fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • המדריך המלא למגברים משולבים, או לב המערכת האודיופילית המודרנית

    המגבר המשולב הוא לטעמי המכשיר החשוב ביותר בעולם האודיו הביתי המודרני. למה בעצם אני חושב כך?
    ובכן, העולם המודרני הוא עולם של עיצוב ונוחות, תראו לי חובב עיצוב פנים אחד שיחשוב שמילוי הסלון הביתי ב-4-5 קופסאות, לא כולל הרמקולים, רק בשביל לשמוע מוזיקה, זה מתקבל על הדעת. לא מעט אנשים הולכים לקצה העיצובי ובוחרים ברמקולים מובנים בקירות, או פתרונות כגון מקרני קול או רמקולים מוגברים (שפחות תופסים בארץ).
    בצד השני של המתרס יש את אנשי הקופסאות המרובות, האנשים שעבורם קופסא שמבצעת יותר מפונקציה יחידה, בהכרח לא מבצעת אף אחת מאותן הפונקציות בצורה אופטימלית. אנשים אלה יכולים למצוא את עצמם עם מערכת המורכבת ממגבר פונו סטייג’, סטרימר אודיו, DAC, קדם מגבר, מגבר הספק (או שני מונובלוקים), וכל זה בשביל לשמוע מוזיקה.

    full Naim system
    דוגמה למערכת מרובת מכשירים של Naim. מוכנים שהסלון שלכם יראה כך?

    תחשבו על המקום, על כמות הכבלים הנדרשת על מנת לחבר הכול, ורמת הסיבוכיות בהפעלה ותחזוקה של מערכת כזאת, במיוחד כשמדובר על סלון ביתי. אבל רגע, כל זה מיועד רק עבור מוזיקה, האם האודיופיל החובב לא יהיה מעוניין גם ליהנות ממערכת סראונד משוכללת עבור סרטים או הופעות? וכך כמות הקופסאות והכבלים הולכת וגדלה.

    לאחר שהצגתי את שני הצדדים של המתרס, אני רוצה להציג את הפשרה, והמגבר המשולב הוא החלק המרכזי של הפשרה הזו.

    מה זה בכלל מגבר משולב?

    ההגדרה הנקייה ביותר היא שילוב יחידת הקדם מגבר ומגבר ההספק במכשיר אחד. בואו ניקח צעד אחורה ונסביר את שני המושגים הללו בצורה פשוטה.
    הקדם מגבר או Pre-Amplifier, הוא לרוב המגבר הראשון בשרשרת ההגברה, הוא מוזן באות חלש מאוד שמגיע ממקור כלשהו, סטרימר, נגן CD, פטיפון ועוד. תפקיד הקדם מגבר הוא להגביר את האות לעוצמה מספיק גבוהה, על מנת שניתן יהיה לעבד אותו ולהזין אותו לתוך השלב הבא בשרשרת ההגברה, לרוב מגבר ההספק.
    האות החלש, שמגיע אל הקדם מגבר, רגיש לרעש והפרעות, לכן הקדם מגבר צריך לספק הגברה איכותית ו”נקייה”, כזאת שלא תוסיף רעשים לאות החלש בכניסתו. שלב הקדם, הינו השלב החשוב והמשפיע ביותר על איכות הסאונד המתקבלת.

    מגבר Nagra Classic Preamp
    קדם מגבר Nagra Classic Preamp

    לאחר שהאות עבר הגברה מספקת, ועבר עיבוד, הוא מוזן למגבר ההספק, הידוע גם כמגבר כוח, או Power Amplifier. תפקיד מגבר ההספק הוא להגביר את האות לעוצמות מספיק גבוהות, כדי שהן יצליחו להניע את הרמקולים ולייצר סאונד.

    מגבר Dan D'Agostino Momentum
    מגבר הספק Dan D’Agostino Momentum

    הקדם מגבר כולל כניסות עבור נגני האודיו, וכמובן גם בורר כניסות, יכולת לקבוע את העוצמה של האות (ווליום) ולעיתים פונקציות עיבוד כגון, bass, treble, balance. בעוד מגבר ההספק הוא “טיפש” יותר וכולל כניסת אות (לרוב יהיו לו שני סוגים, אחת מאוזנת ואחת לא) ויציאות לרמקולים.

    אם כך, המגבר המשולב הוא שילוב שתי יחידות אלה, והוא יכלול את הכניסות עבור המקורות, בורר המקורות, בורר העוצמה, אולי גם יכולות עיבוד, ולבסוף יציאות לרמקולים.

    Cambridge Audio Edge A
    דוגמה לצדו האחורי של מגבר משולב ה-Cambridge Audio Edge A

    טובים השניים מן האחד?

    אז מה בעצם היתרון בכלל של הפרדה לשני מגברים נפרדים, הרי כמעט בכל מצב צריך את שניהם? הסיבה לכך היא ששילוב של שתי יחדות ההגברה במכשיר אחד היא אתגר טכנולוגי, יש לפזר את החשמל בין שתי היחידות, לדאוג לכך שהן לא יוסיפו הפרעות אחת לשנייה, פיזור החום במכשיר ועוד. מסיבות אלה בשנות ה-60 וה-70 של המאה ה-20, רוב המגברים האיכותיים היו מגברים מופרדים, מגברים משולבים היו נחשבים לחלשים ואינם מתאמים לרמקולים קשים, הזקוקים להגברה בריאה.

    באותם שנים יצאו כמה מגברים משולבים יוצאי דופן, שהראו את הפוטנציאל האדיר של המוצר הזה כבר אז.
    ה-NAD 3020 שיצא בשנת 1978, כלל הגברה צנועה של 20W לערוץ ומחירו היה 85 ליש”ט. המגבר הפך להצלחה אדירה ולמעשה היה המוצר ששם את NAD על המפה של תחום האודיו.

    NAD 3020

    חברת לקסמן היפנית הוציאה מגבר משולב כבר בשנת 1961, לדגם קראו SQ-5A, וההגברה הייתה 14W:

    Luxman SQ-5A

    עם התקדמות הטכנולוגיה המגברים המשולבים הפכו להיות יותר ויותר חזקים, וסובלים הרבה פחות מהבעיות הפוטנציאליות של שילוב הקדם ומגבר ההספק בקופסה אחת.

    כיום, שוק המגברים המשולבים פורח והוא מגוון מאי פעם. יחד עם זאת, גם כיום רוב מוצרי הדגל של חברות ההיי-אנד, הם מופרדים לקדם מגבר ומגבר הספק.

    מה לגבי יכולת לדחוף רמקולים קשים? אז זה כמובן תלוי רמקול, אבל אני רוצה לראות רמקול, שהגיוני להציב בסלון ישראלי, שאחד מהמגברים הגיבורים הבאים לא יניע:

    Mcintosh MA9000
    ה-Mcintosh MA9000 עם 300W לערוץ
    Gryphon Diablo 300
    ה-Gryphon Diablo 300 עם 300W ב-8 אוהם, 600W ב-4 אוהם

    או האופציה היותר ידידותית לעיצוב הביתי:

    Hegel h590
    ה-Hegel h590, עם 301W ל-8 אוהם

    ויש גם דוגמאות קיצוניות יותר:

    Musical Fidelity M8xi
    ה-Musical Fidelity M8xi, עם הגברה של 550W ל-8 אוהם!

    כפי שאתם רואים, כוח לא יחסר לכם אם תבחרו במגבר משולב. אז מה הם השיקולים בכל זאת לבחור במערכת מופרדת של קדם מגבר ומגבר הספק? ובכן, יש שתי סיבות לכך: כפי שציינתי מוצרי סדרת הדגל של רוב החברות הם מגברים מופרדים, כך שאם אתם חייבים שיהיה לכם את הטוב ביותר, זו יכולה להיות סיבה אחת.

    יתרון נוסף של מערכת מופרדת היא היכולת לשדרג בחלקים, אוהבים את הקדם שלכם, אבל מרגישים שחסר קצת כוח? תוכלו לשדרג רק את מגבר ההספק, או במידה וזה אפשרי בדגם שלכם, להפוך את מגבר ההספק הדו ערוצי שלכם למונובלוק ולהוסיף אחד נוסף. חסרה לכם איזה יכולת חדשה בקדם? תוכלו לשדרג רק אותו.

    כאן המקום לציין, שכן יש אפשרויות שדרוג מגוונות גם בהרבה מן המגברים המשולבים. אם יש למגבר המשולב יציאות Pre-out, ניתן לחבר לו מגבר כוח חיצוני, אם יש למגבר המשולב מצב Separate, או מצב עוצמה קבועה באחת או יותר מהכניסות שלו, ניתן להשתמש בו כמגבר כח בלבד. יחד עם זאת אופציות אלה, פחות נוחות ופחות מומלצות, ביחס למערכת מופרדת.

    לאלו תכונות כדאי לשים לב כשבוחרים מגבר משולב?

    אם השתכנעתם שמגבר משולב הוא המכשיר הנכון עבורכם, זה עדיין לא כל הסיפור. בחלק הזה נדבר על מגוון התכונות הרחב של המגברים המשולבים הקיימים בשוק. חשוב להבין שבמידה והמגבר המשולב שלכם אינו מכיל תכונה, שאתם זקוקים לה במערכת שלכם, משמעות הדבר היא שתצטרכו “קופסה” נוספת, שתשלים עבורכם את הפונקציונליות החסרה.

    DAC וסטרימר

    נתחיל מהיכולת המודרנית והשימושית ביותר כיום. אין מערכת אודיו מודרנית, ללא שימוש בשירותי הזרמת המוזיקה, גם אם אתם חובבי תקליטים או שיש לכם אוסף דיסקים עצום, שום דבר לא יספק לכם את הנוחות והגישה לכל שיר שתרצו, כמו שירותי ההזרמה.
    על מנת שתוכלו להזרים מוזיקה, אתם בעצם צריכים שתי יכולות, האחת היא התוכנה שמאפשרת לכם להזרים את המוזיקה למערכת. למשל, בשביל להזרים מ-Spotify אתם צריכים מכשיר שתומך בפרוטוקול Spotify Connect, אם יש לכם מכשיר אפל, כנראה שתרצו שלמזרים המדיה שלכם תהיה תמיכה ב-AirPlay. ישנן מגוון תוכנות שמאפשרות הזרמת מוזיקה, חלקן נוחות וחלקן פחות.

    אחד השירותים המתקדמים בעולם הזרמת המוזיקה הוא Roon, שמהווה תוספת על גבי שירות הזרמת המוזיקה ומאפשר ממשק נוח ומגוון אפשרויות מתקדמות. אם Roon, זה משהו שיכול לעניין אותכם, תבדקו שהמגבר (או הסטרימר), שאתם רוצים לרכוש הוא Roon Ready.

    התכונה השנייה היא ה-DAC או “ממיר דיגיטלי לאנלוגי”, המוזיקה מוזרמת בצורה של קבצים דיגיטליים ויש צורך להמיר אותם לאות אנלוגי על מנת לנגן אותם. ישנם ממירים ברמות איכות שונות ומספר פרוטוקולים שונים של קבצי אודיו. למשל על מנת שתוכלו לשמוע את קבצי ה-Hi-Resolution, במסלול ה-Masters של Tidal, תצטרכו לוודא שה-DAC במכשיר מסוגל לפענח את פורמט ה-MQA, שאותם הקבצים מקודדים בעזרתו.
    אם אתם רוצים שהמגבר שלכם יהיה הקופסה היחידה במערכת שלכם, תצטרכו לוודא שיש לו את שתי היכולות הללו.
    הנה כמה דוגמאות:

    Simaudio Moon ACE
    ה-Moon ACE מבית Simaudio, כולל DAC (עם פענוח MQA) וסטרימר עם ממשק ה-Mind2. המכשיר הוא Roon Ready, אבל לא כולל Spotify Connect
    NAD M10
    ה-NAD M10, כולל סטרימר עם ממשק BluOS ו-DAC כולל פענוח MQA ותמיכה ב-Spotify Connect

    לסקירה המלאה שלי ל-NAD M10.

    מגברים משולבים שכוללים DAC וסטרימר, מכונים לרוב “All in One”, אך הגדרה זו יכולה להשתנות מיצרן ליצרן (אצל חלקם זה אומר רק שיש DAC).

    כדאי לשים לב לכך, שבעוד שעולם האודיו האנלוגי הוא דיי קבוע, מקבילו הדיגיטלי משתנה לעיתים תכופות הרבה יותר. משמעות הדבר היא, שיכול להיות שתוכנת הסטרימר במגבר שלכם, או ה-DAC שלו, לא יתמכו בתכונות חדשות כלשהן, שיגיעו לשוק בשנים הבאות. במקרה כזה, תצטרכו או להחליף את המגבר או לרכוש סטרימר חיצוני כלשהו.

    ישנם מספר יצרנים, ביניהם מקינטוש ו-NAD, שמאפשרים לשדרג מודולים בחלק מהדגמים שלהם, כך שניתן למשל להחליף את אוסף הכניסות הדיגיטליות כשיוצא פרוטוקול חדש כלשהו.

    תאימות עם מערכת קולנוע ביתי

    במידה ותרצו לשלב בין מערכת הקולנוע הביתי שלכם למערכת הסטריאו, כלומר שרמקולי הסטריאו שלכם יתפקדו גם בתור רמקולים קדמיים במערכת הקולנוע הביתי, תצטרכו מגבר בעל כניסה שתומכת ב-HT Bypass. תכונה זו הופכת את המגבר למגבר הספק בלבד, כך שבעת ניגון תוכן רב-ערוצי, כל העיבוד מתבצע על ידי הרסיבר/פרוססור קולנוע ביתי. ישנם מגברים שמגיעים עם כניסה אחת כזו, ואילו באחרים ניתן להפוך כל כניסה לכזו בתפריט ההגדרות.
    חלק מהמגברים, שהדגמתי בסעיפים הקודמים כוללים HT Bypass, למשל המקינטוש.
    שימו לב שחלק מהחברות משתמשות בשמות שונים לתכונה זאת.

    אם אתם מעוניינים לקרוא עוד על כיצד לשלב בין רסיבר קולנוע ביתי למגבר משולב, מומלץ לקרוא את המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני.

    כניסות HDMI תומכת ARC

    אם אתם לא מעוניינים לשלב מערכת קולנוע ביתי בסלון שלכם, ומעדיפים מערכת דו ערוצית בלבד, יכול להיות שאתם עדיין תרצו לנצל מערכת זו להאזנה לסרטים וסדרות, או כל תוכן אחר שאת מציגים במסך הטלוויזיה שלכם. הסיבה היא כמובן שזה ישמע טוב בהרבה מהרמקולים המובנים בטלוויזיה שלכם. בכדי שתוכלו לעשות זאת, יש לכם שתי אפשרויות: הראשונה היא חיבור כבל אופטי מהמסך שלכם (בהנחה שיש לו יציאה כזו) לכניסה האופטית במגבר שלכם (בהנחה שיש לו אחת כזו). זו אפשרות דיי מיושנת.

    כיום כל מה שקשור לסאונד שמלווה תמונה מועבר על גבי ה-HDMI, לכן מספר חברות החלו לשלב כניסת HDMI במגברי הסטריאו שלהם (טכנית זו יציאה ולא כניסה, אבל לא ניכנס לזה כאן). כניסה זאת תומכת בפרוטוקול ARC או Audio Return Channel, המאפשר למסך הטלוויזיה לשלוח את אות הסאונד דרך כבל ה-HDMI למגבר הסטריאו.

    Naim Uniti Atom
    ה-Naim Uniti Atom, עם מודל המוסיף מחבר HDMI תומך ARC

    יש אפילו מספר מגברים, שלקחו את זה צעד קדימה ומציעים מיתוג וידאו, כלומר חיבור מספר מקורות דרך HDMI, ושליחה של אחד מהם לטלוויזיה, כמו שרסיבר קולנוע ביתי עושה.

    הפונו סטייג’

    רק לאחרונה היה רעש גדול סביב העובדה, שמכירות התקליטים עקפו את מכירות ה-CD. למי שעוקב אחרי תעשיית המוזיקה בשנים האחרונות, מדובר בחדשות לא מפתיעות בכלל. שירותי הזרמת המוזיקה חיסלו את פורמט ה-CD, לעומתו התקליט חזר לאופנה ומספק חוויה אחרת (לכתבה שלי, למה לי פטיפון עכשיו? ) ביחס להזרמה.
    אז אם אתם כבר בעלי פטיפון, או חושבים על לרכוש אחד בעתיד, חשוב לדעת שעל מנת לחבר את הפטיפון שלכם למגבר, יש צורך בשלב הגברה נוסף שנקרא פונו סטייג’ (Phono Stage).

    הפונו סטייג’ צריך להיות מותאם לסוג הראש (או המחט) של הפטיפון, יש לא מעט סוגי ראשים, אבל שני הסוגים העיקריים הם ה-MM או Moving Magnet, וה-MC או Moving Coil. אם תרצו שהמגבר שלכם יתמוך בכל פטיפון שתבחרו לקנות בעתיד, כדאי שכניסת הפונו שלו תתמוך בשני סוגי הראשים.
    כמה דוגמאות:

    Luxman l-509X
    ה-Luxman l-509X, מגבר משולב עם כניסת פונו תומכת MM ו-MC (אבל ללא DAC)
    Anthem STR Integrated
    ה-Anthem STR Integrated, כולל כניסת פונו תומכת MM ו-MC (כולל DAC)

    האלטרנטיבה היא כמובן לרכוש קדם מגבר פונו סטייג’ חיצוני.

    הילד החדש בשכונה: תוכנת תיקון אקוסטי לחדר

    תיקון חדר אקוסטי הוא תכונה שתמצאו כמעט בכל רסיבר קולנוע ביתי. עולם הסטריאו נחשב לעולם שמרני בהרבה, אבל לאט לאט התכונה הזו זולגת גם לעולם הסטריאו. חלק מהמגברים שהזכרתי בסעיפים הקודמים כוללים את התכונה הזו, למשל ה-Anthem STR מגיע עם ה-Anthem Room Correction (או ARC), וה-NAD M10 מגיע עם Dirac Live. דוגמה נוספת היא ה-Lyngdorf TDAI-3400, שמגיע עם RoomPerfect.

    Lyngdorf TDAI-3400
    ה-Lyngdorf TDAI-3400

    סוג ההגברה

    מגברים משולבים באים במגוון סוגי הגברה, הגברת מנורות או טרנזיסטורית. בנוסף ההגברה יכולה להיות בשלל טופולוגיות הגברה: Class A, Class A\B או Class D (בנוסף לכמה טופולוגיות מיוחדות, כמו ה-Class G של Arcam). לכל סוג הגברה יש את היתרונות החסרונות שלו, ואני אישית ממליץ לבחור מגבר לפי הסאונד שאוהבים ופחות להתייחס לכל סוגי ההגברה והסטריאוטיפים שמתלווים אליהם.

    בכל זאת כדאי לשים לב למספר מאפיינים, מגברי מנורות לרוב ישמעו חמים יותר, סאונד נעים עם בס מלטף, בעוד המגברים הטרנזיסטורים ישמעו מדויקים יותר. שימו לב שאורך החיים של המנורות משתנה מסוג המנורה ודורש תחלופה בשלב כלשהו.

    Audio Research VSi75
    מגבר מנורות משולב Audio Research VSi75

    ישנם גם מגברים המשלבים את שני העולמות וכוללים הגברה של מנורות והגברה טרנזיסטורית, למשל ה-Vincent SV-237MK.

    Vincent SV-237MK
    ה-Vincent SV-237MK

    מבחינת טופולוגית ההגברה, מגברי Class A, נחשבים לבחירה של האודיופילים, החיסרון שלהם הוא בכך שהם עובדים בהספק גבוהה גם בעוצמת שמע נמוכה או אפילו כשהם סתם דולקים, ולכן הם פולטים חום רב. אם החלטתם שאתם רוצים מגבר שעובד ב-Class A, תדאגו לאוורור מתאים ועדיף לא לסגור אותו בארונית סגורה.

    Accuphase E-810
    ה-Accuphase E-810, מגבר משולב Class A

    טופולוגית Class A\B, הינה הטופולוגיה הנפוצה ביותר, היא מהווה פשרה בין האיכות של Class A טהור, לבין צריכת חשמל ופליטת חום. מגברים בטופולוגיה זו יכולים להישמע נפלא ובוודאי יתאימו הרבה יותר בסלון המודרני בגלל פליטת חום נמוכה בהרבה.

    Yamaha A-S3200
    ה-Yamaha A-S3200, מגבר משולב Class A\B

    לבסוף, יש את מגברי ה-Class D, במשך שנים האודיופילים התייחסו להגברה זו בזלזול, בטענה שהיא נשמעת קרה ומלאכותית. אבל הרשו לי לומר לכם שלטעמי מדובר בפתרון ההגברה המודרני ביותר, אלה מגברים שכמעט ואינם מתחממים ומאוד קלים. בנוסף זוהי טופולוגיה שהרבה חברות משקיעות בה ומנסות להביא אותה לרמה גבוהה יותר. כך שמבין כל הטופולוגיות, ה-Class D היא הטופולוגיה, בה הייתה התקדמות המשמעותית ביותר בשנים האחרונות, ובשנים הקרובות כנראה שהטופולוגיה הזו הזו רק תלך ותשתפר. לא הייתי ממהר לפסול מגברי Class D, בלי לשמוע אותם.
    מבין המגברים שהזכרתי בסעיפים הקודמים, ה-NAD M10 וה- Lyngdorf TDAI-3400 משתמשים בהגברה מסוג Class D.

    MBL C51
    ה-MBL C51, מגבר משולב עם הגברה מסוג Class D

    סיכום

    המגבר המשולב המודרני הוא חיה מורכבת בעלת מגוון רחב של תכונות. עבור רוב מוחלט של מערכות הסטריאו, המגבר המשולב הוא הפתרון האידאלי. לפני שאתם באים לרכוש מגבר משולב, מומלץ לבחון את מגוון התכונות השונות של המגבר ולהחליט מה הן התכונות, שרלוונטיות למערכת שלכם. יחד עם זאת, אסור לשכוח את התכונה החשובה ביותר והיא איכות הסאונד. לא תמיד המגבר המושלם עבורכם בהכרח יכלול את כל התכונות שאתם מחפשים, כך ששוב יש כאן צורך בפשרה בין כמות הקופסאות לאיכות הסאונד.

    עצה שלי, אם מצאתם מגבר שאתם באמת מאוהבים בסאונד שלו, אבל אין לו DAC, או שאולי אין לו כניסת פונו, תזכרו שניתן להשלים את התכונות האלה בעזרת עוד קופסה או שתיים, אבל לסאונד שאוהבים, לא פשוט למצוא תחליף.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן