fbpx

תמיד השטן

"תמיד השטן" הוא סרט מתח פסיכולוגי קודר, של הבמאי אנטוניו קאמפוס, על פי ספרו של דונלד ריי פולוק. הסרט כולל קאסט מרשים והוא הפקה של נטפליקס.

תקציר העלילה

הסרט מספר את סיפורו של ארווין (טום הולנד) ומשפחתו, החל מסיפורו של אביו של ארווין, ווילארד (ביל סקארסגד, המגלם את פניווייז בעיבוד האחרון של "זה"). ווילארד שב הביתה ממלחמת העולם השנייה. בדרכו לעיירה הקטנה של הוריו, הוא מתאהב בשארלוט, מלצרית טובת לב. בינתיים, אימו הבטיחה לאלוהים שהוא יינשא לנערה מהקהילה. ווילארד בוחר בשארלוט והם מקימים בית בעיירה שכוחת אל אחרת, בשם נוקמסטיף. שם נולד וגדל ארווין, עד שטרגדיה משפחתית מאלצת אותו לעבור לגור עם סבתו, כשהוא בן 9, ומעולם לא ראה אותה קודם. שם ארווין פוגש את לנורה, שגם היא הגיעה לסבתו של ארווין בעקבות טרגדיה משפחתית. משם הסרט מדלג מספר שנים קדימה, לתקופה שארווין ולנורה נמצאים בגיל ההתבגרות בזמן שמטיף דתי חדש מגיע לעיירה, הכומר פרסטון (רוברט פטינסון).

במקביל לסיפורו של ארווין, ישנם סיפורים נוספים על מספר דמויות מפוקפקות, שאיכשהו בין כולן נוצר קשר בשלב כלשהו לסיפורו.

טום הולנד בתפקיד ארווין

לא פשוט לכתוב את תקציר העלילה של הסרט, בלי ספויילרים, לכן תצטרכו לסלוח לי, אם הוא יצא מעורפל משהו. הסרט מלווה כולו בקריינות, כשהקריין הוא דונלד ריי פולוק. כלומר, הסופר, שהסרט הוא על פי ספרו. אני חושב שזה קטע מהמם, שהוא מספר את הסיפור הוויזואלי של ספרו. זה מסוג הדברים ששמים בתור תוספת לסרט, שקונים על גבי דיסק ואילו כאן זה קורה בגרסה הרגילה.

רוברט פטינסון בתפקיד המטיף פרסטון

הסרט מחולק לשני חלקים עיקריים. החלק הראשון מתמקד בסיפורו של ווילארד וסיפור ילדותו של ארווין, ואילו החלק השני עוקב אחר ארווין בתקופת התבגרותו. אורכו של החלק הראשון הוא כ-45 דקות (עד שארווין הצעיר מגיע לבית סבתו). אם להתייחס לחלק הזה כאקספוזיציה, זה בהחלט מרגיש מעט ארוך מידי, אך עבורי החלק הזה הוא קריטי להבנת דמותו של ארווין. בחלק הזה מראים לנו את חוויות ילדותו ומערכת היחסים של ארווין עם אביו. בנוסף במהלך החלק הזה, גם מקבלים אקספוזיציה לשאר הדמויות בסרט.

ארווין הצעיר מתפלל עם אביו

אז מה היא המהות של הסרט "תמיד השטן"? ובכן, הרמז נמצא בשתי המילים שמרכיבות את שם הסרט.
השטן, זה כמובן יצר הרוע האנושי, הוא נמצא ברוב הדמויות בסרט. יש המון התייחסות ישירה לדת, על גבול ה"אני מאשים" נגדה. הכמרים בסרט מוצגים או כמטורפים או כחוטאים נצלניים. אך השטן אינו רק מנת חלקם של הדתיים והסרט מלא באנשים, שרוע הוא חלק מנפשם בדרגות שונות. בין אם זה שחיטות, אלימות והתעללות, ניצול מרות ועד כדי רצח לשם סדיזם מיני. נראה שהסרט מחלק את הדמויות בו לנבלים וקורבנות, או טורפים ונטרפים.

ג'ייסון קלארק בתפקיד קארל

כעת נעבור למילה הראשונה בכותרת הסרט, "תמיד". הסרט משחק חזק על רעיון המעגל, דברים שחוזרים על עצמם, למשל ילדים, שהולכים בעקבות הוריהם. מעין גורל, שנגזר על הדמויות. דמותו של ווילארד, אביו של ארווין, הוא נקודת ההתחלה של הסיפור. הסיפור מתחיל כשווילארד, בזמן מלחמת העולם השנייה, נתקל בחייל שהכוחות היפנים צלבו אותו. החייל עדיין חיי, ו-ווילארד מחליט לגאול אותו מייסוריו. מרגע זה ווילארד מאבד את הדת שלו, עד אשר הוא מקים את משפחתו ואז בונה צלב מעץ ביער מאחורי ביתו. ווילארד לוקח את ארווין לשם מידי יום להתפלל. מעשה הצלב והצליבה, הן מוטיבים שיחזרו בחייו של ווילארד. בנוסף, סירובו של ווילארד להינשא לנערה שאימו בחרה עבורו, תתגלה כהרת גורל, ותקשור גורל של שתי משפחות.

אליזה סקנלן בתפקיד לנורה

שתי סצנות שמדגישות את עניין המעגל הן, סצנה בה ווילארד לוקח את ארווין הצעיר ברכב לעיירה, שם הוא מכסח במכות כמה גברים, שאמרו דברים נבזיים על שארלוט. ווילארד מלמד את ארווין, לעמוד על שלו ולא לתת סיכוי לבריונים. כשארווין גדל, הוא עושה את אותו המעשה לחבורת בריונים שהתעללו בלנורה. לאחר המעשה, ארווין יושב ברכבו ומנגב את הדם מאגרופו באותה הדרך בדיוק כמו אביו. ברגע זה ובאחת מסצנות הסיום של הסרט, ארווין מגיע להבנה והשלמה עם מעשי אביו. הוא מבין את הכוונה מאחורי מעשיו ומגיע למסקנה שאביו, למעשה היה אדם טוב בדרכו.
מוטיב המעגל האלים מתבטא גם באקדח הלוגר, שווילארד מביא איתו מהמלחמה ונותן אותו במתנה לדודו (שחיי עם אמו). אותו אקדח ניתן במתנה לווילארד, כשהוא מגיע לגיל שנחשב למספיק בוגר בארה"ב על מנת לקבל מתנה כזו.

האופי של הסרט הזכיר לי אפוסים של סרטי מאפייה, כמו למשל "החברה הטובים" או "קזינו". הקריינות המלווה את הסרט (אם כי כאן הקריינות היא לא של אחת הדמויות), הסיפור שמתמשך במשך מספר שנים, הדמויות השונות שמצטרפות ונקשרות זו בזו בשלב כלשהו. "תמיד השטן" הוא לא סיפור על מאפיה, כמו שני הסרטים שהזכרתי, אבל יש כאן מנה לא קטנה של רצח, אלימות ושחיטות.
ז'אנר נוסף ש"תמיד שטן" מתכתב איתו הוא סרטי הגיבורים שלוקחים את החוק לידיים. הדמויות שמכונות vigilante, הסרטים הכי מזוהים בז'אנר הזה אלו סדרת סרטי "משאלת מוות", דוגמה יותר עדכנית היא סרטי "נקודות שוויון".

סבסטיאן סטן בתפקיד סגן השריף לי בודיקר

הצילום בסרט נהדר והוא כולל מספר סצנות מרהיבות שצולמו ביערות (נראה מדהים ב-Dolby Vision). אבל רוב רובו של הסרט מאופיין בתאורה חלשה, המדגישה את האפלוליות של הסיפור. בהרבה מהסצנות יש המון Grain, שנותן לצילום אופי של פעם.

רמת המשחק היא באיכות גבוהה, טום הולנד, לא מזכיר בכלום את המשחק השמח והמעט נוירוטי שלו בתור ספיידרמן. טום נותן כאן תצוגת משחק מרשימה, שמוכיחה שמדובר בכישרון אמיתי. עוד מופיעים בסרט ג'ייסון קלארק והארי מלינג, שני שחקנים, שתמיד מעוררים אצלי אנטגוניזם כשהם מופיעים על המסך. משהו בהם דוחה ומרגיז אותי, ולרוב הם באמת משחקים נבלים. גם רוברט פטינסון, שעשה כל דבר על מנת להימלט מהסטריאוטיפ שלו מאז ששיחק בסדרת "דמדומים" (הדיי ידועה לשמצה), עושה כאן תפקיד טוב בתור המטיף החדש שמגיע לעיר.

מבחינת העריכה, מדובר בסרט ארוך, כמעט שעתיים ועשרים, וגם בכך הוא מזכיר את סרטי הגנגסטרים שהזכרתי קודם. יחד עם זאת, לא הרגשתי שהיו חלקים מיותרים או איטיים מידי בסרט. לא מדובר בסרט בעל קצב גבוה, זהו סרט שמאפשר לצופה לעכל את כל הרוע וההתמודדות של הקורבנות איתו. סרט שמכניס אותנו לנפשו של ארווין, וגם קצת של ווילארד. בשאר הדמויות בסרט יש הרבה פחות מהעומק הזה, אצל רובן קשה להבין מה הניע אותן למעשים שלהם, זו אולי הדרך של היוצר להגיד לנו "יש הרבה רוע בעולם" ולא תמיד זה נובע מ"ילדות קשה" או מיני סיבות אחרות, המוכרות לנו כגורמים לייצור רוצחים ופושעים.

לסיכום, "תמיד שטן" הוא סרט לא קל, אפילו מטריד. הוא מתאר עולם אפל של עיירות קטנות, שמהוות מגרש משחקים לאנשי דת מטורפים, שחיתות, זימה ורצח. זהו מבט לתוך סוגים שונים של רוע אנושי, וגם על אכזריות הגורל, המעגל שבו גורל ההורים הופך להיות גם גורל הילדים. איכות הצילום, העריכה והמשחק מרשימים מאוד. "תמיד שטן", אולי לא טוב כמו "סיפור נישואים", אבל הוא לחלוטין הוכחה נוספת לכך שנטפליקס יודעים גם להפיק סרטי איכות.
הציון שלי: 8.5/10.

כתיבת תגובה