fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • YG Acoustics Carmel 2 – סקירה לאחר 3 שנים

    לפני שלוש שנים רכשתי את רכיב האולטרה הייאנד הראשון שלי, רמקולים מדגם YG Acoustics Carmel 2. בכתבה זו אסתכל לאחור ואשתף אתכם במסע שעברתי עם הרמקולים האלה ומה אני חושב עליהם כיום.

    תזכורת לסקירה המלאה שלי ל- YG Acoustics Carmel 2 שנעשתה לפני 3 שנים.

    YG Acoustics Carmel 2
    תמונה עדכנית של המערכת שלי

    איפה הייתי לפני 3 שנים

    אז לפני 3 שנים הייתי בעיצמו של תהליך מעבר מקולנוע ביתי אל עולם הסטריאו. לאחר שנים של השקעה בתחום הקולנוע הביתי, התעורר בי חידק המוזיקה, שתמיד היה בי, אבל כעת החידק גם רצה לשמוע מוזיקה באיכות כמה שיותר גבוהה.

    הרמקולים שלי באותה עת היו ה-Focal Aria 936, רמקולים רצפתיים יפיפיים, בעלי גזרה דקה וסאונד צלול ואנרגטי. המגבר היה מגבר משולב Musical Fidelity M6si והמקורות היו סטרימר של Bluesound Node 2i ופטיפון Nottingham Analogue Interspace Jr (הרכיב היחיד ששרד עד היום). לאחר שביקרתי בתערוכת דיגיטאון 2019 והתרשמתי מחדרי ההדגמה המעולים שם, זכיתי לראשונה לטעימה אמיתית ומגוונת של סאונד הייאנד ואולטרה הייאנד.

    ההתרשמות הזו כמובן חיזקה את חיידק המוזיקה והסטריאו שבי. עבורי החדר המרשים ביותר באותה התערוכה, היה החדר של היבואן הירושלמי ״אבי יפה״, שם פגשתי לראשונה את אורי יפה והאזנתי לראשונה לרמקולים של חברת YG Acoustics האמריקאית עם האלקטרוניקה של חברת Nagra השווייצרית. זה היה החדר בו ישבתי ואמרתי בליבי, ״זה הסאונד שאני רוצה״.

    זמן קצר לאחר מכן הקמתי עם השותף שלי את אתר AVReviews, והתחלתי לכתוב על אודיו ולבצע סקירות. כתבתי גם כתבת פרופיל על חברת YG Acoustics, עליה חקרתי מאז אותה התערוכה באופן אובססיבי כמעט. שמרתי על קשר טוב עם אורי יפה ויחד חיפשנו הזדמנות להביא את אחד הרמקולים של החברה אלי לסקירה. הרמקול שרציתי לסקור היה הדגם הקטן ביותר של החברה, ה-Carmel 2, כשהרצון שלי היה להתרשם מהרמקולים בסביבה הביתית שלי ואז להגשים חלום ולרכוש אותם, כפי שאכן קרה בסופו של דבר.

    על איזון והדרך אל מערכת קצה

    בעוד מסע של אודיופילים רבים כולל שדרוגים קטנים ושמירה על איזון במערכת, אני בחרתי לעשות קפיצה קיצונית. פער המחיר בין ה-Carmel 2 לרמקולי ה-Focal שהיו לי אז, הוא בערך פי 4. כמעט בכל מהלך של שדרוג יש נושא של הפסד כספי, כיוון שלרוב מדובר במכירה או טרייד-אין על ציוד שנקנה כחדש, ובתמורה מקבלים עליו סכום נמוך בהרבה. לכן אם השאיפה היא להגיע לציוד קצה, הגיוני יותר לעשות קפיצות גדולות.

    רק שבקפיצות גדולות יש גם קאץ׳. אם אתם הולכים על רמקול יקר, יכול להיות שזהו רמקול שצריך הגברה חזקה ואיכותית, כך שאם ההגברה שלכם אינה טובה מספיק, יכול להיות שתקבלו תוצאה שלא תמצא חן בעיניכם. לעומת זאת, אם תחליפו קודם למגבר קצה, יכול להיות שיהיו לכם פחות כאבי ראש. יחד עם זאת, אני דוגל בתיאוריה שהרמקולים הם החלק בשרשרת שהכי משפיע על הסאונד, כך שבמקרה של שדרוג מגבר או רכיב אחר, יתכן שהשיפור יהיה פחות מורגש.

    למזלי, רמקולי ה-Carmel 2 התגלו כרמקולים שמצליחים לספק תוצאה מצוינת כמעט עם כל אלקטרוניקה, ששידכתי אליהם. על כך אפרט יותר בהמשך.

    על ה-YG Acoustics Carmel 2

    אז תקציר מנהלים, עבור מי שלא קרא את הסקירה המלאה שלי, ה-YG Acoustics Carmel 2 הינו רמקול רצפתי קומפקטי בתצורת 2Way. הוא שייך לקו רמקולי ה-Reference של חברת YG, כלומר מוטמעות בו מירב טכנולוגיות הקצה של החברה.

    התיבה הייחודית של רמקולי YG עשויה מאלומיניום בדרגה תעופתית. התיבה מיוצרת בעזרת מכונות חיתוך CNC במפעל שלהם. ה-Carmel 2 (כמו כל שאר הליין) הוא בתכנון Sealed, כלומר תיבה סגורה, ללא פורטים כלל. מבחינת היחידות, הטוויטר הינו בקוטר אינץ׳ אחד והוא מסוג ForgeCore ultra-low-distortion tweeter, יחידת המיד-בס הינה בקוטר 7 אינץ׳ והיא מסוג BilletCore ultra-high-rigidity mid-woofer. מעגל הקרוסאובר הינו בטכנולוגיית ה-DualCoherent הייחודית של החברה.

    בראיון שערכתי עם מר יואב גבע, המקים והבעלים לשעבר של חברת YG Acoustics (הנושאת את שמו), הוא הסביר לנו את החשיבות המכרעת של מעגל הקרוסאובר והייחדיות של קרוסאובר ה-DualCoherent:
    ״במילים פשוטות, קרוסאובר איכותי מתבטא בחוסר ההשפעה שלו על הצליל, עד כמה שניתן. תפקידו של הקרוסאובר הוא כפול: להפריד את אות הקלט לתחומי-תדרים שונים שיוזנו לדרייברים שונים, ולאזן את תגובת התדר של כל תחום תדרים. זאת משום שלא קיים במציאות דרייבר בעל תגובת-תדר מאוזנת, ולכן חייב להיות תיקון בקרוסאובר עבור תגובות-התדר של הדרייברים השונים.

    התוכנות לתכנון קרוסאובר שפיתחתי עבור YG Acoustics לאורך השנים – DualCoherent בשנת 2002 ו-DualCoherent2 בשנים 2017-2019 מתמקדות במיטוב הפאזה היחסית בין הדרייברים תוך שמירה על תגובת תדר מאוזנת. היכולת למטב בשני המרחבים בו זמנית (זמן ותדר) היא המפתח לקרוסאובר איכותי.״

    החידושים של חברת YG Acoustics בשנים האחרונות

    לאחר הפרידה מהמקים של החברה, מר יואב גבע, חברת YG Acoustics נכנסה למסע של חיפוש וחידוש. התוצאות של כך הן חתימה על שיתוף פעולה רב שנתי עם חברת הייעוץ Cambridge Acoustic Sciences או CAS בקיצור.

    חברת YG Acoustics הרחיבה את היצע המוצרים שלהם במספר כיוונים שונים ומעניינים. בשנה שעברה הם השיקו לראשונה סדרת כניסה חדשה בשם Peaks Series, אשר מורידה את מחירי הרמקולים של החברה לרמת מחיר נמוכה יותר ביחס לסדרת ה-Reference היוקרתית. כיוון מרתק נוסף אליו החברה התרחבה הוא קו רמקולים אקטיביים, כמו ה-Vantage Live. מוצרים אלה מאפשרים ללקחות החברה ליהנות מסאונד אולטרה הייאנד, מבלי צורך להתאים מערכת הגברה ומקור נפרדים.

    לבסוף, במאי השנה YG Acoustics הכריזו על עדכון לסדרת הדגל שלהם והשיקו את סדרת ה-Reference 3, שכוללת גם גרסה חדשה של רמקול ה-Carmel.

    התאמה של רמקול רצפתי קטן לסלון ישראלי

    אחת מנקודות המפתח להגעה לאיכות סאונד גבוהה בחלל כלשהו היא התאמה של גודל הרמקול לחלל. רמקול קטן מידי יגרום לסאונד לא למלא את החלל ולהשמע חלש ולא מספק. רמקול גדול מידי יכול לייצר עומס של בס ותחושה של סאונד אגרסיבי. אם תשאלו אותי מהו הגודל האופטימלי עבור הסלון הישראלי הממוצע, התשובה שלי היא רמקול רצפתי קומפקטי.

    יש עם זה שתי בעיות, הראשונה היא המבחר, הרבה יצרנים דיי מתעלמים מסוג הרמקול הזה. במיוחד אם מדברים על שוק האולטרה הייאנד, שנשלט ברובו על ידי רמקולים גדולים עד ענקיים. אז אם אתם רוצים את הרמקול המתקדם ביותר של יצרן כלשהו, אבל רוצים אותו באריזה קומפקטית, המבחר שלכם הינו מצומצם ביותר.

    הבעיה השנייה היא בביקוש. רמקולים רצפתיים שכוללים את הטכנולוגיות הטובות ביותר של יצרן איכותי, יעלו לא מעט כסף, גם אם הם מגיעים בתיבה קומפקטית. לטעמי, צרכנים רבים יתקשו להצדיק הוצאה כבדה עבור רמקול לא גדול, גם אם זהו הגודל הנכון ביותר עבור החלל שלהם. כלומר צרכנים שמוצאים סכומים גבוהים על אודיו, לא פעם ירצו לראות הצדקה לכך בדמות רמקולים גדולים ומעוררי קריאות ״ואו״ מהאורחים שלהם.

    תיאור המערכות השונות שניסתי, או המסע אל ה-Nagra

    אז כפי שציינתי, המערכת הראשונה אליה חוברו רמקולי YG Acoustics Carmel 2, הייתה מערכת דיי צנועה, שהייתה מורכבת ממגבר משולב מדגם Musical Fidelity M6si וסטרימר Bluesound Node 2i. גם במערכת ברמה זו יכולתי להרגיש את האופי של ה-Carmel 2. הסאונד של ה-Carmel מאופיין ברמת ניקיון ואיזון יוצאים מין הכלל. אני זוכר עד היום את התחושה של אותה מערכת והשינוי שרמקולי ה-Carmel 2 חוללו בה.

    יחד עם זאת, אחרי זמן דיי קצר חיפשתי את הדרך להשתדרג ולנסות להוציא יותר מה-Carmel. כאן אני מודה שעשיתי את אחת הטעויות שלי, כשהלכתי על מגבר משולב יד שנייה של חברה מוכרת. המגבר נרכש מסוחר, מבלי שהייתה לי אפשרות לשמוע את המגבר אצלי בבית. זה היה המגבר היחיד שניסיתי עם הרמקולים האלה, שנתן תוצאה שפשוט לא יכולתי לחיות איתה. אותו מגבר ״הרג״ את כל בימת הסאונד, הסאונד נשאר צמוד לרמקולים וכלל לא התפזר אל חלל ההאזנה. אני בכוונה לא מציין את המותג של המגבר הזה, מכיוון שמדובר בחברה מוערכת, שיצא לי לשמוע לא פעם את הציוד שלהם ובדגמים אחרים של החברה עם רמקולים אחרים, התוצאה הייתה ראויה ביותר. מכיוון שאני לא יודע את ההיסטוריה של המכשיר שהיה אצלי, זה יהיה מאוד לא הוגן מצידי להכפיש את המותג.

    אחרי האכזבה הקשה הזו, חיפשתי דרך למזער נזקים וללכת על בטוח, אז עברתי למגבר משולב All In One מדגם Naim Uniti Nova. את הדגם הזה שמעתי אצלי עם רמקולי ה-Carmel 2 בעת שעשיתי את הסקירה עליהם, כך שהפעם ידעתי בדיוק מה אני מקבל. עם ה-Naim קיבלתי שיפור ברכות והעידון של הסאונד ביחס למערכת המקורית שלי, לצד הנוחות של מגבר All In One. בהחלט למדתי לקח מהמקרה הזה של המגבר יד שנייה.

    YG Acoustics Carmel 2
Naim Uniti Nova
    ה-Naim Uniti Nova

    השדרוג הבא הגיע דיי בהפתעה, אחרי שסקרתי את המגבר המשולב של חברת העל השווייצרית Nagra מדגם Nagra Classic Int. הפעם לא היו לי תוכניות לרכוש את המוצר מלכתחילה, אך אחרי שהתרשמתי מביצועיו וסיפרתי על כך לאישתי (המדהימה), היא החליטה לעשות לי הפתעה מטורפת וכך השתדרגתי שוב.

    YG Acoustics Carmel 2
Nagra Classic Int
    ה-Nagra Classic Int

    אומנם מדובר במגבר פחות נוח מבחינה תפעולית ביחס ל-Naim Uniti, אך השיפור מבחינת איכות הסאונד היה משמעותי ביותר. יחד עם ה-Nagra, ישנו שיפור מורגש ברמת הניקיון והטבעיות של הסאונד. הגוון של Nagra מוסיף גם מעט מתיקות והסינרגיה בין שני המותגים האלה, הזכירה לי בדיוק למה התאהבתי כל כך בסאונד באותו חדר בו שמעתי לראשונה את רמקולי YG Acoustics.

    בהמשך השלמתי את חלקי הפאזל הנוספים של המערכת, רכשתי ביד שנייה את הפונו המשובח, Nagra VPS, יחד עם שדרוג הראש לדגם Phasemation PP-200. בהמשך גם דאגתי לחלק הדיגיטלי, עם סטרימר Lumin U2 Mini והשנה התחדשתי גם בממיר על מדגם MSB Discrete DAC, שהביא לקפיצה נוספת בביצועי הסאונד.

    לאורך כל מסע השידרוגים הזה הרגשתי שרמקולי YG Acoustics Carmel 2 משקפים עבורי את השדרוג בקלות, כלומר הם אינם מהווים צוואר בקבוק בשום נקודה ואני בטוח שניתן להוציא מהם עוד שיפורים נוספים באיכות הסאונד. יחד עם זאת, מלבד אותו מקרה מצער עם המגבר יד שנייה, הרמקולים נשמעו טוב עם כל מגבר שניסיתי אותם, כולל לא מעט מגברים שהיו אצלי לסקירה, למשל Lyngdorf TDAI-1120 הנהדר, מערכת ההגברה מסדרת 200 של T+A וגם שלל מגברים ברמות מחיר מגוונות כמו: Roksan Attessa, NAD M33, Cary Audio SLI-100 ועוד.

    YG Acoustics Carmel 2
NAD M33
    ה-NAD M33

    מה שראיתי ושמעתי במהלך 3 השנים

    במהלך 3 השנים מאז שרכשתי את רמקולי YG Acoustics Carmel 2, הרחבתי משמעותית את הניסיון ו״ההשכלה״ שלי בתחום האודיו. ביקרתי פעמיים בתערוכת מינכן (2022 ו-2023), שם האזנתי ליצרני הקצה והמערכות היקרות בעולם. בנוסף ביקרתי אצל אחד האודיופילים המפורסמים בארץ ושמעתי מערכות קצה במספר חנויות ברחבי הארץ. לאחר כל הביקורים האלה, כשחזרתי הביתה הרגשתי שגם אם המערכת שלי עולה פחות, היא המתאימה ביותר לחלל שלי ולטעם שלי.

    YG Acoustics Carmel 2
    אני ליד ה-Carmel 2 בתערוכת מינכן 2022

    אפקט ידוע באודיו הוא הנושא של להתרגל לסאונד שמכירים, הרגל זה יכול למנוע פתיחות לדברים שונים. אז אני מאמין שיש בכך מן האמת, אך ברוב המקרים אני יודע גם להסביר מדוע אני מעדיף את הסאונד של המערכת שלי. הרבה מהמערכות הגדולות והיקרות ששמעתי כללו יותר בס ודינמיות עוצמתית יותר, מערכות מעטות (אולי 4-5 יצרני על) כללו איזון, נעימות, ורמת פירוט שנשמעת טבעית ולא מוגזמת ומאולצת כמו השילוב בין ה-Nagra Classic Int ל-YG Acoustics Carmel 2. בנוסף הרבה מהרמקולים היקרים ששמעתי היו גדולים על החלל שלי ולא פעם גם הרבה מעבר לתקציב ועדיין העדפתי את הסאונד של ה-Carmel 2.

    בואו נסתכל על הצד השני של המטבע ונדבר על רמקולים זולים יותר מה-Carmel 2 שיצא לי לשמוע. אז יצא לי לשמוע ולסקור כמה רמקולים בטווחי מחיר של בין 20 ל-50 אלף, שזה עדיין חצי מהמחיר של ה-Carmel 2. האם בכנות העדפתי את ה-Carmel עליהם? כן, בהחלט. אך בחלק מהמקרים היה מדובר ברמקולים פנטסטיים, כאלה, שלו לא יכולתי להרשות לעצמי את ה-Carmel, הייתי יכול להיות מאושר לחלוטין איתם. בסכומים המשוגעים האלה כמובן שחוק התפוקה השולית הפוחתת עובד שעות נוספות. כך שה-Carmel 2 הם עבורי לא טובים פי שניים מרמקולים שהם חצי ממחירם, אך הם כן טובים יותר מבחינתי.

    הסאונד של ה-YG Acoustics Carmel 2

    בחלק הזה אנסה לענות על השאלה מה הם המאפיינים של הסאונד של ה-YG Acoustics Carmel 2, שגרמו לי להעריך אותם כל כך, גם אחרי ששמעתי לא מעט רמקולי אולטרה הייאנד נוספים.

    כפי שכבר ציינתי, הניקיון הוא החלק הבולט הראשון, החלק המשותף לכמעט כל הטכנולוגיות של חברת YG Acoustics, הוא ההורדה של אחוז העיוותים. אחת הדוגמאות לכך היא טכנולוגיית ה-BilletCore, שמחליפה את השיטה הסטנדרטית לייצור דרייברים על ידי הפעלת לחץ על חומר כלשהו על מנת להביא אותו לצורה של Cone. במקום זאת חברת YG Acoustics מבצעים חיתוך של חתיכת אלומיניום עבה על ידי מכונת CNC במשך זמן ארוך עד לקבלת הצורה הרצויה, כך לא מופעל על האלומיניום לחץ, העלול לגרום למיקרו שברים וחוסר אחידות והתוצאה היא שיפור בדינמיקה וירידה בעיוות.

    מאפיינים נוספים הם אחידות, רציפות ואיזון, שמושגים בין היתר על ידי מעגל הקרוסאובר מסוג ה-DualCoherent, אותו כבר הזכרנו בכתבה.

    תכונה נוספת היא סאונד שאינו מוגבל על ידי מיקום הדרייברים, או הרמקול באופן כללי. לא פעם נוצרה אצלי תחושה של סאונד, שמרחף בחדר כאילו בלי שום קשר למיקום הרמקולים. הבמה היא תלת ממדית, מלאת חיים עם Imaging מעולה, המאפשר לחוש במקום המדויק של הצלילים.

    שחזור התדרים הגבוהים ב-YG Acoustics Carmel 2 כולל רמה גבוהה של שקיפות ולכן הביצועים יהיו תלויים במידה לא קטנה באלקטרוניקה המחוברת. מהניסיון שלי דווקא לממיר הייתה השפעה גבוהה יותר על הגבוהים מאשר למגברים שניסיתי. אני לא חושב שאף אחד מהממירים שניסיתי הביא את הסאונד למצב שהייתי קורא לו ״בהיר״, אך ללא ספק, ה-Carmel 2 וגם האוזן שלי העדיפו שילוב של ממירים בעלי סאונד חלק בגבוהים. הממירים המצטיינים מבחינתי היו ה-Ayre QB-9 DSD וכמובן הממיר הנוכחי שלי, ה-MSB Discrete DAC, שניהם מצטיינים בגבוהים חלקים ורכים.

    YG Acoustics Carmel 2

    לבסוף אני רוצה לדבר על שחזור הבס. בתור רמקול קומפקטי בתצורת 2Way, הציפייה היא שהבס יהיה נקודת חולשה. הבס של ה-Carmel 2 הוא אינו בס שמושך תשומת לב, בעיקר מכיוון שאין כאן שום הדגשים של הבס. אם תנגנו מוזיקה שכוללת בס עמוק בהקלטה, תגלו שהבס שה-Carmel 2 יפיק יהיה מפתיע ביותר, גם מבחינת העומק שלו, אבל הרבה יותר מכך, הפירוט, הניקיון והאיזון. כאן בא לידי ביטוי תכנון ה-sealed, שאינו מסתמך על פורטים, או מנגנונים אחרים להגדלת נפח הבס. הסאונד היחיד שהרמקול מוציא מגיע מהדרייברים, כך שהוא הרבה יותר בשליטה והאיזון שלו מדויק. בנוסף בניית התיבה האיכותית והשיכוך שלה מאפשרים להוציא בס עוצמתי בהרבה מהמצופה מתיבה בעלת נפח כזה. במהלך הסקירות שלי, היו אצלי לא מעט רמקולים שהפיקו בס עוצמתי יותר ודינאמי יותר, אך אני עדיין רואה ב-Carmel 2 כבעל ביצועי הבס הטובים ביותר שקיבלתי בחלל ההאזנה שלי.

    YG Acoustics Carmel 2

    סיכום

    רמקולי YG Acoustics Carmel 2 הם רכיב האולטרה הייאנד הראשון שרכשתי ועד כה היקר ביותר במערכת שלי. בעקבותיהם של ה-Carmel 2, יצאתי למסע לנסות ולבנות סביבם מערכת, שתספק לי חווית סאונד חלומית. גם שלוש שנים אחרי, אני מרגיש שזהו הרמקול הנכון ביותר עבורי, כזה שמתאים בדיוק לחלל ההאזנה שלי ולטעם שלי בסאונד.

    אז בשורה התחתונה, ה-YG Acoustics Carmel 2 הם רמקולים ברמה כה גבוהה, שאני מרגיש שאני יכול להמשיך ולשדרג את כל שאר המערכת עוד ועוד והרמקולים ימשיכו לא להוות צוואר בקבוק ולשקף לי בקלות וטבעיות את היתרונות של כל שדרוג.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    2 תגובות

    1. היי אנטון, נהנה לקרוא את הביקורות שלך. רציתי לשאול באם כחלק ממסע השידרוג שלך גם השתנה טעמך המוסיקלי? יותר מדוייק, האם נחשפת לסגנונות מוסיקלים שבציוד ה״ישן״ נשמעו פחות מושכים ובעקבות השידרוגים הפכו אפילו למועדפים עליך?

    2. שאלה נהדרת יוסי. האמת שבמקביל למסע השדרוגים, אני נמצא במסע של גילוי מוזיקלי בשנים האחרנות, כפי שתוכל לראות מכל המלצות המוזיקה שלי. האם לשדרוגים ולחשיפה שלי לציוד אודיו הייתה השפעה על הטעם שלי? בוודאי, הכרתי אנשים שהמליצו לי על שירים, בתערוכות שמעתי מוזיקה שמוקלטת ברמה גבוהה ולמדתי להעריך את זה ועוד. התחלתי לשמוע הרבה יותר ג׳אז, המון מוזיקה אינסטרומנטלית מכל הסוגים ועוד. בנוסף הטעם המוזיקלי שלי התפתח גם לכיוון של פולק ובאופן כללי מוזיקה שקטה ומרגיעה. יחד עם זאת הרבה מהמוזיקה שאני שומע, אני מאזין אליה במערכת פשוטה ברכב וממש לא תמיד רק במערכת הראשית.

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן