fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • ביקור במתחם ההדגמות החדש של אבי יפה וראיון עם אורי יפה

    יום שישי בבוקר, עולים לעיר הבירה שלנו, ירושלים, לעוד כתבה בפרויקט “האנשים מאחורי הצלילים”. הפעם קבענו ראיון עם אורי יפה, מאולפן ההקלטות וחנות האודיו “אבי יפה”. מדובר בעסק ותיק, שהוקם בשנת 1963 ע”י דסי ואבי יפה ועד היום עובדים בו ביחד דסי ואבי, אליהם הצטרף דור ההמשך – יעל, תומר ואורי. תומר ואורי, אחראים על תחום מכירת הסטריאו, ואולפן ההקלטות חי ובועט.
    אין ספק שמדובר במוסד, שהוא אבן יסוד בתחום הסאונד בישראל.
    אנחנו נפגשנו עם אורי במתחם ההדגמות החדש שלהם, שממוקם בדירה ירושלמית נעימה. מטרת המקום לספק חווית האזנה כמו בסלון של בית.
    הדירה ממוקמת בשכונה ירושלמית שקטה ונעימה. חלל ההאזנה כולל כורסאות מפנקות ומערכת חלומית, מה עוד חובב סאונד יכול לבקש?

    פרומו קצר שהכנו לכתבה


    שמנו מוזיקה והתיישבנו לשיחה ארוכה עם אורי יפה.

    תספר לנו מעט על עצמך
    אז קודם כל סאונד זה משהו שהוא מגיל ינקות אצלי. נולדתי באולפן הקלטות בדירה קטנטונת, כשהיו הקלטות גדולות, הם היו מוציאים את מיטת התינוק שלי למסדרון ומקליטים.. ככה שעניין הסאונד ליווה אותי כל חיי, מכשירים ורמקולים תמיד היו אצלי בחדר, כל תקופה והמכשיר שלה:
    טייפ סלילים או פטיפונים, רדיו חובבים, מגברי שפופרות וסאב וופר עצום שבנינו בתוך הקיר, אלו דברים שתמיד היו מסביבנו.
    את אולפן ההקלטות הקימו ההורים. אבא התחיל להקליט בשנת 1963 וביחד עם דסי הם הקימו את העסק הראשון שלהם. עד היום אנחנו עושים הקלטות וגם המרות של הקלטות מכל פורמט (סלילים, קלטות, תקליטים) לפורמט דיגיטלי.
    אחי תומר ואני מנהלים את תחום הסטריאו והיי-אנד.

    תספר לנו על המתחם החדש הזה, שבו אנחנו נמצאים
    את המתחם החדש פתחנו לפני כמה חודשים. המטרה המרכזית היא להדגים מערכות בסלון ישראלי טיפוסי, עם מטבח פתוח וגודל ממוצע, שלא ישמע כמו חדר הדגמות, אלא יספק חוויה קרובה לזו שהלקוחות יזכו לה בביתם.
    אנחנו נדגים כאן בעיקר את הציוד שאנחנו מייבאים, אלקטרוניקה של Nagra משוויץ, רמקולים של YG Acoustics מארה”ב, רמקולים של Estelon מאסטוניה. בהמשך נביא לפה גם את Stax – אוזניות Hi-End מיפן. נדגים מכשירים של Naim Audio מאנגליה, ורמקולים של Monitor Audio, גם מאנגליה.
    עיקר העבודה שלנו היא בתחום ה- Hi-End ובמקביל אנחנו משקיעים גם במי שרוצה לקבל סאונד מצוין גם בתקציב נמוך, במקרים רבים משלבים רכיבים טובים מיד שנייה ובעיקר מתאימים לכל אחד את הרכיבים הנכונים עבורו.

    ביקור במתחם ההדגמות החדש של אבי יפה וראיון עם אורי יפה

    באיזה שלב הפכתם גם לחנות של סטריאו?
    לפני יותר מעשרים שנה עשינו את זה באופן רשמי, אבל אפילו בתור ילד הייתי מסתובב עם אבא שלי ומתקין איתו ביחד מערכות אצל לקוחות. כך שתמיד עניין הסטריאו היה מסביבנו.

    ביקור במתחם ההדגמות החדש של אבי יפה וראיון עם אורי יפה

    בתור אולפן הקלטות כל כך וותיק, אני בטוח שיש לכם סיפורים ממש מרתקים. תוכל לשתף אותנו באחד מהם?
    אני יכול לספר לך סיפור דיי מוכר, שהתפרסם לאחרונה בהרחבה ברדיו וגם בטלוויזיה. בשנת 73, “מלחמת יום הכיפורים”, אבא הוצב כחייל מילואים, לוחם בחטיבה הירושלמית במעוז “פורקן” על גדות תעלת סואץ. הוא לקח איתו ציוד הקלטה מאוד רציני של Nagra, שקנה בכל כספו שנה קודם. לכן הרומן שלנו עם Nagra התחיל כבר מאז. המלחמה תפסה אותם בכל עוצמתה, וכל המוצבים מסביבם נפגעו. מהפגז הראשון הוא למעשה הקליט כל מה שקרה: הפצצות כבדות (המלחמה נפתחה עם פצצה של חצי טון שנחתה ישירות על המוצב ומיד אח”כ הפצצה של 10,000 פגזים בדקה על קו המעוזים). הוא הקליט כל מה שקורה בקשר, שיחות של חיילים במעוז.
    הם ראו את כל המעוזים נופלים, ושמעו בקשר את כל הדברים הקשים, הבינו שאף אחד לא יגיע לחלץ אותם. הם הבינו שהמצרים יעלו עליהם בבוקר, והחליטו לחלץ את עצמם בחסות הלילה. אבא השאיר שם את טייפ ה Nagra IV עם מגבר ורמקולים, שמנגנים הקלטה של חיילים מדברים במוצב כדי להטעות את המצרים הקרובים שיחשבו שהם עדיין שם, ובמהלך הצעידה בחולות המשיך לדבר בקשר כאילו הוא עדיין נמצא במעוז ומדווח משם (הם ידעו שהמצרים מאזינים לקשר).
    מיד אחרי המלחמה אבא המשיך לתעד כל מה שאפשר: ראיין לוחמים, שבויים, פצועים שחזרו, ולפני כשנה הוציא לאור ספר מדהים, בשני כרכים עבים, שמו “שובך יונים” המבוסס כולו על ההקלטות המקוריות.

    פרטים נוספים על הספר תוכלו לראות כאן.

    אז בעצם אתה אומר לנו שאיפשהו במצריים עומדת מערכת של Nagra
    כן, אני מניח שזה אצל אחד הקצינים שם.

    טוב אחרי סיפור כזה, עשית לנו חשק לשמוע עוד על המותג של Nagra
    זו חברה שהוקמה בשנת 1951 בידי יהודי ממוצא פולני בשם סטפן קודלסקי. סטפן המציא מכשיר הקלטה נייד איכותי במיוחד בשם “Nagra 1”. נגרה היא מילה בפולנית שמשמעותה היא “זה יוקלט”. החברה התפרסמה כיצרנית ציוד ההקלטה הטוב ביותר שקיים, ומוצריה הפכו לסטנדרט בתעשייה, השתמשו בהם גם בתעשיית הסרטים. ואפילו ב”אפולו” השתמשו בציוד של נגרה להקלטות.

    כיום נגרה חברה דיי גדולה, היא מעסיקה כ-3500 עובדים.

    הפן העיצובי בנגרה הוא מאוד מעניין, זהו עיצוב רטרו מעודן
    נגרה שומרת בקנאות על העיצוב שלהם מפעם, זה מתבטא למשל ב-VU meter ובכפתורים, המכשירים נראים מאותו קו כמו בדגמים המוקדמים שלהם. אנשים אוהבים את זה שקו מוצרי החברה שומר על מראה אחיד לאורך כל כך הרבה שנים.
    עבור כל מכשירי נגרה ניתן לקנות פלטה VFS מיוחדת, לשיכוך כל רזוננס, בפלטה יש מקום מיוחד לרגליות של המכשיר, כל סט VFS מגיע עם רגליות חדשות עבור המשיר המיועד.

    ביקור במתחם ההדגמות החדש של אבי יפה וראיון עם אורי יפה
    הקדם מגבר של נגרה מסדרת הקלאסיק, מונח על פלטת ה-VFS.

    בנוסף ל-Nagra, אתם מייבאים את YG Acoustics, Estelon ו-Stax. תוכל לספר לנו מעט על הסיבות לבחירה במותגים אלה?
    אז לגבי נגרה, זו באמת אהבה מילדות, אז הסיבה ברורה. אחרי חיזור ארוך אחריהם התחלנו לייבא אותם בתחילת 2018. גם את Estelon ו-YG, התחלנו לייבא בשנים 2018-2019.
    YG Acoustics, משתלבים מעולה עם מוצרי Nagra, והם מדגימים ביחד בתערוכות.
    כשישבתי בתערוכת מינכן 2018, בחדר של נגרה והאזנתי לשילוב עם YG, שכמובן מאוד אהבתי. התיישב לידי יואב גבע שהקים את YG, יואב דיבר איתי לפני 15 שנה ורצה שנייצג אותו פה בארץ, וזה לא הסתדר אז. דיברנו על לעשות את זה עכשיו והעניין התגלגל והתחלנו לייבא את YG. השילוב של שתי החברות פשוט נפלא.

    ביקור במתחם ההדגמות החדש של אבי יפה וראיון עם אורי יפה
    Nagra ו-YG בתערוכת מינכן 2019 (צולם ע”י אורי יפה).

    YG היא חברה מאוד מיוחדת, הם מייצרים את כל רכיבי הרמקול מא’ ועד ת’ במפעל שלהם בקולורדו, עם דגש על אפס פשרות. באמת שאפשר לדבר על הייחודיות שלהם שעות. אתן לכם רק כמה דוגמאות, את הוופר שלהם הם לא מייצרים כמו רוב החברות על ידי press (הפעלת לחץ) על חומר עד שהוא הופך להיות וופר. YG לוקחים חתיכת אלומיניום בדרג איכות תעופתי בעובי של 7 ס”מ וחורטים אותו במשך שעות, עד שהוא הופך להיות וופר. כך מקבלים וופר בלי שום מתחים ולחצים שנוצרים בשיטת ה-press.
    ולגבי הטוויטר למשל, אפשר לראות הסבר מעניין בסרטון:

    https://youtu.be/8IqkHMPrX2A

    כמובן שהקסם הוא השילוב של הכול יחד עם התיבה הקשיחה שלא זזה, התוצאה היא משהו מאוד מדויק. הבס מאוד נעים, מדויק ומלא פריטים

    ולגבי Estelon?
    אז אסטלון זו חברה נהדרת, קטנה ומשפחתית מאסטוניה. הסאונד של אסטלון מלא נפח וגדול.
    לגמרי אפשר לאהוב את שני הסגנונות ולא סתם בחרתי להביא את שניהם במקביל. העיצוב של אסטלון מיוחד וסקסי, עם המון קימורים וחיטובים.
    אני אישית מאוד אוהב את שני המותגים ומשאיר ללקוחות שלנו לבחור ביניהם.

    אז הלכת על שניהם?
    אכן, אני חושב שזה גם מבחר טוב, ומאפשר לקהל שלנו לבחור לפני הסגנון המתאים לו.

    ביקור במתחם ההדגמות החדש של אבי יפה וראיון עם אורי יפה
    למה לבחור, כשאפשר פשוט לקחת את שניהם.

    בנושא המותגים שאתם מייבאים, אני רוצה לשבח אותכם, על כך שבאתר שלכם יש מחירים לכמעט כל הדגמים, כולל הדגמים היקרים ביותר. מההיכרות שלי עם אתרים בארץ זה מאוד ייחודי
    מבחנתי זה פשוט מאוד, כשאני קונה דברים באינטרנט ואני נכנס לאתר בלי מחיר, אני יוצא. אני מאמין שצריך לפרסם את כל המידע האפשרי.
    אנחנו רוצים שהמידע יהיה נגיש, והמחיר הוא חלק מהמידע הזה, יחד עם תמונות, חוברת הפעלה, מפרט טכני הכולל מידות ומשקלים, Reviews וכל דבר שהוא רלוונטי עבור הלקוחות שלנו.

    ביקור במתחם ההדגמות החדש של אבי יפה וראיון עם אורי יפה

    באתר שלכם ניתן למצוא עוד כמה מהמותגים הכי יוקרתיים בעולם, שהם לא יבוא שלכם. למשל Wilson Audio תוכל לספר מעט עליהם?
    את ווילסון, אנחנו מוכרים במשך הרבה שנים, זו חברה נהדרת. ויש לנו הרבה לקוחות שרכשו או משדרגים ואוהבים את החברה.

    עם אלו מותגים נוספים אתם עובדים?
    מבחינת אלקטרוניקה אנחנו עובדים עם מבחר חברות בשיתוף עם יבואנים אחרים:
    אנחנו עובדים חזק מאוד עם Naim Audio בנוסף תוכלו למצוא אצלינו את Mark Levinson, Mcintosh, Bryston, Roksan, NAD ועוד מבחר.
    מבחינת רמקולים, תמצאו אצלינו את Monitor Audio, Focal, Kef, Neat, Dynaudio ,Bowers & Wilkins אנחנו ממליצים ומתאימים ללקוחות לפי הטעם והתקציב שלהם.

    באתר שלכם אתם מזכירים את נושא הקולנוע הביתי, האם זהו תחום שעדיין רלוונטי עבורכם?
    קיים ורלוונטי, למרות שלא מעט אנשים ירדו מזה וחזרו לסטריאו נטו, כיוון שהם גילו שהם כמעט ולא משתמשים במערכת הקולנוע ורוב הזמן שומעים מוזיקה.
    האמת שזה מאוד משקף את המצב אצלי.

    ביקור במתחם ההדגמות החדש של אבי יפה וראיון עם אורי יפה

    שאלה שתמיד עניינה אותי, האם יש הבדל כלשהו מבחינת משך האחראיות במוצרי האולטרה היי-אנד?
    רוב הרמקולים מגיעים עם 5 שנות אחריות, האלקטרוניקה עם שנה עד שלוש.

    כיצד אתה רואה את שוק האולטרה היי-אנד בארץ? מבחינת גודל השוק והמאפיינים של הצרכן
    ממש אין לזה חוקים, אלה אנשים שפשוט אוהבים מוזיקה. לא תמיד יש כאן קשר להכנסה של האנשים.
    התקנו מערכות היי אנד בסלון של דירות ממוצעות, זה ממש לא שייך רק לעשירון העליון של האוכלוסייה. אולי תתפלא לשמוע, אבל נתקלתי כבר באנשים שקונים מערכת היי-אנד, ולא מחזיקים מכונית. את הסכום שמשפחה ממוצעת מוציאה על רכב, הם בוחרים להוציא על אודיו ונוסעים באוטובוסים. בעיניי זה נפלא.
    מבחינת גודל השוק, אני יכול לומר שיש ללא מעט אנשים מערכות היי-אנד.

    האם אתה מזהה תמורה או מגמה כלשהי בשוק הסטריאו בשנים האחרונות?
    בוודאי, הנושא של הסטרימינג וזמינות המוזיקה לכולם. חנויות שמכרו דיסקים עד לפני כמה שנים, פשוט נעלמו. שירותי הסטרימינג נכנסים אחד אחרי השני לשוק הישראלי ומציעים מגוון עשיר. המוזיקה הפכה להיות זמינה לכל כיס ובעיניי זה נפלא. אנחנו כבר התרגלנו לזמינות של הסטרימיניג, אבל זה שינוי אדיר.

    איזו עצה יש לך עבור מי שמעוניין לרכוש מערכת היי-אנד? מבחינת איך לגשת לבניית המערכת
    קודם כל הייתי ממליץ להתמקד ברמקולים ולמצוא כאלו שיתאימו למרחק הישיבה וגודל חדר ההאזנה, כמובן גם התנאים האקוסטיים. לשים לב שלא קונים רמקולים שהם גדולים מידי לחלל, זה בד”כ מיותר. השלב הבא זה להתאים להם מגבר שיודע לעבוד “ולדחוף” אותם, שלא יהיה חלש מידי. אין שום בעיה עם מגבר חזק מידי. שלב חשוב מאד הוא לעבוד עם מקור מוזיקה איכותי. כמובן שלא לקחת איזה מחשב ולהוציא את הסאונד מיציאת האוזניות שלו, ככה אי אפשר להגיע לסאונד אופטימלי. מחשב יכול בהחלט לשמש כמקור, אבל מומלץ מאד לחבר לו DAC טוב. אז המקור הוא חשוב אבל העיקר במערכת תמיד יהיה רמקולים, הם הפקטור החשוב ביותר בכל מערכת ובמקום השני זו ההגברה.

    שאלה אחרונה, עד כמה ההבדל גדול בין מגבר משולב לסט של קדם מגבר ומגבר הספק?
    קשה לי לכמת את זה לאחוזים, אבל בהחלט יש הבדל. במערכת מופרדת השנאי הגדול של ההגברה לא יושב ביחד עם הקדם, שזו ההגברה העדינה והחשובה ביותר. הרחקת השנאי הזה מהקדם נותן לך יותר שקט, ניקיון ופירוט. בנוסף מערכת מופרדת לקדם ופאוור, היא הרבה יותר גמישה ופותחת בפניך יותר אפשרויות שדרוג. למשל במגבר משולב אתה לא יכול בד”כ להפוך את ההגברה בפנים למונו-בלוק ולהוסיף עוד מונו-בלוק חיצוני. בחלק ממגברי הספק, אפשר בלחיצת כפתור להפוך אותם למונו-בלוק. יותר קל לבנות מערכת היי-אנד ככה. אבל אם זה מה שגומר לך את התקציב ומונע ממך לקנות רמקולים טובים, אז עדיף לקחת משולב טוב ולהשקיע ברמקולים.

    ביקור במתחם ההדגמות החדש של אבי יפה וראיון עם אורי יפה
    הרשו לי לצטט את ארקדי דוכין, “איש מאוהב…”

    לאחר הריאיון המרתק, אורי פינק אותנו בקפה משובח, התרווחנו לנו בכורסאות העור המפנקות, קיבלנו לידנו iPad, שמריץ Tidal דרך Roon, ופשוט שקענו בהאזנה למערכת החלומית.

    אז המון תודה לאורי יפה על הזמן שהוא הקדיש לנו, עבורנו זו הייתה חוויה מלמדת ומעניינת ואנחנו מקווים, שגם אתם נהניתם לקרוא.

    לאתר של אבי יפה: http://www.aviyaffe.com/

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן