fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • גמביט המלכה – נטפליקס

    אז באיחור קל, בהמלצתה של אשתי, גם אני צפיתי במיני סדרה המדוברת מבית נטפליקס “גמביט המלכה”. אז האם לאחר שנטפליקס החזירה לאופנה את הקרטה (קוברה קאי) היא תצליח לעשות את אותו הדבר גם לשח-מט?

    גמביט המלכה

    תקציר העלילה

    אליזבת’ (בת’) הרמון (מגולמת על ידי אנה טיילור-ג’וי), הופכת ליתומה בגיל 9 ונשלחת לבית יתומות בארה”ב של תחילת שנות ה-60. היא ילדה דיי אפתית באופן כללי. באותם השנים היה נהוג לתת לילדים כדורי הרגעה על מנת שיהיו ממושמעים. בת’ מתחברת עם ג’ולין, שממליצה לה לשמור את הכדורים ללילה, אז הם עושים הרגשה נעימה יותר. לבת’ יש מוח מתמטי יוצאת דופן, והיא מסיימת את כל התרגלים בשניות, כ”פרס” על כך המורה שולחת אותה למרתף לנקות את המחקים. במרתף בת’ פוגשת את השרת של בית היתומים, מר שטייבל, חובב השח-מט. המשחק מושך אותה, וכשהיא לוקחת את הכדורים בלילה, התקרה הופכת להיות ללוח שח-מט עליו היא עושה סימולציות של מצבי המשחק.
    בת’ קולטת את המשחק במהירות שיא, ומר שטייבל מכיר אותה למורה של מועדון שח-מט, שבתורו נדהם מהיכולות שלה. המשחק וכדורי ההרגעה הופכים להיות למרכז חייה של בת’.
    בגיל מבוגר יחסית (אזור 15-16), בת’ מאומצת על ידי זוג ללא ילדים. מהר מאוד הבעל עוזב, משאיר את בת’ והאם, הגברת אלמה וויטלי, לבד. אלמה היא מודל עקרת הבית המדוכאת בארה”ב של שנות ה-60, היא לא מיצתה את הפוטנציאל שלה (היא חלמה לנגן על פסנתר), ונסוגה לחיים אפורים של צפייה בטלוויזיה, שתייה מרובה ונטילת כדורי הרגעה. כשאלמה מבינה את הכישרון של בת’, הן יוצאות למסע יחד לטורנירים של שח-מט, שם בת’ גורפת פרסים ואלמה מנסה קצת ליהנות ולצאת מהשגרה. ככל שבת’ מתקדמת, המטרה שלה הופכת להיות ברורה יותר ויותר, לנצח את גדול השחמטאים בעולם, הגרנד מאסטר הסובייטי, וואסילי בורגוב.

    גמביט המלכה – נטפליקס
    מר שטייבל מזמין את בת’ למשחק השח בפעם הראשונה

    חוות דעת

    השאלה שכנראה עברה אצל הרבה מהצופים בסדרה היא כמובן, האם מדובר על סיפור אמיתי? ובכן, הדמויות בסדרה הן בדיוניות, הסדרה מבוססת על ספר באותו השם של הסופר וולטר טאוויס מ-1983. הדמות שהיוותה השראה מסוימת היא כנראה דמותו של בובי פישר.

    גמביט המלכה – נטפליקס

    אתחיל ואומר שדרמת “שח-מט” לא נשמע כמו נושא מרתק במיוחד, זו אולי הסיבה שחיכיתי עד עכשיו עם הסדרה. איך לומר זאת? טעיתי ובגדול. “גמביט המלכה” היא סדרה שאי אפשר להפסיק לצפות בה, 7 הפרקים הם באורכים שונים, חלקם עוברים את השעה, ובכל זאת, לא היה לי משעמם לרגע.
    הפן הטכני בסדרה הוא אחד הנקודות החזקות, הצילום מהפנט, הפסקול מופלא והעריכה, כמו שכבר אמרתי לא משאירה אף רגע משעמם. רמת המשחק נהדרת, אנה טיילור-ג’וי היא קצת עוף מוזר, אבל היא שחקנית נהדרת (אהבתי אותה מאוד ב”ספליט“). אנה מצליחה להעביר שלבים שונים של בת’, מילדה ביישנית, לאישה בטוחה בעצמה, זה מתבטא בהליכה, במבטים, בדיבור, פשוט תצוגת משחק יוצאת מן הכלל.

    גמביט המלכה – נטפליקס

    מכיוון שיצאו כבר לא מעט סקירות לסדרה, הפעם אקצר מעט ואתייחס בעיקר לנושאים המרכזיים שהסדרה עוסקת בהם לטעמי.

    הנושאים המרכזיים בסדרה

    יש הרבה מאוד נושאים שהסדרה דנה בהם, אחד הבולטים היא כמובן הצלחה של אישה בעולם גברי. מאוד אהבתי את הדרך בה הסדרה התמודדה עם הנושא, לבת’ אין שום כוונה לייצג נשים, היא לא רואה שום בעיה בכך, היא פשוט רוצה לשחק שח-מט ולנצח את כולם. זוהי הגישה הפמיניסטית החזקה ביותר לדעתי, היא פשוט באה ומתמודדת מול כולם, ולא דנה בזכויות ומאבקים, פשוט קובעת עובדה בשטח, “אני אישה ואני אקבל את כל מה שהגברים מקבלים, בלי שהשאלה בנושא תעלה בכלל”. בת’ לא דורשת כבוד, היא פשוט באה ומרוויחה אותו במעשים שלה.
    לא מעט גברים מושפלים נפלו לצידי הדרך, בדרכה של בת’, ורובם מקבלים את זה יפה, אולי זה איזה סימן לכך, שחנונים פתוחים יותר לרעיון הפמיניסטי והם בעלי אגו נמוך יותר? אבל יכול להיות שזו רק הפרשנות שלי.

    גמביט המלכה – נטפליקס
    בני ווטס, מגולם בידי תומאס ברודי-סנגסטר

    נושא מרכזי נוסף בסדרה זה התמכרות לחומרים. כאן יש כמה נקודות שונות, למרות שהשח-מט הוא משחק של שכל ולא של יתרון אתלטי, כדורי ההרגעה עוזרים לבת’ להתרכז וגם לדמות את המשחקים בראשה, שם היא מריצה את כל התרחישים האפשריים. כך שלמעשה יש כאן לקיחה של חומרים שעוזרים לה, ובכך יש התייחסות לכל מיני חומרים משפרי יכולת שספורטאים לקחו לאורך ההיסטוריה, נושא שנוי במחלוקת. בהחלט מעניין שהסדרה לא מעלה את השאלה, האם בת’ בעצם רימתה?

    גמביט המלכה – נטפליקס
    בת’ בתור לקבלת ה”ויטמינים” בבית היתומים

    הנקודה הנוספת היא התמכרות ואלכוהוליזם נשי, תופעה שלרוב מקושרת לגברים על המסך. מעבר להתמכרות של בת’, יש אימה המאמצת אלמה, דמות מרתקת. אלמה מייצגת את עקרות הבית המדוכאות של אותם השנים בארה”ב. בעוד הגברים יצאו לעבודות שונות, הנשים וויתרו על החלומות שלהן ושקעו בחיים אפורים של צפייה בטלוויזיה, שתייה, עישון ושימוש בכדורי הרגעה. כמה שנים לאחר סיום התיכון, בת’ פוגשת את אחת הנערות המקובלות בתיכון, שדיי התנכלה לה. כעת יש לה תינוקת, ובת’ רואה שמתחת לעגלה מונחת שקית עם משקאות חריפים. ברור לגמרי שאותה הנערה, הפכה להיות עקרת בית מדוכאת ואלכוהוליסטית בדיוק כמו אלמה.

    גמביט המלכה – נטפליקס
    בת’ ואלמה, אימה המאמצת

    בשח-מט עצמו ניתן לראות ייצוג של ענפי ספורט אזוטריים. ענפי ספורט שאנשים מקדישים את חייהם אליו, משלמים מחיר כבד מאוד ובסוף בקושי מסוגלים להתפרנס, כי זהו ענף לא פופולרי. למרות שבאותם שנים, השח-מט כן מוצג כדיי פופולרי, יש מגזין שח-מט שנמכר בסופרים, ממש בצמוד למגזין פלייבוי. יחד עם זאת, אליפות ארה”ב מתרחשת באיזה אולם אוניברסיטה נטוש עם קהל שמורכב מכמה משועממים. כשבת’ מגיעה לאירופה, המצב שונה. אליפות העולם בפריז, מתרחשת במלון יוקרתי ובפרקי הסיום, כשבת’ מגיעה לרוסיה, שם נראה שממש כל המדינה מתעניינת בטורניר.

    גמביט המלכה – נטפליקס
    בת’ וג’ולין

    סיכום

    “גמביט המלכה” זו אחת הסדרות הטובות ביותר בנטפליקס. דרמה מרתקת על משחק דיי אזוטרי, בטח בימינו, שעשויה כל כך טוב, שאי אפשר להוריד את המבט ממנה. הסדרה מעלה הרבה נושאים ונקודות למחשבה, לחלקם התייחסתי בסקירה זו. רמת המשחק נהדרת, וכך גם הצילום, הפסקול והעריכה. שורה תחתונה, אל תטעו כמוני, לא לוותר על הסדרה בשום אופן.
    הציון שלי: 9/10.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    2 תגובות

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן