fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • רכבת הקרח – עונה 2 – נטפליקס

    מהעונה הראשונה של “רכבת הקרח” בנטפליקס, יצאתי ברגשות מעורבים. הסדרה הראתה המון פוטנציאל, אבל מצד שני הרגישה מבולגנת וניסתה להעביר הרבה רעיונות בבת אחת.

    לכן כשהעונה השנייה עלתה בנטפליקס במתכונת של פרק בשבוע, החלטתי לקחת את הזמן ולחכות לעשות בינג’ בסיום. אז האם הסבלנות שלי השתלמה בסופו של דבר?

    רכבת הקרח עונה 2

    תקציר העלילה

    העונה הראשונה של הסדרה נגמרה ב”קליף האנגר” מטורף, לאחר שכל העונה האמנו שמר ווילפורד מת, פתאום הוא מופיע עם רכבת נוספת, “אליס הגדולה”, מתנגש ומתחבר אל “רכבת הקרח”. אם זה לא מספיק, אז הבת של מלאני, אלכס, חיה וגדלה כבת טיפוחיו של ווילפורד בשבע השנים מאז כדור הארץ קפא.

    לייטון, שהצליח לגבור על מלאני ולהקים דמוקרטיה שוויונית, עומד לגלות יריב קשוח ואכזרי בהרבה. ווילפורד הגיע במטרה אחת ויחידה, להחזיר לעצמו את השליטה ביצירתו, וכל האמצעים כשרים. לא מעט מנוסעי הרכבת, היו מעריצים של ווילפורד, כעת הם עברו ממש “רכבת הרים” של רגשות, תחילה הם גילו שווילפורד מת ואז פתאום הוא חוזר לחייהם. כעת הנאמנות שלהם עומדת במבחן, האם הם יתמכו במרדן הדמוקרט, לייטון, או שירצו לחזור לחיקו של המנהיג הדגול שבנה את הרכבת, שהצילה את חייהם.

    במקביל למאבק על השליטה ברכבת ובדעת הקהל, מלאני מגלה גילוי מדעי, שיכול לטרוף את כל הקלפים. למרות שהיא גילתה שבתה בחיים, מלאני מחליטה לצאת להרפתקה מסוכנת במיוחד מחוץ לרכבת לטובת האנושות כולה.

    רכבת הקרח – עונה 2 - נטפליקס
    מלאני ולייטון

    העונה השנייה של “רכבת הקרח”, ממוקדת יותר, רציפה יותר ופחות קופצנית. למרות שנוספו לא מעט דמויות חדשות, עדיין ישנה התקדמות ברורה של קו העלילה הראשי, המשולבת בצורה נבונה בד בבד עם סיפוריהם האישיים של הדמויות. כך שיש שיפור ניכר בכתיבה ובעריכה בעונה זו.

    קונפליקטים בכל פינה

    במרכז העונה הזו עומדים המאבקים, המאבק הראשי הוא בין לייטון ו-ווילפורד, אבל אין דמות אחת בסדרה שאינה נמצאת במאבק, בין עם מאבק מול דמות אחרת או מאבק פנימי. מלאני, ואולי אף יותר ממנה, רות’, מנהלת מחלקת האירוח, נאלצות פתאום להבין את האכזריות של מעשיהן. דמותה של רות’, שהוצגה בתחילת העונה הראשונה כמי שמסוגלת למעשים אכזריים מעין כמותם, רק בשביל לשמור על הסדר הקדוש, עוברת מהפך בעונה הזו. היא מכה על חטא ולאט לאט, הופכת לתומכת של לייטון, זאת למרות שהוא עצמו מתקשה לסמוך עליה תחילה.

    רכבת הקרח – עונה 2 - נטפליקס
    רות’ (אליסון רייט)

    מלאני, שפתאום מבינה שבתה, אלכס, בחיים מנסה להתקרב אליה. אלכס, היא כעת נערה מתבגרת ונהגת הקטר של “אליס הגדולה”. היא מרגישה שמלאני זנחה אותה, והיא גדלה בצלו של ווילפורד, אחוז הטירוף. כך שהדרך אל ליבה של אלכס, היא דרך לא פשוטה עבור מלאני.

    רכבת הקרח – עונה 2 - נטפליקס
    מלאני ואלכס

    גם דמותה של בס מתמודדת עם ההשלכות ההפיכה וכעת גם המאבק מול ווילפורד. לייטון ממנה את בס לבלשית הראשית, והיא מנסה לגלות את מרגליו של ווילפורד, תוך כדי התמודדות עם הטראומה והצלקות האישיות שלה. בדומה אליה, גם דמותו של רוש, מנהל הבולמים, נמצאת בקונפליקט פנימי. בפעם הראשונה מזה זמן רב, רוש מרגיש שהוא משרת תחת אדם שפוי, שבאמת רוצה את טובת הכלל. אך כשהסדר העדין מתחיל להתפורר, לא מעט מאנשי הרכבת מביעים תמיכה בווילפורד, ורוש נמצא בעמדה בעייתית.

    רכבת הקרח – עונה 2 - נטפליקס
    בס

    יש עוד דמויות רבות שנמצאות בקונפליקט בעונה זו, אבל אולי אחת הדמויות בקונפליקט הקשה מכולם, היא אודרי, מנהלת קרון הלילה. לאודרי יש היסטוריה ארוכה ובעייתית במיוחד עם מר ווילפורד. הייתה להם מערכת יחסים הרסנית, כוחנית ובאופן כללי, לא בדיוק בריאה. כשלייטון וחבריו מבינים שאודרי יכולה להיות אחד הקלפים החזקים שלהם נגד ווילפורד, הם מחליטים לבקש ממנה את עזרתה. הבקשה הזו מציבה את אודרי בעמדה קשה ואכזרית, האם היא תצליח להתמודד מול הפחד הגדול ביותר שלה ולעזור לחבריה?

    רכבת הקרח – עונה 2 - נטפליקס
    אודרי

    ווילפורד ולייטון

    כל אחד מאותם קונפליקטים או מאבקים, שתיארתי בפסקה הקודמת הוא מרתק, אבל המנה העיקרית של סיבוב 2 של “רכבת הקרח” הוא הקרב בין ווילפורד ללייטון.

    ג’וזף ווילפורד (שון בין הנפלא) הוא ממציא, תעשיין, יזם, מהנדס, ארכיטקט ואיש מצליח ועשיר. הוא בנה פרויקטים מסביב לעולם ויצירתו האחרונה היא כמובן “רכבת הקרח”. ווילפורד מאוהב בעצמו, בחוקיו והיצירות שלו, הוא אכזרי ואינו מייחס שום חשיבות לאף אדם (כמעט) מלבדו. הוא יקריב כל אחד, אם זה יקדם אותו. ווילפורד מרגיש שהכל שייך לו וכל מי שלא רוקד לצלילי החליל שלו, מבחינתו דינו מוות.

    שון בין עושה כאן עבודה מופלאה בהעברת הדמות האכזרית ואחוזת הטירוף הזו.

    רכבת הקרח – עונה 2 - נטפליקס
    שון בין מגלם את ווילפורד המגלומן

    ווילפורד אינו מכבד את לייטון, שמבחינתו שולט ברכבת שלו. החלפת הדברים ביניהם היא תמיד מלאה בסרקזם ובוז מצידו של ווילפורד.

    רכבת הקרח – עונה 2 - נטפליקס

    לייטון הרגע סיים להוביל הפיכה אלימה ומנסה להשליט דמוקרטיה ושוויון. פתאום מבלי שהייתה לו שנייה להסדיר נשימה, עליו להתמודד עם יריב אכזר בהרבה, יריב שגורם למלאני של העונה הראשונה להיראות כחסודה והומאנית.

    לייטון ו-ווילפורד הם לחלוטין שני הפכים. באחד מחילופי הדברים הדרמטיים ביניהם. לייטון אומר לווילפורד, שהוא בדיוק כמו כל הרודנים הלבנים במהלך ההיסטוריה, ועל כך ווילפורד מגיב, שלאותם הרודנים היו פשוט אנשי יחסי ציבור גרועים.

    רכבת הקרח – עונה 2 - נטפליקס

    אפלה, כאב, אכזריות וטירוף

    העונה הראשונה של “רכבת הקרח” כללה לא מעט אלימות ואכזריות, העונה השנייה מתעלה עליה ומציגה אכזריות ותחושות כבדות ואפלות. כמה אפלות? שניים מהפרקים העונה, מתחילים באזהרה על כך שהפרק כולל סצנת התאבדות. האכזריות מתבטאת בכל פן אפשרי של הסדרה, הן בסצנות אלימות, אבל עוד יותר מכך בחקירת הנפש של האדם. מה מוביל אנשים להעדיף דיקטטור אכזר על פני שלטון דמוקרטי? האם איבוד המעמד העליון של האדם על פני חברו מספיק בכדי לתמוך בחלוקת מעמדות אכזרית?

    רכבת הקרח – עונה 2 - נטפליקס

    בעולם בו נשארו כל כך מעט אנשים, והישרדות היא קשה וקלושה, מתברר שעדיין יש מקום לאלימות רצחנית.

    האפלה שהזכרתי כאן היא יותר כללית, בנוסף ישנה המון אפלה ברמה האישית יותר. מערכות יחסים המבוססות על שליטה מוחלטת וביטול אנושיות, התעללות פסיכולוגית ועוד.

    הפן הטכני

    התייחסתי כבר לשיפור הגדול בכתיבה והעריכה. רמת המשחק הינה מצוינת גם, בראש ובראשונה, שון בין, שמצמרר בנונשלנטיות והטירוף שלו. חלק מהדמויות הפגינו מעט תיאטרליות, למשל Rowan Blanchard, המגלמת את אלכס, בתה של מלאני, אך בסך הכל רמת המשחק גבוהה.

    כל פרק מתחיל בדמות אחרת שמספרת את נקודת המבט שלה וכל פתיח כזה נגמר, כשאותה הדמות אומרת “על כל 1,034 קרונותיה”. אהבתי מאוד את המנטרה הזו.

    רכבת הקרח – עונה 2 - נטפליקס

    פרק 6 בעונה מתרחש מחוץ לרכבת ומרגיש קולנועי במיוחד. במהלך הפרק אנחנו גם זוכים לראות את מה, שהתרחש לפני העונה הראשונה ומערכת היחסים המורכבת בין ווילפורד ומלאני.

    מבחינה וויזואלית, הסדרה מופקת ברמה גבוהה, בעונה זו היו יותר סצנות מרהיבות של הרכבת הענקית דוהרת דרך העולם הקפוא, ועדיין הן היו קצרות והורגשה קמצנות בהן.

    מבחינת הפסקול, היו העונה לא מעט הברקות בדמות גרסאות כיסוי אפלות לשירים מוכרים, שהוסיפו המון לאווירה של העונה.

    סיכום

    רכבת הקרח – עונה 2 - נטפליקס

    העונה השנייה של “רכבת הקרח” מתקרבת הרבה יותר למיצוי הפוטנציאל הגלום בסדרה מאשר העונה הראשונה. זו סדרה אכזרית וקשה, שדנה גם באכזריות האנושית כקולקטיב והמאבק בין דמוקרטיה ודיקטטורה וגם באכזריות במערכות יחסים אישיות. יש לא מעט סצנות קשות ותחושה כללית של אפלה. עם כל האפלה והדיכאון, זו עונה מרתקת של מאבקים וקונפליקטים סבוכים ודילמות מוסריות קשות.

    גם מבחינת הכתיבה, העריכה והצילום הרגשתי עליית מדרגה בעונה זו. המשחק של שון בין, שמגלם את ווילפורד, הוא מופלא.

    שורה תחתונה, למרות שהעונה השנייה של “רכבת הקרח” אינה קלה לצפייה, היא עוצמתית, מכה בבטן הרכה, גורמת לחשוב ולהרגיש. במילים אחרות זו עונה מרתקת על כל 1,034 קרונותיה.
    הציון שלי: 8.5/10

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    תגובה אחת

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן