fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • freak control
  • KEF LS60 – רמקול רצפתי אקטיבי במבחן

    הפעם הגענו ל״ברנד אודיו״, חנות הסטריאו והק״ב המקצועית בהוד השרון, על מנת לבחון את אחד הרמקולים המסקרנים של השנה, ה-KEF LS60.

    ה-KEF LS60 הושק לציון 60 שנים לחברת הרמקולים הבריטית. בסקירה זו נספר לכם על ההיסטוריה של סדרת LS בעשר השנים האחרונות ומה בעצם כל כך מסקרן ברמקולים אלה.

    אנחנו מודים ל״ברנד אודיו״ על האירוח והאפשרות לסקור את הרמקולים בחנות.

    KEF LS60

    השורה התחתונה

    ה-KEF LS60 הם רמקולים מודרניים מעוצבים, המספקים טעימה של סאונד היי-אנד, ללא הסיבוך של הרכבת מערכת מרובת רכיבים

    מה אהבנו
    • עיצוב מודרני מרשים
    • מפרט עשיר עם תמיכה מלאה בשלל אפשרויות הזרמת המוזיקה
    • מגוון כניסות לחיבור מקורות חיצוניים
    • אפליקציית שליטה מתקדמת
    • סאונד בעל במה רחבה וקדמית, בס עמוק ורמת ניקיון גבוהה
    נקודות לשיפור
    • לעיתים נשמע מעט ״נכון״ מידי, בעל אופי של רמקול מוניטורי


    סקירת וידאו

    על ההיסטוריה של סדרת KEF LS בעשור האחרון

    הכל התחיל ברמקול מדפי פסיבי שובר שוק

    בשנת 2012 חברת הרמקולים הבריטית KEF ציינה 50 שנות פעילות והם החליטו לציין את המאורע על ידי השקת רמקול מדפי צנוע כביכול, ה-KEF LS50. הרמקול קטן המימדים, שעלותו לצרכן הייתה כ-1,500$, שבר את האינטרנט ולאחר מכן גם את השוק. לדעתי מדובר באחד הרמקולים המדוברים ביותר בעשור האחרון, מכיוון שדיברו עליו גם בכל פודקאסט או מגזין היי-אנד וגם בכל מקום בו מדברים על אודיו בר-השגה.

    ה-LS50 היו רמקולים שקופים, מפורטים ומאוזנים להפליא. בנוסף הם מסוגלים לשקף את איכות ההגברה בצורה מרשימה, מה שהוביל צרכנים רבים לשדך אליהם מגברים יקרים בהרבה מעלות הרמקולים. להצלחה של ה-LS50 הייתה השפעה אדירה של שוק האודיו, זה הוכיח שיש רעב לרמקולים איכותיים, מעוצבים ובעלי תג מחיר שפוי. לטעמי האישי ל-LS50 הייתה השפעה מכרעת על השוק, שגרמה לעליית מדרגה של פלח השוק כולו וכיום אצל רוב יצרניות המיינסטרים ישנם רמקולים מדפיים מעולים בטווח המחירים הזה.

    ואז עברנו לאקטיבי

    לאחר כמה שנים חברת KEF השיקה גם את הגרסה האקטיבית, ה-LS50 Wireless, וגם כאן מדובר במהלך מרתק שהשפיע על שוק הרמקולים האקטיביים כולו. הפרשנות שלי היא שבעקבות ההצלחה של ה-KEF LS50, ההתעניינות ברמקול פרצה את גבולות האודיופילים ״הסטנדרטיים״ וגם צרכנים מודרניים החלו להתעניין במוצר. צרכנים כאלה מחפשים חוויית שימוש מתקדמת יותר ואינם מעוניינים במערכות סטריאו מורכבות, במיוחד כשבכל מקום אמרו להם שה-LS50 זקוקים למגבר יקר בשביל למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם.

    ה-KEF LS50 Wireless בא לענות בדיוק על הצורך הזה, רמקול אקטיבי עם יכולות הזרמה, בחבילה מעוצבת עם חוויית שימוש מתקדמת, ללא צורך באף מכשיר נוסף. אומנם גרסת ה-Wireless הייתה יקרה בהרבה, אך היא היוותה פתרון כולל. בהמשך הגיעה גם גרסה מוזלת ומוקטנת, ה-KEF LSX.

    באותם השנים מעט מאוד יצרנים, אם בכלל, חשבו על לקחת דגם רמקולים מצליח ולהוציא להם גרסה אקטיבית. השוק האקטיבי נחשב לשוק low end עם רמקולים פשוטים וזולים, שמתחרים רק למי יש יותר פיצ׳רים, בעוד הסאונד הוא משני לחלוטין. ה-KEF LS50 Wireless שינה את זה וכיום יש לא מעט חברות, שמציעות גרסות אקטיביות של דגם רמקולים ביניים פופולרי שלהם. כך שגם בשוק הרמקולים האקטיביים, KEF השפיעה המון והעירה את השוק.

    גרסאות הדור הבא עם ה-Meta

    בשנתיים האחרונות חברת KEF השיקה את דגמי ה-LS החדשים, כשאחד החידושים המרכזיים הוא חומר ה-Meta. הכוונה היא לחומר סופג חדש, שפותח בידי KEF ונקרא Metamaterial. החומר מורכב בחלקו האחורי של הטוויטר ותפקידו הוא לספוג את האות, שנוצר מתנועת הטוויטר וחוזר לתוך התיבה פנימה. האות הזה הוא כמובן בגדר ״רעש״ וככל שהוא יספג יותר, התוצאה תהיה שחזור סאונד נקי יותר. תוכלו לקרוא עוד על הדגם הפסיבי החדש, בסקירה המלאה שלנו ל-KEF LS50 Meta.

    KEF LS50 Meta
    ה-KEF LS50 Meta

    הגרסה האקטיבית החדשה, KEF LS50 Wireless II, מגיעה אף היא עם חומר ה-Meta, בנוסף לשלל שדרוגים למגבר והדרייבר. בנוסף, ה-LS50 Wireless II מגיעים עם פלטפורמת שליטה והזרמה משודרגת, שכוללת תמיכה פחות או יותר בכל שירות מוזיקה אפשרי. לאחרונה גם הגרסה המוקטנת זכתה לחידוש, וכעת גם ה-KEF LSX II מבוסס על הפלטפורמה החדשה.

    העומד למבחן: KEF LS60

    לאחר שבוחנים את ההיסטוריה של סדרת ה-LS של KEF, קל לראות את ה-KEF LS60 כאבולוציה טבעית. כעת חברת KEF מציינת 60 שנות פעילות וה-LS60 הוא הרמקול שמבחינתם מהווה את פריצת הדרך הבאה.

    כאן חשוב לציין שיש חברות בוטיק המייצרות רמקולים אקטיביים רצפתיים מזה עשרות שנים, כך שאין בכך חידוש, אך בקרב יצרניות המיינסטרים, השוק כמעט ולא קיים. אם ללמוד מניסיון העבר, כנראה שהמהלך הזה של KEF ידחוף גם את היצרניות האחרות להציע רמקולים דומים.

    ה-KEF LS60 הינו רמקול רצפתי בעל גוף צר והוא כולל את מיטב הטכנולוגיה של חברת KEF כיום. על פי KEF, רמקול ה-LS60 שואב השראה רבה מרמקולי ה-Blade היוקרתיים של החברה. תכנון התיבה והרמקול מכוונים להשגת האידיאל האקוסטי של טכנולוגיית ה-Point Source, כלומר שכל הסאונד של הרמקול מגיע מאותה הנקודה. ה-LS60 כוללים את יחידת הטוויטר והמיד-בס הקואקסיאלית, בטכנולוגיית ה-Uni-Q דור 12 של החברה, בקוטר של 4 אינץ׳, בעל חומר ה-Meta בחלקו האחורי, על מנת לספוג את כל התדרים, שמוחזרים בידי הטוויטר אל תוך התיבה.

    KEF LS60
    דרייבר ה-Uni-Q הקואקסיאלי

    כל רמקול ב-LS60 כולל שני זוגות של וופרים כפולים בטכנולוגיית ה-Uni-Core (ממש כמו בסאבוופר, KEF KC62), כאשר כל וופר הוא בגודל 5.25 אינץ׳. מיקום הוופרים הינו בדיוק מסביב ליחידה הקואקסיאלית, כך שכל הסאונד מגיע מאותה הנקודה, או לפחות מאותו האזור.

    KEF LS60

    בניגוד לרמקולי LS המדפיים, שמגיעים עם פורט אחורי, תכנון ה-LS60 הוא מסוג Sealed, כלומר תיבה סגורה. בחלק התחתון של כל רמקול ממוקמים המגברים והמעגלים האלקטרונים, להם יש פתח אוורור ומעליהם נמצאת התיבה הסגורה, שמכילה את כל הדרייברים.

    ה-KEF LS60 כולל קרוסאובר אקטיבי, כך שכל היחידות שלו מונעות על ידי מגברים מותאים אישית לכל יחידה. הטוויטר מוגבר על ידי מגבר בטופולוגיית Class A\B ואילו יחידת המיד והוופרים מוגברים בעזרת מגבר Class D. העוצמה הכוללת של המגברים בשני הרמקולים הינה 1,400W.

    ה-LS60 מגיע עם פלטפורמת השליטה וההזרמה החדשה של KEF, כמו רמקולי ה-LS50 Wireless II. הפלטפורמה של KEF תומכת ב-Spotify Connect ו-Tidal Connect. מבחינת פורטוקולים ישנה כאן תמיכה ב-WiFI, AirPlay 2, Chromecast ו-Bluetooth 4.2. בעזרת אפליקציית KEF Connect, תוכלו ליהנות מרדיו אינטרנטי וגם להתחבר לשירותי ההזרמה של Amazon Music, Qobuz ו-Deezer. כאשר בסתיו השנה, צפויה להגיע גם תמיכה ב-Roon Ready. התמיכה של הממיר הפנימי היא בקבצי PCM של עד 24bit/384kHz, בנוסף לתמיכה ב-MQA ו-DSD.

    אם היכולות הללו אינן מספיקות לכם, ה-LS60 כולל שלל חיבורים פיזיים, שיאפשרו לכם אפשרויות חיבור מרובות. הכניסות שנמצאות ברמקול הראשי הן כניסה קואקסיאלית, כניסה אופטית, כניסה אנלוגית – RCA, כניסת USB ויציאת HDMI תומכת eARC לחיבור לטלוויזיה ויציאה לסאבוופר. ברמקול המשני תמצאו USB נוסף ויציאת סאב נוספת, כך שניתן להוסיף שני סאבוופרים אל ה-LS60.

    KEF LS60
    חלקו האחורי של הרמקול הראשי

    החיבור בין שני רמקולי ה-LS60, יכול להיעשות באופן אלחוטי או באופן חוטי. בחיבור אלחוטי האיכות המקסימלית הנתמכת הינה 24bit/96kHz, בעוד בחיבור חוטי האיכות עולה ל-24bit/192kHz.

    עיצוב ותכנון

    תכנון ועיצוב ה-KEF LS60 נעשה בידי Michael Young וצוות העיצוב של KEF. הדגש הוא על חתימת מקום קטנה, הרוחב של הרמקול הוא 13 ס״מ בלבד. ה-LS60 זמין בשלושה גימורים: ״אפור טיטאניום״, ״לבן מינרלי״ או ״כחול מלכותי״. 

    KEF LS60
    (Image Credit: KEF)

    ה-KEF LS60 הוא ללא ספק רמקול בעל עיצוב ייחודי בנוף. אין הרבה רמקולים כה דקים. הדקות הזו מאפשרת לרמקול להיות משולב בקלות בחלל מודרני, יחד עם הגימורים המרשימים שלו. ה-LS60 הוא רמקול שיקי ומיוחד. היחידה הקואקסיאלית של KEF עם ה-wave guide בצורת פרח על הטוויטר והצבע המיוחד גם היא חלק מהחתימה העיצובית של ה-LS60.

    הרמקול אומנם דק מאוד, אך הוא יושב על בסיס כבד ומעט רחב יותר, אשר מעניק לרמקול יציבות מוחלטת.

    KEF LS60

    בחלקו העליון של כל רמקול ישנו לוח שחור קטן עם הלוגו של KEF. על הרמקול הראשי, הלוח הזה גם כולל נורת LED, המספקת שלל אינדיקציות לגבי המצב של הרמקולים והפקודות ששלחתם להם.

    KEF LS60

    בצידו האחורי של כל רמקול בחלק התחתון ישנו לוח גדול בגוון נחושת עליו תמצאו את כל המחברים. סידור המחברים הינו נוח ביותר עם כיתוב ברור ליד כל כניסה.

    KEF LS60
    החלק האחורי ברמקול המשני

    שימושיות ושליטה

    השליטה ברמקולי ה-KEF LS60 מתבצעת בשני אופנים. ראשית, בעזרת אפליקציית ה-KEF Connect, שמאפשרת מבחר של הגדרות וכיווני סאונד, בנוסף להזרמה משלל שירותי הזרמה וקבצים מיקומיים.

    הורדנו את האפליקציה בעת הסקירה והנה כמה צילומי מסך שלה להתרשמות כללית.

    בנוסף לאפליקציה, ה-KEF LS60 מגיעים גם עם שלט המאפשר שליטה בסיסית כמו שינוי עוצמה, השהייה ומעבר שיר. השלט פלסטי ודיי בסיסי, אך אינטואטיבי וקל לשימוש.

    KEF LS60

    למרות שברוב מוחלט מהמקרים משתמשים באפליקציה, לעיתים נוח יותר להשתמש בשלט, למשל במקרים בהם הטלפון משמש למשהו אחר כמו שיחה (זוכרים שפעם זה היה השימוש העיקרי שלהם?), כך שאני חושב שזה מצויין שה-LS60 מגיעים עם שלט.

    מבחן ההאזנה

    מבחן ההאזנה התבצע עלי ידי הזרמה ישירות מאפליקציית Tidal באמצעות Tidal Connect, מטלפון iPhone 12 Pro אל הרמקולים.

    לא שיחקנו יותר מידי עם ההגדרות וכיוונוני הסאונד, מעבר להעברה של רמת הבס מ-Extra ל-Standard.

    פתחנו ישר בקטע אודיופילי מרשים, Awzan של Driss El Maloumi, נגן העוד המרוקאי. בקטע יש הקלטה פנטסטית והוא איפשר ל-LS60 להפגין במה רחבה וניקיון מרשים. הבס מפורט ומתפזר באחידות בחדר. פריטת המיתרים נשמעת הדוקה, מדויקת ובעלת מידת עדינות נכונה. האיזון בין נקישות הבס וכלי המיתר מצוין. ה-LS60 מנגנים חזק ובחוסר מאמץ מרשים ביותר ביחס לאלמנטים הקטנים שלהם.

    הקטע הבא שבחרתי היה Ash + Bone של שלושת הזמרות Sukhmani, Ajeet & Aisling Urwin. הקטע כולל הרמוניה נפלאה של שלוש קולות ומאפשר ל-LS60 להפגין את היכולות שלו להפריד בין שלוש הקולות וגם בין הקולות והמוזיקה. הווקל הראשי ממורכז והגיע עד אלינו בנקודת ההאזנה, הבמה עוטפת ואינה נשארת קרוב אל הרמקולים, אלא ממלאת החדר. הבס עמוק ונקי.

    קטע ווקל פנטסטי נוסף שמשמש אותי לאחרונה הוא These Bones של The Fairfield Four. גם הקטע הזה כולל הרמוניה של כמה קולות, הפעם קולות גברים. הסולן הראשי בעל קול עמוק באופן קיצוני ממש, ה-LS60 מעבירים את הווקל ברמת עומק, הפרדה, ניקיון ומירכוז, שגרמו לי לתחושת צמרמורת קלה.

    מכאן המשכתי לשני קטעי ג׳אז. תחילה Regular Pleasures של Patricia Barber. הווקל של פטרישיה נקי וממורכז, הוא מופרד בצורה נהדרת ממקצב הבס. בקטע הזה הבס הרגיש לי מעט חסר פאנץ׳ ביחס למה שאני רגיל לקבל בקטע הזה.

    קטע הג׳אז השני היה Calypso Minor של Abdullah Ibrahim. זהו קטע ג׳אז מעודן בהרבה, ה-LS60 מצליחים להעביר את העידון בפסנתר, שמופרד בצורה מעולה, רמת הניקיון גבוהה, במיוחד בבס. הפרזנטציה הכללית מאוזנת ומצליחה לרגש.

    לקטע הסיום בחרתי ב-Sangoma של התאומות Ibeyi. הסאונד קדמי ומייצר במה רחבה ועוטפת. ישנה הפרדה מעולה בין הקול הראשי לשירת הליווי וגם בין השירה למוזיקה. הבס פאנצ׳י, עמוק ונקי. הפרזנטציה הכללית מאוזנת ואנרגטית.

    לסיכום חלק הסאונד, ה-KEF LS60 מאופיינים ביצירת במה עוטפת שמערבת את המאזין, אלה לא רמקולים ״נחבאים אל הכלים״, עם סאונד רגוע ומאופק. רמת הניקיון וההפרדה של ה-LS60 מצויינת והבס פאנצ׳י והדוק. אם יש דבר אחד, שפחות התחברתי אליו בסאונד של ה-LS60, זו הייתה התחושה של לעיתים הם מנגנים מעט ״נכון״ מידי.

    זה מאוד מתחבר לי גם לתחושה, שהייתה לי בסקירה של ה-KEF LS50 Meta בשנה שעברה, האופי המוניטורי והמדויק הזה קיים בשני הרמקולים. איפה שיש יתרון ל-LS60 ביחס ל-LS50 זה בגודל הסאונד, הדינאמיות ועומק הבס.

    למי ה-KEF LS60 יכולים להתאים?

    ה-KEF LS60 מהווים שדרוג הגיוני עבור צרכנים שיש להם רמקולים אקטיביים מדפיים (כמו למשל ה-LS50 Wireless) והם מעוניינים לעבור לרמקול רצפתי. סוג נוסף של צרכנים, עבורם ה-LS60 יכולים להיות פתרון מעולה, הם צרכנים שמעוניינים לקבל מקסימום סאונד וחוויה מודרנית ומתקדמת ללא צורך בשום מכשיר חיצוני נוסף.

    ה-KEF LS60 אינם תחליף עבור אודיופילים בעלי מערכת הגברה איכותית, וממיר חיצוני יוקרתי. זהו לא הייעוד שלהם, בשביל זה יש ל-KEF את דגמי ה-Reference וכמובן את רמקולי ה-Blade.

    KEF LS60

    סיכום

    עם ה-KEF LS60 חברת KEF מציינת 60 שנות פעילות ועל הדרך שמה דריסת רגל משמעותית בשוק הרמקולים האקטיביים הרצפתיים. אז אומנם פתרונות אודיופילים בדמות רמקולים אקטייבים רצפתיים קיימים מזה עשרות שנים, כאן חברת KEF מביאה את הקונספט לשוק המיינסטרים והקהל הרחב (כזה שלא מבקר בתערוכת מינכן בהכרח).

    ה-KEF LS60 מגיעים בחבילה מעוצבת, מודרנית ובעלת חוויית שליטה ידידותית. זהו רמקול טכנלוגי ומרשים, השואב השראה רבה מרמקולי ה-Blade המפוארים של החברה. ה-LS60 מבוססים על פלטפורמת השליטה וההזרמה החדשה מבית KEF, שכוללת כל אפשרות הזרמה הקיימת בשוק. בנוסף תמצאו ב-LS60 שלל כניסות, כולל ה-HDMI eARC, על מנת לחברם למקורות ניגון חיצוניים.

    בתחילת הכתבה כיניתי את ה-KEF LS60, ״אחד הרמקולים המסקרנים של השנה״, אכן מדובר ברמקולים שמבטיחים רבות בתחום העיצוב, התכנון, היכולות ואיכות סאונד וגם עומדים בהבטחה שלהם.

    מחיר: 26,490 ₪
    אחריות: שנתיים

    אלו אלטרנטיבות בכל זאת יש?

    ה-KEF LS60 הם רמקולים בהחלט לא זולים. בטווח המחירים הזה עומדות בפניכם מספר אלטרנטיבות. נציין שתי אופציות שיצא לנו לסקור. אומנם מדובר ברמקולים מדפיים ולא רצפתיים, אך בשני המקרים מדובר ברמקולים עם בס מרשים וסאונד גדול ובמקרה מדובר בשתי אלטרנטיבות המגיעות מצרפת.

    האלטרנטיבה הראשונה היא ה-Cabasse The Pearl Akoya (או הדגם שמעליו), שמוסיף לרשימת היכולות גם תיקון אקוסטי, מה שמשלים את החבילה המודרנית, אך אינו כולל יציאת HDMI תומכת ARC.
    האלטרנטיבה השנייה היא ה-Devialet Phantom I 108 dB, גם ה-Phantom מחסירים כמה תכונות חשובות כמו ה-HDMI ARC, אך בהחלט נותנים פייט ברמת העיצוב, התכנון והסאונד.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן