרות להקים חדר האזנה ייעודי. אצל רבים מאיתנו, גם מי שבבעלתו מערכת יקרה, המערכת עומדת בסלון. להשתמש בסטנד ייעודי בחלל המגורים ולא במזנון נקי ומעוצב (ועדיף סגור) המתאים יותר לסלון, דיי עובר על חוקי ה״אודיופיל הנשוי״.

    רוב מוחלט של הסטנדטים הייעודיים לא ממש עוברים את מבחן העיצוב ומבחר הגימורים הוא לא נרחב.

    מה אני בחרתי?

    אז אני חיפשתי סטנד שלא יתפוס מקום רב מידי, כך שאוכל להציב אותו לצד המזנון המעוצב הרגיל ולא במרכז הסלון. בנוסף, לא רציתי להוציא סכום של מעל לאלפים בודדים. לאחר מחקר שוק ארוך הגעתי למסקנה שאחד הסטנדים המשתלמים ביותר בשוק הוא ה-Quadraspire Q4Evo.

    חברת Quadraspire הינה חברה בריטית וותיקה ודגם ה-Q4Evo הינו דגם הכניסה הפופולרי והנמכר ביותר של החברה. מלבד ההתאמה מבחינת המידות והצבעים, הדגם הזה התאים לי גם מבחינה תקציבית (טווח ה-3,000 – 3,500 ₪). שני שיקולים חשובים נוספים לטובת ה-Q4Evo הם עמידות במשקלים גבוהים, עד 80 ק״ג למדף והעובדה שהדגם היה זמין במלאי. עם בעיות המשלוח בתקופת הקורונה, אצל לא מעט יבואנים נוצר מחסור במלאי בנוסף לעלייה משמעותית בדמי המשלוח. יתרון נוסף הוא התכנון המודולרי של ה-Q4Evo, המאפשר הוספה של מדפים נוספים בעתיד.

    מוצרי אודיו משלימים
    כך נראה אצלי שילוב הסטנד לצד המזנון הרגיל
    מוצרי אודיו משלימים

    חשמל

    בעוד בנושא הנחיצות ומידת ההשפעה של כבלי רמקולים, inter-connect וסטנדים ישנו קוצנזוס יחסי בקרב האודיופילים, נושא החשמל הוא אחד הנושאים הכי שנויים במחלוקת. הדעות בצד הציניקנים והטכנוקרטים כוללות אימרות כמו: ״אין שום הבדל״, ״הכל שמן נחשים״, ״כל הבית מחווט בחוטים זולים, כמה כבר יכול להשפיע המטר האחרון גם אם הוא יהיה איכותי?״. בצד השני ישנם אודיופילים רבים, שטוענים ששימוש בכבלי חשמל איכותיים משפר את השקט של המערכת, מוריד את רמת הרעש ומוסיף ממד של פירוט ואיזון.

    אז איפה אני עומד על הסקאלה? אני חושב שלא הייתי רץ לטפל בחשמל לפני שהייתי מגיע למערכת שהייתי מרוצה ממנה. מדובר על לא מעט כסף, אבל גם במקרה הזה, מבחנתי הרגשתי הבדל ושיפור ברמת השקט של המערכת.

    מה אני בחרתי?

    אני לא חושב שיש חשיבות גדולה לתאם בין מותג כבלי רמקולים ו-Inter Connect למותג כבלי החשמל. יחד עם זאת, חברת Nordost האמריקאית מייצרת את כל סוגי הכבלים, באיכות גבוהה ומגוון רחב של מחירים. כך שגם במקרה של הטיפול בחשמל בחרתי ללכת לכיוון של כבלי Nordost, רכשתי שני כבלי חשמל מדגמי (איך לא?) Nordost Blue Heaven, שחוברו אל המגבר והממיר שלי, בנוסף רכשתי מפצל חשמל מדגם QBASE QB8 Mark II, וכבל חשמל נוסף על מנת לחבר את המפצל על השקע בקיר מדגם Nordost Red Dawn.

    Nordost power cord
Nordost QBASE QB8 Mark II
    מוצרי טיפול חשמל מבית Nordost

    חברת Nordost מאפשרת לבחור את התקעים של הכבלים והשקעים במפצל. ניתן לבחור בתקן האמריקאי, הארופאי או הבריטי. אני בחרתי בתקן האירופאי, שיאפשר לי גם להשתמש בכבלים פשוטים יותר עבור שאר הרכיבים, כמו המחשב, הפטיפון וקדם הפונו.

    אלו מוצרי אודיו משלימים נוספים קיימים? או איך עוד ניתן לפנק?

    בין שלל מוצרים יותר איזוטריים של שיכוך, פילטרים של חשמל ועוד, נושא שהפך להיות חם בשנים האחרונות הוא נושא ציוד הרשתות. החל מכבלי רשת אודיופילים ועד לראוטרים, שנבדקו בידי אודיופילים. כיום נושא ההזרמה הפך להיות למקור מרכזי והרבה מהמידע המוזיקלי מוזרם על גבי הרשת. גם נושא זה הוא מאוד שנוי במחלוקת והדיעות נעות בין ״שטות מוחלטת, אין שום השפעה״ עד ל״ממש שינוי משמעותי״.

    סיכום

    מוצרי אודיו משלימים

    מוצרי אודיו משלימים, שכיניתי אותם בכתבה זו כ״פינוקים״, גורמים לדיונים סוערים במשך שנים בקהילות האודיו הרבות ברחבי העולם. נראה שמוצרים אלה מעוררים אמוציות עזים בקרב החובבים, אפילו יותר מהמוצרים העיקריים, כגון רמקולים ומגברים.

    המגוון העצום של מוצרים אלה וטווחי המחירים השונים יכולים לבלבל כל חובב סאונד, בוודאי כזה שנמצא דיי בתחילת הדרך. הגישה הכללית שלי היא לגשת לנושא בתור מוצרים משלימים, להחליט על תקציב הגיוני, לבחור מותג איכותי, שמתחברים אליו, ולא להשתולל יותר מידי ביחס לעלות המערכת שלכם. מצד שני כדאי לזכור שמוצרים משלימים אלה, יכולים לשמש אתכם במשך שנים רבות. לכן כשכבר מחליטים להוציא כסף על מוצרים אלה, כדאי לשקול לקנות מוצרים שיהיו ״מספיק״ טובים לשרת אתכם גם בעתיד.

    מוצרי אודיו משלימים
    מוצרי האודיו המשלימים שבחרתי
    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן