fbpx

כתבת פרופיל: YG Acoustics – המרדף אחר השלמות

בשם YG Acoustics נתקלתי פה ושם בשיטוטים באתרי סקירות בחו"ל, או פודקאסטים בנושא אודיו. זה תמיד היה בהקשר של רמקולים אולטרה היי-אנד עם כל המשמעויות של זה. הרגשתי שמדובר בעוד ייצרן אזוטרי, שמייצר רמקולים לא ברי השגה. כך שלא ממש התעניינתי במותג.
הפעם הראשונה שיצא לי לשמוע רמקולים של YG הייתה בתערוכת דיגיטאון 2019, בחדר של אבי יפה (היבואן הרשמי של YG בישראל). זה היה בין החדרים הראשונים שנכנסתי אליהם בתערוכה ומה ששמעתי שם התיר עלי רושם עז. היו הרבה מערכות נפלאות באותה תערוכה, אבל המערכת של YG (שהוצגה עם אלקטרוניקה של Nagra וסטרימר של Naim Audio), הייתה מעל כולם עבור האוזן שלי.

החדר של אבי יפה בתערוכת דיגיטאון 2019, ה-YG הוא הרמקול הנמוך יותר.

מאז אותה תערוכה, אני עוקב בקנאות אחרי המותג ומנסה ללמוד עליו כמה שיותר. לכן בחרתי לעשות את הכתבה הזו, בה אכיר לכם את המותג, ואת הטכנולוגיה והפילוסופיה מאחוריו.
לאחרונה גם יצא לי לבקר במתחם ההדגמות החדש של אבי יפה בירושלים, במסגרת פרויקט "האנשים מאחורי הצלילים" שלנו, ושם זכיתי להדגמה נוספת של YG.

אני עם ה-YG מדגם Hailey 2.2 במתחם ההדגמות החדש של אבי יפה בירושלים.

יואב גבע – תחילת הדרך

ה-Y וה-G ב-YG Acoustics הם ראשי תיבות שמו של יואב גבע, המקים והמהנדס הראשי של החברה. יואב הוא יליד הארץ והוא מגיע ממשפחה מוזיקלית, אחיו הוא זמר אופרה מקצועי, אביו ניגן בגיטרת בס ויואב עצמו ניגן בקלידים. בגיל 15 יואב רכש לעצמו את מערכת הסטריאו הראשונה שלו. יואב לא הרגיש שהמערכת נשמעת קרובה למציאות ושאל את אביו מה אפשר לעשות. אביו הציע לו שתי אפשרויות, לעבוד קשה ולחסוך כסף למערכת יקרה יותר, או לנסות לבנות רמקולים בעצמו. יואב בחר באופציה השנייה, ולכן אביו רכש לו ספרות בנושא וקצת חומרים, הוא ראה בכך הזדמנות להעביר ליואב ערך לימודי. ועל כך אני אומר, מזל שהמערכת הראשונה שיואב קנה, הייתה לא טובה.

יואב גבע, המקים של YG Acoustics.

את YG Acoustics, יואב הקים בשנת 2002 במקלט נטוש בישראל. להון ההתחלתי יואב השתמש במענק שהוא קיבל משר המסחר והתעשייה. המענק ניתן ליואב כפרס על המצאה שלו הקשורה ב-crossover של רמקולים. אחרי שנתיים של עבודה בארץ, יואב הבין שישראל לא תוכל לספק לו את הבמה לה הוא זקוק. בשנת 2004 יואב עבר לארה"ב והקים את המפעל של YG ב-Arvada, Colorado. המפעל של YG עדיין ממוקם באותו המקום, רק שהוא גדל פי שלוש מאז.

מתוך המפעל של YG בקולורדו.

YG כיום

בשנת 2017, אחרי 15 שנה בראש החברה, יואב החליט שהוא רוצה להתמקד בתשוקה האמיתית שלו, מחקר, פיתוח ותכנון של רמקולים, לכן הוא מכר את החברה בעסקה של מיליוני דולרים. כיום יואב משמש בתפקיד המהנדס הראשי בחברה תחת המנכ"ל החדש, David Komatz. השינוי הזה מאפשר ליואב להקדיש את כל זמנו לפיתוח מוצרי העתיד של החברה.
יואב נשוי לסוניה, ואב לכרמל והיילי, על שם כל אחד מהם יש סדרת רמקולים של YG Acoustics.

רמקול מסדרת הדגל סוניה – Sonja.

הפילוסופיה של יואב

בראיון למגזין Stereophile שנערך בשנת 2016, יואב נשאל מהו לדעתו המרכיב החשוב ביותר בתכנון רמקול? על כך יואב ענה שהמטרה שעומדת נגד עיניו כשהוא מגיע לתכנן רמקול זה אמינות וצליל טבעי ואמיתי. החשיבות היא בסדר הזה, אם הרמקול אינו עובד, זה לא משנה כמה מדהים הוא נשמע.

תיאור ה"אני מאמין" של החברה, כפי שהוא מופיע באתר שלהם: YG חותרים לספק את הביצועים הטובים בשוק, תוך כדי שימוש בטכנולוגיות קצה. YG מאמינים במוצרים שלהם ושואפים לשלמות. ייצור רמקולים, שנשמעים חיים ומציאותיים, הם תוצר התשוקה של החברה.

הכרמל 2, הרצפתי הקטן ביותר של YG.

הטכנולוגיה של YG

הרמקולים של YG מיישמים לא פחות מ-8 טכנולוגיות ייחודיות של יואב גבע. בחלק הזה של הכתבה אספר לכם בקצרה על טכנולוגיות אלה.
אם אתם מעדיפים גרסה מצולמת, הנה ראיון שביל פאריש מהחנות GTT Audio (ארה"ב) עשה עם דיק דיימנוד מ-YG, בו דיק מספר לו על כל הטכנולוגיות הייחודיות של YG:

1. DualCoherent

רמקולים בנויים משלושה אלמנטים עיקריים, דרייברים, תיבה וקרוסאובר. לפי יואב, שלושתם חשובים, אבל מה שמפריד בין הרמקולים הטובים למצוינים הוא הקרוסאובר. הרמקולים של YG משתמשים בתכנון קרוסאובר ייחודי, שנקרא DualCoherent. קרוסאובר זה מצליח להגיע לתוצאה עקבית גם מבחינת זמן וגם מבחינת תדר. לרוב שני מושגים אלה באים אחד על חשבון השני, והטכנולוגיה הייחודית של YG, מאפשרת לרמקולים שלהם להצטיין בשניהם.
YG פיתחו תוכנה ייחודית משלהם המאפשרת להם לחשב במקביל את כל האספקטים החשובים להשגת העקביות בשני התחומים, וכך להגיע לתוצאה אופטימלית.
מידע נוסף על DualCoherent.

כך נראים הקרוסאוברים של רמקולי YG.

2. Cabinet Technology

התיבה ברמקולים של YG מיוצרת במפעל שלהם על ידי מכונות חיתוך אוטומטיות (CNC). התיבות עשויות מאלומיניום תעופתי יוקרתי. הוויברציה בתיבות של YG היא הנמוכה ביותר שנמדדה, גם על יד YG וגם על ידי גורם צד שלישי.
מידע נוסף על Cabinet Technology.

3. FocusedElimination

מטרת טכנולוגיה זו היא להקטין את רמת התהודה של תיבת הרמקולים מבלי לגרום לאיבוד פרטים בסאונד. בטכנולוגיה זו שמים חומר damping במקומות אסטרטגים בתיבה. לפי YG, שימוש מבוקר ב-damping מוביל לירידה קטנה בהרבה ב"הפסד" של הסאונד מאשר תיבות המלאות כולן בחומר זה.
מידע נוסף על FocusedElimination.

4. ToroAir

טכנולוגיה זו מאפשרת לקרוסאובר של YG להימנע מעיוות בתדרים הגבוהים באות, שמיועדים להגיע לטוויטר. העיוות עלול להיגרם על ידי זליגה של תדרי המיד אל הטוויטר. כתוצאה משימוש בטכנולוגיה זו, תדרי הטוויטר העדינים מוגנים פי 3 טוב יותר מהפרעות של התדרים הנמוכים.
מידע נוסף על ToroAir.

5. ForgeCore

מערכת המגנט של הטוויטר משמשת לתפקיד כפול, גם כמנוע של הטוויטר וגם כגוף שמחזיק את הטוויטר בתוכו. טכנולוגיית ה-ForgeCore של YG מאפשרת אופטימיזציה של שני התפקידים הללו וכתוצאה מכך מפחיתה את העיוותים בטוויטר.
מידע נוסף על ForgeCore.

6. BilletCore

ה-BilletCore היא הטכנולוגיה שמשמשת את YG ליצירת הדרייבירים שלה. בניגוד לשיטה המסורתית של כיפוף או מחיצה של חומרים על מנת לייצר מהם צורה של דרייבר, YG לוקחים חתיכה של אלומיניום תעופתי יוקרתי ופשוט חותכים חתיכות ממנה במשך שעות על ידי מכונת ה-CNC שלהם. מכיוון שאין שום הפעלת לחץ או כיפוף של החומר, לא נוצרים בדרייברים מיקרו שברים, והתוצאה היא דרייבר שמחזיק לאורך זמן ומנגן ברמת עיוות נמוכה ביותר.
מידע נוסף על BilletCore.

7. BilletDome

טכנולוגיה זו מאפשר ל-YG לייצר טוויטר ששם סוף לוויכוח עתיק הימים, איזה טוויטר טוב יותר, ה-Soft Dome או ה-Hard Dome. בעזרת טכנולוגיית ה-BilletDome, חברת YG מייצרים טוויטרים שלוקחים את הטוב משני העולמות.
הסרטון הבא מסביר את הרעיון של טכנולוגיית ה-BilletDome:

8. ViseCoil

הטכנולוגיה הייחודית האחרונה היא ה-ViseCoil. בטכנולוגיה זו יחידת הוופר של הרמקול מוחזקת במבנה מיוחד המבטל ויברציות ומחזק את העמידות. התוצאה היא שליטה טובה יותר בוופר, וגם שיפור בקלות ההנעה שלו על ידי המגבר.

סדרת ה-Vantage החדשה.

אני חושב שאם מחפשים את המשותף לכל הטכנולוגיות של YG, מה שבולט עבורי הוא שמטרת כל הטכנולוגיות האלה היא שהרמקול יתערב/ישפיע כמה שפחות על הסאונד. הטכנולוגיות מפחיתות עיוותים ומשפרים תגובתיות ולינאריות.

שורה תחתונה, איך זה נשמע?

אז אם כל הטכנולוגיות המטורפות האלה, איך בסופו של דבר זה נשמע? אז כמו שציינתי, יצא לי להאזין לרמקול של YG בשני מקרים, בתערוכת דיגיטאון ובמתחם ההדגמות החדש של אבי יפה בירושלים. בשני המקרים שמעתי את דגם ה-Hailey 2.2 עם אלקטרוניקה של Nagra.
ההתרשמות שלי היא שלגמרי שומעים את הקו, שכל הטכנולוגיות של YG שואפות אליו. הסאונד הוא נקי, טבעי, אחיד בצורה נפלאה על כל הספקטרום, מאוזן, מפורט מאוד, אבל בלי לאבד את המוזיקליות וההרמוניה. הרמקול מצליח פשוט להיעלם בחלל, הרגשתי שאני שומע קיר של מוזיקה (במה רחבה ואחידה) והרמקולים, הם במקרה שם בחדר, כאילו שהסאונד לא בוקע מהם בכלל.
כמובן שכל רכיבי המערכת משפיעים על הסאונד, אבל החלק של הרמקולים בתוצאה הסופית הוא קריטי.

היילי 2.2 Hailey.

באודיו יש המון מקום להעדפה אישית, עבורי, האזנה לרמקולים של YG, היא חווית הסאונד הטובה והשלמה ביותר שיצא לי לחוות.

תענוג לא זול

נקודה אחרונה להתייחסות היא המחיר הגבוה של מוצרי החברה, הרמקול הריצפתי הקטן ביותר של YG, ה-Carmel 2 עולה מעל 20 אלף דולר, כך שברור שמדובר בחברת קצה. אני חושב, שכשבאים לשפוט מחיר של מוצר כזה יש לזכור את ההשקעה במחקר ופיתוח, השימוש בחומרים ושיטות ייצור ללא פשרות, וגם להסתכל על המחירים המקובלים בשוק האולטרה היי-אנד העולמי.

את הכרמל 2, ניתן להזמין גם בצבע אדום מהמם.

סיכום

YG Acoustics היא אחת החברות החדשניות והמרשימות ביותר על מפת האודיו העולמי. זה שהחברה נולדה כאן בארץ, על ידי ישראלי, זו גאווה עבור קהילת האודיו הישראלית. באופן כללי, לראות חברה שלא מתפשרת על כלום, שמחפשת דרכים חדשות לשפר גם כשהתוצאות הן טובות מאוד, זה משהו שמעורר השראה עבורי.
לאתר של YG Acoustics.

עדכון:

עבדתי על כתבה זו במשך מספר שבועות, ובשבוע שהתכוונתי לפרסם אותה, האדמה רעדה ו-YG פרסמו הודעה על כך שיואב גבע עוזב את החברה.
הנה ההודעה שפורסמה בעמוד הפייסבוק של החברה כלשונה:

YG Acoustics, a world-leading ultra high-end speaker manufacturer located just outside of Denver, Colorado announces the departure of its founder, Yoav Geva.
Mr. Geva launched YG Acoustics in 2002 at age 24. Through the course of 15 years of innovation and hard work he cemented YG Acoustics as mainstay in the global ultra high-end speaker market.
In 2017 Mr. Geva sold YG Acoustics but remaind with the company in an engineering capacity. Under the leadership of CEO David Komatz, YG has expanded its worldwide reach and is now distributes to audiophiles and music lovers in nearly 50 countries.
YG continues to be an innovation firm and a precision manufacturer. In addition to its eight unique key technologies, YG has a roadmap of innovations which will appear in future product releases. Among things to look for are a line-up of more accessible speakers as well as advances in YG's statement model Sonja XV. We can only tease at this time, but stay tuned for a truly unique paradigm shifting offering on the horizon.
All of us at YG Acoustics offer thanks and well wishes to Yoav.

אז האם אכן מדובר ברעידת אדמה או סיפור שסופו ידוע מראש?

מהיכרותי עם עולם ההיי-טק, אני מהמר על האופציה שנייה. כשחברה רוכשת חברת סטארט-אפ, היא לרוב תרצה לשמור את אנשי המפתח בעמדת ניהול גבוהה כלשהי, כיוון שזה משדר המשכיות ומרגיע את המשקיעים. פעמים רבות מסכמים על תקופה מסוימת מראש, ולאחר תקופה זו אותה דמות המפתח עוזבת.
הרשו לאחל מכאן המון הצלחה ליואב גבע בהמשך דרכו, אנחנו כמובן נעקוב בדריכות לראות מה יהיה צעדו הבא. בנוסף אני מאחל הצלחה גם לחברת YG ומקווה שהיא תמשיך באותה הדרך שהובילה אותה להצלחה.

כתיבת תגובה